Digitalisering van het onderwijs is funest voor de ontwikkeling van scholieren én studenten. De iPad zal het Nederlandse onderwijs dan ook definitief uit de internationale top 10 duwen. Tenzij scholen drastisch het roer omgooien. 14 SPECTRUM opinie 46 de studenten. Een student leert hard werken, zijn klus afmaken en niet op een klokje te kijken. Ook leren ze re presentatief te zijn. Dat is wel handig als je zaken doet met Chinezen of In diërs. Veel van de EuroCollege studen ten die één of meerdere jaren op een roc of een staats-hbo hebben gestu deerd, geven aan dat ze nu meer leren in een maand dan eerder in een jaar. Het moet helder zijn dat ik niet tegen digitalisering ben. Ik lig de halve nacht te mailen en te googlen met mijn iPhone. Al onzë studenten be schikken over de laatste snufjes. De re gel is echter dat we binnen de school muren tot 18.00 uur alle toestellen op bergen om efficiënter te kunnen wer ken. Na lestijd mogen ze hun werk op de laptop maken. De focus ligt echter op een stevige en bij momenten zware opleiding. De werklast varieert van 40 tot 70 uur per week. Ik denk dat dat nodig is om studenten klaar te stomen voor de mo derne bedrijfswereld, die met de op- Van jongeren van 16 jaar, met gierende hormonen in hun lijf, mag je niet verwachten dat ze een computer gediscipli neerd gebruiken Het onderwijs in Nederland is sinds de jaren '90 beschadigd door ingrijpende ver nieuwingsslagen, veelal ingegeven door bezuinigingen. Denk aan kosten besparende schaalvergrotingen, on doordachte digitalisering, door leken bedachte didactische experimenten. Het gevolg was een stelselmatige ver waarlozing van leerlingen en studen ten. Een paar in het oog springende voorbeelden vind ik het studiehuis waarin leerlingen totale vrijheid kre gen om achter een computer spelle tjes te doen, de vorming van onbe stuurbare ROC's en mega-Hogescho- len, alsmede de invoering van compe tentiegericht onderwijs. In alle geval len is de docent meer en meer naar de achtergrond verdrongen. Het trieste vind ik daarvan dat deze revoluties veelal van het ene op het andere mo ment zijn doorgevoerd en veel slacht offers hebben gemaakt. Op de gemiddelde beroepsopleiding volgt een student anno 2013 een paar uurtjes les, de rest van de tijd zit hij achter een laptop. Vaak doelloos. De docent is een niet inhoudelijke coach geworden die meer niet dan wel aan wezig is. De studenten zijn al jaar en dag zelf verantwoordelijk voor de ont wikkeling van de inhoud van hun stu die. Een gemiddelde studie op een Ne derlandse beroepsopleiding heeft daarmee veel weg van een schriftelij ke cursus. Zo kijk ik naar de huidige staat van het onderwijs. Nederland staat op dit moment we derom voor een radicale onderwijsver nieuwing: de derde digitaliserings- golf, nu middels de iPad. Deze veran dering zal Nederland definitief uit de top 10 yan meest ontwikkelde staten gooien. Deze golf zal de docent nog meer naar de achtergrond duwen. De iPad-lobby is stevig. In Nederland wordt deze geleid door Maurice de Hond. De Hond heeft zijn sporen ver diend in de ICT, de internetwereld en de enquête-business. Van onderwijs organisatie, opleiden en jonge men sen professioneel voorbereiden op een toekomst, weet hij niets. De Hond heeft een grote invloed dankzij zijn enorme netwerk en directe ingan gen bij ministers als Lodewijk As- scher. Dit initiatief wordt dan ook met belastinggeld betaald. Verschillen de parlementsleden - veelal niet ge hinderd door enige kennis - lopen in middels achter hem aan. Terwijl de ongebreidelde digitalise ring van het onderwijs niet meer te stoppen lijkt, kies ik voor een school zonder computers en internet. Door schade en schande wijzer geworden, knikkerde ik in 2004 alle computers naar buiten. Elke keer als ik langs het computerlokaal liep, zag ik namelijk foute sites openstaan: porno, privé- mails, spelletjes. Slechts een enkeling zat braaf achter zijn computer huis werk te maken. Het EuroCollege werkt sindsdien volgens een ouderwetse en degelijke formule: boeken, pen en papier, een whiteboard, enorm hard werken, een pittige boekenlijst. Ervaren docenten voor de klas dienen als rolmodel voor computers de klas uit Knikker door Edu van de Walle Edu van de Wal le is directeur van EuroColle ge in Rotter dam en Amster dam. Deze pri- véschool biedt versneld bege leide mbo- en hbo-opleidin- gen op het ge bied van hotel- management, eventmanage- ment en inter national busi ness. Van de Walle is sinds 1984 actief in het onderwijs, als docent en als manager. Hij studeerde on derwijsmanage ment in Amster dam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 72