Digitalisering van het onderwijs is
funest voor de ontwikkeling van
scholieren én studenten. De iPad zal
het Nederlandse onderwijs dan ook
definitief uit de internationale
top 10 duwen. Tenzij
scholen drastisch
het roer omgooien.
14 SPECTRUM
opinie
46
de studenten. Een student leert hard
werken, zijn klus afmaken en niet op
een klokje te kijken. Ook leren ze re
presentatief te zijn. Dat is wel handig
als je zaken doet met Chinezen of In
diërs. Veel van de EuroCollege studen
ten die één of meerdere jaren op een
roc of een staats-hbo hebben gestu
deerd, geven aan dat ze nu meer leren
in een maand dan eerder in een jaar.
Het moet helder zijn dat ik niet tegen
digitalisering ben. Ik lig de halve
nacht te mailen en te googlen met
mijn iPhone. Al onzë studenten be
schikken over de laatste snufjes. De re
gel is echter dat we binnen de school
muren tot 18.00 uur alle toestellen op
bergen om efficiënter te kunnen wer
ken. Na lestijd mogen ze hun werk op
de laptop maken.
De focus ligt echter op een stevige en
bij momenten zware opleiding. De
werklast varieert van 40 tot 70 uur
per week. Ik denk dat dat nodig is om
studenten klaar te stomen voor de mo
derne bedrijfswereld, die met de op-
Van
jongeren
van 16 jaar,
met
gierende
hormonen
in hun lijf,
mag je niet
verwachten
dat ze een
computer
gediscipli
neerd
gebruiken
Het onderwijs in
Nederland is
sinds de jaren '90
beschadigd door
ingrijpende ver
nieuwingsslagen,
veelal ingegeven
door bezuinigingen. Denk aan kosten
besparende schaalvergrotingen, on
doordachte digitalisering, door leken
bedachte didactische experimenten.
Het gevolg was een stelselmatige ver
waarlozing van leerlingen en studen
ten. Een paar in het oog springende
voorbeelden vind ik het studiehuis
waarin leerlingen totale vrijheid kre
gen om achter een computer spelle
tjes te doen, de vorming van onbe
stuurbare ROC's en mega-Hogescho-
len, alsmede de invoering van compe
tentiegericht onderwijs. In alle geval
len is de docent meer en meer naar de
achtergrond verdrongen. Het trieste
vind ik daarvan dat deze revoluties
veelal van het ene op het andere mo
ment zijn doorgevoerd en veel slacht
offers hebben gemaakt.
Op de gemiddelde beroepsopleiding
volgt een student anno 2013 een paar
uurtjes les, de rest van de tijd zit hij
achter een laptop. Vaak doelloos. De
docent is een niet inhoudelijke coach
geworden die meer niet dan wel aan
wezig is. De studenten zijn al jaar en
dag zelf verantwoordelijk voor de ont
wikkeling van de inhoud van hun stu
die. Een gemiddelde studie op een Ne
derlandse beroepsopleiding heeft
daarmee veel weg van een schriftelij
ke cursus. Zo kijk ik naar de huidige
staat van het onderwijs.
Nederland staat op dit moment we
derom voor een radicale onderwijsver
nieuwing: de derde digitaliserings-
golf, nu middels de iPad. Deze veran
dering zal Nederland definitief uit de
top 10 yan meest ontwikkelde staten
gooien. Deze golf zal de docent nog
meer naar de achtergrond duwen.
De iPad-lobby is stevig. In Nederland
wordt deze geleid door Maurice de
Hond. De Hond heeft zijn sporen ver
diend in de ICT, de internetwereld en
de enquête-business. Van onderwijs
organisatie, opleiden en jonge men
sen professioneel voorbereiden op
een toekomst, weet hij niets. De
Hond heeft een grote invloed dankzij
zijn enorme netwerk en directe ingan
gen bij ministers als Lodewijk As-
scher. Dit initiatief wordt dan ook
met belastinggeld betaald. Verschillen
de parlementsleden - veelal niet ge
hinderd door enige kennis - lopen in
middels achter hem aan.
Terwijl de ongebreidelde digitalise
ring van het onderwijs niet meer te
stoppen lijkt, kies ik voor een school
zonder computers en internet. Door
schade en schande wijzer geworden,
knikkerde ik in 2004 alle computers
naar buiten. Elke keer als ik langs het
computerlokaal liep, zag ik namelijk
foute sites openstaan: porno, privé-
mails, spelletjes. Slechts een enkeling
zat braaf achter zijn computer huis
werk te maken.
Het EuroCollege werkt sindsdien
volgens een ouderwetse en degelijke
formule: boeken, pen en papier, een
whiteboard, enorm hard werken, een
pittige boekenlijst. Ervaren docenten
voor de klas dienen als rolmodel voor
computers
de klas uit
Knikker
door Edu van de Walle
Edu van de Wal
le is directeur
van EuroColle
ge in Rotter
dam en Amster
dam. Deze pri-
véschool biedt
versneld bege
leide mbo- en
hbo-opleidin-
gen op het ge
bied van hotel-
management,
eventmanage-
ment en inter
national busi
ness. Van de
Walle is sinds
1984 actief in
het onderwijs,
als docent en
als manager. Hij
studeerde on
derwijsmanage
ment in Amster
dam.