Gras voor de Amerikanen 20 CONSUMENT KOOPWAAR Wouter Klootwijk Een hamburger is een verhaal. Meer dan biefstuk van de haas, want daar valt goed bekeken geen eer aan te behalen. Aan twee kan ten bakken en klaar is de culi nair begaafde kok. Toch krijgt de chef wel complimenten voor zijn bief, nooit voor een burger. En het rund doet er al helemaal niet toe. Dat verandert. Gras is in de mode. Amerikanen, van wie je kunt zeggen dat ze de wereld de hamburger brachten, hebben iets ontdekt Je hebt gewo ne koeien, waar gewone hambur gers van komen. En je hebt bijzon dere koeien. Ze eten gras. Wat zegt u? Gras! Het beste rundvlees, zeiden de Amerikanen tot voor kort, is dat van vee dat maïs at. Het vee woont in grote stallen en wordt gevoed met mengvoer van soja, vezels en maïs, eventueel met wat groeihormonen erdoor. In de laatste maanden voor de slacht wordt meer maïs gegeven. Het vlees wordt er zoetig van. Waren ze gek op in Amerika. Tót ze een koe zagen in de wei. Runderen die vers gras kunnen eten, hebben het zo te zien beter. De vraag naar rundvlees van gras- gevoerd vee is enorm en doorge drongen tot in Europa, tot in de keukens van de Europese Hilton- hotels. Hilton Europa volgt de Amerikaanse mode en schakelt over op gras. En het mooie, maar niet eerder op gelet onderweg van Schiphol naar Hilton Amsterdam: in Nederland eten koeien al gras, ver voor de nieuwste culinaire trend uit. En niet alleen in Nederland. Ook in Oostenrijk worden koeien gesig naleerd die gras eten, in Schot land en het ware grasparadijs is Ierland. Had net zo goed Groen land kunnen heten. Hilton schreef een competitie uit onder Europese hamburgerfabri kanten. De winnende burger, blind geproefd, zou voortaan aan alle 180 vestigingen van de hotel keten in Europa geleverd kunnen worden. Maar van gras! Mikel Pouw won. Nederlandse slager, die zich specialiseerde in vlees voor restaurants en nog steeds chefs probeert over te halen om iets anders op het menu te zetten dan alleen de kont van de koe. Een hamburger hoeft geen ver plichte narigheid te zijn. Integen deel. Maar neem nou even Albert Heijn. Een paar weken geleden konden uitverkorenen met een bonuskaart van de kruidenier een compleet broodje hambur ger kopen voor slechts 1 euro. Thuis een minuut in de magne tron en warm eten. Het schijfje vlees tussen het rampzalige broodje bevatte maar liefst drie soorten suiker! Zwijg ik nog over de rest van wat er in zat. Mikel Pouw en kompanen van zijn onderneming Nice to Meat hebben een hamburgermachi ne ontwikkeld, die licht gezou ten en gepeperde, rulle gehakt ballen maakt, die voorzichtig worden platgedrukt tot op de gewenste Hilton-dikte. Ameri kanen op wereldreis hebben weer wat tenten. Voor ons niks nieuws; gras... Utrecht en Rotterdam loopt het als een trein, ook in Leiden, Arnhem, Nijmegen, Groningen en Maastricht begint het te wer ken. Voorwaarde is dat deals binnen fietsaf- stand gemaakt kunnen worden, al zijn er uitzonderingen. Ieteke Schouten: „Een ha mer moet in je eigen straat te lenen zijn, voor een aanhanger wil je hoogstens 10 ki lometer afleggen. Die zoekfunctionaliteit Ik vind het milieu belastend om voor sporadisch gebruik een apparaat aan te schaffen gaan we aan de website en app toevoegen." Wat lenen of delen buurtbewoners zoal? „Zaken die ze niet zo vaak nodig hebben. Eventspullen, zoals een chocoladefontein tijdens kerst of klapstoeltjes voor de gasten aan het diner. Een fiets om met oud en nieuw met logees de stad in te kunnen. Of, zoals laatst, een discobol voor het verjaars feest van een 8-jarige. Seizoenspullen zijn favoriet. Een verticuteermachine of hoge- drukreiniger voor de tuin. Maar ook zomer- artikelen als (party)tenten, een barbecue of een koelbox. Peerby stimuleert een nieuwe manier van samenzijn. Het gaat om de grasmaaier, maar ook om het contact, een kop koffie, elkaar helpen, ontmoeten." De praktijk bewees dat er met geleend spul zorgvuldig wordt omgegaan, zegt Schou ten. „Wie meedoet, heeft daar een intentie mee. De basis is vertrouwen, mensen kij ken op een andere manier naar spullen." DELEN IS HIP die in de wijk aanwezig zijn. Het werkt simpel. Je schrijft je gratis in bij Peerby en stelt een vraag: ik zoek een vlakschuurma- chine. In de wijk ontvangt iedereen (alle in geschrevenen bij Peerby) het bericht. In wijken met een goede dekking komt bin nen een half uur het verlossende antwoord bij de aanvrager binnen: kom maar halen! Hanneke Koomans uit Amsterdam had dit voorjaar een hogedrukreiniger nodig. Zelf kopen, is geen optie. „Ik ben klein behuisd, heb het heel weinig nodig en vind het be lastend voor het milieu voor sporadisch ge bruik een apparaat aan te schaffen. Mijn op roep via Peerby had binnen een dag resul taat. Op 800 meter van mijn huis woont ie mand die hem wel wilde uitlenen." Naast het voordeel van delen, is het contact tussen buren wel degelijk een belangrijke pijler achter het idee. Ontmoeting wordt mogelijk, reden genoeg voor de Stichting Doen het initiatief te subsidiëren. Hanneke heeft de smaak inmiddels te pak ken. Voor Koninginnedag leende ze kleine klapstoeltjes voor haar zoon en dochter, die op de vrijmarkt in het Vondelpark een handeltje begonnen. „Ook zij hebben Peer by ontdekt. Ze hebben de stoeltjes zelf op gehaald en teruggebracht. Mijn dochter van 11 nam zonder dat ik het wist het initia tief een eigen Peerby-account aan te ma ken. Ze wilde voor de schoolmusical hoge hakken lenen, maat 35. In no time had ze antwoord van een dame uit de buurt. Daar kreeg ze twee paar schoenen mee, ze mocht ze een maand lenen, gratis." Er zijn al meer dan 10.000 mensen lid van Peerby. In grote steden als Amsterdam, Peerby brengt vraag en aanbod bij elkaar én buren. Zo worden spullen gedeeld en ontstaat een prima gelegenheid om kennis te maken met mensen uit je directe omgeving. Een grasmaaier staat vaker in de schuur dan dat-ie wordt ge bruikt. Dat kan slimmer, goed koper en gezelliger, vinden ze bij Peerby, waarvan Daan Wed- depohl het brein is. De jonge ondernemer startte begin 2012 een website en app waarbij buren grasmaaier, aanhangwagen, accuboor en 'nog veel meer uitlenen aan buurtgenoten. Voor verhuur onderling bleek geen belang stelling. „Producten worden als dienst be schouwd, niet als bezit", zegt Ieteke Schou ten, hoofd communicatie van Peerby. „Om een schilderij op te hangen, is geen boor machine nodig, maar een gat in de muur en een schroef om het op te hangen." Overal stikt het van spullen die meesten tijds ongebruikt blijven. Dom! Kopen kost geld, er wordt meer geproduceerd dan no dig en vaak staat het in de weg. Peerby, geïnspireerd op ideeën van sociale vernieu wer Rachel Botsman (van het boek What is mine is yours), predikt het tegenoverge stelde: geef iedereen toegang tot spullen Liever lenen dan kopen Hanneke Koomans reageren? W consument@depersdienst.nl Ride Sharing, Car Sharing, kamers verhuren, spullen delen: er ontstaan steeds meer initiatieven waarbij mensen liever delen dan ko pen. Goedkoop, duurzaam, goed voor ontmoeting. Op basis van het succes in Nederland met het gratis leensysteem voor spullen, is Peerby geselecteerd voor een internationale snelkookpan voor jonge bedrijfjes in Londen, ge naamd TechStars. Op dit moment start het bedrijf soortgelijke communities in Londen en Berlijn. Ook vanuit Parijs, Barcelona en New York is er belangstel ling. De organisatie die vo rig jaar met vier medewer kers startte, is inmiddels uitgebreid tot tien. Peerby is niet het enige ruil- of leensysteem. Ook via LETS en spullendelen.nl kun je in je wijk delen en kennismaken. Het idee is gelijk, werkwijze verschilt. door Sandra van Maanen beeld DPd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 20