wmm WMO-meldpunt van Thoolse SP Klanten tevreden over krijgt maar mondjesmaat klachten regiotaxi Oosterschelde 66 Ik kreeg te horen dat Berlioz al verkocht was en dat het jammer was, maar helaas Kastanjes verdwijnen 26 BEVELANDEN en THOLEN 6 Als een zwerfkat werd hij van straat geplukt, naar het asiel gebracht en verkocht. Alleen had Berlioz een baasje. 4 r 43SM GOES - Kater Berlioz werd half sep tember door iemand van straat ge plukt en naar het asiel gebracht, omdat na twee weken nog nie mand zich had gemeld, werd het beestje verkocht. Nu wil de eige naresse dolgraag haar kater terug, maar dat kost veel moeite. „Mijn achterbuurman had de kat naar het asiel gebracht, omdat hij brokjes zat te eten uit een bakje dat bij-zijn deur stond", vertelt Katja Verjans, het baasje van Ber lioz. Het beestje werd naar asiel De Be- velanden in Goes gebracht. Lia Vermue, voorzitter van dierena siel: „Het beestje werd hier bin nengebracht door iemand die dacht dat het een zwerfkat was. De kat was niet gechipt en daar om konden we het baasje niet op sporen. Wel hebben we de kat ge meld bij Amivedi, een stichting voor vermiste en gevonden huis dieren." Toen het dierenasiel na twee weken nog niets had gezien of gehoord van de eigenaresse, werd het beestje verkocht." Tijdens de twee weken dat Ber lioz in het asiel heeft gezeten, was Verjans erg ziek. Daardoor kon zij niet op zoek gaan naar haar kat. „Toen ik weer beter was, ben ik gelijk briefjes op gaan hangen om Berlioz te vinden.", zegt Verjans. „Uiteindelijk kwam ik erachter, dat Berlioz in het asiel in Goes zat. Toen ik belde, kreeg ik te ho ren dat hij al verkocht was en dat het jammer maar helaas was." Volgens Vermue valt het dierena siel niets kwalijk te nemen. „De wet zegt dat de kat van ons is als er binnen veertien dagen nie mand zich heeft gemeld. Dus was het ons goed recht om hem te ver kopen." Verjans snapt dat het die renasiel volgens de wet gehan deld heeft, maar ze vindt het jam mer dat het dierenasiel niet gehol pen heeft om Berlioz terug te krij gen. „Ik snap niet waarom ze niet gewoon coulant zijn geweest en de nieuwe eigenaars hebben opge beld om te vragen of ze de kat te rug willen brengen. Dan had ik mijn kat nu al terug gehad en had den zij weer een kat minder in het dierenasiel gehad, omdat de fa milie die Berlioz had een andere kat uit had kunnen zoeken." Verjans kreeg dinsdag een tele foontje van de nieuwe eigenares se van Berlioz. Zij had op internet het verhaal over de vermiste kater gelezen. Vervolgens heeft ze de kat teruggebracht naar het asiel. Toch had Katja Verjans haar kat woensdagmiddag nog niet terug. Volgens Vermue wordt er via een derde persoon bemiddeld, omdat er 'meer zou spelen' op het dorp waar de eigenaresse woont. Verjans weet hier niets van af. „Ze doen alsof het piet in het be lang van de kat is dat ik hem te rug krijg, maar iedereen die mij kent, weet dat ik een enorme die renliefhebber ben. Berlioz woont al acht jaar bij ons. Nu hij er niet is, mist iedereen hem. Ik heb nog vier andere katten en eentje is echt niet meer zichzelf sinds Ber lioz weg is. Katja Verjans meldde gisteravond dat het dierenasiel als nog overstag is gegaan. „Ik mag hem vrijdagmorgen tegen beta ling komen ophalen." KERKPLEIN YERSEKE Het meldpunt is in het leven ge roepen omdat de gemeente in de WMO steeds meer uitvoerende ta ken heeft gekregen en daarvoor voelt de SP zich, immers gekozen in de gemeenteraad van Tholen, verantwoordelijk. Over een conflict waarmee zich een bejaarde Thoolse bij de SP meldde, heeft de fractie inmid dels schriftelijke vragen aan het college gesteld. Het gaat om een tachtigjarige Thoolse die voor haar mobiliteit is aangewezen op een scootmo- bel. Die was kapot gegaan. Om een nieuwe scootmobiel te krij gen, moest de vrouw, wier situa tie niet veranderd was, helemaal opnieuw door de ambtelijke mo len. Ze moest stapels formulieren invullen, specialisten ontvangen en bij specialisten langs. De SP-fractie wil van het Thoolse col lege van B en W weten of daar niets aan veranderd kan worden. Het kost immers dubbel werk en dubbel geld. Een woordvoerder van de gemeen te laat weten dat de uitvoering te maken heeft met een oude en nieuwe cultuur. „Vroeger kreeg je gewoon een scootmobiel als je er om vroeg en als je beetje slecht ter been was. Veel mensen had den het ding al na een poosje niet meer nodig. De dame waar het hier om ging was al lang geleden, in de oude cultuur, geïndiceerd. Dat is de reden dat de indicatie opnieuw is gedaan. Niet omdat het apparaat kapot was." Voor het onderzoek zijn driehon derd gebruikers ondervraagd. Het gaat heel erg goed, concludeert Leo Kosten, wethouder in Kapelle dan ook. „We hebben deze zomer bijvoorbeeld acht klachten ont vangen over een taxi die te laat of te vroeg kwam, over 27.600 ritten. In totaal zijn er zestien klachten binnen gekomen. Dat was vroe ger wel anders." Sinds vorig jaar rijdt Taxicentrale Renesse de regiotaxi. Daarvoor was dat Connexxion. Er is een taxicentrale ingericht samen met de Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Het is de eerste centrale in Neder land waarin gemeenten zelf rit ten aannemen en plannen. Dat mensen zonder zorgindicatie 's avonds na 19.00 uur ook met de regiotaxi mee kunnen, lijkt nog niet zo bekend. „Er wordt nauwe lijks gebruik van gemaakt", zegt Kosten. „Terwijl we wel heel vaak hoorden dat er. behoefte was aan openbaar vervoer 's avonds." Baasje wil Berlioz terug door Janneke Koster Katja Verjans •4T.MM l YERSEKE - De twee grote kastanjebomen op het Kerkplein in Yerseke worden binnenkort gekapt. „Dat is zonde!", zegt René Meijer, die over het plein fietst. „Als ze de bomen weghalen wordt het zo kaal. Misschien kunnen ze er een bo- mendokter naar laten kijken", zegt hij. De bomen hebben de kastanjeziekte, dus moeten ze weg. Anja Versprille snapt het wel, maar vindt het jammer. „Die oude bomen zijn bepalend voor het dorpsbeeld.", zegt ze. Volgens wet houder Dieuwke Louwrink is er niets aan te doen: als ze blijven staan, kunnen de kastanjes andere bomen aantasten, foto Marcelle Davidse door Mieke van der Jagt THOLEN - Het WMO-meldpunt van de SP-afdeling Tholen, krijgt tot nu toe maar mondjesmaat vragen bin nen van mensen die problemen hebben met de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteu ning. De SP heeft de indruk dat mensen bang zijn om hun klachten naar buiten te brengen. door Nadia Berkelder KAPELLE - Klanten die gebruik ma ken van de regiotaxi zijn tevreden, vooral over de stiptheid en de nieu we centrale. Regiotaxi Oosterschel de krijgt gemiddeld een 8,2 van de klanten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 62