Havenschap
betaalt
baggeren
'Splitsen Delta is fataal'
ECONOMIE 13
Bank bezat twee Peter Struik volgend jaar voorzitter
Spykerauto's Brabants-Zeeuwse werkgevers
WD vraagt
opheldering
Seine-Nord
DEN HAAG - Havenschap Zeeland
Seaports wil de kosten betalen
om een drempel voor de Sloeha-
ven in de Westerschelde weg te
baggeren.
Dat antwoordt minister Melanie
Schultz (Infrastructuur) op Ka
mervragen van Albert de Vries
(PvdA). Onlangs klaagden het ha-
venschap en de provincie in deze
krant dat ze het ministerie al
ruim twee jaar vragen om de
drempel weg te halen. Ze zouden
geen gehoor vinden. Volgens
Schultz is het havenschap bereid
te betalen en is dat afgestemd
met de provincie. Volgens Schultz
groeit de drempel niet. Het is dan
ook niet zo dat een toenemend
aantal schepen de haven niet kan
bereiken. Hoeveel geld Zeeland
Seaports en bedrijven mislopen
als de drempel blijft, weet de mi
nister niet. Gedeputeerde Kees
van Beveren (Financiën) zei in de
ze krant dat het baggeren tussen
de 12 en 16 miljoen euro kost Vol
gens Schultz maakt Zeeland
Seaports nu een exacte bereke
ning. Die kent ze nog niet. Er is in
derdaad gesproken over vormen
van (voor)financiering maar ZSP
vindt en blijft vinden dat de over
heid verantwoordelijk is voor een
goede toegankelijkheid van de Ne
derlandse zeehavens.
DEN haag - Met twee cijfers geeft
Paul Rosenmöiier, voorzitter van
het Convenant Gezond Gewicht,
de ernst aan. „50 procent van de
Nederlandse bevolking lijdt aan
overgewicht of heeft obesitas. Per
jaar kost ons dat aan ziektekosten
zo'n 2 miljard euro."
De oud-politicus van GroenLinks
vindt dat een gezonde levensstijl
regel moet worden. Dat kan wat
hem betreft zelfs worden vastge
legd in de cao's, de collectieve ar
beidsovereenkomsten. Want, zo
stelt hij, we zullen steeds langer
moeten werken. Het is in het be
lang van de werknemer om ge
zond en vitaal het pensioen te ha
len. En de werkgever wil goed ge
motiveerd, geschoold en vitaal
personeel in dienst hebben. „De
BV Nederland kan, als we de vita
liteit belangrijker maken, miljar
den besparen", benadrukt hij nog
maar eens.
Tijdens het symposium van het
Convenant Gezond Gewicht ging
het gisteren vooral over de vraag
hoe bedrijven hun personeel kun
nen verlokken tot een gezonde
leefstijl. Dus liever sporten en
een salade tussen de middag dan
vier broodjes kroket.
sen kunnen revalideren.
Ook zijn collega Adriaan Heuzink-
veld heeft bij fietsfabriek Gazelle
van sport serieus werk gemaakt.
Verder is op 1 maart volgend jaar
het roken op de fabrieksterreinen
verboden. „Waarom zouden wij
ongezond gedrag faciliteren?" Hij
ziet dat het ziekteverzuim specta
culair is gedaald, van 4,5 procent
in 2000 naar 3,2 procent dit jaar.
„Ho, ho", zegt cao-coördinator
Gert Jan den Besten van CNV Vak
mensen.
„Je vergeet dat mensen door de
crisis minder ziek durven te zijn
en dat ze ten onder dreigen te
gaan aan de stress omdat ze bang
zijn voor hun baan."
Roel Berghuis van CNV-spoor
wil best over 'Gezond Gewicht'
praten in de cao-onderhandelin
gen. „Maar dan moeten we ook
een oplossing vinden voor de zo
heftig schuddende treinen dat
conducteurs last van hun gewrich
ten krijgen, of de agressie. Want
dat zijn net zo goed ziekmakers."
Paul Rosenmöiier stelt vast dat er
steeds serieuzer over het thema
wordt gesproken.
„Leefstijl hoort deel uit te maken
van de afspraken tussen werkne
mers en werkgevers. Dit is geen
luxe-dingetje. Dit is van het groot
ste belang."
Bij scheepswerf IHC Merwede
kost 0,1 procent meer ziektever
zuim maar liefst 100.000 euro.
HR-directeur Bert van der Sluijs
heeft een gezondheidsmanager in
gehuurd die de werknemers, als
ze dat willen, in vorm houdt.
„Alles is erop gericht ziektever
zuim te voorkomen en de men
sen gezond inzetbaar te houden",
legt hij uit. Het bedrijf heeft een
eigen fitnesscentrum waar men-
informatie van het waterschap
DEN HAAG - De curator van de fail
liete Litouwse bank Snoras is erin
geslaagd een tweede Spyker-sport-
wagen te verkopen uit de boedel
van de bank. De auto leverde
120.000 euro op. De eerste Spyker
ging in juli weg voor 109.000 eu
ro. De bank Snoras, die in 2011 fail
liet ging, was eigendom van de za
kenman Vladimir Antonov.
DEN HAAG - De WD in de Tweede
Kamer wil weten of Frankrijk ei
genstandig kan bepalen om de
Seine-Nord-verbinding voorlopig
niet aan te leggen.
De Kamerleden André Bosman
en Betty de Boer hebben daarover
Kamervragen gesteld aan minis
ter Melanie Schultz (Infrastruc
tuur). Ze willen weten of de Sei
ne-Nord-verbinding één van de
30 topprioriteiten is van het
trans-Europees vervoersnetwerk.
Ook vragen Bosman en De Boer
of de financiële gevolgen te verha
len zijn op Frankrijk of de Europe
se Unie. Verder willen ze weten
of de minister van plan is haar
Franse collega aan te spreken.
Het besluit van de Franse rege
ring om voorlopig de Sei-
ne-Nord-verbinding niet aan te
leggen, is een domper voor de
Zeeuwse havens en de daarin ge
vestigde bedrijven.
Dat is gisteren bekendgemaakt tij
dens de algemene ledenvergade
ring van de BZW.
Struik (49) neemt 18 maart 2014 -
tijdens het BZW-evenement Len
teprikkel - de voorzittershamer
over van Peter Swinkels. Struik
was al lid van het algemeen be
stuur.
Als beoogde verenigingsvoorzit
ter zal Struik ook worden voorge
dragen voor benoeming in het da
gelijks bestuur van de landelijke
vereniging VNO-NCW.
Dat zei Colin Lustenhouwer, di
recteur juridische zaken van Del
ta, gisteren tijdens een persconfe
rentie in Nieuwspoort. In op
dracht van Delta heeft PriceWater-
houseCoopers (PwC) onderzocht
wat de invoering van de Wet On
afhankelijk Netbeheer heeft opge
leverd. Sinds de 'splitsingswet' in
2006 is aangenomen heeft een
aantal energiebedrijven - op Ene-
co en Delta na - het netwerk
(stroomkabels) ondergebracht in
een afzonderlijk bedrijf. Eneco en
Delta hebben dat geweigerd en
wachten op een uitspraak van de
rechter.
Volgens PWC worden beoogde
voordelen niet behaald. De prij
zen zijn niet gedaald door toege
nomen concurrentie. Ook is de le
veringszekerheid van stroom niet
gestegen. Wel heeft de wet nega
tieve effecten, aldus PwC. Door af
waardering door kredietbureaus
is lenen duurder geworden. Daar
door blijft minder geld over om te
investeren. Ook zijn veel banen
verloren gegaan nadat energiebe
drijven in buitenlandse handen te
recht zijn gekomen.
Delta wil nu dat Den Haag de Wet
terugdraait. „Als je er niet mee be
reikt wat je wilde, moet je je afvra
gen of het slim is er aan vast te
houden", zegt financieel-direc-
teur Frank Verhagen van Delta.
„Gedwongen splitsen is voor Del
ta slecht nieuws. Dat kost banen."
SP-Tweede Kamerlid Paulus Jan
sen heeft minister Henk Kamp
(Economische Zaken) ophelde
ring gevraagd. Hij wil weten waar
om Nederland vasthoudt aan de
verplichte afsplitsing van de net
werken, terwijl de beoogde voor
delen uitblijven en Delta en Ene
co in de problemen dreigen te ko
men.
VRIJDAG 11 OKTOBER 2013
4-
door Jeffrey Kutterink
Een 'kroket-vrije' cao
er voorlopig nog niet
komt
door Wilko Voordouw
Paul Rosenmöiier zou graag zien dat kroketten in bedrijfskantines plaats
maken voor gezonder voedsel, foto ANP
MIDDELBURG - Peter Struik, presi
dent van Fujifilm Europe BV in Til
burg, wordt volgend jaar voorzitter
van de Brabants-Zeeuwse Werkge
versvereniging (BZW).
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Als Delta gedwongen
wordt om het netwerkbedrijf los te
knippen, is dat een nagel aan de
doodskist van het energiebedrijf.
Verkeersbesluiten
De volgende verkeersbesluiten zijn
genomen en liggen vanaf 14 okt.
t/m 25 nov. 2013 ter inzage op het
waterschapskantoor in Middelburg
(Kanaalweg 1) en Terneuzen
(Kennedylaan 1). Voor een toelich
ting op de stukken kunt u telefo
nisch een afspraak maken. De
besluiten zijn ook in te zien via'
www.officielebekendmakingen.nl
(digitale staatscourant).
Schouwen-Duiveland
Wijzigen verplicht fietspad langs
de Provincialeweg te Brouwers
haven in verplicht (brom)fiets-
pad; aanwijzen verplicht (brom)
fietspad langs de Blooisedijk te
Zonnemaire: wijzigen snelheids
regime op de Blooisedijk/Provin-
cialeweg tussen Zonnemaire en
Brouwershaven van 60 naar 80
km per uur.
Tholen
Instfcllen zonaal parkeerverbod
op de Keetenweg te Stavenisse;
aanwijzen van parkeerstroken.
Noord-Beveland
Aanwijzen verplicht fietspad
langs de Nieuweweg tussen
Wissenkerke en Kamperland:
regelen voorrang op de aanslui
tingen en kruispunten van de
Nieuweweg: instellen snelheids
limiet van 60 km per uur op de
Nieuweweg tussen de bebouwde
kom van Wissenkerke en de
Oostwestweg.
Walcheren
Instellen snelheidslimiet van
60 km per uur op twee gedeelten
van de Doeleweg tussen Middel
burg en Arnemuiden; wijzigen
voorrangssituatie op de aanslui
ting van de Derringmoerweg-
Doeleweg te Arnemuiden.
Peilbesluit Tholen
Het peilbesluit Tholen is op 3
oktober 2013 door de algemene
vergadering van waterschap
Scheldestromen vastgesteld.
Vanaf 14 oktober tot 26 november
a.s. staat beroep open bij de
rechtbank Zeeland-West-Brabant
en liggen de stukken ter inzage in
het waterschapskantoor in Middel
burg en het gemeentehuis van de
gemeente Tholen. Hof van Tholen 2
in Tholen. Deze stukken vindt u
ook op www.scheldestromen.nl/
pwo. U kunt alleen een beroep in
stellen indien u eerder een ziens
wijze heeft ingediend of als u een
goede motivatie heeft waarom u
eerder geen zienswijze hebt inge
diend.
Meer weten?
Uitgebreidere informatie over
onderwerpen in deze advertentie
vindt u op www.scheldestromen.nl/
waterschapsblad
w Scheldestromen
Postadres:
Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg
Bezoekadressen:
Kanaalweg 1, 4337 PA Middelburg
Kennedylaan 1, 4538 AE Terneuzen
088-2461000 (lokaal tarief)
info@scheldestromen.nl
www.scheldestromen.nl