Goedkoop wordt bij jeugdzorg al snel duurkoop De hervorming van de jeugdzorg is dringend ge wenst. Die hoort echter niet samen te gaan met bezuinigingen, want dan dreigt een mislukking. SPECTRUM 15 komst van Azië steeds moordender wordt. Een ambitieuze Chinees of In diër studeert en werkt zich een slag in de ronde om succesvol te worden. Nederlandse studenten zouden moe ten worden opgeleid binnen een ver gelijkbare cultuur. Met een beetje ap- pjes downloaden op je iPad of, als je daar zin in hebt, de klinkers en mede klinkers op een beeldscherm oefenen, bereiden we hen niet voor op de con currentieslag van morgen. Vijftien jaar digitaliseringen het Nederlandse beroepsonderwijs heeft bewezen dat afgestudeerden geen fighting spirit meekrijgen. Er is op reguliere scholen veel lesuit val doordat docenten zich ziek mel den, of onverwachts met vakantie gaan. Scholieren worden vaak achter computers gezet, met een opdracht die ze alleen niet kunnen oplossen, zo genaamd om hen zelfstandig te leren werken. Ik vind dit kwalijk. Van jonge ren van zestien jaar, met gierende hor monen in hun lijf, mag je niet ver wachten dat ze een computer gedisci plineerd gebruiken. Ik noem dat criminele digitalisering, omdat zo talenten van jongeren achte loos worden verspild. In feite wordt een goede toekomsten voor mensen op deze manier om zeep geholpen. Het klinkt pathetisch, maar in feite is dit diefstal. Het is beter om kinderen kritisch en oplossingsgericht te leren nadenken dan hun te leren hoe de iPad3,4 of 5 werkt. Die iPad's worden overigens zo gebruikersvriendelijk, dat iedere leek binnenkort met zijn stem opdrachten aan zo'n ding geeft. Daar is geen ken nis voor nodig. Het is beter om bij jon ge mensen een winnaarsmentaliteit en denkkracht te ontwikkelen. Waarom leren kinderen op school niet hoe ze doelen moeten stellen en die kunnen realiseren? Waarom leren ze niet doorbijten? Waarom leren zij niet dat in het leven niets voor niets is en dat je moet vechten voor je kan sen? Waarom leren zij niet dat succes afdwingbaar is? Dat kan namelijk wel. Scholen kun nen hun dat leren; Ze zouden ermee kunnen beginnen door alle compu ters de deur uit te knikkeren. e nieuwe Jeugdwet moet een einde maken aan de versnippering in de jeugdzorg. Er komt een ontschotting van de verschillende jeugdbudgetten die door tal van instanties afzonderlijk worden benut. Dat is niet efficiënt en bovendien onnodig duur. Het versnip perd zorgaanbod wordt nu vervangen door integrale, goedkopere hulp: één gezin, één plan, één regisseur. Gemeenten worden vanaf 1 januari 2015 bestuurlijk en financieel verant woordelijk voor alle vormen van jeugdhulp, kinderbescherming en re classering. Ze krijgen een wettelijke zorgplicht, maar tegelijkertijd wordt er fors op het budget bezuinigd. Ook moet er een omslag komen naar meer preventie en vroegtijdige hulp verlening. De zwaardere, en dus duur dere, zorg moet worden teruggedron gen. De eigen kracht van jongeren, ouders, verzorgers en mantelzorgers komt centraal te staan in een nieuwe 'participatiemaatschappij': meer zelf doen en eigen regie, minder professio nele hulp, minder zorg maar wel op maat. Het opvoedkundig klimaat in wijken, gezinnen, scholen en kinder opvang moet versterkt worden. En het mes gaat in de bureaucratische rompslomp die we nu kennen. Hier kan niemand tegen zijn. Er is dan ook een breed maatschappelijk draagvlak voor. Maar de overgang naar de gemeenten (transitie) en de beoogde veranderingen in de aanpak van de jeugdzorg (transformatie) gaan gepaard met reële zorgen en risico's. Die moeten serieus genomen worden om een mislukking te voorkomen. Ook dreigen continuïteit en kwaliteit van de zorg in het gedrang te komen. Het gebruik van de jeugdzorg is de af gelopen jaren enorm gegroeid. Die groei is niet te verklaren uit een toene mende problematiek. Het recht op jeugdzorg heeft medicalisering ervan bevorderd. Bedoeling van het nieuwe stelsel is om daaraan een halt toe te roepen. Nu dreigen we naar de andere kant door te schieten. Gemeenten krij gen veel ruimte voor eigen beleid. De neiging zal, mede door de bezuinigin gen op het budget, groot zijn om voor al te korten op specialistische hulpvor- men, in de te optimistische verwach ting dat met preventie en vroegtijdige signalering de problemen wel zijn op te vangen. Te lang wachten met het in zetten van adequate hulp leidt echter tot duurdere zorg. Goedkoop wordt dan al snel duurkoop. De benodigde jeugdzorg zal overeind moeten blijven, terwijl tegelijkertijd overconsumptie moet worden terug gedrongen. Dat is een lastige en com plexe taak voor gemeenten; zeker als we ons realiseren dat gemeenten geen of nauwelijks ervaring hebben met jeugdzorg. Als de transformatie naar preventie en lichtere zorg slaagt, ontstaat er minder behoefte aan specialistische zorg. Er zal een verschuiving in de des kundigheid van professionals plaats vinden. Dat is een goede ontwikke ling, maar we moeten nog maar af wachten of dat ook inderdaad gaat ge beuren. Het is vooralsnog niet meer dan één van de aannames, waarop de hervorming is gebaseerd. De meeste gemeenten zijn te klein om tot een integrale aanpak in het jeugddomein te komen. Ze hebben een grotere schaal nodig om kwaliteit te kunnen bieden voor een redelijke prijs en om de duurdere hulp te kun nen inkopen. Dus is samenwerking met andere gemeenten noodzakelijk. Samenwerken blijkt in de praktijk vaak moeizaam te verlopen. Toch is dit een essentiële voorwaarde om de transitie van Rijk naar gemeenten suc cesvol van de grond te krijgen. In De nemarken, waar deze overgang vijf jaar geleden is ingezet, is het aantal ge meenten door fusies van 271 naar 98 teruggebracht. Deze schaal blijkt groot genoeg om majeure hervormin gen als die in de jeugdzorg een solide basis te verschaffen. Een ander probleem is behoud van continuïteit. Overheveling van de zorg naar gemeenten en het inzetten van het vernieuwingsproces vinden gelijktijdig plaats. Dat maakt de zaken heel complex en brengt extra over- gangskosten mee, terwijl de lopende zorg wel gewoon moet doorgaan. De gemeenten moeten eind deze maand in regionaal verband over- gangsafspraken bij het kabinet aanle veren. Het zal er wel op uitdraaien dat de overheveling begin 2015 plaats heeft, maar dat het vernieuwingspro ces gefaseerd over meerdere jaren wordt doorgevoerd. Effectief vernieu wen kost nu eenmaal tijd en is een proces van continu leren en verbete ren. Een groot risico bij de stelselwijziging is dat de efficiencywinst al is inge boekt van 5 procent in 2015 tot 15 pro cent in 2017. De Deense casus toont aan dat de start van dit ingrijpende hervormingsproces niet samen kan gaan met bezuinigingen. De eerste vijfjaar na de overheveling stegen de uitgaven zelfs. Pas het laatste jaar ne men de kosten af. Wel lijkt het doel (betere hulp en verminderde kosten) behaald te worden, maar het duurt lang voordat de effecten zichtbaar zijn. Het is dus zaak dat het kabinets beleid op dit punt, zelfs in deze tijden van crisis, alsnog wordt bijgesteld. De omslag van zware zorg naar pre ventie en lichtere zorg dreigt anders in vroeg stadium te strandenen is ook hier goedkoop straks duurkoop. ZATERDAG 12 OKTOBER 2013 illustratie Censuur Dr. ir. Jos Bae- cke is lector Sturing in de Jeugdzorg bij hogeschool Windesheim. Hij was project leider van de evaluatie van de Wet op de Jeugdzorg (2006 en 2009), van het doelmatigheids onderzoek in de jeugdzorg (2007) en van de marktanaly se in het kader van de transitie jeugdzorg (2011). Dr. Jack de Swart is lector Sturing in de Jeugdzorg bij hogeschool Windesheim en houdt zich be zig met kwali teit en effectivi teit van de jeugdhulp. Eer der vervulde hij diverse uitvoe rende en lei dinggevende functies in de ambulante en residentiële jeugdzorg. door Jack de Swart en Jos Baecke reageren? W opinie@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 73