ls hier twee meiden staan te kussen ZEELAND 29 ii Zo zijn er wel meer op Domburg die na het trouwen en kinders krijgen uit de kast gekomen zijn Een vrijgevochten dorpje, op het overwe gend kerkse Walcheren. Een enclave van homo-tolerantie in een omgeving waarin sociale controle en christelijke moraal de boventoon voeren. Zo ziet Jan Sanstra zijn woonplaats, Domburg. De eigenaar van Sportshop en Surfschool Dom burg heeft wel een verklaring voor het tolerante klimaat: „Je moet het zo zien: de gemiddelde inwo ner van Domburg komt nog eens ergens. Dom burg is horeca, kunst, surfen, vakantievieren. Dan heb je het niet over mensen die hun hele leven lang alleen dat dorpje zien. De inwoners van Dom burg zijn van kinds af aan gewend dat er vreemd volk rondloopt, dat er steeds nieuwe gezichten zijn. Terwijl veel dorpen hier omheen wat naar binnen gekeerd zijn. De sociale controle is er vaak groot." Jan Sanstra kijkt er niet van op als aan de bar twee meiden of jongens staan te zoenen. „Niemand in Domburg trouwens! Dat was al zo toen ik kind was. Ik herinner me een oudere man die wij kin deren 'het Juffertje' noemden. Niemand die ooit vervelend tegen hem deed. Een vriendje van mij was ook zó. Als die gepest werd, waren er altijd lui die voor hem opkwamen. Er wonen hier diverse homoseksuele stellen. De Boulevard van Schagen, die van de watertoren loopt tot aan het Badpavil joen, heet in de volksmond het Pottenpad. Dat is ook niet voor niks, natuurlijk.Voor zover ik weet, is homoseksualiteit hier volledig geaccepteerd. Let wel: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. Tas jesnichten - zoals ik ze maar zal noemen - zullen hier ook reacties oproepen. Dat kun je verwach ten, als je provoceert." Vanuit de omgeving wordt Domburg toch enigs zins gezien als het Sodom en Gomorra van Zee land. „Omdat hier alles kan. Wij hebben daar als ondernemers voor geknokt. Neem nou die zon dagsopenstelling; dat soort dingen. Er komen hier veel jongeren uit de omgeving. Dan merk ik vaak dat de dingen daar toch wat anders liggen. Als ik bijvoorbeeld een evenement houd op de zondag, mogen veel jongeren niet komen. Op zaterdag dan weer wel, maar als de feestavond in een café ge houden wordt, weer niet." Hij heeft het vaak genoeg gezien; jongeren die 'er gens' mee worstelen. „De eenzaamheid die vaak om zo iemand heen hangt. Als je dan voorzichtig een gesprek begint, vraagt of ze misschien ergens mee zitten, klappen ze dicht. Ik heb dat vaak ge merkt, dat jongeren hier zichzelf kunnen zijn, zich lekker voelen, maar binnen hun eigen ge meenschap een faqade moeten ophouden. Ze kun nen er niet over praten. Dat is best zielig voor zo'n jongen." Ook zijn dorpsgenoot Hans Raaijmakers heeft lan ge tijd een facade moeten ophouden. „Gek genoeg wisten veel dorpsgenoten het allang, ook toen hij nog getrouwd was. Zo zijn er wel meer op Dom burg die na het trouwen en kinders krijgen uit de kast gekomen zijn. Zo uit mijn hoofd wel een stuk of vijf. Misschien is het een soort wisselwerking: niet alleen dat ze hier eerder eerlijk durven zijn, maar ook dat je eerder geneigd bent in een plaats als Domburg te gaan wonen als ze die neiging heb ben. Omdat ze weten dat ze hier niet nagekeken zullen worden." Hans en Jan kennen elkaar al van kinds af aan. „Ik denk dat ik als tiener voor het eerst dacht: die is van de mannen. Hij had van die vrouwelijke trek jes... maar ik zei niks. Toen hij ging trouwen dacht ik: het zal wel. Dit is gewoon toneel. Waarom doe je dit nou eigenlijk? Toen hij ermee naar buiten kwam, was ik blij voor hem. Ik denk dat toen zijn leven pas echt begonnen is. Lijkt me verschrikke lijk, je hele leven toneelspelen." VRIJDAG 11 OKTOBER 2013 Hans Raaijmakers: Er zijn ongelooflijk veel homo's die gewoon hun ding doen en niet constant een podium zoeken om aandacht te krijgen. Juist die vallen niet op. foto's Marcelle Davidse door Ondine van der Vleuten Jan Sanstra, eigenaar Sportshop en Surfschool lang dat ik homo was

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29