Geef je huis kasteelallure
wordt vrolijk van
experimenteren
Mmmmm
6 7 CHATEAU DE LA RESLE
m W
Vier presentaties én
een nominatie voor
de Young Designer
Award tijdens Dutch
Design Week, vijf
presentaties op de
onlangs gehouden
London Design
Week: Le* Pott k
één van de me s
vraagde ontwerpers
van zijn generatie.
„Ik waak ervoor al
te hoogdravend te
worden."
ex Pott onderscheidde
zich altijd al van zijn
generatiegenoten. Zo
maakte hij uit'enorme
blokken Belgisch hard
steen een tafel en ver
zaagde hij een boom
stam tot een kast. Het blijkt de ro
de draad in zijn werk. Of, zoals
hij zelf zegt, het handschrift waar
mee hij ontwerpt. „Het gaat mij
altijd om het pure en natuurlijke
van het materiaal waarmee ik
werk. Ik zoek antwoord op de
vraag: wat is de kwaliteit van de
grondstof waarmee ik werk."
Toen hij met David Derksen het
Transcienceproject deed, kwam
de doorbraak. Ze ontwikkelden
spiegels en deden onderzoek naar
de roestvorming van de zilverlaag
achter het glas. Door die laag te
bewerken met diverse zwavelop-
lossingen, ontstond een bijzonde
re tekening. De spiegels trokken
internationale aandacht. Sinds
dien gaat het goed met Pott.
Pott en zijn medewerkers zijn
druk met het inpakken van aller
lei ontwerpen en objecten voor
tentoonstellingen. „Ik wilde dit
jaar minder presentaties doen,
omdat ik door al het georganiseer
steeds minder toekom aan ont
werpen. Maar ik kreeg allerlei aan
biedingen die ik niet kon laten lo-
pèn. Vooral internationale beur
zen zijn voor mij belangrijk. De
markt voor mijn sculpturale objec
ten is in Nederland te klein."
Hij haast zich te zeggen dat hij
niet wil dat het gesprek vooral
over zijn kunstenaarsachtige ont
werpen gaat. „Ik schreef me voor
mijn studie in op twee kunstaca
demies en de Design Academy in
Eindhoven. Ik was overal aangeno
men en koos bewust voor Eindho
ven, omdat het dan ook over toe
passing en functionaliteit gaat.
Dat sprak me aan. Mijn ouders
zijn allebei kunstenaars, ik heb ge
zien dat dat soms best een zwaar
leven is. Ik voel een persoonlijke
noodzaak dingen te maken, maar
tegelijk ben ik geïnteresseerd in
functie en toepassing van dingen.
Dat hele spectrum vind ik interes
sant. Ik wilde niet kiezen."
Pott erkent dat de dingen die hij
tot nu toe maakte en waar men-
sen hem van kennen niet alle
daags zijn en dicht tegen kunst
aanliggen. „De laatste jaren heb ik
geïnvesteerd in ontwikkeling van
mijn handschrift; veel experimen
teren, ideeën laten rijpen. Nu ben
ik meer bezig met het maken van
een vertaalslag: hoe houd ik mijn
ideeën overeind terwijl het ook
goedkoper moet en geschikt moet
zijn voor productie? Dat is lastig.
Ik wil ervoor zorgen dat ik een in
teger idee niet ga verknallen door
het te faken. Tot nu toe gaat dat
behoorlijk harmonieus. Maar ik
wil beide blijven doen, het sculp
turale en de productionele kant."
Zijn eerste producten staan op
het punt in productie te gaan. Bij
welk label of merk en wat het pre
cies wordt, wil Pott niet zeggen
omdat het allemaal nog niet defi
nitief is. „Het is naar aanleidiftg
van drie prototypes die ik op de
meubelbeurs in Milaan presen
teerde. Dat project had ik met op
zet gedaan om te leren concessies
te doen en iets geschikt te maken
voor productie. Het was heel grap
pig om te merken dat heel veel
merken dat direct oppikten."
De komende tijd breidt hij het
liefst het ontwerpen voor merken
uit. „Ik zoek goede samenwerkin
gen, wil voorkomen dat ik te
hoogdravend word. Goedkoop en
goed vind ik ook een interessante
ambitie, maar dan wel met mijn
handtekening. De Design Aca
demy heeft me erg geholpen bij
het sculpturale, het gaf mij een
vliegende start. Nu is het tijd voor
een volgende stap en zoals het er
nu uitziet, gaat dat ook gebeuren.
Een leuke ontwikkeling."
Samenwerken met anderen uit
een ander vakgebied bevalt Pott
goed. „Jeroen, een technisch inge
nieur met wie ik samenwerk, is
heel goed met die technische teke
ningen. Dat kan ik niet. Het was
verbazend te zien hoe snel hij din
gen met de fabriek voor elkaar
kreeg. Vind ik mooi. Ik heb niet
de behoefte alles te controleren
en te beheersen. En ik merk dat ik
dan ook veel meer ontwerper kan
zijn. Ik ben zo druk met regelen
en organiseren, dat ontwerpen nu
maar 10 procent van mijn werk
uitmaakt. Ik hoop de volgende
stap te zetten en meer te gaan sa
menwerken, zodat ik me weer
met ontwerpen kan bezighouden.
Ik wil meer leuke dingen maken,
onderzoeken en experimenteren.
Daar word ik vrolijk van."
Wónen
Grote foto: David Derksen
fotografeert Lex Pott in de
spiegel Transcience. Kleine,
van boven naar onder
Tafel van blauw steen.
Spiegels Transience zorgden
voor de doorbraak.
Ringetjes uit euromunten.
foto's DesignPress
door Cor-Peter Pasma
Werk van Lex Pott is te zien tijdens
Dutch Design Week: 19 tot en met
27 oktober in Eindhoven. Er is een
overzichtsexpo, met generatiegeno
ten Pepe Heykoop en David Derksen
en Pott presenteert zich als onderdeel
van 010-020 in het Klokgebouw.
www.lexpott.nl
reageren?
wonen@depersdienst.nl