Niet God, maar de eigen ontwikkeling of gezondheid staat centraal in de moderne sekte. De goeroes en swami's van nu zijn therapeuten en levenscoaches. 66 De leider verkocht prullen, zoals geplastificeerd folie met 'engelenenergie' 66 Eerst kom je in een warm bad en als je zegt 'ik hoor hier* begint de manipulatie 10 VERDIEPING SEKTEN Onaangekondigd kregen ze begin dit jaar bij af- kickkliniek Narconon in Zutphen de Inspectie voor de Gezondheids zorg op de koffie. De kli niek, die verbonden zou zijn aan de Scientologybeweging, staat nog onder verscherpt toezicht. Het zou een sek tarische organisatie zijn waar ze van ge zondheidszorg weinig kaas hebben gege ten. Meer dan een kwart van de sekten kan te genwoordig als therapeutisch worden gety peerd, blijkt uit onderzoek van het Arn hemse bureau Beke in opdracht van het mi nisterie van Veiligheid en Justitie. De rol van goeroes of swami's, die vooral in de jaren '70 en '80 in Europa volgelingen hadden, is deels overgenomen door 'spiri tuele therapeuten'." Niet de Bijbel of een goddelijke kracht staat bij hen centraal, maar de persoonlijke ontwikkeling. 'Verander in een weekend' of'Leer jezelf kennen', dat soort kreten zijn dan het lokmiddel. Vaak begint het met een praatgroepje, ver telt onderzoeker Anton van Wijk. „Dat kan heel kleinschalig zijn; een paar mensen in een huiskamer. Een charismatische leider belooft mensen te helpen om de beste ei genschappen in zichzelf naar boven te ha len. Ze noemen zichzelf bijvoorbeeld men tal coach, therapeut of life coach. Ze hebben nauw contact met hun volgelingen. Met cursussen en therapieën weten ze mensen aan.zich te binden." Therapeutische groepen zijn er honderden, zo niet duizenden in Nederland. Met de meesten is niets aan de hand. Het gaat mis, als de leider zijn macht gaat misbruiken. Van Wijk: „Macht corrumpeert. Ex-volge- lingen vertelden dat hun leiders begonnen vanuit goede bedoelingen. Het zijn men- sen met een boodschap, ze willen anderen helpen. Langzaam maar zeker worden de volgelingen echter onder druk gezet. Op het moment zelf voelen zij iets als een mo rele of religieuze verplichting. Maar achter af voelden ze zich gehersenspoeld, geeste lijk geïndoctrineerd." De leiders van therapeutische sektes zet ten hun volgelingen vooral onder druk om geld af te staan. Dit gebeurt vaak op slinkse wijze via opeenvolgende cursussen, trainin gen, workshops en seminars. Daarom zijn hoogopgeleiden de doelgroep, stelt Sjoukje Drenth Bruintjes, gespecialiseerd in hulp aan slachtoffers van sekten. „Er zit door gaans meer geld bij hoogopgeleiden en ze zijn nieuwsgierig naar nieuwe dingen." Een voormalig sektelid vertelde de onder zoekers dat zij eerst een intensieve intro- ductietraining van vier dagen moest vol gen. De verhalen van de trainer en enthou siaste getuigenissen van oud-cursisten en vrijwilligers werkten volgens haar 'hersen spoelend'. Op het einde van de vierde dag, om 18 uur precies, bereikte de training een hoogtepunt. De stemming was uitgelaten. „Vrolijkheid, muziek, applaus. Precies dan wordt deelnemers een machtiging onder de neus gedrukt waarin ze moeten aange ven wat de cursus hen waard is geweest, en deze moet direct, ondertekend, ingele verd worden." Iemand anders vertelt: „Na de intake krijg je het aanbod om mee te gaan in een oplei ding van vier jaar. Dit wordt de scholing ge noemd en ze beloven dat alles wat je er van weerhoudt jezelf te zijn, opgelost zal wor den." Maar na vier jaar was het einde nog niet in zicht: „De opleiding was eigenlijk meer dan vier jaargangen, er ontstond een masterclassgroep. Aan het einde was er al tijd wel iets wat je niet had geleerd waar door je het beste kon worden teruggezet in een vorig jaar." Ook worden volgelingen vaak overgehaald om spullen aan te schaf fen die bijdragen aan hun geluk. „De leider verdiende heel veel geld door verschillende prullen te verkopen, bijvoor beeld geplastificeerd aluminiumfolie", ver telt een ex-sektelid. „Hier zat dan engelen energie in. Je moest er hier vier van heb ben en ze kostten 70 euro per stuk. Soms had je een ritueel nodig om verder te ko men en dit kostte ook 80 euro. Dit was in dividueel, maar duurde soms maar twee minuten. Hij had twaalf rituelen bedacht en als je ze allemaal gehad had, kwamen er weer nieuwe rituelen." Maar de onderzoekers hoorden ook voor beelden van leden die 10 procent van hun brutosalaris aan de sekteleider moesten af staan en sieraden of zelfs hun huis moes ten verkopen. Naast het aftroggelen van geld, komen ook misstanden als intimidatie, psychologisch en seksueel misbruik voor. Therapeut Drenth Bruintjes: „Eerst kom je in een warm bad. Iedereen is aardig en net op het moment dat je zegt: 'ik hoor hier, ik wil hier nooit meer weg', begint de mani pulatie. Men is niet meer voortdurend aar dig, maar wisselend. De ene keer is het 'poesje aai', 'poesje aai' en vervolgens is het 'poesje weg'. Het slachtoffer gaat bedenken wat het kan doen om de leider of de groep te blijven plezieren. Het is een spel van aan trekken en afstoten en dat gaat zelfs versla vend werken. Je ervaart nog steeds die goe de kant van de sekte, en je weet intussen dat je die kunt kwijtraken. Dus je doet er moeite voor. Op een gegeven moment ra ken mensen volledig verward." Een sektelid bevestigt dit. „Er gebeurden ook goede dingen en dat maakt het juist zo verwarrend en daardoor zijn denk ik al die intelligente mensen zo lang gebleven." Met name personen die 'ergens naar op zoek zijn' voelen zich aangetrokken door therapeutische sekten. Mensen die met be paalde levensvragen zitten of op zoek zijn naar verdieping. „Het was duidelijk dat wij allemaal zoekende waren. Wij zochten iets buiten de materiële paden en dachten dat te vinden in de sekte", aldus een ex-lid. Drenth Bruintjes onderscheidt twee manie ren waarop ze sekte-slachtoffers helpt. Soms meldt het slachtoffer zich zelf. „Ze zijn hun huis, hun gezin en zichzelf kwijt." Of ouders en vrienden kloppen bij haar aan uit bezorgdheid over een dierbare die 'bij een of andere rare groep' zit. „Ze kunnen die ander niet meer bereiken om dat die alle contact verbroken heeft. De sek te dwingt dit af. Die wil alle toetsstenen rond een volgeling elimineren die hem tot nadenken kunnen stemmen. „In dat geval leer ik de familie hoe ze moe ten communiceren om te zorgen dat dege ne die in de sekte zit weer zelf gaat naden ken. Je probeert door bepaalde vragen weer een koppeling te maken met hoe diegene eerder was en zijn normen en waarden. Zo wordt iemand wakker." Ze is uiterst terug houdend met het noemen van namen van sektes in Nederland. Ook de onderzoekers doen dit niet. Drenth Bruintjes wil zich zelf niet in de nesten werken. Ze zegt: „Ik zie het als mijn taak slachtoffers te helpen, niet om me voortdurend in een rechtbank te verdedigen tegenover destructieve men sen met macht en geld." Therapie is het nii door Wilma de Cort en Annemieke van Dongen ex-sektelid Drenth Bruintjes, therapeut

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10