SPECTRUM 11 ii ii Jii zal ook op de familie nadrukkelijker een beroep worden gedaan, zegt Korf de Gidts. „We willen weten wat ze nu doen en proberen dit vast te houden." Nederland moet een participatiesa menleving worden, zei koning Wil- lem-Alexander in zijn troonrede. Men sen moeten meer voor elkaar gaan zor gen en minder terugvallen op de over heid. Maar hoe krijg je die knop om? Zorginstellingen zijn daar volop naar op zoek. Ze bedenken manieren om meer informele zorg te mobiliseren, zegt Cecil Scholten van het kenniscen trum voor langdurige zorg Vilans. Scholten ziet twee belangrijke ontwik kelingen: „Er zijn zorginstellingen die familie met een contract willen aan zetten tot het leveren van bepaalde hulp. Juridisch is zo'n contract niet houdbaar, maar er gaat toch een be hoorlijke druk vanuit. Bij andere zorg organisaties wordt de familie op een meer uitnodigende manier gestimu leerd zich in te zetten." Combinatievormen zijn er ook. Zoals bij zorginstelling Vierstroom in Gou da. Afgelopen zomer rolde half Neder land over deze zorginstelling heen om dat ze familie wilde verplichten per maand vier uur 'bij te dragen aan de huiselijkheid'. Wettelijk kan zulke mantelzorg niet worden verplicht. In middels is Vierstroom teruggescha keld naar 'een morele verplichting' en daarmee is ze zeker niet de enige in zorgland. Bij Vierstroom maken ze nu eerst per cliënt een zogenoemd eco- gram, vertelt woordvoerster Diana Verkes. Stel je een tekening voor met daarop in bolletjes de namen van fa milie, buren of vrienden, die als satel lieten om een cliënt heen staan. Zo is in één oogopslag duidelijk hoe groot iemands netwerk is. Vervolgens wordt met familie of andere naasten gesproken over wat ze denken te kun nen bijdragen. Vierstroom maakt daar bij duidelijk dat meehelpen bij hen 'de gewoonte' is. Vervolgens worden de afspraken over wie wat doet, vast gelegd. Volgens Verkes is meer dan 8o pro cent van de betrokkenen vrijwel met een enthousiast om iets te doen; meestal zelfs meer dan vier uur, zegt ze, op basis van een proefperiode. De overige 20 procent is kritisch en een enkeling haakt af en zoekt een andere zorginstelling. „Opmerkelijk, want meedoen is niet verplicht", aldus Ver kes. Cliënten die een te klein of geen netwerk hebben, worden gekoppeld aan vrijwilligers. Bij Vierstroom willen ze het liefst dat mantelzorgers zich inzetten voor een hele groep bewoners en niet alleen voor hun naaste familielid. „Denk aan een keer komen schilderen met een groep, een beautymiddag houden of koken. Het ligt er ook maar aan wat ie mand zelf graag doet", aldus Verkes. Zolang het maar activiteiten zijn die het 'welzijn' van de bewoners verbete ren. De zórg blijft het domein van Vierstroom. Die tweedeling tussen zorg en een handje helpen vindt Roos Verheggen van mantelzorgorganisatie Mezzo een foute keuze. „Waarom zou je als je thuis je man altijd lichamelijk en me disch hebt verzorgd, dit niet meer mo gen doen zodra hij in een zorginstel ling is?", vraagt ze zich hardop af. „Nu bepaalt de zorginstelling vaak wat ge beurt. Wat ze aan zorg tekortkomt, wordt besproken met de familie. Dat moet gelijkwaardiger worden. Maar je kunt geen blauwdruk maken die voor iedereen geldt, het moet maatwerk zijn. Familie heeft veel kennis en erva ring die ze graag inbrengt, behandel de familie daarom als een partner in de zorg." Zo denkt Scholten van Vi lans er ook over. Ze vindt dat zorgper- - soneel diverse fabels over familiehulp in stand houden. Fabel 1, met stip: als een familielid een fout maakt, is de in stelling aansprakelijk. Nonsens, stelt Scholten. Familie is zelf verantwoorde lijk voor haar eigen zorghandelingen. Alles wat ze thuis doen, van stoma verwisselen tot insuline spuiten, kun nen ze ook in de zorginstelling doen. Nog een hardnekkige fabel: als je lasti ge families één vinger geeft, nemen ze je hele hand. Zorgpersoneel is daar om bang dat de familie het voor het zeggen krijgt. Maar de meeste mantel zorgers, dus ook familieleden, zijn af wachtend en kijken volgens Scholten de kat uit de boom. Ze maakt trou wens onderscheid tussen families die intern overhoop liggen en daardoor in de zorginstelling strubbelingen ver oorzaken en families die 'overbetrok- ken en veeleisend' zijn. Meer mantelzorgers op de afdeling be tekent meer pottenkijkers, erkent Scholten. Dat is wennen voor het zorg personeel. Familie die eerst op visite kwam, krijgt immers de status van 'halve collega'. Scholten: „Familie die vaker komt, ziet meer, vindt ergens iets van en zegt meer. Daar moet je mee om zien te gaan." Neem Karin van Beers, die komt al sinds 2008 vrij wel elke avond naar verpleeghuis Waarom zou je je man die je altijd hebt verzorgd, niet mogen helpen in een instelling? Familie die vaker komt, ziet meer en vindt ergens iets van. Daar moet je mee om zien te gaan Heijendaal in Arnhem. Dan geeft ze haar demente moeder, die slikproble- men heeft, te eten. Sinds kort is zwart op wit vastgelegd dat zij dit voor haar rekening neemt. Wat Van Beers eerst uit vrije keuze deed, werd min of meer 'verplichte kost'. Het was wen nen, zegt ze. „Maar intussen berust ik erin. Ik woon in de buurt en het is geen enorme opoffering." Als zorgpersoneel net zo veel tijd uit trekt als Van Beers voor haar moeder, gaat dat ten koste van andere zorg aan haar moeder. Want dan wordt meer uitgegeven aan haar totale zorg dan wordt vergoed, legt Ellen Meijer uit, verzorgende en eerste aanspreekpunt voor de familie. Tot op de minuut is die vergoeding vastgelegd. De vergoe ding is krap: „Wij komen alleen nog toe aan de basiszorg", zegt Meijer. „Voor aandacht is weinig ruimte meer." Van Beers ziet het verpleeghuis intus sen als een tweede thuis. Als ze in moeders kast een gescheurd hemdje ziet liggen, lukraak teruggelegd, ja, dan zegt ze daar iets van. Maar be scheiden blijft ze ook. „Ik zal nooit zo maar koffie voor mezelf pakken. Dan vraag ik: is er nog koffie over?" Dit vindt Meijer eigenlijk niet nodig. „Thuis neem je toch ook", zegt ze. Op haar afdeling komt nog één familielid t geregeld helpen. Een andere familie betaalt extra zodat een cliënt vaker in bad kan. Weer een andere familie heeft aangegeven dat ze extra wil beta len voor het vaker schoonmaken van de kamer van een cliënt. Er zijn ook families die het bureau Se nior Service inschakelen ('wij noe men ons het vervangende kind') dat tegen betaling meegaat naar de dok ter, op bezoek komt of een eindje mee gaat wandelen. Senior Service, dat lan delijk werkt, rekent 19,15 euro per uur. Worden de hulpbehoevenden ook ge lukkiger van al die extra handen? Bij Vierstroom hebben ze het onder zocht. Bewoners konden op verschil lende momenten met smileys hun wel bevinden aangeven. Volgens Verkes werd de stemming duidelijk beter als er meer familie over de vloer kwam. Ook Meijer constateerde dat: „Het is gezelliger met meer familie op de afde ling. Vertrouwde gezichten betekenen voor onze cliënten zo veel." Bij sommige zorgorganisaties smeden ze nu ook een band tussen de mantel zorgers onderling. Vierstroom ge bruikt hiervoor Familienet, een face- bookachtige website, waarop familie een eigen pagina kan aanmaken en zo met andere mantelzorgers of met ver zorgenden kan communiceren. Dit gaat in de trant van: 'Ik wil jou even la ten weten dat jouw en mijn moeder gisteren enorm hebben genoten van de zangmiddag'. Mét foto erbij. Volgens Cecil Scholten van Vilans zijn families razend enthousiast over Familienet. „De verzorgende kan er snel een boodschap op kwijt: 'breng svp nieuwe tandpasta mee'. En alle fa milieleden zijn ieder moment op de hoogte. Je hoort terug: het scheelt enorm veel tijd aan rondbellen." s 2 ZATERDAG 5 OKTOBER 2013 té illustratie Helen van Vliet Roos Verheggen Cecil Scholten reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 69