Porno belemmert relaties UIT 7 Spannend duel tussen Niki Lauda en James Hunt Ron Howard maakte in 1977 zijn regie debuut met 'Grand theft auto'. Dat was destijds de titel van een onver valste b-film, tegenwoordig een krankzin nig populair computerspel. Een jaar eerder, in 1976, vochten Formule 1-coureurs Niki Lauda en James Hunt een legendarische tweestrijd uit op de circuits van de Grand Prix. Howard vergroot dit duel tussen twee tegenpolen meer dan levensecht uit in een film, die zijn terugkeer markeert naar de wereld van snelle auto's en blik schade. Daniel Brühl speelt Oostenrijker Niki Lauda als één brok Teutoonse degelijk heid. Daartegenover staat Engelsman Hunt, door Chris Hemworth neergezet als een playboy die-puur op zijn intuïtie rijdt. Howard is inmiddels een gerespecteerde veteraan die beschikt over ervaring en gro te budgetten. Dus zien alle autoraces er ge likt en enerverend uit, met als hoogtepunt de beslissende race: de in de stromende re gen verreden Grand Prix van Japan. Het be ruchte ongeluk op de Duitse Nürburgring, waarbij Lauda ternauwernood uit zijn brandende bolide kon worden gered, is zelfs nagelbijtend spannend. Het knapst aan Rush is hoe Howard de ra ces tot inzet maakt van de rivaliteit tussen twee eerzuchtige kerels die elkaar geen centimeter ruimte gunnen. Daardoor - en door het uitstekende acteerwerk - krijgt de film een lading die je niet vaak aantreft in een autoracefilm. Jon Martello vindt een paar din gen belangrijk. Zijn lichaam, zijn auto, appartement, familie, vrienden, meisjes. En porno. Met z'n maten geeft hij elk lekker wijf in de club een cijfer. Voor minder dan een 8 komt hij niet in bewe ging. Elke week is het dezelfde rie del voor rasversierder 'Don Jon': praatje, drankje, zoenen, taxi, seks. Joseph Gordon-Levitt, die niet al leen Jon speelt maar de film ook schreef en regisseerde, monteert het staccato. Tak, tak, tak, passend bij Jons vaste seksroutine. Een routine die steevast eindigt met een plakkerige tissue in de prul lenbak. Zodra zijn verovering slaapt, klapt hij namelijk zijn lap top open - papam klinkt het op- startgeluid - voor wat solo handac tie. Seks is goed, porno is beter. Hoewel de borsten, billen en exta tisch gillende blondjes je om de oren vliegen, is Don Ion geen film over porno maar over het onver mogen echte connecties aan te gaan. Als Jon 'dikke 10' Barbara (Scar lett Johansson) ontmoet, doet hij een poging zijn pornoverslaving in te perken door alleen nog op zijn mobieltje te kijken. Barbara weigert begrip op te brengen voor zijn 'hobby'. Op haar beurt is ze blind voor het feit dat ook zij een fantasie nastreeft. Net als in zwijmelfilms wil ze met haar droomprins te paard de zonsondergang tegemoet rijden. Beiden projecteren hun ideaal- plaatje op de ander en weigeren te begrijpen dat de realiteit an ders is dan de fantasie. Zoals zoveel jonge mensen heb ben ze onrealistisch hoge ver wachtingen. Ze voelen zich teleur gesteld in relaties en gedesillusio neerd in de liefde. Een onderwerp dat gemakkelijk zwaar wordt, maar dat Gordon-Le vitt steeds verrassend licht en grappig weet te presenteren. shots (zoals in 'Children of Men' (2006) en die zijn nu een maal niet te verwezenlijken in de krappe Reduced Gravity Air craft, die door NASA wordt ge bruikt om gewichtloosheid te simuleren. Bovendien wilde Cuarón in 3D filmen, -wat opnames nog ver der bemoeilijkt door de om vang van deze beeldvangers. Een simpele oplossing begon met een harnas, waar Sandra Bullock zich in vestigde om rondgeslingerd te worden in een greenscreen-studio. Haar beweegrichting werd door in dustriële robots, die in de auto industrie gebruikt worden, aan gestuurd. Deze zijn erg precies en vloeiend, waarmee ze niet tornen aan de illusie van de ge wichtloosheid. De grootste troef was echter de 'lightbox', een cabine waarin een LED-lichtscherm gevestigd is, dat de lichtval van de aarde simuleert. Deze werd speciaal voor de film ontwikkeld. De ac teurs lijken daadwerkelijk te zweven in de ruimte, terwijl de lichtbron om de spelers heen kan draaien. In Amerikaanse media wordt Sandra Bullock inmiddels ge tipt voor een Oscar voor beste actrice, omdat ze 'de rol die ei genlijk voor een man geschre ven was' zo krachtig portret teert. Of dit complimenteus is, valt te betwisten. Maar Bullock laat na haar pittig Oscarwin nende optreden in 'The Blind Side' zien zich nu zowel zwaar fysieke als psychologische rol len eigen te kunnen maken. Ze wordt in Gravity echter nog steeds weggespeeld door de ex treem realistische weergave van alles wat om haar heen ge beurt. DONDERDAG 3 OKTOBER 2013 door Fritz de Jong Daniel Brühl (links) en Ron Howard in Rush. Rush Regie: Ron Howard. Met: Daniel Brühl, Chris Hemsworth Te zien: Vlissingen, Goes, Terneuzen door Tisha Eetgerink Don Jon Regie: Joseph Gordon-Levitt. Met: Jo seph Gordon-Levitt, Scarlett Johans son, Tony Danza, Julianne Moore Te zien in Vlissingen luchtledig Gravity Regie: Alfonso Cuarón. Met: Sandra Bullock, George Clooney. Te zien in Vlissingen Tony Danza (links) en Joseph Gordon-Levitt in Don Jon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 47