Porno belemmert relaties
UIT 7
Spannend duel tussen Niki Lauda en James Hunt
Ron Howard maakte in 1977 zijn regie
debuut met 'Grand theft auto'. Dat
was destijds de titel van een onver
valste b-film, tegenwoordig een krankzin
nig populair computerspel. Een jaar eerder,
in 1976, vochten Formule 1-coureurs Niki
Lauda en James Hunt een legendarische
tweestrijd uit op de circuits van de Grand
Prix. Howard vergroot dit duel tussen
twee tegenpolen meer dan levensecht uit
in een film, die zijn terugkeer markeert
naar de wereld van snelle auto's en blik
schade. Daniel Brühl speelt Oostenrijker
Niki Lauda als één brok Teutoonse degelijk
heid. Daartegenover staat Engelsman
Hunt, door Chris Hemworth neergezet als
een playboy die-puur op zijn intuïtie rijdt.
Howard is inmiddels een gerespecteerde
veteraan die beschikt over ervaring en gro
te budgetten. Dus zien alle autoraces er ge
likt en enerverend uit, met als hoogtepunt
de beslissende race: de in de stromende re
gen verreden Grand Prix van Japan. Het be
ruchte ongeluk op de Duitse Nürburgring,
waarbij Lauda ternauwernood uit zijn
brandende bolide kon worden gered, is
zelfs nagelbijtend spannend.
Het knapst aan Rush is hoe Howard de ra
ces tot inzet maakt van de rivaliteit tussen
twee eerzuchtige kerels die elkaar geen
centimeter ruimte gunnen. Daardoor - en
door het uitstekende acteerwerk - krijgt de
film een lading die je niet vaak aantreft in
een autoracefilm.
Jon Martello vindt een paar din
gen belangrijk. Zijn lichaam,
zijn auto, appartement, familie,
vrienden, meisjes. En porno. Met
z'n maten geeft hij elk lekker wijf
in de club een cijfer. Voor minder
dan een 8 komt hij niet in bewe
ging. Elke week is het dezelfde rie
del voor rasversierder 'Don Jon':
praatje, drankje, zoenen, taxi,
seks.
Joseph Gordon-Levitt, die niet al
leen Jon speelt maar de film ook
schreef en regisseerde, monteert
het staccato. Tak, tak, tak, passend
bij Jons vaste seksroutine. Een
routine die steevast eindigt met
een plakkerige tissue in de prul
lenbak. Zodra zijn verovering
slaapt, klapt hij namelijk zijn lap
top open - papam klinkt het op-
startgeluid - voor wat solo handac
tie. Seks is goed, porno is beter.
Hoewel de borsten, billen en exta
tisch gillende blondjes je om de
oren vliegen, is Don Ion geen film
over porno maar over het onver
mogen echte connecties aan te
gaan.
Als Jon 'dikke 10' Barbara (Scar
lett Johansson) ontmoet, doet hij
een poging zijn pornoverslaving
in te perken door alleen nog op
zijn mobieltje te kijken. Barbara
weigert begrip op te brengen voor
zijn 'hobby'. Op haar beurt is ze
blind voor het feit dat ook zij een
fantasie nastreeft.
Net als in zwijmelfilms wil ze
met haar droomprins te paard de
zonsondergang tegemoet rijden.
Beiden projecteren hun ideaal-
plaatje op de ander en weigeren
te begrijpen dat de realiteit an
ders is dan de fantasie.
Zoals zoveel jonge mensen heb
ben ze onrealistisch hoge ver
wachtingen. Ze voelen zich teleur
gesteld in relaties en gedesillusio
neerd in de liefde.
Een onderwerp dat gemakkelijk
zwaar wordt, maar dat Gordon-Le
vitt steeds verrassend licht en
grappig weet te presenteren.
shots (zoals in 'Children of
Men' (2006) en die zijn nu een
maal niet te verwezenlijken in
de krappe Reduced Gravity Air
craft, die door NASA wordt ge
bruikt om gewichtloosheid te
simuleren.
Bovendien wilde Cuarón in 3D
filmen, -wat opnames nog ver
der bemoeilijkt door de om
vang van deze beeldvangers.
Een simpele oplossing begon
met een harnas, waar Sandra
Bullock zich in vestigde om
rondgeslingerd te worden in
een greenscreen-studio. Haar
beweegrichting werd door in
dustriële robots, die in de auto
industrie gebruikt worden, aan
gestuurd. Deze zijn erg precies
en vloeiend, waarmee ze niet
tornen aan de illusie van de ge
wichtloosheid.
De grootste troef was echter de
'lightbox', een cabine waarin
een LED-lichtscherm gevestigd
is, dat de lichtval van de aarde
simuleert. Deze werd speciaal
voor de film ontwikkeld. De ac
teurs lijken daadwerkelijk te
zweven in de ruimte, terwijl
de lichtbron om de spelers
heen kan draaien.
In Amerikaanse media wordt
Sandra Bullock inmiddels ge
tipt voor een Oscar voor beste
actrice, omdat ze 'de rol die ei
genlijk voor een man geschre
ven was' zo krachtig portret
teert. Of dit complimenteus is,
valt te betwisten. Maar Bullock
laat na haar pittig Oscarwin
nende optreden in 'The Blind
Side' zien zich nu zowel zwaar
fysieke als psychologische rol
len eigen te kunnen maken. Ze
wordt in Gravity echter nog
steeds weggespeeld door de ex
treem realistische weergave
van alles wat om haar heen ge
beurt.
DONDERDAG 3 OKTOBER 2013
door Fritz de Jong
Daniel Brühl (links) en Ron Howard in Rush.
Rush
Regie: Ron Howard. Met: Daniel Brühl, Chris
Hemsworth
Te zien: Vlissingen, Goes, Terneuzen
door Tisha Eetgerink
Don Jon
Regie: Joseph Gordon-Levitt. Met: Jo
seph Gordon-Levitt, Scarlett Johans
son, Tony Danza, Julianne Moore
Te zien in Vlissingen
luchtledig
Gravity
Regie: Alfonso Cuarón.
Met: Sandra Bullock, George
Clooney.
Te zien in Vlissingen
Tony Danza (links) en Joseph Gordon-Levitt in Don Jon.