i i 1 CULTUUR 31 7 'Museum heeft Zeeuwen misleid met Eilanden' Bewaerschole De films van het jubileumproject Eilanden zijn nu te zien in het Zeeuws Museum. Maar wat is er gebeurd met de video's die Zeeuwen massaal hebben ingestuurd? 3s MIDDELBURG - Wat wil jij bewa ren? Die vraag stelde het Zeeuws Museum twee jaar geleden aan de Zeeuwse bevolking in het kader van Eilanden, een van de projec ten rond het 50-jarig jubileum van het museum. Eenieder kon dat wat hij voor de vergetelheid wilden behoeden, op film vastleg gen en insturen. 'Binnenkort gaan filmers en docu mentairemakers aan de slag met al het ingestuurde materiaal en komt jouw eigen video terecht in een nieu we film!', luidde de aansporing op de daarvoor in het leven geroepen website. Als inspiratiebron werd Life in a day genoemd, de docu mentaire over het leven van één dag, samengesteld uit 80.000 vi deo's die wereldwijd via YouTube waren geüpload. De respons op Eilanden was im posant: bijna 1100 video's. Uitein delijk zijn er drie producties uit voortgekomen, die vorige maand bij Film by the Sea in première gingen: Land van verandering van Nina Spiering en Mirka Duijn, Re tour van Hanro Smitsman en de installatie Zeeuwse klei van Jos de Putter. Deze zijn de komende tijd in het museum te zien. Opvallend genoeg is van de vele ingestuurde video's - verzameld op www.eilanden.net - weinig te rug te vinden in de films. Alleen in Land van verandering is gebruik gemaakt van enkele fragmenten. Directeur Marjan Ruiter van het Zeeuws Museum bezweert dat het ook nooit de bedoeling was om tot een compilatie te komen. - Wat was dan wel de bedoeling? „Ons jubileumprogramma draai de helemaal om de rol van de be zoekers. Wij wilden ze betrekken bij ons verzamelbeleid door ze te laten aangeven wat zij vinden wat een museum moet bewaren. Met de films wilden we een collectie aanleggen voor de toekomst, een soort open depot. Maar alleen dat vonden we te mager. Dus we heb ben, net zoals we met onze mate riële collectie doen, mensen van buitenaf uitgenodigd om op basis daarvan nieuw werk te maken en tot een verrassend perspectief te komen. Het filmarchief was het uitgangspunt, maar we hebben nooit gezegd dat ze gebruik móes ten maken van dat materiaal." - Verbaast het jullie dat veel mensén andere verwachtingen hadden? „Dat kan ik me wel voorstellen. Dat misverstand is mede ont staan doordat we destijds Life in a day hebben vertoond. Misschien geen gelukkige keuze, want het was absoluut niet de intentie om een Zeeuwse Life in a day te ma ken. Dat was al een keer gedaan op wereldniveau, het werd op dat moment gedaan op Nederlands niveau, dus om daar nog een keer overheen te gaan op Zeeuws ni veau, heeft onvoldoende toege voegde waarde. Dan hadden we ook geen financiële bijdragen van de diverse fondsen gekregen." - Waarom dan film als medium? „We hebben een vorm gekozen die heel erg van nu is. Aanvanke lijk liepen we wel tegen een aan tal barrières aan. Veel mensen dachten ten onrechte dat het kwa litatief goed materiaal moest zijn. Maar het ging ons om wat ze be langrijk vinden om te bewaren, niet of het goed genoeg is om in een film te figureren. Veel men sen zeiden: als dat niet zo belang rijk is, dan wil ik wel meedoen." - Is aan de inspanning van alle deel nemers voldoende recht gedaan? „Voor mij is het geen gegeven dat het archief nu op slot zit en dat er niets meer mee gebeurt. Het is collectie geworden en dus is het altijd mogelijk om er in de toe komst mee aan de gang te gaan, om te kijken wat er nog meer in zit. Binnen het project Eilanden v denk ik wel dat we er al heel veel uitgehaald hebben. We hebben bereikt wat we wilden hebben: een archief dat is samengesteld door ons publiek én een aanzet tot immaterieel verzamelen." - Waarom hebben jullie niet alleen Zeeuwse filmmakers gevraagd? „We wilden binnen onze moge lijkheden zo veel mogelijk diffe rentiatie aanbrengen. Iemand met Zeeuwse roots, maar bijvoorbeeld ook mensen vanuit de jongeren cultuur, zoals Nina en Mirka. We hebben ook expliciet gekozen voor een fictiefilm, zoals Hanro heeft gemaakt. Dat is niet wat mensen hadden verwacht, maar dat streven we ook niet na. We proberen juist altijd andere, onver wachte invalshoeken te vinden." - Jullie hebben flink wat geld bij el kaar gekregen, terwijl andere Zeeuw sefilmprojecten (zoals Zondig in Zee land) het met minimale budgetten moeten doen. Is dat niet wrang? „Het is een keuze die je maakt. Wij kiezen er nadrukkelijk voor om projecten met ambitie op te pakken en fondsen te benaderen. Maar je hebt dan wel een aanloop tijd nodig. Het budget van de drie films varieerde van 50.000 tot 80.000 euro. Dat is vergelijkbaar met onze andere projecten. Dat lijkt op Zeeuwse schaal veel geld, maar als je landelijk kijkt, dan rea liseren we veel met relatief wei nig budget. Voor filmbegrippen is het in elk geval een heel normaal of zelfs krap budget. Alle makers hebben er ook zelf geld in gestopt om hun project te realiseren." MIDDELBURG - „Het Zeeuws Museum heeft vanaf het begin gecommuniceerd dat de ingezonden video's deel zouden gaan uitmaken van een aantal langere films", zegt Helge Prinsen. „Ik was daarom meteen enthousiast over het project. Voor mij was het dan ook een grote teleurstelling om te merken dat uitein delijk misschien maar één procent van de filmpjes is gebruikt. Ik vind dat het Zeeuws Museum met dit project de Zeeuwen heeft misleid." Prinsen, tot vorig jaar werkzaam bij Omroep Zee land en nu als zelfstandige actief, wijst erop dat het museum zeifin zijn jaarverslag heeft geschreven dat het de bezoeker wilde aanspreken 'als expert'. „Het was een project voor en door Zeeuwen." De massaal gemaakte filmpjes zijn uiteindelijk alleen als 'inspi ratiebron' gebruikt. „Je hoeft toch geen 1100 filmpjes te zien om je te laten inspireren?" Het is ook merkwaardig dat vooral een beroep is ge daan op filmmakers van buiten de provincie, aldus Prinsen. „Zogenaamd vanwege de frisse blik, maar daar was het project niet voor. Het gaat juist om de blik van Zeeuwen anno nu." Prinsen heeft het museum vergeefs benaderd met de vraag of het haar - en anderen - vrij staat zelf met het filmarchief aan de slag te gaan. Het museum vindt dat 'niet correct* tegenover de inzenders, om dat is gezegd dat de video's niet de kwaliteit hoeven te hebben om in een film te worden opgenomen. AGENDA Meer agendanieuws vindt u op onze website. BURGH-HAAMSTEDE - In de Bewaer- schole in Burgh-Haamstede be gint morgen een expositie met werk van de Zeeuwse kunste naars Nanda Runge en Giel Louws. De opening is om 16.00 uur, door Machteld van der Wijst, kunstenaar en initiatiefnemer van kunsttijdschrift Decreet. De tentoonstelling is te bezoeken tot en met 16 november. VRIJDAG 11 OKTOBER 2013 Video's vooral inspiratiebron door Rolf Bosboom Scène uit Retour van Hanro Smitsman, een van de drie Eilanden-films. Burgh-Haamstede Comedy Avond 'Eat Laugh' met Zeeuwse cabaretier Steffen Brinkhaus, Kasper van der Laan, Eric van der Woude en Wouter Monden, Hotel Bom, 18.00 uur Goes Afscheidstournee Alex Agnew, De Mythe, 20.00 uur Middelburg Loes Riphagen, schrijver en illustrator van het prentenboek van de Kinderboe kenweek, is te gast, De Drvkkery, 10.30-11.30 en 13.00-14.00 uur Optreden van de Engelse bluesband Tony Dowler's Hellhounds Bar American, 21.00 uur. Auteur en journalist Martin Hendriks- ma geeft lezing over zijn nieuwe boek Lu- tine: een onthullend verhaal over de meest mysterieuze scheepsramp uit de Nederlandse geschiedenis, De Drvkkery, 16.30 uur Strijkkwartet Zapp4 brengt samen met Vera van der Poel en Afra Mussawisa- de het programma Heroes, De Spot, 21.00 uur Paranormaal entertainer Peter van der Hurk 'Live!', Schouwburg, 20.00 uur SEA AIR VanDryver, Espressobar Ko D'oooooooor, 20.00 uur Nieuw- en SL Joosland Dick van Altena en Marcel Smulders. Theater De Wegwijzer, 20.30 uur Terneuzen Cabaret Youp van 't Hek: 'Wigwam', Scheldetheater, 20.00 uur Vlissingen Theaterfestivalnacht, Arsenaaltheater, 20.00 uur Filmvoorstelling Mary Servaes. Woonzorgcentrum Ter Reede, 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 31