Havenschap betaalt baggeren 'Splitsen Delta is fataal' ECONOMIE 13 Bank bezat twee Peter Struik volgend jaar voorzitter Spykerauto's Brabants-Zeeuwse werkgevers WD vraagt opheldering Seine-Nord DEN HAAG - Havenschap Zeeland Seaports wil de kosten betalen om een drempel voor de Sloeha- ven in de Westerschelde weg te baggeren. Dat antwoordt minister Melanie Schultz (Infrastructuur) op Ka mervragen van Albert de Vries (PvdA). Onlangs klaagden het ha- venschap en de provincie in deze krant dat ze het ministerie al ruim twee jaar vragen om de drempel weg te halen. Ze zouden geen gehoor vinden. Volgens Schultz is het havenschap bereid te betalen en is dat afgestemd met de provincie. Volgens Schultz groeit de drempel niet. Het is dan ook niet zo dat een toenemend aantal schepen de haven niet kan bereiken. Hoeveel geld Zeeland Seaports en bedrijven mislopen als de drempel blijft, weet de mi nister niet. Gedeputeerde Kees van Beveren (Financiën) zei in de ze krant dat het baggeren tussen de 12 en 16 miljoen euro kost Vol gens Schultz maakt Zeeland Seaports nu een exacte bereke ning. Die kent ze nog niet. Er is in derdaad gesproken over vormen van (voor)financiering maar ZSP vindt en blijft vinden dat de over heid verantwoordelijk is voor een goede toegankelijkheid van de Ne derlandse zeehavens. DEN haag - Met twee cijfers geeft Paul Rosenmöiier, voorzitter van het Convenant Gezond Gewicht, de ernst aan. „50 procent van de Nederlandse bevolking lijdt aan overgewicht of heeft obesitas. Per jaar kost ons dat aan ziektekosten zo'n 2 miljard euro." De oud-politicus van GroenLinks vindt dat een gezonde levensstijl regel moet worden. Dat kan wat hem betreft zelfs worden vastge legd in de cao's, de collectieve ar beidsovereenkomsten. Want, zo stelt hij, we zullen steeds langer moeten werken. Het is in het be lang van de werknemer om ge zond en vitaal het pensioen te ha len. En de werkgever wil goed ge motiveerd, geschoold en vitaal personeel in dienst hebben. „De BV Nederland kan, als we de vita liteit belangrijker maken, miljar den besparen", benadrukt hij nog maar eens. Tijdens het symposium van het Convenant Gezond Gewicht ging het gisteren vooral over de vraag hoe bedrijven hun personeel kun nen verlokken tot een gezonde leefstijl. Dus liever sporten en een salade tussen de middag dan vier broodjes kroket. sen kunnen revalideren. Ook zijn collega Adriaan Heuzink- veld heeft bij fietsfabriek Gazelle van sport serieus werk gemaakt. Verder is op 1 maart volgend jaar het roken op de fabrieksterreinen verboden. „Waarom zouden wij ongezond gedrag faciliteren?" Hij ziet dat het ziekteverzuim specta culair is gedaald, van 4,5 procent in 2000 naar 3,2 procent dit jaar. „Ho, ho", zegt cao-coördinator Gert Jan den Besten van CNV Vak mensen. „Je vergeet dat mensen door de crisis minder ziek durven te zijn en dat ze ten onder dreigen te gaan aan de stress omdat ze bang zijn voor hun baan." Roel Berghuis van CNV-spoor wil best over 'Gezond Gewicht' praten in de cao-onderhandelin gen. „Maar dan moeten we ook een oplossing vinden voor de zo heftig schuddende treinen dat conducteurs last van hun gewrich ten krijgen, of de agressie. Want dat zijn net zo goed ziekmakers." Paul Rosenmöiier stelt vast dat er steeds serieuzer over het thema wordt gesproken. „Leefstijl hoort deel uit te maken van de afspraken tussen werkne mers en werkgevers. Dit is geen luxe-dingetje. Dit is van het groot ste belang." Bij scheepswerf IHC Merwede kost 0,1 procent meer ziektever zuim maar liefst 100.000 euro. HR-directeur Bert van der Sluijs heeft een gezondheidsmanager in gehuurd die de werknemers, als ze dat willen, in vorm houdt. „Alles is erop gericht ziektever zuim te voorkomen en de men sen gezond inzetbaar te houden", legt hij uit. Het bedrijf heeft een eigen fitnesscentrum waar men- informatie van het waterschap DEN HAAG - De curator van de fail liete Litouwse bank Snoras is erin geslaagd een tweede Spyker-sport- wagen te verkopen uit de boedel van de bank. De auto leverde 120.000 euro op. De eerste Spyker ging in juli weg voor 109.000 eu ro. De bank Snoras, die in 2011 fail liet ging, was eigendom van de za kenman Vladimir Antonov. DEN HAAG - De WD in de Tweede Kamer wil weten of Frankrijk ei genstandig kan bepalen om de Seine-Nord-verbinding voorlopig niet aan te leggen. De Kamerleden André Bosman en Betty de Boer hebben daarover Kamervragen gesteld aan minis ter Melanie Schultz (Infrastruc tuur). Ze willen weten of de Sei ne-Nord-verbinding één van de 30 topprioriteiten is van het trans-Europees vervoersnetwerk. Ook vragen Bosman en De Boer of de financiële gevolgen te verha len zijn op Frankrijk of de Europe se Unie. Verder willen ze weten of de minister van plan is haar Franse collega aan te spreken. Het besluit van de Franse rege ring om voorlopig de Sei- ne-Nord-verbinding niet aan te leggen, is een domper voor de Zeeuwse havens en de daarin ge vestigde bedrijven. Dat is gisteren bekendgemaakt tij dens de algemene ledenvergade ring van de BZW. Struik (49) neemt 18 maart 2014 - tijdens het BZW-evenement Len teprikkel - de voorzittershamer over van Peter Swinkels. Struik was al lid van het algemeen be stuur. Als beoogde verenigingsvoorzit ter zal Struik ook worden voorge dragen voor benoeming in het da gelijks bestuur van de landelijke vereniging VNO-NCW. Dat zei Colin Lustenhouwer, di recteur juridische zaken van Del ta, gisteren tijdens een persconfe rentie in Nieuwspoort. In op dracht van Delta heeft PriceWater- houseCoopers (PwC) onderzocht wat de invoering van de Wet On afhankelijk Netbeheer heeft opge leverd. Sinds de 'splitsingswet' in 2006 is aangenomen heeft een aantal energiebedrijven - op Ene- co en Delta na - het netwerk (stroomkabels) ondergebracht in een afzonderlijk bedrijf. Eneco en Delta hebben dat geweigerd en wachten op een uitspraak van de rechter. Volgens PWC worden beoogde voordelen niet behaald. De prij zen zijn niet gedaald door toege nomen concurrentie. Ook is de le veringszekerheid van stroom niet gestegen. Wel heeft de wet nega tieve effecten, aldus PwC. Door af waardering door kredietbureaus is lenen duurder geworden. Daar door blijft minder geld over om te investeren. Ook zijn veel banen verloren gegaan nadat energiebe drijven in buitenlandse handen te recht zijn gekomen. Delta wil nu dat Den Haag de Wet terugdraait. „Als je er niet mee be reikt wat je wilde, moet je je afvra gen of het slim is er aan vast te houden", zegt financieel-direc- teur Frank Verhagen van Delta. „Gedwongen splitsen is voor Del ta slecht nieuws. Dat kost banen." SP-Tweede Kamerlid Paulus Jan sen heeft minister Henk Kamp (Economische Zaken) ophelde ring gevraagd. Hij wil weten waar om Nederland vasthoudt aan de verplichte afsplitsing van de net werken, terwijl de beoogde voor delen uitblijven en Delta en Ene co in de problemen dreigen te ko men. VRIJDAG 11 OKTOBER 2013 4- door Jeffrey Kutterink Een 'kroket-vrije' cao er voorlopig nog niet komt door Wilko Voordouw Paul Rosenmöiier zou graag zien dat kroketten in bedrijfskantines plaats maken voor gezonder voedsel, foto ANP MIDDELBURG - Peter Struik, presi dent van Fujifilm Europe BV in Til burg, wordt volgend jaar voorzitter van de Brabants-Zeeuwse Werkge versvereniging (BZW). door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Als Delta gedwongen wordt om het netwerkbedrijf los te knippen, is dat een nagel aan de doodskist van het energiebedrijf. Verkeersbesluiten De volgende verkeersbesluiten zijn genomen en liggen vanaf 14 okt. t/m 25 nov. 2013 ter inzage op het waterschapskantoor in Middelburg (Kanaalweg 1) en Terneuzen (Kennedylaan 1). Voor een toelich ting op de stukken kunt u telefo nisch een afspraak maken. De besluiten zijn ook in te zien via' www.officielebekendmakingen.nl (digitale staatscourant). Schouwen-Duiveland Wijzigen verplicht fietspad langs de Provincialeweg te Brouwers haven in verplicht (brom)fiets- pad; aanwijzen verplicht (brom) fietspad langs de Blooisedijk te Zonnemaire: wijzigen snelheids regime op de Blooisedijk/Provin- cialeweg tussen Zonnemaire en Brouwershaven van 60 naar 80 km per uur. Tholen Instfcllen zonaal parkeerverbod op de Keetenweg te Stavenisse; aanwijzen van parkeerstroken. Noord-Beveland Aanwijzen verplicht fietspad langs de Nieuweweg tussen Wissenkerke en Kamperland: regelen voorrang op de aanslui tingen en kruispunten van de Nieuweweg: instellen snelheids limiet van 60 km per uur op de Nieuweweg tussen de bebouwde kom van Wissenkerke en de Oostwestweg. Walcheren Instellen snelheidslimiet van 60 km per uur op twee gedeelten van de Doeleweg tussen Middel burg en Arnemuiden; wijzigen voorrangssituatie op de aanslui ting van de Derringmoerweg- Doeleweg te Arnemuiden. Peilbesluit Tholen Het peilbesluit Tholen is op 3 oktober 2013 door de algemene vergadering van waterschap Scheldestromen vastgesteld. Vanaf 14 oktober tot 26 november a.s. staat beroep open bij de rechtbank Zeeland-West-Brabant en liggen de stukken ter inzage in het waterschapskantoor in Middel burg en het gemeentehuis van de gemeente Tholen. Hof van Tholen 2 in Tholen. Deze stukken vindt u ook op www.scheldestromen.nl/ pwo. U kunt alleen een beroep in stellen indien u eerder een ziens wijze heeft ingediend of als u een goede motivatie heeft waarom u eerder geen zienswijze hebt inge diend. Meer weten? Uitgebreidere informatie over onderwerpen in deze advertentie vindt u op www.scheldestromen.nl/ waterschapsblad w Scheldestromen Postadres: Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Bezoekadressen: Kanaalweg 1, 4337 PA Middelburg Kennedylaan 1, 4538 AE Terneuzen 088-2461000 (lokaal tarief) info@scheldestromen.nl www.scheldestromen.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13