UIT 9 De sprekende gebouwen van Nanda Runge Nico Out Elis Vermeulen werkte in de Grote Kerk in Veere. Zij gaf een bestaande installatie hier een andere plek en maakte er ook nieuw werk. Het resultaat is nog tot en met zondag te zien. Een kerk is van oorsprong een plek waar je met elkaar je rela tie tot God tot uitdrukking brengt. Een aardse plek met uit zicht op het hemelse. De schil deringen, de beelden, het woord en de muziek waren de brandstof om je als gelovige de eeuwigheid in te lanceren. Althans voor even. Ter voor bereiding op je laatste tocht. De Grote Kerk van Veere is zo'n plek. Nooit helemaal afge bouwd, maar desondanks imposant. In de loop van de tijd ontdaan van zijn oorspron kelijke aankleding. Nu een puur bouw werk, een schitterende open ruimte. Met een robuuste uitstraling. En toch sacraal. Elis Vermeulen werkte er een tijd. Om een bestaand ensemble er een plek te geven en nieuw werk te maken. Het resultaat is al leen nog deze week te ervaren. Met 'het bestaande ensemble' verwijs ik naar de installatie die Elis Vermeulen in ok tober 2012 realiseerde in de Zware Plaatwer kerij in Vlissingen. Grote vilten vormen met in elke vorm één of meer ronde ope ningen - ik zag ze als cocons - hingen in een web van dun touw in de ruimte. Een prachtig contrast met de industriële loca tie. Het ging voor mij over menszijn, kwets baarheid, leven, dood, alleen en samen. Die zelfde cocons hangen nu in de Grote Kerk. Het samenspel met de ruimte en met een nieuw project geeft een ander beeld en laat ook de betekenis licht verschuiven. Ik zie een 'cocon' hangen in een kapel aan de noordzijde van het gebouw. De volgen de kapel wordt bevolkt door drie vormen, die daarnaast herbergt er zes, waarvan er één de ruimte lijkt te verlaten. Ik zie er nog één, die zich uit de kapellen heeft losge maakt en hoog tegen een zuil is aangekro pen. Ik gebruik het woord cocon omdat het zachte materiaal en de organische vorm mij doen denken aan het omhulsel waarin een rups zich tot vlinder ontwikkelt. Be scherming vinden of zoeken is dan een as sociatie, maar ook transformeren en uitvlie gen. Door het formaat verbind ik ze met mensen. Het kunnen ook resten van een ontwikkeling zijn, verlaten plekken. Ik zie een relatie met het 'Burrows' project waar-^ in Vermeulen op tal van locaties een ondie pe kuil groef en daar een harig vilten kleed in legde, zodat je je er geborgen kon voe len. In de kapellen aan de zuidzijde hangen schommels: langharige vilten kleden aan stevige touwen. Schommelen in een kerk is een bevrijdende ervaring. Het beeld van de concons kun je mentaal beleven, de schommels fysiek. Eén van de mogelijke verhalen bij deze tentoonstelling ontstaat als je beide 'beelden' als een geheel gaat be leven. De beschermende cocons 'staan' dan tegenover de bevrijdende schommels. Het totaalbeeld vertegenwoordigt zo twee po len van ons bestaan waartussen zich ons le ven afspeelt. Het verlangen naar geborgen heid en veiligheid én de drang los te ko men en risico's te némen. Door het ge bruikte materiaal wordt het beeld tijdloos, roept het een universele waarheid op. Je kunt er ook anders naar kijken. Na binnen komst kom je eerst bij de cocons en later pas bij de schommels. Op die manier kun je de tegenstelling als ontwikkeling zien: de weg van uit je schulp kruipen naar volle dig deelhebben aan het leven, de ruimte, het leven ontdekken. En wie de cirkel dan spiritueel wil completeren kan zich voor stellen dat op een gegeven moment je van uit de schommel de ruimte in zweeft om als ziel op te lossen in het universum. Zo legt deze installatie tevens de wortels bloot van de religie die ooit de kracht had om mensen te verenigen in een gedeeld per spectief. Elis Vermeulen vertelt in mijn ogen hetzelfde verhaal dat ooit tot de bouw van de kerk leidde, maar dan ont daan van alles wat niet essentieel is. DONDERDAG 17 OKTOBER 2013 Femke Gerestein zit je steeds dicht op de huid Femke Gerestein toont in Mon Capi- taine op foto's gebaseerde tekenin gen op groot formaat. Je ziet steeds een deel van haar lichaam en wordt gedwongen de tekeningen van dicht bij te bekijken. Door de inventieve wijze van tekenen duizelt het voor je ogen. Micro-, meso- en macrokos mos vallen samen in een moment. T/m 27/10. Mon Capitaine, Mon Capi- taine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 14.00- 17.00 uur Schotse Huizen ontvangen Zeeuwse Kunstkring Wie op moderne traditie gebaseerde kunst zoekt in grote variatie qua tech niek en vormentaal kan prima te recht in de Schotse Huizen, waar 20 leden van de Zeeuwse Kunstkring een mooie selectie tonen uit hun werk. Sjaak de Wit (afbeelding) geeft met zijn uitgekiende composities het dagelijkse een extra dimensie. T/m 31/10. Museum De Schotse Hui zen, Kaai 25-27, Veere. Dagelijks 13.00- 17.00 uur. Nanda Runge schildert gebouwen en brengt ze terug tot essentiële vor men. Lijn en vlak, vaak in zwart-wit, soms met wat kleur, roepen ruimtes op. Mensen ontbreken. Maar hun aan wezigheid is voelbaar in de architec tuur. Het formele spel is de basis voor beschouwingen. Mooie dubbel expositie met werk van Giel Louws. T/m 16/11. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00-17.00 uur. Benjamin Legde schildert puur en poëtisch De Raadskelder van het gerestau reerde Belfort start met een exposi tie van de Duitse schilder en graficus Benjamin Legde, die regelmatig in Zeeuws-Vlaanderen verblijft. Hij schept in elk werk een eigen wereld en laat vorm en kleur stemmingen oproepen. Daarbij gebruikt hij subtiel ook elementen uit de herkenbare werkelijkheid. T/m 28/12. Belfort, Groote Markt 1, Sluis. Wo. t/m zo. 13.00 - 16.30 uur. Kerry James Marshall: kritisch, knap en gedreven Het centrale thema in het werk van de Amerikaanse kunstenaar Kerry Ja mes Marshall is de zwarte identiteit en de plaats daarvan in de actuele en historische beeldcultuur. Marshall schildert, maar beweegt zich ook op het terrein van de beeldhouwkunst, fotografie, installatie, collage, video, prints en animatiefilm. T/m 2/2 2014. MUHKA, Leuvenstraat 32 Antwerpen. Di t/m zo. 11.00 - 18.00 uur; do. t/m 21.00 uur. Grote Kerk krijgt extra dimensie Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. T/m 20/10. Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere. Di. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur. ELIS VERMEULEN Elis Vermeulen (Amsterdam, 1961is autodidact, woont in Mid delburg en werkt in Kunstwerk plaats Kipvis en op locatie, onder meer in de VS, Ierland, Finland en Spanje. Zij werkt met vilt, bij voorkeur van schapenwol, dat zij tot materi aal transformeert voor beelden en installaties. Daarin verbeeldt zij universele thema's als leven en dood, vrijheid en geborgenheid, A droom en daad. Vermeulen is één van oprichtsters van 'Feltunited' een internationale vereniging van kunstenaars die het werken met vilt een nieuwe di mensie geven. Werk van Elis Vermeulen: cocons hangend in een web van dun touw in de ruimte. Eén cocon is hoog tegen een zuil 'gekropen'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49