Deze week verscheen de achtste roman van Arthur Japin. En dit weekeinde gaat zijn toneelstuk Absinthe in première. Een gesprek over schrijven als manier om aan het isolement te ontsnappen. 4 SPECTRUM interview Arthur Japin zet kof fie in zijn zeventien- de-eeuwse woning in hartje Utrecht. Hij moet nog een beetje wakker wor den, hij is gisteren teruggekomen uit Moskou. Raar land, vindt hij. „Moet je zien wat een hoof den." Op zijn iPhone laat hij somber omhoog starende Russen in de metro zien. Aan de muur in zijn woonkamer hangt een grote foto van Japin met zijn twee geliefden Lex en Ben. Gefo tografeerd door Erwin Olaf, als een oud schilderij. Zijn twee huisgenoten zijn op reis. Via drie smalle oude trappen gaat hij met de koffie en een zak Russische koekjes voor naar de zolder. In de stu deerkamer boekenkasten en een grote vleugel. Onder het zolderraam is een zithoek. Het is een drukke tijd. Dit weekeinde gaat het toneelstuk Ab sinthe in première. Over de Tachtigers, de groep vernieuwende schrijvers eind negentiende eeuw. En zijn nieu we boek, Man van je leven, verscheen ook al deze week. Het gaat over liefde, dood en bedrog in een driehoeksver houding. Een vrouw is ongeneeslijk ziek, zoekt voor haar man een ver vangster. Niet wetende dat de ver vangster die zij vindt de ex-minnares van haar man is. Allemaal thema's uit zijn eigen leven. Al omschrijft hij zijn eigen situatie niet als bedrog. „Net als Marcus in het boek, werd ook ik verliefd op een an der. Wat ik 'goed' heb gedaan en Mar cus niet - en dan wil ik goed graag tussen aanhalingstekens, toetert hij te gen het opname-apparaat - is dat ik het meteen heb gezegd en Marcus het heeft verzwegen." Lex komt, anders dan Japin, uit een volstrekt normaal en warm gezin. „Hij is rustig, zeker van zichzelf. Hij wist en weet dat ik nooit bij hem weg zou gaan. Toen ik verliefd werd op Ben liet ik hem meteen voelen dat er geen bedreiging was. Ook Ben wist dat ik nooit bij Lex weg zou gaan. Nie mand komt iets tekort. Er is alleen maar liefde bij gekomen." Tussen men sen van hetzelfde geslacht is dat mak kelijker, denkt hij. Je moet alleen zelf het wiel uitvinden. De meeste voor beelden die je om je heen ziet, passen niet bij jou. Als er dan toch nog iets in verschuift, is de stap dus niet zo groot. „Het gaat om het geven. Als je vindt dat liefde iets is dat je moet heb ben, is het anders. Dan krijg ik iets minder misschien. Maar als het van harte wordt gegeven, is er geen sprake van delen. Wij denken alle drie zo. Daarom passen we zo goed bij elkaar. Toen ik Ben ontmoette wilde ik Lex meteen bellen. 'Moet je horen er is nóg iemand zoals wij.' „Misschien is er ook minder jaloezie bij mannen on derling. Toen ik nog met vrouwen ging, vond ik de ongelijkheid moei lijk. Heteromannen die ik spreek, her kennen dat allemaal. Zowel van een man als van een vrouw wordt een be paalde rol verwacht. 90 procent van de tijd is dat prima, maar in die 10 ove rige procent zou je even uit die rol wil len stappen: zo, en nu gewoon even samen. Ik ervaar deze relatie in ieder geval als gelijkwaardiger." Opgegroeid als enig kind kent hij de driehoeksverhouding maar al te goed. Een prettige jeugd had hij niet. Zijn ouders maakten vaak ruzie en zijn va der was gewelddadig tegen zijn moe der. „Ik zag hoe ze elkaar uitdaagden. Ze kenden de zwakke plek van de an der. Mijn moeder wist mijn vader met woorden te raken. Maar het echte geweld kwam van hem. We moesten ons opsluiten om aan hem te ontko men. Mij heeft hij nooit iets gedaan. Wel heb ik gezien hoe hij mijn moe der bij haar haren pakte en tegen de muur bonkte. Er was weinig voor no dig om tegen hem te zijn. Met als ge volg dat ik hem ook niet goed heb ge kend. Er moet meer leuk aan hem zijn geweest dan ik heb gezien. Doordat ik altijd op mijn hoede moest zijn, thuis en op school, waar ik werd gepest, is mijn intuïtie zeer goed ontwikkeld. Ik ben nog altijd alert. Altijd bezig met de informatie die ik ontvang van ande re mensen. Ook als ik op straat loop. Wat is het voor iemand? Is hij goed voor me of juist niet? Als schrijver kan ik dat goed gebruiken. Maar naar feestjes of een café gaan, kan ik niet. Ik overzie alles, voel alles en krijg alles A'Av door Mayke Calis Altijd bezig een veilig nest te bouwen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 62