Hoek van Piet Potter Contrast kleurt s Jubileumeditie stemt tevreden FESTIVAL VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN 18 ZEELAND Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen beleefde het slotweekend met twee opmerkelijke concerten. zeeland in de vorige eeuw De raadkaart van vorige week is de Molenstraat in Poortvliet. De woning rechts op de foto werd aanvanke lijk bewoond door het gezin van metselaar/aannemer Johannes Krijger", vertelt J.A. Krijger uit Poortvliet. „Toen zijn zoon Gilles Karei Krijger omstreeks 1910 het metselbedrijf en de woning over nam, werd Johannes Krijger mo lenaar op de molen de Graan halm aan de Grindweg." Gilles Karei verkocht de woning aan Piet Potter die - zo vertelt J.A. Krijger - tramconducteur was in Den Haag maar om princi piële reden niet op zondag wilde werken. Piet Potter begon in het pand waar op de foto de kinderen voor staan, een winkeltje. Daar moest men zijn voor kruidenierswaren, huishoudelijke artikelen en later ook meubelen. „In de volksmond heette het 'de hoek van Piet Pot ter", zegt R. Rosmolen-Murre uit Zierikzee. „Zijn schoonzoon, Arie Bouman, kocht later de huis jes er tegenover en verkocht daar slaapkamerbenodigdheden. Nog later werd de boerderij van Ma- nus Uil gekocht voor uitbreiding van het meubelassortiment. Niet handig, al die locaties. Nu zit de kleinzoon van Arie op de Paas- dijkweg in de bekende Woonbou levard Poortvliet. Over onderne mersgeest gesproken." De boerderij aan het einde van de straat bestaat niet meer. „Zo als ik het heb gekend woonde daar Johannes Deurloo", aldus R. Rosmolen-Murre. „Met een be grafenis verscheen hij in het zwart en met hoge hoed op, met de rouwkoets. Die werd getrok ken door in het zwart gestoken paarden. Tussen de school en de kerk in, stond het gebouw waar in de rouwkoets stond. Door de hoge ramen van de school, kon den we volgen hoe de paarden voor de koets gespannen werden. Dat was voor ons een welkome af wisseling." HULST - De jubileumeditie van het Festival van Zeeuwsch-Vlaande- ren bracht acht concerten in vier weekenden. Echte muzikale hoog tepunten zaten er niet bij. De pu blieke belangstelling was goed voor de drie optredens van de symfonische orkesten (openings- en slotconcert en de uitvoering van de Carmina Burana). „Ik vond het fijn de Carmina nu eens live te zien en horen. Eerlijk gezegd vind ik de cd met de uit voering onder leiding van Chailly veel beter. In Terneuzen was de kwaliteit niet super, vooral de bij dragen van het koor" vindt een bezoekster. Een andere trouwe be langstellende laat weten dat hij vooral onder de indruk was van SPARK, the classical Band. „Ik had echt een brok in mijn keel. En het pianorecital van Daria van den Bereken vond ik overrompe lend." Festivaldirecteur Rinus Meesen glundert en komt met een reeks superlatieven. „Ik ben te vreden, de drie concerten met de grote orkesten waren goed bezet. Mijn wensconcert met de negen de symfonie van Beethoven en het andere wensconcert de Carmi na Burana van Orff waren uitver kocht. Volgend jaar vallen het slot van de viering 200 jaar Zeeland en het openingsconcert van het Festival samen op 4 oktober. Het thema wordt: een Muzikale reis door Europa. Ik kan dan putten uit werken van componisten uit vele landen. Ik wil in 2014 meer aandacht besteden aan de jeugd en de lengte van het festival weer terugbrengen naar drie weeken den." Ook bestuursecretaris Joan Seijdlitz is tevreden. „De bezet ting was redelijk tot goed. Nu gaan we alles evalueren. Het kos tenplaatje blijft belangrijk. In de ze economisch moeilijke tijd is de sponsoring niet vanzelfsprekend. Het bestuur blijft in de toekomst het accent leggen op drempelverla ging en we willen voor het pu bliek toegankelijke muziek." Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. HULST - Het slotweekend van het Festival van Zeeuwsch-Vlaande ren was contrastrijk. Het begon met een pianorecital door Daria van den Bereken. Ze durft haar bi- gen interpretatie te brengen en zet barokwerken om voor concert vleugel. Haar Handelproject (Les sen in Klavierspel) wordt alom ge waardeerd en met haar eigenzin nige uitvoering veroverde zij ook de harten van luisteraars in Zuid- dorpe. Het staat buiten kijf, Daria van den Bereken bezit een geweldige techniek en een grote liefde voor de muziek. Zij wil haar liefde voor de muziek van Handel over brengen naar toehoorders. Voor hen die houden van een zo au thentiek mogelijke benadering is haar interpretatie moeilijker te verteren. Haar speelwijze is ro mantisch en zij gebruikt vaak de pedalen om de harmonie in de composities te onderstrepen. De belangrijke fuga's en variaties wor den hierdoor wel minder transpa rant, de contrasten echter groter. „De akoestiek was ruim, maar de kerk zat lekker vol en de respons was warm. Entourage en sfeer in dit mooie dorp hebben mij geïn spireerd",aldus de pianiste. Na de pauze speelde zij de Sonate in F van Mozart. De pianiste ver zorgde een heldere interpretatie met transparante hoekdelen, een gevoelig Adagio en een soepel, vlot Presto. De 3 preludes van De bussy contrasteerden prima: een bijna duivelachtige Ondine met een begeleiding van kabbelend water, vrolijke, dartele danseres jes en een jazzy, sterk ritmisch Général Lavine. Trouwe bezoe kers vonden dit recital het hoogte punt van de editie 2013. Het slotconcert vond plaats in de gastgemeente Hulst en net als bij het openingsconcert kan er veel gezegd worden over de akoestiek Poortol/et Molenstraat Winnaars: M. de Witte, Scherpenisse; J.A. Krijger, Poortvliet; Piet Lisseveld, Poortvliet. door Jeanette Vergouwen Het Russian Chamber Philharmonic uit St. Petersburg onder leiding van dirigent Juri Dilbo met de solisten Ervis Gega (viool) foto Mark Neelemans door jeanette Vergouwen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 18