Drie dagen ploeteren op de Olympic Dream SPECTRUM 3 Opa' luidt de hem door het Mirg-team toebedeelde geuzenti tel van Frans de Smit (54). Hij was er bij op 25 januari 1987 toen de Griekse tanker Olympic Dream, geladen met 25 miljoen liter benzine, op de Rede van Vlissingen werd aangevaren. Eén van de tanks scheurde en vloog in brand. „Toen moes ten we het doen met wat je op dat moment had. Er was geen echte strategie. Die had ik in ieder geval niet meegekregen. Je deed wat je het beste leek." De Smit zat als brandweervrijwilliger van Vlis singen aan boord van een sleepboot die langszij lag en met waterkanonnen de vlammen te lijf ging. „We zijn de hele nacht bezig geweest, 's Middags werden we afgelost. Het heeft drie da gen geduurd totdat die tank gecontroleerd was leegebrand en het vuur doofde. Hoe we het toen deden, was niet slecht. Maar nu doen we het goed. Als we in deze tijd voor de zelfde brand zouden komen te staan, hebben we de spullen om aan boord te gaan en pakken we het gestruc- tureerder aan. Het effect is uiteindelijk wel het zelfde, ja." Branden van vergelijkbare orde heeft De Smit sindsdien niet meer meegemaakt. „Wat kleinere incidenten in de haven. Die gebeuren wel vaker, ook daar kun je de Mirg op zetten." Het Verenigd Koninkrijk heeft sinds 2006 erva ring met een Mirg. In dat jaar werd het eerste team opgezet. Onderzoek van de Maritime and Coastguard Agency concludeerde dat er een groot risico is voor een ernstig incident op zee (met een kans op 10 slachtoffers of meer) waar optreden noodzakelijk is. De MCA verwachtte jaarlijks 2 tot 3 van dit soort incidenten. Die voor spelling is de afgelopen jaren uitgekomen. Inmid dels is het team bij zeven incidenten ingescha keld. Met succes. Analyses hebben volgens de Britse autoriteiten uitgewezen dat de inzet van de Fire Rescue Service effectief en efficiënt is. gaat al het mogelijke materieel mee dat nodig is voor de brandbestrijding op het schip. „Heel be langrijk dat dit zorgvuldig gebeurt. Als je iets bent vergeten, kan je niet even terug naar de au to om dat nog te pakken." Mirg-Zeeland krijgt nog deze maand de beschik king over twee zogeheten Cobra Units, een 'ho- gedruk lans' die dwars door een stalen wand, deur of muur heen kan blussen. Deze mobiele installatie kan ook uitstekend bij complexe bran den op land worden ingezet, zegt programma manager Maritieme Veiligheid Deltawateren Sal Cracau. Hij ziet de expertise die Zeeland mo menteel opbouwt op dit gebied, als uitgelezen kans om de diensten van de VRZ als expertregio landelijk uit te breiden. Die functie heeft de in stantie al op het vlak van nucleaire veiligheid, in relatie tot de kerncentrale in Borssele. In de kazerne van Marck en Calais wordt oefen alarm geslagen. De ferry Pride of Kent is op zo'n elf kilometer buiten Dover in de problemen ge raakt. Brand in de machinekamer. De kapitein meldt dat zijn bemanning het vuur niet onder controle krijgt. Aan boord 140 passagiers, 110 be manningsleden, 500 auto's en 110 vrachtwagens. De kustwacht roept bijstand van Mirg-Zeeland in. Na een 'twee uur durende vlucht' vanaf de marinekazerne in Vlissingen, worden de eerste zes specialisten aan boord gezet. Meer mensen passen niet in de heli, dus een tweede ploeg van zes komt achterop. Drie Mirg-leden bespreken een aanvalsplan met de kapitein, de anderen be ginnen met de eerste voorbereidingen. Sector commander Frans de Smit signaleert dat de tem peratuur op de verzamelplaats snel oploopt en besluit het dek op die plek te laten koelen. Al snel begint het laagje water onder onze voeten zachtjes te koken. Op de brug wordt 'kapitein' David Brown na een paar uur steeds nerveuzer en gaat op z'n strepen staan. Hij laat zijn eerste officier de watertoevoer blokkeren, die wordt ge bruikt om de hitte van de scheepswand aan bak boordzijde te beteugelen. „Waarom spuiten jul lie water de zee in, terwijl dat bedoeld is voor de passagierstoiletten?" Brown wil van comman ding officer Cees Overdulve horen wanneer zijn Mirg de brand meester zal zijn. Het antwoord bevalt hem niet en de kapitein begint voorberei dingen voor een totale evacuatie. Voor de hulp verleners is geen plaats in de reddingsboten. Zij moeten zich op het achterdek weer laten oppik ken door de heli. De ramp is in dit scenario com pleet. Brown heft bij de gezamenlijke evaluatie na afloop verontschuldigend zijn armen in de lucht en lacht. „Voor de Belgen was ik véél geme ner. Daar begon er één naar mij te wijzen en aan me te zitten. Die heb ik eventjes duidelijk toege beten dat hij dat toch maar beter moest laten!" ZATERDAG 12 OKTOBER 2013 op zee De Olympic Dream op de rede van Vlissingen in 1987. foto anp Voordat ze de helikopter in mogen, wordt de persoonlijke uitrusting gecontroleerd. De scheepssimulator in het Franse Marck en Calais, foto's Ronald den Dekker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 61