E
Hoek van Piet Potter Contrast kleurt
Jubileumeditie stemt tevreden
18 ZEELAND
FESTIVAL VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
zeeland
in de
vorige
eeuw
Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen
beleefde het slotweekend met twee
opmerkelijke concerten.
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans
Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief
naar de PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg. Drie inzenders van
goede antwoorden ontvangen een waardebon.
De raadkaart van vorige
week is de Molenstraat in
Poortvliet. De woning
rechts op de foto werd aanvanke
lijk bewoond door het gezin van
metselaar/aannemer Johannes
Krijger", vertelt J.A. Krijger uit
Poortvliet. „Toen zijn zoon Gilles
Karei Krijger omstreeks 1910 het
metselbedrijf en de woning over
nam, werd Johannes Krijger mo
lenaar op de molen de Graan
halm aan de Grindweg."
Gilles Karei verkocht de woning
aan Piet Potter die - zo vertelt
J.A. Krijger - tramconducteur
was in Den Haag maar om princi
piële reden niet op zondag wilde
werken.
Piet Potter begon in het pand
waar op de foto de kinderen voor
staan, een winkeltje. Daar moest
men zijn voor kruidenierswaren,
huishoudelijke artikelen en later
ook meubelen. „In de volksmond
heette het 'de hoek van Piet Pot
ter", zegt R. Rosmolen-Murre uit
Zierikzee. „Zijn schoonzoon,
Arie Bouman, kocht later de huis
jes er tegenover en verkocht daar
slaapkamerbenodigdheden. Nog
later werd de boerderij van Ma-
nus Uil gekocht voor uitbreiding
van het meubelassortiment. Niet
handig, al die locaties. Nu zit de
kleinzoon van Arie op de Paas-
dijkweg in de bekende Woonbou
levard Poortvliet. Over onderne
mersgeest gesproken."
De boerderij aan het einde van
de straat bestaat niet meer. „Zo
als ik het heb gekend woonde
daar Johannes Deurloo", aldus R.
Rosmolen-Murre. „Met een be
grafenis verscheen hij in het
zwart en met hoge hoed op, met
de rouwkoets. Die werd getrok
ken door in het zwart gestoken
paarden. Tussen de school en de
kerk in, stond het gebouw waar
in de rouwkoets stond. Door de
hoge ramen van de school, kon
den we volgen hoe de paarden
voor de koets gespannen werden.
Dat was voor ons een welkome af
wisseling."
HULST - Het slotweekend van het
Festival van Zeeuwsch-Vlaande
ren was contrastrijk. Het begon
met een pianorecital door Daria
van den Bereken. Ze durft haar ei
gen interpretatie te brengen en
zet barokwerken om voor concert
vleugel. Haar Handelproject (Les
sen in Klavierspel) wordt alom ge
waardeerd en met haar eigenzin
nige uitvoering veroverde zij ook
de harten van luisteraars in Zuid-
dorpe.
Het staat buiten kijf, Daria van
den Bereken bezit een geweldige
techniek en een grote liefde voor
de muziek. Zij wil haar liefde
voor de muziek van Handel over
brengen naar toehoorders. Voor
hen die houden van een zo au
thentiek mogelijke benadering is
haar interpretatie moeilijker te
verteren. Haar speelwijze is ro
mantisch en zij gebruikt vaak de
pedalen om de harmonie in de
composities te onderstrepen. De
belangrijke fuga's en variaties wor
den hierdoor wel minder transpa
rant, de contrasten echter groter.
„De akoestiek was ruim, maar de
kerk zat lekker vol en de respons
was warm. Entourage en sfeer in
dit mooie dorp hebben mij geïn
spireerd",aldus de pianiste.
Na de pauze speelde zij de Sonate
in F van Mozart. De pianiste ver
zorgde een heldere interpretatie
met transparante hoekdelen, een
gevoelig Adagio en een soepel,
vlot Presto. De 3 preludes van De
bussy contrasteerden prima: een
bijna duivelachtige Ondine met
een begeleiding van kabbelend
water, vrolijke, dartele danseres
jes en een jazzy, sterk ritmisch
Général Lavine. Trouwe bezoe
kers vonden dit recital het hoogte
punt van de editie 2013.
Het slotconcert vond plaats in de
gastgemeente Hulst en net als bij
het openingsconcert kan er veel
gezegd worden over de akoestiek
HULST - De jubileumeditie van het
Festival van Zeeuwsch-Vlaande
ren bracht acht concerten in vier
weekenden. Echte muzikale hoog
tepunten zaten er niet bij. De pu
blieke belangstelling was goed
voor de drie optredens van de
symfonische orkesten (openings-
en slotconcert en de uitvoering
van de Carmina Burana).
„Ik vond het fijn de Carmina nu
eens live te zien en horen. Eerlijk
gezegd vind ik de cd met de uit
voering onder leiding van Chailly
veel beter. In Terneuzen was de
kwaliteit niet super, vooral de bij
dragen van het koor" .vindt een
bezoekster. Een andere trouwe be
langstellende laat weten dat hij
vooral onder de indruk was van
SPARK, the classical Band. „Ik
had echt een brok in mijn keel.
En het pianorecital van Daria van
den Bereken vond ik overrompe
lend." Festivaldirecteur Rinus
Meesen glundert en komt met
een reeks superlatieven. „Ik ben te
vreden, de drie concerten met de
grote orkesten waren goed bezet.
Mijn wensconcert met de negen
de symfonie van Beethoven en
het andere wensconcert de Carmi
na Burana van Orff waren uitver
kocht. Volgend jaar vallen het slot
van de viering 200 jaar Zeeland
en het openingsconcert van het
Festival samen op 4 oktober. Het
thema wordt: een Muzikale reis
door Europa. Ik kan dan putten
uit werken van componisten uit
vele landen. Ik wil in 2014 meer
aandacht besteden aan de jeugd
en de lengte van het festival weer
terugbrengen naar drie weeken
den." Ook bestuursecretaris Joan
Seijdlitz is tevreden. „De bezet
ting was redelijk tot goed. Nu
gaan we alles evalueren. Het kos
tenplaatje blijft belangrijk. In de
ze economisch moeilijke tijd is de
sponsoring niet vanzelfsprekend.
Het bestuur blijft in de toekomst
het accent leggen op drempelverla
ging en we willen voor het pu
bliek toegankelijke muziek."
r - w:
-r*V -
I Het Russian Chamber Philharmonic uit St. Petersburg onder leiding van dirigent Juri Dilbo met de solisten Ervis Gega (vic
foto Mark Neelemans
Winnaars: M. de Witte, Scherpenisse;
J.A. Krijger, Poortvliet; Piet Lisseveld,
Poortvliet.
door Jeanette Vergouwen
Ptionrliel K olmttraoi
door jeanette Vergouwen