8 UIT
Het toneelstuk Oude Meesters,
dat op 17 oktober is te zien in
Middelburg, gaat over twee el
kaar hatende broers uit een be
roemd toneelgeslacht. Tegen
wil en dank belanden ze samen
op het podium.
oorlog heeft de jongere broer zich in een
SS-uniform gehesen en zijn oudere broer
verraden. Die is daardoor in een Duits
kamp terechtgekomen.
Voor ons is dat een soort Droste-efFect, to
neel in toneel. Op zijn minst verrassend.
Voor de twee De Man-nen zelf is het lang
onduidelijk wat spel is en wat werkelijk
heid. Zonder dat ze het merken, heeft het
(toneel)spel dat ze spelen een therapeuti
sche uitwerking op henzelf. En zo keert
broederhaat langzaam in broederliefde.
Heel mooi om dat in de loop van het stuk
te zien gebeuren.
Er is nog meer. Helemaal zeker ben ik er
niet van, maar het heeft er alle schijn van
dat de schrijver van de tekst - Ger Thijs, de
man achter succesvolle bewerkingen van
ons Indië-erfgoed en van onder anderen
De Kus en Vincent en Theo - dit stuk op het
lijf heeft geschreven. Dat wil zeggen, dat
hij schreef met de namen van bepaalde ac
teurs in het achterhoofd. Meer specifiek:
Joost Prinsen en Bram van der Vlugt, twee
nog levende legenden uit de Nederlandse
theatergeschiedenis. De een met zijn schra
pende stem, zijn van cynisme druipende
woorden, zijn stalen gezicht. De ander veel
kwetsbaarder, onhandiger met zijn lijf, dan
bij momenten toch ineens heel venijnig.
Verbaal kunnen die twee broers elkaar echt
wel raken, en de scherpe tekst biedt hen
daar volop kansen voor.
En als de bedenker van al die woorden dan
ook nog de regisseur is, dan weet je zeker
dat je precies te zien en te horen krijgt, wat
de bedoeling was. Groot drama komt daar
misschien niet aan te pas, maar het kleine
drama (dat veel dichter bij ons staat) komt
heel mooi uit de verf. Inclusief een soort
van happy end, waar het verhaal naartoe
zeilt zonder aan spanning te verliezen.
k heb het zelf afgelopen weekend
nog meegemaakt. Dichterbij kan het
dus niet komen. Voor het eerst sinds
vijfjaar heb ik weer een woord gewis
seld met mijn broer, op een familie
feest waar we onvermijdelijk allebei
wel bij aanwezig moesten zijn. Het
was op zijn zachtst gezegd een ongemakke
lijk woord. En het ijs is nog niet gesmolten,
er zitten barstjes in.
Iedereen maakt dat wel eens mee, denk ik.
En daarom zal Oude Meesters wel een heel
herkenbaar verhaal vertellen. De gebroe
ders De Man zijn de laatste afstammelin
gen van een beroemd toneelgeslacht. Al
heel lang hebben ze geen woord met elkaar
gewisseld. Ze haten elkaar hartgrondig. Elk
zijn ze hun eigen weg gegaan, de ene al
wat meer met roem bezaaid dan de andere.
Maar nu zijn de gouden tijden voorbij, de
portemonnees heel dun geworden. Allebei
zitten ze financieel in het nauw, en dan
komt er een uitgekookte producent op het
idee om ze samen in één toneelstuk te zet
ten.
Tegen wil en dank delen ze dus zowat dage
lijks de kleedkamer. En daar speelt heel het
stuk zich dan ook af, in acht scènes. Van
grauw en snauw, van grom en brom wordt
de conversatie toch steeds menselijker van
toon. Eerst zijn er omcirkelende bewegin
gen. De malaise in de toneelwereld, de last
van het werk, en bovenal het. stuk dat ze
spelen.
Want dat is het knappe aan deze tekst. De
twee mannen spelen een stuk (Mijn broe
ders Hoeder) waarin precies hetzelfde ge
beurt. Ook daarin leven twee broers in on
min met elkaar. Hun wederzijdse haat
stamt uit de oorlog. (Succes verzekerd,
weet die gehaaide producent.) Tijdens de
Willem Nijssen
Joost Prinsen en Bram van der Vlugt in Oude Meesters, foto Ben van Duin
Steven de Jong neemt zijn
publiek mee op reis
In de mini-operette Groots en meesle
pend neemt theatermaker Steven de
Jong zijn publiek mee op reis naar
Wenen. Aanleiding is het adres van
een Weense operettezanger, dat hij
heeft aangetroffen in de nalaten
schap van zijn oma, die ooit revue-ar
tieste was. De persoonlijke zoektocht
mondt uit in een dramatische 'who
dunnit'.
Strijkkwartet Zapp4 brengt
eerbetoon aan pophelden
De Zeeuwse Concertzaal en De Spot
slaan de handen ineen voor een con
cert rond de muzikale helden van
Zapp4. Het genre-overstijgend strijk
kwartet geeft in Heroes samen met
zangeres Vera van der Poel en percus
siegigant Afra Mussawisade eigen in
terpretaties van songs van pophelden
zoals Jimi Hendrix, Joni Mitchell, Ste-
vie Wonder en Radiohead.
Margriet Eshuijs en Maarten
Peters met z'n tweeën solo
In het dubbelconcert Just the two of
us gaat het muzikale duo Margriet Es
huijs (bekend van onder anderen Hou
se for saleen Maarten Peters (zanger
van The Best of Britain) 'met z'n
tweeën solo'. Ze brengen verrassen
de versies van nummers uit eigen re
pertoire en liedjes van anderen, on-
-der wie Sting, Fleetwood Mac, The
Beatles en Dusty Springfield.
Gerard Cox en joke Bruijs in
'Alles went behalve een vent'
Gerard Cox en Joke Bruijs staan weer
samen op het toneel. Alles went behal
ve een vent, geschreven door Dick van
den Heuvel en Peter Heerschop, gaat
over een man en een vrouw op leef
tijd die in de herfst van hun huwelijk
en hun leven zijn beland. Zij wil gaan
studeren: kunstgeschiedenis. Hij
snapt daar niets van. Een studiereis
naar Rome wordt cruciaal.
Donderdag 10 oktober, De Wegwij
zer, Nieuw- en St Joosland, 20.30 uur.
Vrijdag 11 oktober, De Spot, Middel
burg, 21.00 uur.
Zaterdag 12 oktober, De Pompweie,
Kortgene, 20.00 uur.
Zaterdag 12 oktober, Stadsschouw
burg, Middelburg, 20.00 uur.
Zaterdag 12 oktober, Scheldetheater,
Terneuzen, 20.00 uur.
Broederhaat wordt broederliefde
Garland Minelli gaat over twee we
reldsterren: Judy Garland en haar
dochter Liza Minnelli. In deze voor
stelling gaat de 47-jarige Liza op
zoek naar haar moeder, 'het icoon Ju
dy Garland'. Aan de hand van beken
de songs en nieuwe liedjes van Theo
Nijland wordt duidelijk wat deze vrou
wen zo bijzonder maakt. Met o.a Jel-
ke van Houten en Janke Dekker.
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
Musical over Judy Garland en
dochter Liza Minnelli
Oude Meesters, donderdag 17 oktober in Stads
schouwburg, Middelburg. Aanvang: 20.00 uur.
Gratis inleiding om 19.00 uur.