Drie dagen
ploeteren op
de Olympic
Dream
SPECTRUM 3
Opa' luidt de hem door het
Mirg-team toebedeelde geuzenti
tel van Frans de Smit (54). Hij was
er bij op 25 januari 1987 toen de
Griekse tanker Olympic Dream,
geladen met 25 miljoen liter benzine, op de Rede
van Vlissingen werd aangevaren. Eén van de
tanks scheurde en vloog in brand. „Toen moes
ten we het doen met wat je op dat moment had.
Er was geen echte strategie. Die had ik in ieder
geval niet meegekregen. Je deed wat je het beste
leek."
De Smit zat als brandweervrijwilliger van Vlis
singen aan boord van een sleepboot die langszij
lag en met waterkanonnen de vlammen te lijf
ging. „We zijn de hele nacht bezig geweest, 's
Middags werden we afgelost. Het heeft drie da
gen geduurd totdat die tank gecontroleerd was
leegebrand en het vuur doofde. Hoe we het toen
deden, was niet slecht. Maar nu doen we het
goed. Als we in deze tijd voor de zelfde brand
zouden komen te staan, hebben we de spullen
om aan boord te gaan en pakken we het gestruc-
tureerder aan. Het effect is uiteindelijk wel het
zelfde, ja." Branden van vergelijkbare orde heeft
De Smit sindsdien niet meer meegemaakt. „Wat
kleinere incidenten in de haven. Die gebeuren
wel vaker, ook daar kun je de Mirg op zetten."
Het Verenigd Koninkrijk heeft sinds 2006 erva
ring met een Mirg. In dat jaar werd het eerste
team opgezet. Onderzoek van de Maritime and
Coastguard Agency concludeerde dat er een
groot risico is voor een ernstig incident op zee
(met een kans op 10 slachtoffers of meer) waar
optreden noodzakelijk is. De MCA verwachtte
jaarlijks 2 tot 3 van dit soort incidenten. Die voor
spelling is de afgelopen jaren uitgekomen. Inmid
dels is het team bij zeven incidenten ingescha
keld. Met succes. Analyses hebben volgens de
Britse autoriteiten uitgewezen dat de inzet van
de Fire Rescue Service effectief en efficiënt is.
gaat al het mogelijke materieel mee dat nodig is
voor de brandbestrijding op het schip. „Heel be
langrijk dat dit zorgvuldig gebeurt. Als je iets
bent vergeten, kan je niet even terug naar de au
to om dat nog te pakken."
Mirg-Zeeland krijgt nog deze maand de beschik
king over twee zogeheten Cobra Units, een 'ho-
gedruk lans' die dwars door een stalen wand,
deur of muur heen kan blussen. Deze mobiele
installatie kan ook uitstekend bij complexe bran
den op land worden ingezet, zegt programma
manager Maritieme Veiligheid Deltawateren Sal
Cracau. Hij ziet de expertise die Zeeland mo
menteel opbouwt op dit gebied, als uitgelezen
kans om de diensten van de VRZ als expertregio
landelijk uit te breiden. Die functie heeft de in
stantie al op het vlak van nucleaire veiligheid, in
relatie tot de kerncentrale in Borssele.
In de kazerne van Marck en Calais wordt oefen
alarm geslagen. De ferry Pride of Kent is op zo'n
elf kilometer buiten Dover in de problemen ge
raakt. Brand in de machinekamer. De kapitein
meldt dat zijn bemanning het vuur niet onder
controle krijgt. Aan boord 140 passagiers, 110 be
manningsleden, 500 auto's en 110 vrachtwagens.
De kustwacht roept bijstand van Mirg-Zeeland
in. Na een 'twee uur durende vlucht' vanaf de
marinekazerne in Vlissingen, worden de eerste
zes specialisten aan boord gezet. Meer mensen
passen niet in de heli, dus een tweede ploeg van
zes komt achterop. Drie Mirg-leden bespreken
een aanvalsplan met de kapitein, de anderen be
ginnen met de eerste voorbereidingen. Sector
commander Frans de Smit signaleert dat de tem
peratuur op de verzamelplaats snel oploopt en
besluit het dek op die plek te laten koelen. Al
snel begint het laagje water onder onze voeten
zachtjes te koken. Op de brug wordt 'kapitein'
David Brown na een paar uur steeds nerveuzer
en gaat op z'n strepen staan. Hij laat zijn eerste
officier de watertoevoer blokkeren, die wordt ge
bruikt om de hitte van de scheepswand aan bak
boordzijde te beteugelen. „Waarom spuiten jul
lie water de zee in, terwijl dat bedoeld is voor
de passagierstoiletten?" Brown wil van comman
ding officer Cees Overdulve horen wanneer zijn
Mirg de brand meester zal zijn. Het antwoord
bevalt hem niet en de kapitein begint voorberei
dingen voor een totale evacuatie. Voor de hulp
verleners is geen plaats in de reddingsboten. Zij
moeten zich op het achterdek weer laten oppik
ken door de heli. De ramp is in dit scenario com
pleet. Brown heft bij de gezamenlijke evaluatie
na afloop verontschuldigend zijn armen in de
lucht en lacht. „Voor de Belgen was ik véél geme
ner. Daar begon er één naar mij te wijzen en aan
me te zitten. Die heb ik eventjes duidelijk toege
beten dat hij dat toch maar beter moest laten!"
ZATERDAG 12 OKTOBER 2013
op zee
De Olympic Dream op de rede van Vlissingen in
1987. foto anp
Voordat ze de helikopter in mogen, wordt de persoonlijke uitrusting gecontroleerd.
De scheepssimulator in het Franse Marck en Calais, foto's Ronald den Dekker