REIZEN 21
In de lente, zomer of herfst motorrijden
in de Eifel? Ach, elk seizoen heeft er zijn eigen
aantrekkingskracht. Het frisse lentegroen, zomers gele
velden en het goud en rood van de loofbossen in herfsttooi.
f V-
De Eifel is bekend terrein
voor motorliefhebbers. Het
afwisselende landschap
met zijn overvloed aan
bochten, lokt jaarlijks dui
zenden motorrijders. Het
gebied is relatief klein,
maar je kunt je er dagenlang vermaken
met de meest schitterende toertochten.
Lang reden motorrijders op eigen houtje
door dit gebied met middelgebergte, uitge
strekte weidevelden, heuvelig landschap
en wijngaarden, 's Avonds was het vaak af
wachten wat de reacties waren als je
warm, bezweet, in leer gehuld en op je mo
torlaarzen bij een receptie kwam aanstam
pen. Inmiddels ziet de toeristische branche
de motorrijder als zelfstandige, toeristische
categorie. In de Eifel is zelfs een compleet
team van motorrijdende hoteliers dat rou
tes uitzet, arrangementen voor motorrij
ders bedenkt en in de accommodaties ser
vice biedt die op motorrijders is afgestemd.
Er zijn speciale parkeerplekken, afsluitbare
garages voor de motoren, ruimtes om na
een verregende dag kleding te drogen. En
niemand kijkt zuinig als je zwetend en wel
eerst op het terras een verkoelend drankje
wilt drinken, terwijl helm, handschoenen
en andere kledingstukken nonchalant over
andere stoelen liggen uitgespreid.
Schrikbeeld voor veel lokale bewoners; de
hele dag jankende motoren die de stilte in
de bosrijke gebieden kapotscheuren. Het
leidde er zelfs toe dat bepaalde wegen iri
de noordelijke Eifel in het weekeinde voor
toerrijders afgesloten zijn. Maar bewoners
snappen ook dat de regio-economie niet
zonder deze toeristen kan. „Wij drukken
onze motorrijdende gasten daarom steeds
op het hart er rekening mee te houden",
zegt hotelier Tiemo Wolff. „Als je echt wil
racen, kun je terecht op de Nürburgring.
Maar doe rustig aan op de gewone straten."
De Eifel leent zich met zijn vele brede auto
wegen uitstekend voor snelle, bochtenrijke
tochten. Je kunt ook over de Landstraflen,
de secundaire wegen. Groot voordeel is dat
je dan veel meer ziet en je snel kunt stop
pen om iets van naderbij te bekijken. Ben
je een echte bochtenvreter, dan zijn de ach-
terafweggetjes met de ene na de andere
haarspeldbocht pas echt een uitdaging.
Natuurlijk, je kunt rechtstreeks naar een
bezienswaardigheid als de koudwatergeiser
van Wallenborn rijden. Maar het is zo veel
mooier over een hobbelige bosweg die ein
digt in een glooiend korenveld, versierd
met wilde bloemen in alle kleuren. De pa
norama's zijn het fraaist als je net langs
hooimijten en vakwerkboerderijen naar bo
ven bent gereden en in de stilte geniet van
het adembenemende uitzicht vanaf de
Muxerather Höhe over het Our-dal.
Hotelier Carlo Hauer uit Bollendorf kent
nog wel meer mooie plekjes in de zuidelij
ke Eifel. Zijn routes gaan kriskras over de
grens met Luxemburg. „Zo'n grens is maar
relatief', zegt hij in zangerig dialect, waar
in het Frans al enigszins doorklinkt. „Vroe
ger was het allemaal één gebied, totdat de
Volkerenbond besloot dat de rivier de nieu
we grens van Duitsland werd."
Zijn familie voert al vijf generaties lang het
hotel aan de snelstromende Sauer, vlakbij
Echternach in Luxemburg. Voor Hauer
heeft het gebied geen geheimen. Hij weet
de weggetjes die direct langs unieke hopvel
den voeren en de route vol haarspeldboch
ten naar de geheimzinnige burchtruïne
van Prümzurlay. Het landschap is hier heel
anders dan in het de noordelijke deel, waar
verdeeld over Eifel en Ardennen het be
roemde hoogveengebied ligt. Ook hier ver
liezen de kleine weggetjes zich spontaan
in diepe kloven en kronkelen de wegen als
de vele stroompjes in dit gebied. Maar het
is opener, weidser. De route die motorgids
Ralf Friedrichs kiest, maakt een grote
bocht rond het toeristische Monschau.
Vanaf hier kronkelen de wegen zich weer
omhoog het veengebied in, naar de Ordens-
burg Vogelsang, hoog boven een van de uit
lopers van de immense Rursee. Hier wer
den in nazi-tijd SS-ofFicieren opgeleid. Nu
is het een museum en een monument en
zo'n beetje de jongste herinnering aan de
woelige geschiedenis van dit gebied. Over
al burchten, ruïnes, torenrestanten en ver
dedigingswerken. De ooit actieve vulkanen
in deze regio lieten vruchtbaar land achter,
dat in de loop der eeuwen begeerte opriep
bij menig machthebber. Zeker de gebieden
in de oostelijke Eifel, waar aan de grens de
zonovergoten steile hellingen in de traag
stromende Moezel lijken te glijden.
Alle wegen langs de grensrivieren van de
Eifel zijn mooi. De weg langs de meande
rende Moezel, van het ene naar het andere
bekende wijnstadje, is ongeëvenaard mooi.
„Een motortocht door de Eifel móét een
stuk langs de Moezel", lacht Klaus Berens
van hotel Zur Post in Klotten. „Officieel is
het geen Eifel meer, maar mooi is het wel."
Het water weerkaatst het late zonlicht, een
boot glijdt langzaam in een bocht uit het
zicht. Rij na rij rijgen zich wijnranken op
de hellingen aaneen, vanaf terrasjes klinkt
gelach. Nog een rit, van hier naar Heim-
bach. Nog een keer dwars door alles wat de
Eifel te bieden heeft. En dan naar huis.
Keulen
WAAR EN WAT
ZATERDAG 5 OKTOBER 2013
Kriskras door de Eifel toeren
tekst en foto's Arnoud Cornelissen
reageren?
reizen@depersdienst.nl
Berlijn
DUITSLAND
Vanuit Noord-Limburg is de
Eifel nog geen uur rijden. Het
relatief kleine gebied ligt tus
sen de rivieren Rijn, Sauer, Our
en Moezel ingesloten.
We deden een vijfdaagse
motortoertocht en sliepen in
speciale motorhotels. Per dag
rijd je routes van 200 tot 300
kilometer. Meer over de motor
tours en motorrijdende hotel
iers vind je op: www.ei-
fel.info/motortours.htm
Racen kan op de Nordschleiffe
van racecircuit Nürburgring.
Hier mogen motoren en auto's
zelf ervaren hoe het is op een
circuit te racen. Zie ook:
www.nurburgring.de
Meer over bezienswaardighe
den en accommodaties in de
Eifel: www.eifel.info