om r Heel wat obstakels op de 3000 kilometer naar Adelaide wolnosci MA BÖGA 'Met Walesa praat ik niet' 6 BUITENLAND SOLIDARNOSC Het is een kwestie van dagen: de werf van Walesa gaat ten onder. ODDALI REPORTACE GDANSK - Zwijgend trekt de stoet werknemers van de scheepswer ven in Gdansk over de brug naar de stad. Hun banen staan op de tocht. Bij vragen wordt vooral ge mopperd over het loon dat maar mondjesmaat wordt uitbetaald. Bang voor hun werk? Nee, vak mensen vinden bij ontslag wel iets anders. Vooral irritatie voert de boventoon, over het gesol met de voormalige trots van Polen. Dit is de werf waar elektricien Lech Walesa geschiedenis schreef door het communistisch regime in de jaren '80 te weerstaan met zijn nieuwe vakbond Solidarnosc. Het verhaal van Walesa is ver filmd en gaat vandaag in de Pool se bioscopen in première. De glo rietijden die in de Oscar-inzen ding Walesa. Czlowiek z Nadziei (Walesa. Man met hoop) worden beschreven, zijn echter lang ver vlogen. Toentertijd werkten er on geveer 17.000 arbeiders bij de Lenin-scheepswerf en doopte men dertig schepen per jaar. Na weer een ontslagronde dit voor jaar, werken er nog slechts 1900 mensen op de werf en nu produ ceert de werf alleen nog onderde len. Ironisch genoeg luidde de val van het communisme zware tijden in voor de scheepswerf. De helft van het terrein is verkocht aan de stad Gdansk. Het bedrijf heeft vele schulden. Karol Guzikiewicz, vice- voorzitter van de Solidarnosc-af- deling voor de scheepswerven, spreekt van diefstal. „Geld van de grondverkoop hebben ze in Gdansk nooit ontvangen", ver zucht hij. „De toenmalige rege ring van oud-communisten en li beralen heeft het geld niet in de werven geïnvesteerd. Ze zijn nu helemaal vernietigd." Ondertussen vechten Oekraïense grootaandeelhouder Sergiej Taru- ta en de Poolse overheid elkaar de tent uit. Taruta - die meent dat het een kwestie van dagen is voor dat de werf failliet gaat - heeft driekwart van de aandelen in han den, en de staat de rest. Vorige week lekte een document uit dat suggereert dat de staat ie der reddingsplan afwijst. Deze week zei Taruta dat hijzelf zo'n 20 miljoen kan inbrengen van de 45 miljoen die nodig is om de werf te redden. De rest moet worden opgebracht met verdere grondver koop en een bijdrage van de over heid. Die wil echter absoluut niet bijspringen. De werf is in het ver leden al met 120 miljoen euro ge steund. Solidarnosc staat pal achter Taru ta. „De scheepswerven vragen geen cent overheidsgeld", zegt Gu zikiewicz. Volgens hem is alleen een overbruggingskrediet nodig. „We zijn de productie van offsho re windmolens aan het uitbrei den. Die markt is honderden mil joenen waard. Opnieuw laat Po len een kans liggen." Toen Lech Walesa op de scheeps werven van Gdansk in 1981 en 1988 vooral overleg voerde en werknemers toesprak, coördineer de Alojzy Szablewski (88) de sta kingen. „Wij hadden een ra dio-ontvanger. Als ik hoorde dat de politie een eenheid stuurde naar een ingang, dan trommelde ik iedereen op en snelden we naar die ingang. Ze probeerden het meerdere malen per nacht, tel kens bij een andere ingang." Toen werkte de gepensioneerde inge nieur nog samen met Walesa. „Ik praat al sinds begin jaren '90 niet meer met hem." Szablewski neemt het Walesa kwalijk dat die niet toe wil geven als informant voor de communistische inlichtin gendiensten te hebben gewerkt. „Heel veel vakbondsmensen wer den gedwongen. De onderdruk king was immens. Een van de werknemers werd door de politie betrapt bij het spuiten van 'Soli darnosc' op een muur. Ze sloegen hem in elkaar. Hij heeft sindsdien een hersenbeschadiging", zegt hij. „Dat Walesa ook gedwongen was, kan ik begrijpen. Maar dan moet hij dat wel toegeven." Morgen begint hij samen met veertig andere zonne-auto's aan een race door de woestijn van Au stralië. De rit voert van Darwin dwars door het rode hart naar het 3000 kilometer zuidelijker gele gen Adelaide. Onder de deelne mers bevinden zich drie Neder landse teams. De World Solar Challenge begon ooit als demonstratie. Om de mo gelijkheden van zonne-energie aan te tonen, reden twee hobbyis ten met hun zelfgebouwde auto dwars over het continent. Inmid dels is de race uitgegroeid tot een internationale krachtmeting tus sen de slimste koppen in de we reld. De topteams krijgen hulp van de NASA en gebruiken de al lerbeste zonnepanelen, recht streeks uit de onderzoekslabs. Het Nuon Solar Team van de TU Delft won de race al viermaal. De afgelopen twee edities ging de winst naar het lapanse Tokai. Onderweg liggen heel wat obsta kels op de loer. Loslopend vee, kangoeroes en wilde dromedaris sen kunnen voor akelige aanrijdin gen zorgen. Vorig jaar werd de ra ce onderbroken door bosbranden. Verveling kan ook een gevaar zijn. In de Australische outback kan een auto tientallen kilome ters afleggen zonder een bocht te hoeven maken. Coureurs hoeven ook geen gas te geven: in een volg auto bepaalt de strateeg welke snelheid het meeste rendement haalt uit de zonnecellen. De hitte is een factor van belang. De cou reurs rijden vier uur aan een stuk in de brandende zon en de tempe ratuur loopt op tot 50 graden. „Dat was wel even wennen", zegt In de Australische outback kan een auto tientallen kilometers afleggen zonder een bocht te hoeven maken Lot Jeurink, een van de coureurs van het Twente Solar Team. In Twente zijn de verwachtingen hooggespannen. De auto van het Twente Solar Team weegt slechts 139 kilo en is daarmee het lichtst van allemaal. Wel is er een duidelijk verschil met het ontwerp van de concur renten. De Twentse chauffeur zit namelijk in het midden, terwijl die bij de concurrentie aan één van de zijkanten is geplaatst, om- Coureurs hoeven geen gas te geven: de strateeg bepaalt welke snelheid het meest rendabel is dat dit minder luchtweerstand op levert. Oud-teamleider Siebe Brinkhof beaamt dat de aërodyna mica in het voordeel is van de con currenten. „Maar alleen wanneer de wind recht van voren komt. In de praktijk is dat zelden het ge val." Twente heeft meer rekening ge houden met zijwind bijvoorbeeld van de beruchte roadtrains, de lan ge trucks die voor veel wind zorgen als ze langs denderen. „We hebben het in Nederland nog getest met een paar vrachtau to's", zegt coureur Lot Jeurink. „Onze auto ligt lekker strak op de weg." Het verdriet van Gdansk I Lech Walesa spreekt in 1988 de werknemers van de Lenin-werf in Gdansk toe. De werf staat nu op omvallen, foto Marek Druszcz/AFP door onze correspondent Michiel van Blommestein door onze correspondent Robert Portier DARWIN - „Wij zijn er helemaal klaar voor." Ontspannen staat Les lie Nooteboom in de zon. Zijn Nu- na7 heeft de laatste oefenrondjes achter de rug. O zie onze website/solarchallenge Lees blogs over de race

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 6