8 UIT Het toneelstuk Oude Meesters, dat op 17 oktober is te zien in Middelburg, gaat over twee el kaar hatende broers uit een be roemd toneelgeslacht. Tegen wil en dank belanden ze samen op het podium. oorlog heeft de jongere broer zich in een SS-uniform gehesen en zijn oudere broer verraden. Die is daardoor in een Duits kamp terechtgekomen. Voor ons is dat een soort Droste-efFect, to neel in toneel. Op zijn minst verrassend. Voor de twee De Man-nen zelf is het lang onduidelijk wat spel is en wat werkelijk heid. Zonder dat ze het merken, heeft het (toneel)spel dat ze spelen een therapeuti sche uitwerking op henzelf. En zo keert broederhaat langzaam in broederliefde. Heel mooi om dat in de loop van het stuk te zien gebeuren. Er is nog meer. Helemaal zeker ben ik er niet van, maar het heeft er alle schijn van dat de schrijver van de tekst - Ger Thijs, de man achter succesvolle bewerkingen van ons Indië-erfgoed en van onder anderen De Kus en Vincent en Theo - dit stuk op het lijf heeft geschreven. Dat wil zeggen, dat hij schreef met de namen van bepaalde ac teurs in het achterhoofd. Meer specifiek: Joost Prinsen en Bram van der Vlugt, twee nog levende legenden uit de Nederlandse theatergeschiedenis. De een met zijn schra pende stem, zijn van cynisme druipende woorden, zijn stalen gezicht. De ander veel kwetsbaarder, onhandiger met zijn lijf, dan bij momenten toch ineens heel venijnig. Verbaal kunnen die twee broers elkaar echt wel raken, en de scherpe tekst biedt hen daar volop kansen voor. En als de bedenker van al die woorden dan ook nog de regisseur is, dan weet je zeker dat je precies te zien en te horen krijgt, wat de bedoeling was. Groot drama komt daar misschien niet aan te pas, maar het kleine drama (dat veel dichter bij ons staat) komt heel mooi uit de verf. Inclusief een soort van happy end, waar het verhaal naartoe zeilt zonder aan spanning te verliezen. k heb het zelf afgelopen weekend nog meegemaakt. Dichterbij kan het dus niet komen. Voor het eerst sinds vijfjaar heb ik weer een woord gewis seld met mijn broer, op een familie feest waar we onvermijdelijk allebei wel bij aanwezig moesten zijn. Het was op zijn zachtst gezegd een ongemakke lijk woord. En het ijs is nog niet gesmolten, er zitten barstjes in. Iedereen maakt dat wel eens mee, denk ik. En daarom zal Oude Meesters wel een heel herkenbaar verhaal vertellen. De gebroe ders De Man zijn de laatste afstammelin gen van een beroemd toneelgeslacht. Al heel lang hebben ze geen woord met elkaar gewisseld. Ze haten elkaar hartgrondig. Elk zijn ze hun eigen weg gegaan, de ene al wat meer met roem bezaaid dan de andere. Maar nu zijn de gouden tijden voorbij, de portemonnees heel dun geworden. Allebei zitten ze financieel in het nauw, en dan komt er een uitgekookte producent op het idee om ze samen in één toneelstuk te zet ten. Tegen wil en dank delen ze dus zowat dage lijks de kleedkamer. En daar speelt heel het stuk zich dan ook af, in acht scènes. Van grauw en snauw, van grom en brom wordt de conversatie toch steeds menselijker van toon. Eerst zijn er omcirkelende bewegin gen. De malaise in de toneelwereld, de last van het werk, en bovenal het. stuk dat ze spelen. Want dat is het knappe aan deze tekst. De twee mannen spelen een stuk (Mijn broe ders Hoeder) waarin precies hetzelfde ge beurt. Ook daarin leven twee broers in on min met elkaar. Hun wederzijdse haat stamt uit de oorlog. (Succes verzekerd, weet die gehaaide producent.) Tijdens de Willem Nijssen Joost Prinsen en Bram van der Vlugt in Oude Meesters, foto Ben van Duin Steven de Jong neemt zijn publiek mee op reis In de mini-operette Groots en meesle pend neemt theatermaker Steven de Jong zijn publiek mee op reis naar Wenen. Aanleiding is het adres van een Weense operettezanger, dat hij heeft aangetroffen in de nalaten schap van zijn oma, die ooit revue-ar tieste was. De persoonlijke zoektocht mondt uit in een dramatische 'who dunnit'. Strijkkwartet Zapp4 brengt eerbetoon aan pophelden De Zeeuwse Concertzaal en De Spot slaan de handen ineen voor een con cert rond de muzikale helden van Zapp4. Het genre-overstijgend strijk kwartet geeft in Heroes samen met zangeres Vera van der Poel en percus siegigant Afra Mussawisade eigen in terpretaties van songs van pophelden zoals Jimi Hendrix, Joni Mitchell, Ste- vie Wonder en Radiohead. Margriet Eshuijs en Maarten Peters met z'n tweeën solo In het dubbelconcert Just the two of us gaat het muzikale duo Margriet Es huijs (bekend van onder anderen Hou se for saleen Maarten Peters (zanger van The Best of Britain) 'met z'n tweeën solo'. Ze brengen verrassen de versies van nummers uit eigen re pertoire en liedjes van anderen, on- -der wie Sting, Fleetwood Mac, The Beatles en Dusty Springfield. Gerard Cox en joke Bruijs in 'Alles went behalve een vent' Gerard Cox en Joke Bruijs staan weer samen op het toneel. Alles went behal ve een vent, geschreven door Dick van den Heuvel en Peter Heerschop, gaat over een man en een vrouw op leef tijd die in de herfst van hun huwelijk en hun leven zijn beland. Zij wil gaan studeren: kunstgeschiedenis. Hij snapt daar niets van. Een studiereis naar Rome wordt cruciaal. Donderdag 10 oktober, De Wegwij zer, Nieuw- en St Joosland, 20.30 uur. Vrijdag 11 oktober, De Spot, Middel burg, 21.00 uur. Zaterdag 12 oktober, De Pompweie, Kortgene, 20.00 uur. Zaterdag 12 oktober, Stadsschouw burg, Middelburg, 20.00 uur. Zaterdag 12 oktober, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur. Broederhaat wordt broederliefde Garland Minelli gaat over twee we reldsterren: Judy Garland en haar dochter Liza Minnelli. In deze voor stelling gaat de 47-jarige Liza op zoek naar haar moeder, 'het icoon Ju dy Garland'. Aan de hand van beken de songs en nieuwe liedjes van Theo Nijland wordt duidelijk wat deze vrou wen zo bijzonder maakt. Met o.a Jel- ke van Houten en Janke Dekker. Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Musical over Judy Garland en dochter Liza Minnelli Oude Meesters, donderdag 17 oktober in Stads schouwburg, Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. Gratis inleiding om 19.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48