Het wordt steeds leger ei De bus van kwart voor acht is ook 66 Onze winkel was de eerste buiten het centrum, al vond de gemeente dat maar niets 26 WALCHEREN BEDRIJVENTERREIN Het einde van Van Belle Meubelen: gestart in de Scherminkelstraat, geëindigd op Baskensburg. ■J vlissingen - Ze mogen dan mas saal komen koopjesjagen - een dag na het krantartikel staat de parkeerplaats voller dan ooit - de sluiting van meubelwinkel Van Belle heeft er in gehakt bij de Vlis- singers. Want iedereen komt wel eens in de zaak. Al generaties lang. „Oe-ist?" Met zijn handen in de zakken Bram Koppejan stapt de showroomkeuken binnen, waar medewerkers van Van Belle aan tafel zitten. Koppejan is de voor malige chauffeur van de meubel zaak. Of ja, voormalig. Hij mag dan in 2003 met pensioen zijn ge gaan, hij doet nog regelmatig klus jes. Hij woont ook nog steeds bo ven de winkel. „Al bijna veertig jaar. Onze jongens speelden altijd met die van de Opel-garage, die hierachter zat." Voor Koppejan woonde laap van Belle met zijn gezin in de boven woning. Zoons Johan en Erik, die later het bedrijf overnamen, zijn er geboren. Hun vader en ooms Pieter en Leen zijn de zoons van wijlen Hendrik van Belle, die in 1930 een 'behangerij, stoffeerderij en beddenmakerij' begon in de Scherminkelstraat. Een piepklein winkeltje in de binnenstad van Vlissingen; in de tijd dat iedereen nog hetzelfde bankstel had, enkel andere bekleding, en dat matras sen nog zelf werden gevuld. On danks de crisis draaide de winkel goed, waardoor Van Belle in 1939 kon verhuizen naar wat dé winkel straat van Vlissingen zou worden: de Scheldestraat. De wind kwam echter pas echt in de zeilen toen de meubelzaak in 1969 verhuisde naar de President Rooseveltlaan, waar die nu nog zit. De winkel - die in die tijd in handen kwam van Jaap, Pieter en Leen - liep als een trein. Jaren lang. Vanuit heel Zeeland kwam men voor meubels naar Vlissin gen. Van Belle had een nette naam. In de jaren negentig breidde de winkel uit; tien jaar later kwamen de keukens erbij, onder leiding van Johan en Erik van Belle, de zoons van Jaap. Van Belle opende twee meubelwinkels in het goed- kopere segment, Pronto en Pro fijt, en ten slotte begon neef Mar co nog babywinkel Van Belle. Het kon allemaal niet op. „Tot de crisis", klinkt het van alge meen directeur Jurrien Kruidhof, die zich in 2004 bij het bedrijf voegde. „We merkten het gelijk in de winkels. De duurdere bank stellen bleven staan. Mensen den ken altijd dat wij heel duur wa ren. Het tegendeel hebben we ze nooit kunnen wijsmaken, ook niet met een opfrisbeurt die ton nen heeft gekost." Aan de locatie lag het niet. „Van Belle was in de jaren zestig de eer ste winkel buiten het centrum. Voor ons ideaal, maar de gemeen te Vlissingen vond dat eigenlijk al tijd maar niets. Die wilde ons te rug in het centrum. De Spuikom kwam ter sprake, later zelfs nog het Scheldekwartier. Eén van de fabrieken op het Scheldeterrein, werd in 2007 geopperd. Daar kon den we ons eigen woonboulevard- je hebben. Albert Heijn XL zou dan ook komen, Cash and Carry. Maar ja, het liep spaak op parkeer plaatsen. De gesprekken zijn doodgebloed." Pronto en Profijt gingen naar de Mortiere. Met succes. „Dankzij die winkels hebben we het uitein delijk nog zo lang uitgehouden", zegt Kruidhof, die voorzitter is van de Middelburgse woonboule vard. „Misschien hadden we Van Belle Meubelen ook naar de Mor tiere moeten verhuizen. Dat we dan hadden overleefd. Toch is dat bewust niet gedaan." Niet in de laatste plaats vanwege Vlissings sentiment. Marco van Belle: „Dat hadden de senioren nóóit goed gevonden." drijvenclub, om veelzeggend te tri< VLISSINGEN - De sluiting van Van vervolgen: „Gelukkig loopt het gel Belle Meubelen slaat een nóg gro- huurcontract van Garden Lifesty- bie ter gat in het Vlissingse bedrijven- le nog een tijdje door." zo; terrein Baskensburg. Want dat Het is de crisis, meent Van Ter- var deel van het gebied was toch al heijden, en het veranderende be- Ma niet erg dikbevolkt meer. Ahrend stedingsgedrag. „Mensen kopen me is weg, Peugeot sinds kort ook en niet meer zomaar om de hoek, eer de beloofde aanpak van Lidl voor maar kijken eerst op internet. Al bu het uitgestorven winkelcentrum denk ik dat het had geholpen als nie Hermesweg laat lang op zich de gemeente dit gebied gewoon wi wachten. wél gerevitaliseerd had, zoals ooit kil „Het is zorgelijk", zegt Jeroen van de bedoeling was. Nu is het bij vri o<>\conne»,on Het is donderdagochtend, tien mi nuten over acht. De bus stroomt vol met leerlingen van de Hoge school Zeeland en het ROC Scal- da in Vlissingen. Van het open baar vervoer in Zeeland zou bijna niks overblijven, als niet zoveel scholieren met de bus zouden gaan. Ze moeten wel, zeker nu de scholen voor middelbaar beroeps onderwijs, de ROC's, boven en onder de Westerschelde half 2012 zijn gefuseerd. Opleidingen zijn verdeeld over Terneuzen, Goes, Middelburg en Vlissingen. In de bus van Terneuzen naar Vlissin gen zitten drie studenten werk tuigbouwkunde die vorig school jaar nog in Terneuzen terecht kon den. Ze konden kiezen, vertellen ze, of overstappen naar de oplei ding onderhoud die in Terneuzen is gebleven of voor werktuigbouw kunde naar Vlissingen. Ze kozen het laatste, met als gevolg dat één van de leerlingen, afkomstig uit Zandberg bij Hulst, elke school dag vier uur moet reizen; twee uur heen, twee uur terug. Het drietal verwacht vandaag te laat te zijn, want de bus was niet op tijd. Het is de eerste herfstach tige dag van het najaar. Nog meer mensen dan anders hebben de au to gepakt om naar hun werk bij onder meer Dow te gaan. De we gen over de sluizen van Terneu zen stonden vol, geeft chauffeur Ferdy van den Bergen als geldig excuus. Hij blijft er volkomen rus tig onder. „Je kunt er toch niks aan doen." Tot mijn verbazing zijn niet eens alle stoelen bezet. De bus is wel een extra lange, maar is dit nu die (te) drukke lijndienst tussen Ter neuzen en Vlissingen? Het Ter- neuzense raadslid Ellen de Neef stelde er deze week nog schriftelij ke vragen over. Er zouden te wei nig bussen rijden; alleen 's och tends vroeg en 's middags. Ze zou den ook regelmatig veel te vol zit ten. 'De Mortiere? Dat hadden ze nóóit gewild!' door Wendy Wagenmakers Jurrien Kruidhof, directeur door Wendy Wagenmakers Terheijden van de Vlissingse Be- eer Drukte in Terneuzen bij het instappen op de bus naar Vlissingen. foto Peter _NkQfafI door Harmen van der Werf TERNEUZEN - Zo, dat is geluk heb ben. Op de bus wachten is nooit leuk, zeker niet op het busstation bij de sluizen van Terneuzen. Maar, lijn 660 naar Vlissingen is er bin nen een minuut. Ideaal!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 28