Jihadisten richtten de afgelopen
weken bloedbaden aan in Kenia en in
Nigeria. Burgers werden afgeslacht in
naam van Allah. Steeds claimen de
terroristen banden met al-Qaeda, dat
zelf huishoudt in vooral Syrië. Wat
wil al-Qaeda en waarom is de
beweging zo gewelddadig en extreem?
buitenland
12 SPECTRUM
eloofhet of niet,
maar de afgelopen
dagen heb ik in
het Turks-Syrische
grensgebied een
ontmoeting gehad
met een Syriër die
lid is van al-Q_aeda. Zijn broer is de
emir, of leider, van de al-Q_aeda-groep
ISIS (Islamitische Staat van Irak en Sy
rië) in een noord-Syrisch dorp.
De navolgelingen van Bin Laden heb
je niet zomaar voor een afspraak. Le
den van al-Q_aeda en haar lokale filia
len zijn extreem achterdochtig. Om
ze te kunnen spreken, heb je veel ge
duld en contacten nodig. Ik probeer
het via X die Z inschakelt en vraagt of
we Y kunnen ontmoeten. Veel over
leg volgt. Eindelijk wordt een plaats
en datum bepaald. Maar tot het laatste
moment blijft het gesprek onzeker.
Dagen wachten op een telefoontje. En
dan, eindelijk, blijkt het mogelijk om
de al-Qaeda-man te ontmoeten, die ik
voor het gemak Abu Ibrahim noem, al
is dat natuurlijk niet zijn eigen naam.
Ook de ontmoetingsplek kan niet wor
den aangeduid. Ergens tussen de Turk
se steden Rehanli en Kilis is genoeg.
Het interview heeft plaats via een
door hen gekozen tolk.
Abu Ibrahim zit op een matras in een
kamer. Hij heeft lang zwart haar, gro
te, wijd openstaande ogen en een
baard die niet lang is, maar ook niet
kort. Iedere mujahideen draagt een
baard, zegt hij. Nadat hij me onder
zoekend heeft aangekeken, focust hij
op mijn trouwring. „Een man draagt
geen goud", zegt hij en komt meteen
met de uitleg. „Volgens God tast het
de spermaproductie van een man aan.
Als je zilver draagt, word je juist
vruchtbaarder. Dus ik raad je aan om
een zilveren ring om te doen." Onder-
Democratie
is een
duivels
systeem.
ledereen
die voor
democratie
is, is een
ongelovige
hond
van de profeet Muhammad, vrede zij
hem, doen herleven."
Voor het soennitische al-Qaeda is sa
tan feitelijk alles wat afwijkt van een
puriteins-islamitische samenleving
gebaseerd op hun extreem strikte in
terpretatie van de Koran. Ook moet al
les in overeenstemming zijn met de
Hadith's, de honderdduizenden hande
lingen en uitspraken van de profeet
Muhammad die in de loop der eeu
wen zijn verzameld. En omdat de pro
feet Muhammad wordt beschouwd
als de ideale mens, is het zaak om te
leven zoals hij leefde.
Met satan wordt uiteraard ook het
Assad-regime bedoeld. Maar ook de
mocratie. En de sjiieten. En het com
munisme. En afvallige soennieten die
niet terug willen naar de tijd van de
profeet. Maar ook westerse kleding is
satan omdat het lichaamsvormen
toont, wat volgens de Koran en de Ha
dith streng verboden zou zijn. Een
tussen raadpleegt hij een laptop.
Vanaf het scherm leest hij de namen
voor van de wapenbroeders die mee
deden aan de al-Shabaab-aanval op
het Westgate winkelcentrum in Nairo
bi waarbij ook een zwangere Neder
landse vrouw werd gedood. „Onze
mujahideen die daar nu vechten, ko
men uit alle landen", weet Abu Ibra
him. „Uit Amerika, uit Canada en ook
twee uit Syrië."
Ik vraag hem of hij de Syriërs dan per
soonlijk kent. „Nee, helaas niet, maar
gezegend zijn hun daden om de kufar
(ongelovige) een slag toe te brengen."
Abu Ibrahim haalt drie blikjes fris
drank tevoorschijn. Bij de vraag wat
al-Qaeda voor plannen heeft met de
strijd in Syrië lichten zijn ogen op.
„Wij zijn slaven van God. Dus wij voe-
ren uit wat God ons heeft opgedra
gen. Zo simpel is het. Wij bevrijden
Syrië van satan. We zullen alle vijan
den van God vernietigen en de tijd
Iedereen
is onze
vii and
door Harald Doornbos
AI-Qaeda-lid
'Abu Ibrahim'