Bovag en RAI
hekelen akkoord
afhaken onderhandelingen
Londen
F
44
44
BINNENLAND 5
Hij hoopt dat de lucht nu geklaard
is. Dat de oppositiepartijen hun
scherpe toon zullen matigen.
Want vooral die verharding van
het debat is volgens minister Jeroen Dijssel-
bloem (Financiën, PvdA) de reden waarom
dit najaar zoveel kabinetsplannen afscho
ten dreigden te worden. Nu er met opposi
tiepartijen D66, Christenunie en SGP een
akkoord ligt over de begroting van 2014, is
naar zijn zeggen de negatieve spiraal door
broken: „Toen we aan dit kabinet begon
nen, wisten we dat we geen meerderheid
hadden in de Eerste Kamer. We dachten
dat er voldoende mogelijkheden waren om
samen te werken met andere partijen; de
verkiezingsprogramma's boden immers
voldoende aanknopingspunten. Maar dit
dreigde te mislukken. Het werd riskant. De
sfeer werd geleidelijk: we gaan u wegstem
men. Weg ermee. Na de algemene politie
ke beschouwingen concludeerden we dat
het niet ging lukken. We besloten dat aan
de hand van de begroting voor 2014 die te
genstelling moest worden doorbroken."
De problemen zijn volgens u dus niet te wijten
aan een weeffout bij de formatieNamelijk
starten met een minderheidskabinet zonder
(gedoog)steun van de oppositie
„Nee, onze aanname was dat het wel ging
lukken om meerderheden te vinden. Ik zie
dat niet als een weeffout."
Uw verwijt over de harde opstelling geldt met
name het CDA?
„Nee, meer algemeen de middenpartijen.
Voorheen waren vooral de partijen aan de
randen van het politieke spectrum fel,
maar de laatste maanden verbreedde dat
naar het politieke midden. Ik begrijp op
zich wel dat het CDA er voor koos om op
positie te voeren na de verkiezingsneder
laag in 2012. Maar geleidelijk verschoof hun
constructieve houding naar 'tegen'. Geluk
kig heeft het CDA aangegeven ook hervor
mingen te zullen steunen, op het terrein
van langdurige zorg bijvoorbeeld, of de de
centralisatie van rijkstaken naar gemeen
ten."
Is dit een doorstart?
„Dit akkoord was noodzakelijk, het kon
niet anders. We hebben nu expliciete wen
sen van de oppositie ingebouwd in de be
groting. Je zou het, om met Alexander
Pechtold te spreken, een vorm van bestuur
lijke vernieuwing kunnen zien. Het is onge
bruikelijk, ja."
Hoe ver gaat dat commitment van D66, Chris
tenunie en SGP? Steunen de partijen u ook als
er onverhoopt nieuwe tekorten ontstaan?
„Veel van de afspraken die we nu hebben
gemaakt, werken de jaren erna ook door.
Het is breder dan alleen de begroting, want
het gaat om clusters van onderwerpen die
met elkaar samenhangen. Het belasting
plan, de hervormingen op de arbeids
markt, kindregelingen, de huishoudtoe-
slag. Ik denk dat we nu ongeveer driekwart
van het regeerakkoord veilig hebben ge
steld. Maar de afspraken zijn geen vrijbrief.
Als er tegenvallers zijn, zullen we in een
vroeg stadium met de betrokken partijen
overleggen. Niet pas als we voor de afgrond
staan."
Want de kans bestaat dat er nog tegenvallers
komen. Zo is het de vraag of er wel een
miljard binnen te halen valt met het fiscaal
vrijmaken van 'beklemd vermogen'. Daarmee
wordt een flink deel van de extra uitgaven
gedekt.
„Daarom hebben we het ook conservatief
geraamd. Het CPB zal het doorrekenen.
Zes jaar geleden is er veel gebruikgemaakt
van een vergelijkbare regeling waarmee
mensen geld konden vrijmaken. Het zal nu
wat minder zijn vanwege de crisis. Maar
het is geen gok."
Zijn de druiven van het akkoord niet zuur
voor uw partij, de PvdA? U krijgt minder ni
vellering dan gewenst, het sociaal akkoord
moet opengebroken worden. Het geheel oogt
een stuk minder 'links'.
„Als GroenLinks binnenboord was geble
ven, was het politieke evenwicht iets link
ser geweest, en voor de PvdA wat comforta
beler. Maar fractievoorzitter Bram van Ojik
maakte een andere keuze. Er zitten in dit
pakket natuurlijk keuzes die deze coalitie
niet heeft gemaakt. Die zijn er pas in geko
men na de noodzakelijke onderhandelin
gen. Maar er zit ook vergroening in, verbe
tering van de koopkracht. De PvdA heeft
geen moeite met extra geld voor onderwijs
of de ondersteuning van gezinnen. En ik
vind het hele inkomensgebouw nog steeds
evenwichtig. Inderdaad is de extra bijdrage
die wij wilden vragen aan tweemaal mo
daal teruggedraaid. Maar dat gaat niet ten
koste van de huurtoeslag, of de laagste inko
mens. Het valt te verdedigen."
PvdA-kiezers lijken minder blij met het resul
taat dan die van de WD of D66.
„Ik laat de peilingen maar voor wat ze zijn.
We zitten in een economisch en politiek
lastige periode, er moet geregeerd worden.
Iedereen had vooral daar behoefte aan."
U moest een belangrijke IMF-vergadering la
ten schieten. De Fransen grijpen dat aan om
uw positie als voorzitter van de euro ter dis
cussie te stellen.
„Daar ben ik buitengewoon ontspannen
over. Het komt wel vaker voor dat minis
ters belangrijke bijeenkomsten missen. Bij
deze bijeenkomst ontbraken ook anderen,
zoals de minister van Financiën van Duits
land en de president van de Europese Cen
trale Bank. Wel vervelend, niet onoverko
melijk. Dit was nu belangrijker, en ik zie
de andere ministers maandag alweer."
Gelukkig
heeft het
CDA aan
gegeven
ook hervor
mingen te
zullen steu
nen, op het
terrein van
langdurige
zorg bij
voorbeeld
veel van zijn potentiële kiezers te
vervreemden. Het CDA zoekt in
de publiciteit munitie tegen het
akkoord bij sectoren die normali
ter vooral door de VVD bediend
worden: de ondernemers
(MKB-Nederland) en auto-indus
trie (Bovag en RAI). De laatste
groep is niet blij met de accijns
verhoging op de aanschaf van
nieuwe auto's, de eerste deelt de
kritiek op de te hoge belastingen
en overheidsuitgaven. Geen pure
CDA-thema's.
De andere partij die het kabinet
de rug toekeerde, zal minder
moeite hebben dat besluit te ver
dedigen. Hoewel het akkoord ook
vergroeningsmaatregelen bevat,
vindt GroenLinks die onvoldoen
de. Het is goed dat verhoging van
de waterbelasting op de agenda
staat, reageerde Bram van Ojik.
Maar dan wel beginnen bij de ech
te vervuilers: de industrie. En niet
bij de 'douchende consument'.
Vooralsnog blijken twee deelne
mers politiek garen te spinnen bij
het akkoord, VVD en D66. Die
laatste partij wist met onderwijs-
investeringen en de snellere her
vormingen van de arbeidsmarkt
wezenlijke punten binnen te ha
len. De VVD-aanhang lijkt tevre
den met de beperking van de fi
nanciële schade in de huishoud
portemonnee.
Toch moet nog blijken of het en
thousiasme standhoudt. Het ge
vaar zou kunnen liggen in de
doorrekening van het CPB. Dat
moet nog bepalen of het kabinet
zich niet onterecht rijk rekent
met miljarden aan inkomsten uit
pijnloze fiscale trucs.
DEN HAAG - Het begrotingsak-
koord is funest voor het verwach
te herstel van de autoverkopen in
Nederland. Dat stellen branche
verenigingen RAI en Bovag in
reactie op de plannen om de aan
koopbelasting op nieuwe auto's te
verhogen en een verlaging van we
genbelasting te schrappen.
RAI en Bovag voorspelden begin
vorige week een voorzichtig her
stel van de verkopen in 2014 naar
400.000 stuks. „Die hoop is nu in
de kiem gesmoord", stelt Harald
Bresser van RAI. „We moeten nog
met de nieuwe gegevens rekenen,
maar ik vrees dat we uitkomen op
375.000. Een all time low."
Hoe het kabinet de aankoopbelas
ting (PBM) voor nieuwe auto's
wil verhogen, is nog niet duide
lijk. In de plannen staat alleen dat
de normen voor CO-uitstoot wor
den aangescherpt. Grofweg ko
men de ingeboekte extra inkom
sten neer op een prijsverhoging
van gemiddeld 500 euro per auto.
„Onzekerheid is nooit goed bij de
aankoop van duurzame goede
ren", stelt Bovag-woordvoerder
Tom Huyskens.
Bovag en RAI verwijten het kabi
net afspraken te schenden. De
overheid is zo 'onduidelijk en on
betrouwbaar', zegt Bresser.
Per 1 januari komend jaar zou de
wegenbelasting voor zuinige au
to's omhoog gaan. In ruil daar
voor zou de extra opbrengst van
250 miljoen daarentegen gebruikt
worden voor lastenverlichting
voor de automobilist.
Ik laat de
peilingen
maar voor
wat ze zijn.
We zitten
in een eco
nomisch en
politiek las
tige perio
de, er moet
geregeerd
worden
Vluchten vanaf
MAANDAG 14 OKTOBER 2013
nog jaren door'
door Sandra Donker
door Paul Bots
iStanstedl
VLUCHTEN VANAF DÜSSELDORF (UIEEZE) SLECHTS ONGEVEER 70 KM VAN DÜSSELDORF AAN DE A57 (AFSLAG UJEEZE).
Kijk op Ryanair.com voor meer informatie. Vluchten vanaf Düsseldorf jWeeze).