REIZEN 21 In de lente, zomer of herfst motorrijden in de Eifel? Ach, elk seizoen heeft er zijn eigen aantrekkingskracht. Het frisse lentegroen, zomers gele velden en het goud en rood van de loofbossen in herfsttooi. f V- De Eifel is bekend terrein voor motorliefhebbers. Het afwisselende landschap met zijn overvloed aan bochten, lokt jaarlijks dui zenden motorrijders. Het gebied is relatief klein, maar je kunt je er dagenlang vermaken met de meest schitterende toertochten. Lang reden motorrijders op eigen houtje door dit gebied met middelgebergte, uitge strekte weidevelden, heuvelig landschap en wijngaarden, 's Avonds was het vaak af wachten wat de reacties waren als je warm, bezweet, in leer gehuld en op je mo torlaarzen bij een receptie kwam aanstam pen. Inmiddels ziet de toeristische branche de motorrijder als zelfstandige, toeristische categorie. In de Eifel is zelfs een compleet team van motorrijdende hoteliers dat rou tes uitzet, arrangementen voor motorrij ders bedenkt en in de accommodaties ser vice biedt die op motorrijders is afgestemd. Er zijn speciale parkeerplekken, afsluitbare garages voor de motoren, ruimtes om na een verregende dag kleding te drogen. En niemand kijkt zuinig als je zwetend en wel eerst op het terras een verkoelend drankje wilt drinken, terwijl helm, handschoenen en andere kledingstukken nonchalant over andere stoelen liggen uitgespreid. Schrikbeeld voor veel lokale bewoners; de hele dag jankende motoren die de stilte in de bosrijke gebieden kapotscheuren. Het leidde er zelfs toe dat bepaalde wegen iri de noordelijke Eifel in het weekeinde voor toerrijders afgesloten zijn. Maar bewoners snappen ook dat de regio-economie niet zonder deze toeristen kan. „Wij drukken onze motorrijdende gasten daarom steeds op het hart er rekening mee te houden", zegt hotelier Tiemo Wolff. „Als je echt wil racen, kun je terecht op de Nürburgring. Maar doe rustig aan op de gewone straten." De Eifel leent zich met zijn vele brede auto wegen uitstekend voor snelle, bochtenrijke tochten. Je kunt ook over de Landstraflen, de secundaire wegen. Groot voordeel is dat je dan veel meer ziet en je snel kunt stop pen om iets van naderbij te bekijken. Ben je een echte bochtenvreter, dan zijn de ach- terafweggetjes met de ene na de andere haarspeldbocht pas echt een uitdaging. Natuurlijk, je kunt rechtstreeks naar een bezienswaardigheid als de koudwatergeiser van Wallenborn rijden. Maar het is zo veel mooier over een hobbelige bosweg die ein digt in een glooiend korenveld, versierd met wilde bloemen in alle kleuren. De pa norama's zijn het fraaist als je net langs hooimijten en vakwerkboerderijen naar bo ven bent gereden en in de stilte geniet van het adembenemende uitzicht vanaf de Muxerather Höhe over het Our-dal. Hotelier Carlo Hauer uit Bollendorf kent nog wel meer mooie plekjes in de zuidelij ke Eifel. Zijn routes gaan kriskras over de grens met Luxemburg. „Zo'n grens is maar relatief', zegt hij in zangerig dialect, waar in het Frans al enigszins doorklinkt. „Vroe ger was het allemaal één gebied, totdat de Volkerenbond besloot dat de rivier de nieu we grens van Duitsland werd." Zijn familie voert al vijf generaties lang het hotel aan de snelstromende Sauer, vlakbij Echternach in Luxemburg. Voor Hauer heeft het gebied geen geheimen. Hij weet de weggetjes die direct langs unieke hopvel den voeren en de route vol haarspeldboch ten naar de geheimzinnige burchtruïne van Prümzurlay. Het landschap is hier heel anders dan in het de noordelijke deel, waar verdeeld over Eifel en Ardennen het be roemde hoogveengebied ligt. Ook hier ver liezen de kleine weggetjes zich spontaan in diepe kloven en kronkelen de wegen als de vele stroompjes in dit gebied. Maar het is opener, weidser. De route die motorgids Ralf Friedrichs kiest, maakt een grote bocht rond het toeristische Monschau. Vanaf hier kronkelen de wegen zich weer omhoog het veengebied in, naar de Ordens- burg Vogelsang, hoog boven een van de uit lopers van de immense Rursee. Hier wer den in nazi-tijd SS-ofFicieren opgeleid. Nu is het een museum en een monument en zo'n beetje de jongste herinnering aan de woelige geschiedenis van dit gebied. Over al burchten, ruïnes, torenrestanten en ver dedigingswerken. De ooit actieve vulkanen in deze regio lieten vruchtbaar land achter, dat in de loop der eeuwen begeerte opriep bij menig machthebber. Zeker de gebieden in de oostelijke Eifel, waar aan de grens de zonovergoten steile hellingen in de traag stromende Moezel lijken te glijden. Alle wegen langs de grensrivieren van de Eifel zijn mooi. De weg langs de meande rende Moezel, van het ene naar het andere bekende wijnstadje, is ongeëvenaard mooi. „Een motortocht door de Eifel móét een stuk langs de Moezel", lacht Klaus Berens van hotel Zur Post in Klotten. „Officieel is het geen Eifel meer, maar mooi is het wel." Het water weerkaatst het late zonlicht, een boot glijdt langzaam in een bocht uit het zicht. Rij na rij rijgen zich wijnranken op de hellingen aaneen, vanaf terrasjes klinkt gelach. Nog een rit, van hier naar Heim- bach. Nog een keer dwars door alles wat de Eifel te bieden heeft. En dan naar huis. Keulen WAAR EN WAT ZATERDAG 5 OKTOBER 2013 Kriskras door de Eifel toeren tekst en foto's Arnoud Cornelissen reageren? reizen@depersdienst.nl Berlijn DUITSLAND Vanuit Noord-Limburg is de Eifel nog geen uur rijden. Het relatief kleine gebied ligt tus sen de rivieren Rijn, Sauer, Our en Moezel ingesloten. We deden een vijfdaagse motortoertocht en sliepen in speciale motorhotels. Per dag rijd je routes van 200 tot 300 kilometer. Meer over de motor tours en motorrijdende hotel iers vind je op: www.ei- fel.info/motortours.htm Racen kan op de Nordschleiffe van racecircuit Nürburgring. Hier mogen motoren en auto's zelf ervaren hoe het is op een circuit te racen. Zie ook: www.nurburgring.de Meer over bezienswaardighe den en accommodaties in de Eifel: www.eifel.info

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 79