Veldman Brothers openen 20e editie Bluesroute Goes r Komedie over de liefde met kruidige afdronk UIT 3 Alles wat puur is en recht uit het hart komt. Aldus omschrijven The Veld man Brothers hun repertoire. Gerrit en Bennie Veldman openen met hun band morgenavond in Podium 't Beest de 20e editie van de Bluesroute Goes. 'De Veldmannen' laten zich liever niet in één hokje duwen. Zij tekenen voor een eigen ge luid waarbij grenzen tussen blues, rhythm blues, swingblues en blues met randjes rock, soul of funk wegvallen. De vier muzikanten laten zich beïnvloeden door elkaar en door de 'helden van weleer': The Vaughan Brothers, Muddy Waters, )imi Hendrix, Elmore James en vele anderen. Zij volgen vol respect de voetsporen van hun hel den met covers en eigen songs. Na het openingsconcert in 't Beest biedt de Bluesroute Goes op elf verschillende locaties optredens vanaf 21.30 uur tot 02.30 uur. De route meandert langs: De Snor, Time Out, De Pompe, De Vrijbuiter, Bodega Kookclub, Jack's, New Inn, Happy Days, La Strada, Eric's Bar, De Post en Café Baarends. De optredens worden verzorgd door: The Goon Mat Lord Bernardo, Piano Pepe, Schipper Bemanning, Nightlife, The Blue Clay, The Rumba Kings, The Blues Vision, Sugarboys The Sinners, CC Jerome's Jetset ters, Shotgun Little Boy, Big Jake The Two Timers en Shanna Waterstown. en zanger ginspireerd wordt. „Co- hen blijft een bijzonder inne mend mens. Hij componeerde zijn eerste songs toen hij in de ja ren zestig op het Griekse eiland Hydra verbleef." De eerste kennismaking met Co- hen kwam toevallig. Hofstede hoorde in 1968 een nummer van de plaat The Rock Machine Turns You On. Die bevatte een staalkaart van wat die platenmaatschappij op pop- en rockgebied aan het eind van de sixties te bieden had. Daar stönd Sisters Of Mercy van Leonard Cohen tussen. Dat was volledig afwijkend qua geluid, maar ook week de zanger als per soon volledig af. „Zijn beeld klopte niet met de tijd. Dat vond ik meteen intrige rend. Cohen is na Songs Of Love And Hate uit'1970 ook wel even uit beeld verdwenen. Hij is be wust uit die kermis gestapt. Hij is niet voor niets aan zen gaan doen, bovenop een berg." Eind vorige eeuw pakte Cohen - financieel genoodzaakt - de draad weer op en is niet eerder zo popu lair geweest. Hoe groot de'adora tie van Hofstede voor Leonard Co- hen is, blijkt ook uit de film die hij samen met de Fins Seppo Pietikainen in de jaren negentig maakte over Cohens huis op Hy dra. „Tijdens een meeting voor fans werd de film in'2002 in Hy dra vertoond. Ik zong daar in de plaatselijke kerk ook songs van Leonard, in het bijzijn van zijn dochter Lorca. Daar ontmoette ik tevens de Vlaamse auteur Martin Hendrix, die het boek Yesterday's Tomorrow over Cohen schreef. Voor de Belgische versie van het boek liet hij een aantal songs van Cohen in het Nederlands als soundtrack opnemen. Later vroeg hij mij dat te doen voor de Neder landse uitgave, maar dan in het Engels." Dat was de geboorte van Ava lanche Quartet, dat vanaf 2005 ook live opereert. Het kwartet be staat naast Hofstede uit toetsenist Pim Kops (De Dijk), zangeres/ gi- tariste Marjolein van der Klauw (ex-Powderblue) en contrabassis- te Arwen Linnemann (ex-Nits). „We voelen ons geen coverband en willen ook niet als zodanig klinken. We zochten naar eigen versies van zijn liedjes. We wil den de muziek terugbrengen naar het palet van dit kwartet. Dat is volgens ons in essentie ook ge noeg." Er zijn drie zaken die Hof stede in Leonard Cohen aanspre ken. „Dat begint al meteen bij zijn stem. Dat maakt het persoon lijk, het wordt één op één. Het ver haal komt heel dichtbij ook al zingt hij het voor miljoenen. Daar naast zijn er die onderwerpen. Hij zong meteen al over de grote zaken van het leven: geboorte, dood, godsdienst. Bovendien zijn er die prachtige teksten. Hij zei ooit over woorden: ze komen een voor een. Schrijven gaat lang zaam; het is als een muur metse len. Het derde aspect betreft zijn hele mooie melodieën. Ze zijn simpel qua akkoordenschema's, maar pas toen ik ze zelf ging spe len, ontdekte ik hoe vernuftig ze in elkaar steken." Op het onlangs verschenen tweede album Rainy Night House van het Avalanche Quartet staan ook twee songs die niet van Leonard Cohen stam men. „House Of Jacob schreef ik in 1997 voor The Nits. Op ons eer ste album stond ook een nummer van mij: Nightowl. Dat handelt over mijn bezoek aan Hydra en heeft wel rechtstreeks een relatie met Cohen." De titelsong van de tweede cd is van Joni Mitchell. Het staat op Ladies Of The Canyon uit 1970 en het gaat over het ouderlijk huis van Leonard Co- hen in Montreal. „Ik wist het eerst niet, maar kwam er al luisterende achter dat het nummer over Cohen moest gaan. Hij was de drop-out van een rijke Joodse familie. Hij werd geen zakenman, maar dichter. Jo ni en Leonard hebben een korte verhouding gehad samen. Hij was een soort meester voor haar. Joni wil het onderste uit de kan, ook uit relaties. Ze is een perfectio nist, niet gemakkelijk om mee te leven. De song past perfect in de ze collectie. Ik zing Rainy Night House vanuit het gezichtspunt van Leonard, Marjolein doet dat uit dat van Joni." Avanlanche Quartet is nu met het werk van haar twee albums drie maanden op tournee langs veer tig theaters. Gewürztraminer is de ti- tel van het toneelstuk dat zaterdagavond bij de Zeeuwse Komedie in theater Vestzak'99 in Vlissingen in pre mière gaat. Het is een veelzeggende titel. Gewürztraminer is de naam van een kruidige wijn uit de El- zas en die kruidigheid ken merkt ook deze komedie over de liefde. Lena (Ingeborg Sools- ma)is het spuugzat dat haar vriend steeds maar op de bank hangt. Zij gaat uithuilen bij haar vriendin Kim (Daphne Koelma) en hoopt daar begrip te vinden. Het gezellige vrien denavondje dat zij voor ogen heeft, pakt anders uit. Kim weet van wanten met haar ad viezen over hoe Lena met haar futloze vriend moet omgaan. Of het binnen haar eigen rela tie met vriend Berkel (Mels Hoogenboom) allemaal zo lek ker loopt, is echter de vraag. „Ik zag dit stuk enkele jaren ge leden in 't Beest in Goes en sindsdien staat het bovenaan mijn wensenlijstje", zegt regis seuse Ans Schilders. Nu de Zeeuwse Komedie haar uitno digde voor de regie van de na jaarsproductie greep ze de kans. Het bleek geen probleem dat het stuk maar een kleine be zetting van drie spelers heeft. Schilders kreeg van auteur Mar cel Osterop zelf de tekst ter be schikking en de toestemming tot opvoering. „Het soort hu mor in dit stuk vind ik gewel dig. De teksten geven zulke ab surde tegenstellingen. Vaak heel herkenbare 'vrienden- praat', die je zo kunt doorprik ken. Dan zegt Kim bijvoor beeld tegen haar vriendin: 'Ik ken jou als iemand die zich niet laat vertellen wat ze moet doen'. Vervolgens bedelft zij dan wel diezelfde vriendin on- dere een stortvloed van op- en aanmerkingen." Volgens Schilders geeft dit stuk een mooi beeld van hoe men sen zogenaamd met elkaar com municeren terwijl ze in feite al leen maar over zichzelf praten. www.pzc.nl/uit I DONDERDAG 17 OKTOBER 2013 Vrijdag 18 oktober, opening Bluesroute Goes, Po dium 't Beest, 20.30 uur. De band rondom 'bloodbrothers' Gerrit en Bennie Veldman openen vrijdag avond in Podium 't Beest de Bluesroute in Goes. Avalanche Quartet Het Avalanche Quartet met vlnr Marjolein van der Klauw, Henk Hofstede, Ar wen Linnemann en Pim Kops. Zondag 20 oktober, Theater De Weg wijzer, Nieuw- en Sint Joosland, 15.00 uur en 20.30 uur. Daphne Koelma, Mels Hoogenboom en Ingeborg Soolsma in 'Gewürztraminer'foto Lex de Meester door Ali Pankow Zat. 19 okt., Vestzak'99, Vlissingen, 20.30 uur. Daar te zien t/m 15 dec., www.zeeuwsekomedie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 43