Hopeloos verstrikt in liefde, leugens en bedrog AT WO O BOEKEN 15 MARGARET Dood gaan we allemaal. Die absolu te zekerheid steekt schril af tegen de onzekerheid van wat je moet ach terlaten. Dat besef brengt Tilly, de hoofdpersoon in 'De man van je le ven' van Arthur Japin, op het idee al vast een vervangster van zichzelf te zoeken voor haar grote liefde Mar kus. Want Tilly heeft niet lang meer te leven. Het lijkt de ultieme vorm van onbaatzuchtige liefde, maar meesterverteller Japin legt genade loos Tilly's eigenbelang bloot. Wraak, wanhoop en het verlangen nooit meer te worden vergeten. Via een datingsite ontmoet ze haar beoogde opvolgster Iris. Dat blijkt de voormalige minnares van echtge noot Markus. Ook die twee hebben een dubbele emotionele agenda. Markus verdrinkt in schuldgevoel zodra hij hoort dat Tilly's dagen zijn geteld. Pas als je iets dreigt te verlie zen, besef je de waarde ervan, ont dekt hij. Toch vermijdt Markus de waarheid. Iris zit klem tussen pas sie, jaloezie en begrip. Allemaal zoe ken ze vertwijfeld naar de bevesti ging dat hun liefde voor de ander zin heeft gehad. Niets is hier wat het lijkt Japin zet ons constant op een ander spoot We krijgen begrip voor Markus als bedrieger, die in zijn leugens een vorm van macht ziet. Dat uitgere kend beide vrouwen hem op hun beurt óók voorliegen, maakt hem ra zend. Het voelt als een regelrechte machtsovername! Tilly beseft dat leugens zijn als teugels: je moet ze in handen zien te krijgen. In plaats daarvan dreigt ze de controle over haar zorgvuldig geregisseerde einde volledig te verliezen. De ene leugen roept immers de andere op. Als zelfs de liefde voor Markus haar niet voor zoveel pijn kan behoeden, wat voor zin heeft die dan gehad? Sterker nog: wat voor nut heeft haar leven dan gehad? Wat is erger: de leugen of de waarheid? Iris heeft ook haar punt: overspel bestaat voor 99 procent uit wachten. Denk niet dat overspel leuk is, klaagt Markus. Eigenlijk ben je eenzaam. Je staat im mers steeds op het punt niet één, maar twee geliefden te verliezen. Arthur Japin dringt razend knap door tot onze diepste emoties. Niet in de laatste plaats door de herken bare, speelse dialogen, waarbij de dood af en toe als verteller opduikt. Japin tilt zware thema's naar een bijna kluchtig niveau. Hij plaatst gro te twijfels en intense liefdes in een prachtig, helder perspectief. Ze mag sceptisch zijn over de toekomst van de mensheid, er is voor Margaret Atwood geen reden tot kniezen. Ze is nu ruim een maand met dit boek onderweg en dat gaat nog door tot december. Margaret Atwood (73) lijkt er niet onder te lijden. „Mijn boeken naar de mensen brengen heb ik eigenlijk al tijd gedaan. Toen ik 20 was, las ik voor in Toronto in een koffiehuis genaamd Bohe mian Embassy. Daar kwamen overigens ook geregeld mensen die dachten dat het een echte ambassade was en dat ze daar een visum voor Bohemen konden aanvra gen. Je kent het wel: een zwar te ruimte. Stenen muren. Flessen met kaarsen. De ene avond jazz, de volgende keer folk en soms een avond met poëzie. Er werd geen alcohol geschonken, maar die brach ten de mensen zelf mee. Wat daar zo opvallend was: ze had den er een espressomachine. Zeldzaam voor die tijd." Als er één schrijver is die niet in de hippietijd is blijven han gen, is het Margaret Atwood. Ze is zelfs niet van deze tijd, maar van de toekomst. Daar spelen haar recente boeken zich af. Atwood, die steevast prijkt in de top 10 van Nobelprijskans hebbers, heeft een breed oeuvre. Wat haar momenteel ernstig bezighoudt, is de vraag of de mensheid be stand is tegen bedreigingen als biologische wapens, virus sen en milieurampen. „Als maar vijf procent van de men sen overblijft, is er nog wel een beschaving mogelijk." MaddAddam, haar nieuwste boek, speelt in een niet nader te bepalen tijd. Een waterloze vloed heeft het grootste deel van de mensheid vernietigd. De wereld is er nog, maar amper herken baar. Er lopen vreemde stammen en groe peringen als Painballers, Hoveniers en Fran- kensteiners. MaddAddam is het afsluitende deel van een trilogie die in 2003 begon met Oryx en Crake. Het tweede deel, Het jaar van de vloed, verscheen in 2009. De boeken zijn los van elkaar te lezen, maar niet voor niets wordt voorin MaddAddam een samen vatting gegeven van het voorafgaande. Die voorgeschiedenis is al vrij bizar. „Dat het een trilogie zou worden, wist ik een half uur nadat ik Oryx en Crake afhad. Het einde was zo open dat de vraag hoe het verder zou gaan voor de hand lag. Die vraag, 'Houdt de mensheid hier op of is er hoop?', moest echt beantwoord worden." De wereld die Margaret Atwood schetst in haar trilogie staat zo ver af van de onze, dat hokjesgeesten grote moeite hebben er een stempel op te drukken. Ze lacht besmuikt. „Als ik die wereld zelf een label zou moe ten geven, dan is dat 'speculatieve fictie'. Dit zijn boeken over de toekomst. 'Dysto- pisch', roept men dan. Maar voor mij is een dystopie - het tegenovergestelde van een utopie - een gestructu reerde maatschappij die door die structuur onplezie rig is. Vaak totalitair van ka rakter. Zo is het hier niet. Het leven in dit boek kent uitdagingen. Maar geen uit dagingen die met een Big Brother-achtige dictator te maken hebben. Het is dat stadium voorbij. Dus meent een ander: post-apocaly- tisch. Maar die term vind ik weer te losjes. Vaak bedoelt men daarmee: de wereld is verwoest. Dat is hier niet zo. Alleen het menselijk ras is gedecimeerd. De vissen doen het beter." De finale is nog enigszins hoopvol, al blijft Margaret Atwood erbij dat het 'een donker boek' is. „Zullen we de problemen overleven die we zelf hebben gecreëerd? Daar zijn we hard mee be zig." „We zijn al eens heel erg ge decimeerd qua aantal. Nadat de Europeanen Amerika had den ontdekt, begon het gro te sterven. Slechts vijf pro cent bleef over. Dat is genoeg gebleken. Maar bedenk wel: in de evolutie zijn diver se andere mensachtigen uitgestorven. Vaak door klimatologische omstandigheden, niet door gebrek aan intelligentie." In de evolutie zijn diverse andere mensachtigen uitgestorven ZATERDAG 12 OKTOBER 2013 Arthur Japin - De man van je leven. Arbeiderspers, 19,95 euro. door Anja van den Akker 'De vissen doen het beter' door Theo Hakkert Margaret Atwood - MaddAddam. Vertaling Lidwien Biekmann. Prometheus, 19,95 euro; e-book 11,99 euro. Margaret Atwood „Dit zijn boeken over de toekomst." foto Alfredo Aldai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15