Na jarenlange discussies en soms hoogop lopende ruzies over de financiën door de leden van de VW's in Zeeland komt er nu eindelijk een Zeeuwse VW. 28 ZEELAND VVV ZEELAND We willen bezoekers niet alleen informatie geven, maar er ook emotie aan koppelen In 1969 pleitte de toenmalige voorzit ter van de Middelburgse VW, A. Imanse, al voor coördinatie van VW-activiteiten in Zeeland. Hij voel de zich op dat moment een roepende in de woestijn. Nu 44 jaar later lijkt op 1 januari één VW-organisatie voor heel Zeeland dan eindelijk een feit te worden. Daarmee komt een eind aan de decennialange versnippering van allerlei (kleine) WV-orga- nisaties - die uiteindelijk regio WV's werden - verspreid over de provincie Zeeland. Een eind ook aan toch wel een verwarrende si tuatie met streek VW's en de organisatie Pro motie Zeeland Delta, waarbij het lang niet voor iedereen duidelijk is wat de een en wat de ander doet. Het logo blijft met de kleurige vogels die ook wel gezien kunnen worden als de letters VW, boven het blauwgroen gekleur de woord Zeeland. Uiterlijk zal er toch niet zo veel veranderen. De 16 VW-kantoren blijven open, al zullen ze inhoudelijk wel veranderen. Ook aan de 54 volledige arbeidsplaatsen wordt niet getornd. En de beoogd directeur, de 32-jarige Patrick Polie, is inmiddels ook een vertrouwd gezicht. Hij legt uit dat in feite al enige tijd wordt ge werkt aan de vorming van één Zeeuwse VW-organisatie. In dat proces stonden vijf op gaven centraal. Polie: „Ten eerste willen we van informatie naar inspiratie. We willen be zoekers niet alleen informatie meegeven maar er ook emotie aan koppelen. Ze moeten Zee land willen beleven. Dat willen we op allerlei verschillende manieren doen. De VW-kanto- ren kunnen daar ook een grote rol in spelen. Het tweede aspect is dat we van de VW Zee land dé toeristische marketing autoriteit van deze provincie willen maken. Nu zijn de ver schillende streek VW's daar elk apart mee be zig. Dat kan veel beter samen. Het derde aspect is dat we van info bron naar infomake- laar willen veranderen. We willen gasten be ter informeren en dat proberen we te berei ken door anderen te faciliteren met onze infor matie. Die kunnen onze informatie verwer ken, bewerken en op hun beurt verspreiden. Eigenlijk gebeurt dat nu al. De badkrant. de websites deltagids.nl en brouwersdam-super- spot.nl, maar ook de agenda van de zomer- krant van de PZC maken al gebruik van onze informatie. Het vierde aspect waar de nieuwe VW aan gaat werken is de opbouw van een complete digitale infrastructuur. We moeten niet vergeten dat we nu al 2 miljoen bezoekers trekken op onze website vvvzeeland.nl. Daar zijn we ook al mee bezig, bijvoorbeeld met het opzetten van Zids. Dat zijn touchscreens die bij bedrijven en in de WV kantoren staan. Daarop zijn allerlei informatie en beel den op te roepen die weer aansluiten bij die inspiratiegedachte. Die informatie is heel actu eel, kan heel plaatselijk zijn en wordt bijvoor beeld aangepast aan het weer. Is het regenach tig dan wordt informatie over slechtweervoor- zieningen gegeven. Ook biedt de VW al narrowcasting aan. Dat is het systeem waarbij op televisieschermen bij recepties of in huisjes op bungalowparken filmpjes, foto's en informatie laten zien. De af nemers van dat systeem kunnen daar hun ei gen informatie of pagina's aan toevoegen. Maar ook marketingcampagnes kunnen er in geïntegreerd worden. Tevens wil de VW een boekingsplatform aanbieden. Daarvan zijn er al verschillende maar de provisies die de on dernemers voor die bookingsites moeten beta len gaan ook steeds verder de pan uit rijzen. Het vijfde kenmerk van de nieuwe WV orga nisatie is dat we richting de ondernemers, maar ook de gemeenten, duidelijker willen maken wat we bieden voor het geld dat ze aan ons betalen. Dat wil zeggen dat we afstappen van de algemene lidmaatschapsbijdrage die de ondernemers nu nog betalen en overstappen naar de levering van aparte producten en dien sten waarvoor dan ook apart betaald moet worden." De opzet van de nieuwe organisatie is niet iets wat zomaar ineens vanuit het centrale kantoor in Domburg op Zeeland wordt losgela ten. De toekomstvisie is uitgebreid besproken met de leden, de gemeentebesturen en de pro vincie. Dat is in een open en constructieve sfeer gebeurd, geeft Polie aan. Dat was in het verleden wel eens anders. Toen stonden de toenmalige gedeputeerde Ger van Zwieten en de voormalige VW-directeur Rudi ter Heide met verhitte koppen tegenover elkaar, waarbij Van Zwieten riep: 'Als Ter Heide oorlog wil, dan kan hij oorlog krijgen'. Wat dat betreft liggen de verhoudingen nu wel anders. Een punt van aandacht is wel het belang van de eigen identiteit van de verschillende re gio's. Dat ligt in Zeeland altijd erg gevoelig. Po lie vertelt dat het niet meer dan vanzelfspre kend is dat in het WV-kantoor van bijvoor beeld Renesse vooral aandacht is voor zaken die met Schouwen-Duiveland te maken heb ben en in het WV-kantoor van bijvoorbeeld Domburg meer op dat deel van de provincie gefocust wordt. De VVV-kantoren mogen van hem geen Zeeuwse eenheidsworst worden. Pa trick Polie vindt trouwens het nieuwe WV-kantoor van Sluis een voorbeeld van de kant die de VW op wil met de toekomstige kantoren. Een van de muren van dat kantoor is een oude muur van het Belfort van Sluis. Verder zijn daar plaquettes te zien een scherm met de narrowcasting informatie en het touch screen van Zids. Het kantoor is nadrukkelijk verbonden met het Belfort museum. Polie: „Daar wordt al een historische sfeer opgeroe pen en kunnen de bezoekers iets van het oude Sluis beleven. In die richting willen we met de WV-kantoren." Wat Polie betreft wordt ook kritisch gekeken naar het assortiment van de VW-winkels. Hij vraagt zich af of daar ei genlijk wel truien en boeken in moeten lig gen. Hij denkt veel eerder aan ontmoetings plekken waar bezoekers ideeën op kunnen doen voor dingen die ze in Zeeland kunnen doen. Einde versnippering door René Schrier Patrick Polie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 64