Een gezonde overheid zorgt voor goede informatievoorziening richting burger en journalistiek. Dat zou de ambitie moeten zijn voor minister Plasterk bij de aanpak van de Wet Openbaarheid van Bestuur. k 14 SPECTRUM opinie Ruim dertig jaar gele den werd de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in het leven geroepen. Een wet die ervoor moest zorgen dat burger en journalist beter inzicht krij gen in het handelen en de besluitvor ming van de overheid, door een recht op toegang tot overheidsinformatie vast te leggen. Dit recht geeft de bur ger de mogelijkheid om controle uit te oefenen op het zuiver functioneren van politiek en overheid. De laatste jaren is dit recht op infor matie verstevigd. De overheid moet een dwangsom betalen als een infor matieverzoek van een burger niet tij dig wordt opgevolgd. Dat heeft ertoe geleid dat soms informatieverzoeken worden gedaan, puur met het doel om dwangsommen te innen. Een kwalijke zaak die de doelstelling van de WOB ondermijnt, daar zijn vriend en vijand het over eens. De re cente gevallen, waarbij burgers probe ren de overheid te slim af te zijn door dwangsommen tè innen, mogen ech ter niet de drijfveer worden om de wet aan te passen. Er zijn veel belang rijkere redenen om de WOB aan te pakken. De misbruikdiscussie die nu speelt leidt af van het werkelijke probleem: het feit dat veel overheden hun infor matievoorziening niet op orde heb ben en niet over de juiste mentaliteit beschikken om informatie beschik baar te stellen. Toegang tot overheids gegevens is essentieel, voor goede be sluitvorming en voor een behoorlijke controle daarop. Het aanpakken daar van zou topprioriteit moeten krijgen, dan zou het misbruikprobleem als sneeuw voor de zon verdwijnen. Journalisten zijn soms op zoek naar zeer gedetailleerde of omvangrijke overheidsinformatie. Daarvoor heb ben ze doorgaans goede redenen. Al leen door alle stukken boven water te krijgen, die hebben geleid tot een con troversieel besluit, kan de zuiverheid daarvan worden vastgesteld. Pas als een vergelijking kan worden gemaakt tussen het bestedingsgedrag van diver se gemeenten, kan een discussie over excessen worden gevoerd. En pas als alle bonnetjes van een (te) veel declarerende wethouder boven ta fel zijn, kan een oordeel worden ge vormd over diens morele handelen. Weet u als burger hoe rijk uw ge meente of provincie is en hoe zorgvul dig ze feitelijk met uw geld omgaan? Waarschijnlijk wilt u dat niet tot in detail weten, tot het moment dat u er lucht van krijgt dat er misschien wordt gerommeld. Dat er wel erg mak kelijk van gemeentelijke creditcards gebruik wordt gemaakt of'vriendjes' van bestuurders bouwprojecten krij gen toegeschoven of er een stinkende fabriek in uw wijk gepland wordt. Nederland is van ons allemaal. Dat is de essentie van onze democratie. Dat we samen, op lokaal, regionaal en lan delijk niveau kunnen kiezen hoe ons land en onze gemeente bestuurd wordt. Dat kiesrecht gaat gepaard met een grote portie vertrouwen. Dat ge ven we elke vier jaar aan politieke ver tegenwoordigers die voor ons keuzes maken. Maar dat vertrouwen moet wel getoetst worden. We moeten als burger onze politieke keuzes kunnen baseren op feiten, op daden, op de wij ze waarop er met ons geld is omge sprongen, op de achterliggende rede nen van besluiten. Dat is de essentie van de Wet Open baarheid van Bestuur. Dit lijkt vol strekt logisch, en dat is het ook, maar 'grappig' genoeg trad de wet, die dit regelt, pas in 1980 in werking. We zijn bijna 35 jaar verder en de mogelijkhe den om kennis te nemen van informa tie hebben een enorme vlucht geno men. We vinden het anno 2013 vol strekt logisch dat alle relevante gege vens over een bepaald onderwerp met een druk op de knop te vinden zijn. Maar vreemd genoeg is deze logica niet overal doorgedrongen. Veel ge meenten hebben er nog niet voor ge zorgd dat relevante informatie op een eenvoudige manier beschikbaar is. De stukken zijn er, maar liggen soms diep in archieven, of zijn moeilijk vindbaar opgeslagen in allerlei soor ten bestanden. Dit is om meerdere re denen alarmerend: het betekent dat niet alleen burger en journalist slecht toegang hebben tot informatie, maar ook dat de politieke besluitvorming gebaseerd is op slecht toegankelijk fei tenmateriaal. Deels is dit onkunde maar deels lijkt het ook onwil. Beide zaken zouden hoog op de politieke agenda moeten staan. De onkunde, omdat het onbegrijpelijk is dat overhe den het toegankelijk maken van infor matie geen topprioriteit geven. Daar waar het om onwil gaat, is er ml ««■WW» nog meer reden voor zorg. Ambtena ren en overheden zouden het goed en objectief informeren van de burger al tijd als uitgangspunt moeten nemen. Dat vraagt om een andere basishou ding dan nu soms wordt aangetroffen door journalisten, als zij verzoeken in dienen. Die houding, waarbij wordt getraineerd, willens en wetens infor matie wordt achtergehouden of zelfs geld (leges) wordt gevraagd voor infor matieverzoeken, wordt veelvuldig ge signaleerd in de journalistieke prak tijk, zo blijkt uit een onderzoek uit 2012 van de Universiteit Groningen. Een verbetering van de WOB, waar voor minister Plasterk (Binnenlandse Zaken) nu een voorstel in de maak heeft, kan een deel van de oplossing bieden. Maar belangrijker is een men taliteitsverandering bij ambtenaren en politiek. Burger en journalist heb ben een recht op overheidsinformatie, daar zou het beleid van overheden op moeten worden ingericht. Dat vraagt misschien op korte termijn om investeringen, in gebruiksvriende lijke ICT-oplossingen en ambtenaren Jurist Thomas Bruning is alge meen secretaris van de Neder landse Vereni ging van Journa listen en be stuurder van Villamedia Uit geverij. Hij is ge specialiseerd in media- en au teursrecht en is initiatiefnemer van Stichting Persvrijheids- fonds. Eerder werkte Bruning bij een advoca tenkantoor en was hij onder handelaar bij werkgeversorga nisatie voor or kesten CNO. Goed bestuur begint bij open overheid door Thomas Bruning

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 72