Na jarenlange discussies en soms hoogop
lopende ruzies over de financiën door de
leden van de VW's in Zeeland komt er
nu eindelijk een Zeeuwse VW.
28 ZEELAND
VVV ZEELAND
We willen
bezoekers niet
alleen informatie
geven, maar er
ook emotie
aan koppelen
In 1969 pleitte de toenmalige voorzit
ter van de Middelburgse VW, A.
Imanse, al voor coördinatie van
VW-activiteiten in Zeeland. Hij voel
de zich op dat moment een roepende
in de woestijn. Nu 44 jaar later lijkt
op 1 januari één VW-organisatie voor
heel Zeeland dan eindelijk een feit te worden.
Daarmee komt een eind aan de decennialange
versnippering van allerlei (kleine) WV-orga-
nisaties - die uiteindelijk regio WV's werden
- verspreid over de provincie Zeeland.
Een eind ook aan toch wel een verwarrende si
tuatie met streek VW's en de organisatie Pro
motie Zeeland Delta, waarbij het lang niet
voor iedereen duidelijk is wat de een en wat
de ander doet. Het logo blijft met de kleurige
vogels die ook wel gezien kunnen worden als
de letters VW, boven het blauwgroen gekleur
de woord Zeeland. Uiterlijk zal er toch niet zo
veel veranderen. De 16 VW-kantoren blijven
open, al zullen ze inhoudelijk wel veranderen.
Ook aan de 54 volledige arbeidsplaatsen
wordt niet getornd. En de beoogd directeur,
de 32-jarige Patrick Polie, is inmiddels ook een
vertrouwd gezicht.
Hij legt uit dat in feite al enige tijd wordt ge
werkt aan de vorming van één Zeeuwse
VW-organisatie. In dat proces stonden vijf op
gaven centraal. Polie: „Ten eerste willen we
van informatie naar inspiratie. We willen be
zoekers niet alleen informatie meegeven maar
er ook emotie aan koppelen. Ze moeten Zee
land willen beleven. Dat willen we op allerlei
verschillende manieren doen. De VW-kanto-
ren kunnen daar ook een grote rol in spelen.
Het tweede aspect is dat we van de VW Zee
land dé toeristische marketing autoriteit van
deze provincie willen maken. Nu zijn de ver
schillende streek VW's daar elk apart mee be
zig. Dat kan veel beter samen. Het derde
aspect is dat we van info bron naar infomake-
laar willen veranderen. We willen gasten be
ter informeren en dat proberen we te berei
ken door anderen te faciliteren met onze infor
matie. Die kunnen onze informatie verwer
ken, bewerken en op hun beurt verspreiden.
Eigenlijk gebeurt dat nu al. De badkrant. de
websites deltagids.nl en brouwersdam-super-
spot.nl, maar ook de agenda van de zomer-
krant van de PZC maken al gebruik van onze
informatie. Het vierde aspect waar de nieuwe
VW aan gaat werken is de opbouw van een
complete digitale infrastructuur. We moeten
niet vergeten dat we nu al 2 miljoen bezoekers
trekken op onze website vvvzeeland.nl. Daar
zijn we ook al mee bezig, bijvoorbeeld met
het opzetten van Zids. Dat zijn touchscreens
die bij bedrijven en in de WV kantoren
staan. Daarop zijn allerlei informatie en beel
den op te roepen die weer aansluiten bij die
inspiratiegedachte. Die informatie is heel actu
eel, kan heel plaatselijk zijn en wordt bijvoor
beeld aangepast aan het weer. Is het regenach
tig dan wordt informatie over slechtweervoor-
zieningen gegeven.
Ook biedt de VW al narrowcasting aan. Dat
is het systeem waarbij op televisieschermen
bij recepties of in huisjes op bungalowparken
filmpjes, foto's en informatie laten zien. De af
nemers van dat systeem kunnen daar hun ei
gen informatie of pagina's aan toevoegen.
Maar ook marketingcampagnes kunnen er in
geïntegreerd worden. Tevens wil de VW een
boekingsplatform aanbieden. Daarvan zijn er
al verschillende maar de provisies die de on
dernemers voor die bookingsites moeten beta
len gaan ook steeds verder de pan uit rijzen.
Het vijfde kenmerk van de nieuwe WV orga
nisatie is dat we richting de ondernemers,
maar ook de gemeenten, duidelijker willen
maken wat we bieden voor het geld dat ze aan
ons betalen. Dat wil zeggen dat we afstappen
van de algemene lidmaatschapsbijdrage die de
ondernemers nu nog betalen en overstappen
naar de levering van aparte producten en dien
sten waarvoor dan ook apart betaald moet
worden."
De opzet van de nieuwe organisatie is niet
iets wat zomaar ineens vanuit het centrale
kantoor in Domburg op Zeeland wordt losgela
ten. De toekomstvisie is uitgebreid besproken
met de leden, de gemeentebesturen en de pro
vincie. Dat is in een open en constructieve
sfeer gebeurd, geeft Polie aan. Dat was in het
verleden wel eens anders. Toen stonden de
toenmalige gedeputeerde Ger van Zwieten en
de voormalige VW-directeur Rudi ter Heide
met verhitte koppen tegenover elkaar, waarbij
Van Zwieten riep: 'Als Ter Heide oorlog wil,
dan kan hij oorlog krijgen'.
Wat dat betreft liggen de verhoudingen nu
wel anders.
Een punt van aandacht is wel het belang van
de eigen identiteit van de verschillende re
gio's. Dat ligt in Zeeland altijd erg gevoelig. Po
lie vertelt dat het niet meer dan vanzelfspre
kend is dat in het WV-kantoor van bijvoor
beeld Renesse vooral aandacht is voor zaken
die met Schouwen-Duiveland te maken heb
ben en in het WV-kantoor van bijvoorbeeld
Domburg meer op dat deel van de provincie
gefocust wordt. De VVV-kantoren mogen van
hem geen Zeeuwse eenheidsworst worden. Pa
trick Polie vindt trouwens het nieuwe
WV-kantoor van Sluis een voorbeeld van de
kant die de VW op wil met de toekomstige
kantoren. Een van de muren van dat kantoor
is een oude muur van het Belfort van Sluis.
Verder zijn daar plaquettes te zien een scherm
met de narrowcasting informatie en het touch
screen van Zids. Het kantoor is nadrukkelijk
verbonden met het Belfort museum. Polie:
„Daar wordt al een historische sfeer opgeroe
pen en kunnen de bezoekers iets van het oude
Sluis beleven. In die richting willen we met
de WV-kantoren." Wat Polie betreft wordt
ook kritisch gekeken naar het assortiment van
de VW-winkels. Hij vraagt zich af of daar ei
genlijk wel truien en boeken in moeten lig
gen. Hij denkt veel eerder aan ontmoetings
plekken waar bezoekers ideeën op kunnen
doen voor dingen die ze in Zeeland kunnen
doen.
Einde versnippering
door René Schrier
Patrick Polie