Bovag en RAI hekelen akkoord afhaken onderhandelingen Londen F 44 44 BINNENLAND 5 Hij hoopt dat de lucht nu geklaard is. Dat de oppositiepartijen hun scherpe toon zullen matigen. Want vooral die verharding van het debat is volgens minister Jeroen Dijssel- bloem (Financiën, PvdA) de reden waarom dit najaar zoveel kabinetsplannen afscho ten dreigden te worden. Nu er met opposi tiepartijen D66, Christenunie en SGP een akkoord ligt over de begroting van 2014, is naar zijn zeggen de negatieve spiraal door broken: „Toen we aan dit kabinet begon nen, wisten we dat we geen meerderheid hadden in de Eerste Kamer. We dachten dat er voldoende mogelijkheden waren om samen te werken met andere partijen; de verkiezingsprogramma's boden immers voldoende aanknopingspunten. Maar dit dreigde te mislukken. Het werd riskant. De sfeer werd geleidelijk: we gaan u wegstem men. Weg ermee. Na de algemene politie ke beschouwingen concludeerden we dat het niet ging lukken. We besloten dat aan de hand van de begroting voor 2014 die te genstelling moest worden doorbroken." De problemen zijn volgens u dus niet te wijten aan een weeffout bij de formatieNamelijk starten met een minderheidskabinet zonder (gedoog)steun van de oppositie „Nee, onze aanname was dat het wel ging lukken om meerderheden te vinden. Ik zie dat niet als een weeffout." Uw verwijt over de harde opstelling geldt met name het CDA? „Nee, meer algemeen de middenpartijen. Voorheen waren vooral de partijen aan de randen van het politieke spectrum fel, maar de laatste maanden verbreedde dat naar het politieke midden. Ik begrijp op zich wel dat het CDA er voor koos om op positie te voeren na de verkiezingsneder laag in 2012. Maar geleidelijk verschoof hun constructieve houding naar 'tegen'. Geluk kig heeft het CDA aangegeven ook hervor mingen te zullen steunen, op het terrein van langdurige zorg bijvoorbeeld, of de de centralisatie van rijkstaken naar gemeen ten." Is dit een doorstart? „Dit akkoord was noodzakelijk, het kon niet anders. We hebben nu expliciete wen sen van de oppositie ingebouwd in de be groting. Je zou het, om met Alexander Pechtold te spreken, een vorm van bestuur lijke vernieuwing kunnen zien. Het is onge bruikelijk, ja." Hoe ver gaat dat commitment van D66, Chris tenunie en SGP? Steunen de partijen u ook als er onverhoopt nieuwe tekorten ontstaan? „Veel van de afspraken die we nu hebben gemaakt, werken de jaren erna ook door. Het is breder dan alleen de begroting, want het gaat om clusters van onderwerpen die met elkaar samenhangen. Het belasting plan, de hervormingen op de arbeids markt, kindregelingen, de huishoudtoe- slag. Ik denk dat we nu ongeveer driekwart van het regeerakkoord veilig hebben ge steld. Maar de afspraken zijn geen vrijbrief. Als er tegenvallers zijn, zullen we in een vroeg stadium met de betrokken partijen overleggen. Niet pas als we voor de afgrond staan." Want de kans bestaat dat er nog tegenvallers komen. Zo is het de vraag of er wel een miljard binnen te halen valt met het fiscaal vrijmaken van 'beklemd vermogen'. Daarmee wordt een flink deel van de extra uitgaven gedekt. „Daarom hebben we het ook conservatief geraamd. Het CPB zal het doorrekenen. Zes jaar geleden is er veel gebruikgemaakt van een vergelijkbare regeling waarmee mensen geld konden vrijmaken. Het zal nu wat minder zijn vanwege de crisis. Maar het is geen gok." Zijn de druiven van het akkoord niet zuur voor uw partij, de PvdA? U krijgt minder ni vellering dan gewenst, het sociaal akkoord moet opengebroken worden. Het geheel oogt een stuk minder 'links'. „Als GroenLinks binnenboord was geble ven, was het politieke evenwicht iets link ser geweest, en voor de PvdA wat comforta beler. Maar fractievoorzitter Bram van Ojik maakte een andere keuze. Er zitten in dit pakket natuurlijk keuzes die deze coalitie niet heeft gemaakt. Die zijn er pas in geko men na de noodzakelijke onderhandelin gen. Maar er zit ook vergroening in, verbe tering van de koopkracht. De PvdA heeft geen moeite met extra geld voor onderwijs of de ondersteuning van gezinnen. En ik vind het hele inkomensgebouw nog steeds evenwichtig. Inderdaad is de extra bijdrage die wij wilden vragen aan tweemaal mo daal teruggedraaid. Maar dat gaat niet ten koste van de huurtoeslag, of de laagste inko mens. Het valt te verdedigen." PvdA-kiezers lijken minder blij met het resul taat dan die van de WD of D66. „Ik laat de peilingen maar voor wat ze zijn. We zitten in een economisch en politiek lastige periode, er moet geregeerd worden. Iedereen had vooral daar behoefte aan." U moest een belangrijke IMF-vergadering la ten schieten. De Fransen grijpen dat aan om uw positie als voorzitter van de euro ter dis cussie te stellen. „Daar ben ik buitengewoon ontspannen over. Het komt wel vaker voor dat minis ters belangrijke bijeenkomsten missen. Bij deze bijeenkomst ontbraken ook anderen, zoals de minister van Financiën van Duits land en de president van de Europese Cen trale Bank. Wel vervelend, niet onoverko melijk. Dit was nu belangrijker, en ik zie de andere ministers maandag alweer." Gelukkig heeft het CDA aan gegeven ook hervor mingen te zullen steu nen, op het terrein van langdurige zorg bij voorbeeld veel van zijn potentiële kiezers te vervreemden. Het CDA zoekt in de publiciteit munitie tegen het akkoord bij sectoren die normali ter vooral door de VVD bediend worden: de ondernemers (MKB-Nederland) en auto-indus trie (Bovag en RAI). De laatste groep is niet blij met de accijns verhoging op de aanschaf van nieuwe auto's, de eerste deelt de kritiek op de te hoge belastingen en overheidsuitgaven. Geen pure CDA-thema's. De andere partij die het kabinet de rug toekeerde, zal minder moeite hebben dat besluit te ver dedigen. Hoewel het akkoord ook vergroeningsmaatregelen bevat, vindt GroenLinks die onvoldoen de. Het is goed dat verhoging van de waterbelasting op de agenda staat, reageerde Bram van Ojik. Maar dan wel beginnen bij de ech te vervuilers: de industrie. En niet bij de 'douchende consument'. Vooralsnog blijken twee deelne mers politiek garen te spinnen bij het akkoord, VVD en D66. Die laatste partij wist met onderwijs- investeringen en de snellere her vormingen van de arbeidsmarkt wezenlijke punten binnen te ha len. De VVD-aanhang lijkt tevre den met de beperking van de fi nanciële schade in de huishoud portemonnee. Toch moet nog blijken of het en thousiasme standhoudt. Het ge vaar zou kunnen liggen in de doorrekening van het CPB. Dat moet nog bepalen of het kabinet zich niet onterecht rijk rekent met miljarden aan inkomsten uit pijnloze fiscale trucs. DEN HAAG - Het begrotingsak- koord is funest voor het verwach te herstel van de autoverkopen in Nederland. Dat stellen branche verenigingen RAI en Bovag in reactie op de plannen om de aan koopbelasting op nieuwe auto's te verhogen en een verlaging van we genbelasting te schrappen. RAI en Bovag voorspelden begin vorige week een voorzichtig her stel van de verkopen in 2014 naar 400.000 stuks. „Die hoop is nu in de kiem gesmoord", stelt Harald Bresser van RAI. „We moeten nog met de nieuwe gegevens rekenen, maar ik vrees dat we uitkomen op 375.000. Een all time low." Hoe het kabinet de aankoopbelas ting (PBM) voor nieuwe auto's wil verhogen, is nog niet duide lijk. In de plannen staat alleen dat de normen voor CO-uitstoot wor den aangescherpt. Grofweg ko men de ingeboekte extra inkom sten neer op een prijsverhoging van gemiddeld 500 euro per auto. „Onzekerheid is nooit goed bij de aankoop van duurzame goede ren", stelt Bovag-woordvoerder Tom Huyskens. Bovag en RAI verwijten het kabi net afspraken te schenden. De overheid is zo 'onduidelijk en on betrouwbaar', zegt Bresser. Per 1 januari komend jaar zou de wegenbelasting voor zuinige au to's omhoog gaan. In ruil daar voor zou de extra opbrengst van 250 miljoen daarentegen gebruikt worden voor lastenverlichting voor de automobilist. Ik laat de peilingen maar voor wat ze zijn. We zitten in een eco nomisch en politiek las tige perio de, er moet geregeerd worden Vluchten vanaf MAANDAG 14 OKTOBER 2013 nog jaren door' door Sandra Donker door Paul Bots iStanstedl VLUCHTEN VANAF DÜSSELDORF (UIEEZE) SLECHTS ONGEVEER 70 KM VAN DÜSSELDORF AAN DE A57 (AFSLAG UJEEZE). Kijk op Ryanair.com voor meer informatie. Vluchten vanaf Düsseldorf jWeeze).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 5