Geef je huis kasteelallure wordt vrolijk van experimenteren Mmmmm 6 7 CHATEAU DE LA RESLE m W Vier presentaties én een nominatie voor de Young Designer Award tijdens Dutch Design Week, vijf presentaties op de onlangs gehouden London Design Week: Le* Pott k één van de me s vraagde ontwerpers van zijn generatie. „Ik waak ervoor al te hoogdravend te worden." ex Pott onderscheidde zich altijd al van zijn generatiegenoten. Zo maakte hij uit'enorme blokken Belgisch hard steen een tafel en ver zaagde hij een boom stam tot een kast. Het blijkt de ro de draad in zijn werk. Of, zoals hij zelf zegt, het handschrift waar mee hij ontwerpt. „Het gaat mij altijd om het pure en natuurlijke van het materiaal waarmee ik werk. Ik zoek antwoord op de vraag: wat is de kwaliteit van de grondstof waarmee ik werk." Toen hij met David Derksen het Transcienceproject deed, kwam de doorbraak. Ze ontwikkelden spiegels en deden onderzoek naar de roestvorming van de zilverlaag achter het glas. Door die laag te bewerken met diverse zwavelop- lossingen, ontstond een bijzonde re tekening. De spiegels trokken internationale aandacht. Sinds dien gaat het goed met Pott. Pott en zijn medewerkers zijn druk met het inpakken van aller lei ontwerpen en objecten voor tentoonstellingen. „Ik wilde dit jaar minder presentaties doen, omdat ik door al het georganiseer steeds minder toekom aan ont werpen. Maar ik kreeg allerlei aan biedingen die ik niet kon laten lo- pèn. Vooral internationale beur zen zijn voor mij belangrijk. De markt voor mijn sculpturale objec ten is in Nederland te klein." Hij haast zich te zeggen dat hij niet wil dat het gesprek vooral over zijn kunstenaarsachtige ont werpen gaat. „Ik schreef me voor mijn studie in op twee kunstaca demies en de Design Academy in Eindhoven. Ik was overal aangeno men en koos bewust voor Eindho ven, omdat het dan ook over toe passing en functionaliteit gaat. Dat sprak me aan. Mijn ouders zijn allebei kunstenaars, ik heb ge zien dat dat soms best een zwaar leven is. Ik voel een persoonlijke noodzaak dingen te maken, maar tegelijk ben ik geïnteresseerd in functie en toepassing van dingen. Dat hele spectrum vind ik interes sant. Ik wilde niet kiezen." Pott erkent dat de dingen die hij tot nu toe maakte en waar men- sen hem van kennen niet alle daags zijn en dicht tegen kunst aanliggen. „De laatste jaren heb ik geïnvesteerd in ontwikkeling van mijn handschrift; veel experimen teren, ideeën laten rijpen. Nu ben ik meer bezig met het maken van een vertaalslag: hoe houd ik mijn ideeën overeind terwijl het ook goedkoper moet en geschikt moet zijn voor productie? Dat is lastig. Ik wil ervoor zorgen dat ik een in teger idee niet ga verknallen door het te faken. Tot nu toe gaat dat behoorlijk harmonieus. Maar ik wil beide blijven doen, het sculp turale en de productionele kant." Zijn eerste producten staan op het punt in productie te gaan. Bij welk label of merk en wat het pre cies wordt, wil Pott niet zeggen omdat het allemaal nog niet defi nitief is. „Het is naar aanleidiftg van drie prototypes die ik op de meubelbeurs in Milaan presen teerde. Dat project had ik met op zet gedaan om te leren concessies te doen en iets geschikt te maken voor productie. Het was heel grap pig om te merken dat heel veel merken dat direct oppikten." De komende tijd breidt hij het liefst het ontwerpen voor merken uit. „Ik zoek goede samenwerkin gen, wil voorkomen dat ik te hoogdravend word. Goedkoop en goed vind ik ook een interessante ambitie, maar dan wel met mijn handtekening. De Design Aca demy heeft me erg geholpen bij het sculpturale, het gaf mij een vliegende start. Nu is het tijd voor een volgende stap en zoals het er nu uitziet, gaat dat ook gebeuren. Een leuke ontwikkeling." Samenwerken met anderen uit een ander vakgebied bevalt Pott goed. „Jeroen, een technisch inge nieur met wie ik samenwerk, is heel goed met die technische teke ningen. Dat kan ik niet. Het was verbazend te zien hoe snel hij din gen met de fabriek voor elkaar kreeg. Vind ik mooi. Ik heb niet de behoefte alles te controleren en te beheersen. En ik merk dat ik dan ook veel meer ontwerper kan zijn. Ik ben zo druk met regelen en organiseren, dat ontwerpen nu maar 10 procent van mijn werk uitmaakt. Ik hoop de volgende stap te zetten en meer te gaan sa menwerken, zodat ik me weer met ontwerpen kan bezighouden. Ik wil meer leuke dingen maken, onderzoeken en experimenteren. Daar word ik vrolijk van." Wónen Grote foto: David Derksen fotografeert Lex Pott in de spiegel Transcience. Kleine, van boven naar onder Tafel van blauw steen. Spiegels Transience zorgden voor de doorbraak. Ringetjes uit euromunten. foto's DesignPress door Cor-Peter Pasma Werk van Lex Pott is te zien tijdens Dutch Design Week: 19 tot en met 27 oktober in Eindhoven. Er is een overzichtsexpo, met generatiegeno ten Pepe Heykoop en David Derksen en Pott presenteert zich als onderdeel van 010-020 in het Klokgebouw. www.lexpott.nl reageren? wonen@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 41