TO©S PZC Voorzitter club Visser verdachte af 66 Ik koop alleen wat ik nodig heb. Ik neem niet zomaar meer iets mee omdat het leuk is 2 IN HET NIEUWS BOODSCHAPPEN COLOFON Limonade in plaats van frisdrank en minder snoep en koekjes. Ook de supermarktklant let op de centen. Maak iemand abonnee! PAUL KUSTERS toosenhenk.ni C ZWARTE PIETEN-DISCUSSIE ESCALEERT T: 088-0139995 DONGEN - Supermarkten gelden als een van de winnaars van de economische crisis. Kijk maar naar de stijgende omzetten in de branche. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statis tiek was er in het eerste kwartaal van dit jaar sprake van 3,9 procent groei. Omdat consumenten bezui nigen op etentjes buitenshuis, moeten ze zelf meer boodschap pen doen, is de verklaring. Maar schijn bedriegt. Sinds het be gin van de crisis, rond 2008, vlak te de groei van het aantal boodJ schappen al langzaam af. Super markten compenseerden dat met prijsverhogingen, hoewel ze re cent een prijzenoorlog zijn begon nen. De afnemende groei zette afgelopen augustus om in krimp, blijkt nu uit marktcijfers van on derzoeksbureau GfK, dat weke lijks het aankoopgedrag in super markten bijhoudt. Klanten van su permarkten leggen al drie maan den achter elkaar minder bood schappen in hun karretje. Dat is voor het eerst sinds de crisis be gon. „Eigenlijk zijn er allemaal ontwik kelingen waardoor je zou ver wachten dat het volume toe neemt", geeft Paul Op Heij van Deloitte toe. Dat onderzoeksbu reau bekijkt elk jaar consumenten trends in de supermarktbranche. „Mensen gaan minder uit eten, ko pen minder bij speciaalzaken. Ze laten ook minder maaltijden be zorgen of halen mifider zelf af. En mensen kopen minder in de kanti ne en nemen een eigen lunchpak ket mee." Maar, zegt Op Heij, klanten zijn ook kritischer geworden. „Ze kie zen vaker huismerken en letten op de aanbiedingen uit de folders. Ze zijn bereid daarvoor meerdere supermarkten te bezoeken." Bianca Couwenberg kan daarover meepraten. „Ik loop wel twintig winkels af en als het ergens goed koper is, ga ik daarheen", zegt ze, terwijl ze haar boodschappen van de jumbo in haar fietsmandje pakt. „Ik moet wel. Alles wordt duurder maar ik krijg minder loon. Ik koop geen luxe produc ten meer, zoals snoep of cola. Ik drink thee of koffie, anders haal ik het eind van de maand niet." Bianca is niet de enige: 30 procent van de respondenten bij Deloitte zegt door de crisis genoodzaakt te zijn minder te besteden aan bood schappen. Op Heij: „Consumen ten kopen bijvoorbeeld minder voorverpakte producten. In plaats daarvan kopen ze groente die je zelf moet snijden. Daarmee gooi je uiteindelijk minder weg." Dat zegt ook Joop Holla van markton derzoeker GfK: „Mensen schaffen door de aanhoudende crisis onge twijfeld steeds meer grote voor deelverpakkingen aan en verspil len waarschijnlijk ook minder." Mirjam Boudestijn, die net de Jan Linders uit komt lopen, herkent de trend wel. „Ik koop alleen wat ik nodig heb. Ik neem niet zo maar meer iets mee omdat het er leuk uitziet." Onder druk van de crisis verande ren ook de voorkeuren van consu menten. Uit recente cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen blijkt bijvoorbeeld dat categorie ën zoals frisdrank en energie drank minder populair worden. Een goedkoper alternatief als li monade groeit echter, net als an dere 'crisiscategorieën' zoals broodbeleg. Dat zit in de lift om dat mensen vaker zelf brood mee nemen naar hun werk. En in plaats van maaltijden af te halen of te laten bezorgen kiezen consu menten voor diepvries- en Het vermoedelijke brein achter de dood van het Nederlandse stel, Juan Cuenca, beschuldigde Lifan te er eerder van dat hij de moord op Visser en haar partner had ge pland. De twee Roemeense huur lingen die vermoedelijk de daad hebben gepleegd, blijven wel ver dacht en zitten nog steeds vast. Evenals een vierde betrokkene, de eigenaar van de citroenboom gaard waar de lichamen van Vis- ser en Severein in mei werden ge vonden. Maria Rosa Vazquez, die de twee naar het huis bracht waar ze uiteindelijk om het leven wer den gebracht, is op vrije voeten, maar moet zich wel beschikbaar houden voor justitie. De partijen kunnen nog beroep aantekenen tegen de conclusies van de onderzoeksrechter. De vol gende stap in het proces is de for mele tenlastelegging van het Openbaar Ministerie. Die kan over ongeveer drie maanden klaar zijn. Daarna gaat de zaak naar de provinciale rechtbank van Murcia. De openbare rechtszitting zou dan in het voorjaar van 2014 kun nen beginnen. Een jury moet dan beslissen over het lot van de ver dachten. SCHANDALI6 DAT MEN ANNO 2013 ZWARTEN NIET (3ESCHIKT VINDT VOOR EEN BELANGRIJKE FUNCTIE J Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 www.pzc.nl Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43.4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid E-maM: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service. U ontvangt een toegangscode voor dé E-paper. De krant wordt niet meer nabezorgd. U ontvangt restitutie. Vragen? Wijziging van uw adresgege vens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 u) Toets 2: informatie over uw abonnement of abonneevoordeel Toets 3: informatie over onze digitale pro ducten Maandag-vrijdag: 07.00 - 17.00 uur Zaterdag: 07.30 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 27,50 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien p üw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl In winkelwagen door Jelte Posthumus en Freke Remmers beeld Mark Reijntjens Mirjam Boudestijn En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-" De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee "Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. V) www.pzc.nl/abonneewerftabonnee MADRID - Evedasto Lifante is geen verdachte meer in de dubbele moordzaak op Ingrid Visser en Lo- dewijk Severein. De voormalig voorzitter van de volleybalclub in het Spaanse Murcia waar de recor dinternational voor uitkwam tus sen 2009 en 2011, werd gisteren door onderzoeksrechter Olga Re- verte vrijgepleit van een aandeel in het misdrijf. Juan Cuenca, het vermoedelijke brein achter de moord op Ingrid Visser en Lodewijk Severein.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2