Paros is voortaan het eiland van Annette Thrillers als' amusement BOEKEN 17 Paros is misschien niet het opwin dendste Griekse eiland, maar voor de Nederlandse literatuur heeft het een bijzonder belang. Door de mooie roman 'Honderd deuren' die Maria Stahlie in 1996 publiceerde en door het pas verschenen 'Hemel vaart1 van Judith Koelemeijer, be roemd geworden door 'Het zwijgen van Maria Zachea'. Ik mag, geloof ik, niet zeggen dat ik op Paros ben ge weest. Ooit nam ik een boot van Kreta naar Naxos, bij een tussenstop werd Paros aangedaan waarbij een heuse aanvaring volgde. Maar nu wil ik echt naar Paros, van wege 'Hemelvaart". „Ik moet dit ver haal vertellen", zegt de schrijfster. Het gaat om een requiem voor een jeugdvriendin. Een mengeling van autobiografie en documentaire, van herinnering en reconstructie. Zo uniek, dat er eigenlijk geen genre aanduiding op valt te plakken. Het geheel is met zoveel onzicht baar raffinement in elkaar gezet dat de spanning en ontroering tot de laatste zin blijven. Ook al ken je alle feiten. De feiten over Annette Sier huis, woonachtig in de Dorpsstraat te West-Knollendam. Een meisje in wie ook een feestbeest schuilging dat zich op Paros helemaal liet gaan. Dat werd haar fataal. Ze was in de zomer van 1985 na het eindexamen naar het eiland geko men, samen met vijf vriendinnen, onder wie Judith Koelemeijer. An nette wilde er nooit meer weg en ze ging er in zekere zift nooit meer weg. Alleen haar lijk ging in een blankhouten kist mee terug op de boot met haar vriendinnen. Op de ochtend van Maria-Hemel- vaart, een grote feestdag op Paros, kwam ze op een godverlaten weg ten val met een motor. Er was geen ambulance op het eiland, een beloof de helikopter kwam niet en een dok ter kon weinig uitrichten. Judith Koelemeijer, destijds nauw bij de tragedie betrokken, trotseerde nu de Griekse bureaucratie en is de zaak tot in alle details gaan uitzoe ken. Ze blaast haar vriendin van wel eer nieuw leven in met dit boek. Zo'n overrompelend boek dat het waarschijnlijk heel druk zal worden op Paros, waar velen zullen gaan zoeken naar een laatste teken. Voortaan is dit het eiland van Annette. De keuze om op latere leeftijd een prima baan te verruilen voor het onzekere bestaan van schrijver heeft Gouden Strop- winnaar Michael Berg geen windeieren gelegd. Om 'nog iets anders met zijn leven te gaan doen' zei Michael Berg zijn goe de baan op. Hij verkocht zijn huis en vertrok met zijn vrouw naar Frank rijk. Geen slechte keuze, bleek achteraf. Voor zijn vijfde thriller Nacht in Parijs kreeg hij dit jaar de Gouden Strop. „We zijn in 2004 in onze boerderij in de Li- 'mousin gaan wonen", vertelt de schrijver ontspannen tijdens het gesprek in Amster dam. „Ik ben gestopt met werken bij de om roep omdat ik nog iets anders wilde gaan doen. Iets creatiefs, zoals ik vroeger deed. Mijn vrouw wilde altijd al weg. Als we er gens waren, vroeg zij steeds waar we nu naar toe gingen." Op zijn werk werd hij indertijd vreemd aangekeken. „Zo van: 'Man, je bent gek, je bent 48! Wat laat je allemaal achter? Wat ga je allemaal doen?'. Ik zei dat ik een boek ging schrijven. Toen riep iemand nog: 'Ze ker een bestseller?'. Ja, zei ik, als het kan wel. Ik werd dus wel enigszins besmuikt uitgewuifd." Inmiddels heeft Michael Berg (1956, Heer len) woord gehouden. Weliswaar werden ook zijn vorige boeken Blind vertrouwen, Een echte vrouw, Twee zomers en Hotel du Lac lovend onthaald, maar dankzij de Gouden Strop, de hoofdprijs in het thrillergenre, heeft zich dat nu ook vertaald in stijgende verkoopcijfers. Bergs bekroonde Nacht in Parijs is een knap pe, complexe en dwingend geschreven thriller over journaliste Chantal Zwart, die ook de hoofdrol speelt in drie andere ro mans van Berg. In Hotel du Lac komt zij niet voor. Een hysterische studiegenote belt haar 's nachts op als een bekende rechtse Franse politicus, Guy Lavillier, bij haar in bed sterft. Het is het begin van een smerig zaak je dat van alle kanten stinkt. Weldra ont rolt zich een adembenemende intrige die Nacht in Parijs van ontknoping naar ontknoping voert. Chantal Zwart, die zich op de scooter door Parijs beweegt, komt in contact met Lavil- liers familie, een door louche Albanezen ge leid partijapparaat, een Chopin-minnende huurmoordenaar op zijn retour en een vir tuoze Roma-muzikant en zo verder. „Chantal Zwart is onafhankelijk, doortas tend, nieuwsgierig en niet bang. Ze is jour naliste. Ik ben zelf journalist. Ik ken die we reld. Ik vind het ook prettig om in een boek te reflecteren op onze wereld, op de dingen waar ik me over verbaas. Niet om te zeggen dat ik tegen dit of voor dat ben." Berg wilde per se een boek schrijven over een foute politicus. „Ik heb al zoveel van die mannetjes zien rondlopen in Frankrijk. Ik ken persoonlijk twee van dergelijke poli tici. Beiden zijn vreemdgangers. Haantjes. Het zou in Nederland niet worden gepikt", denkt hij. „Niet dat Nederlanders met hen vergeleken zulke fatsoenlijke jongens zijn, maar in Frankrijk gaat het waarschijnlijk wat geniepiger." De vermoorde populist Lavillier doet den ken aan de gevallen Dominique Strauss- Kahn, maar hij heeft ook trekjes van ande- Ik heb tenminste een kogel boven mijn hoofd gehad, kan ik zeggen. Ik weet hoe dat voelt re rechtse politici in Europa. „Even voor de duidelijkheid: mijn boek was al klaar voor dat hij gepakt werd. Ik dacht niet zozeer aan hem. Meer aan de politici die denken dat ze overal mee weg komen." Michael Berg heeft altijd artistieke aspira ties gehad. Na zijn studie Nederlands en de kleinkunstacademie schreef hij muziek. „Heel veel liedjes, cabaret, chansons, ook optredens als muzikant en zanger." Daarna kwam hij bij de omroep terecht. Hij was sinds 1982 programmamaker bij de RVU (voorloper van de NTR) en werd bij de NOS zendercoördinator van Radio 5. Bij de Limburgse regionale omroep Li was hij programmaleider radio. „Ik heb negen jaar baasje gespeeld. Nu ben ik terug in de creatieve hoek." Het voordeel van dat omroepwerk is dat hij de mechanismen uit de journalistiek, het bedrijfsleven en dè politiek op zijn duim pje kent. „Ik heb in het buitenland ook veel reporta ges gemaakt. Zo lag ik in Armenië eens in de greppel. Dat was eind jaren tachtig ten tijde van het conflict met Azerbeidzjan over de autonome regio Nagorno-Kara- v" bach. We wisten niet dat er een avondklok gold. De kogels vlogen over ons hoofd. Er reden 's nachts auto's met lijkkisten door de stad. Spannend om mee te maken. Ik heb tenminste een kogel boven mijn hoofd gehad, kan ik zeggen. Ik weet hoe dat voelt." Na de lofprijzingen hebben ook de lezers hem in de armen gesloten. „Ik ben tenslot te gaan schrijven om een publiek te berei- v ken. Ik ben een publieksjongen. Mijn boe ken noem ik zelf intelligent amusement. Schrijven heeft bovendien het grote voor deel dat je het alleen kunt. Je kunt overal werken. Dat gevoel van vrijheid is fantas- tisch." ZATERDAG 5 OKTOBER 2013 door Mario Molegraaf Judith Koelemeijer - Hemelvaart Op zoek naar een verloren vriendin. Atlas Contact, 19,95 euro. door Nico de Boer MICHAEL SLIW Michael Berg voelt zich een publieksjongen. foto The House of Books Michael Berg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17