PZC Ron Howard wordt nog maar vaag herinnerd ais de sullige Richie uit de hitserie 'Happy Days'. De Apollo 13-regisseur is inmiddels uitgegroeid tot geres pecteerde filmmaker en lan ceert deze week de Formule 1 -film Rush. Ron Howard heeft altijd een fas cinatie gehad voor auto's. Zijn eerste regieklus was nota be ne 'Grand Theft Auto' (1977), die draaide om een dikke Rolls Royce. Maar het zou nog 36 jaar duren voordat de ci neast zich vast zou bijten in de wereld van Formule 1. Het is trouwens opmerkelijk dat een Amerikaanse filmmaker kiest voor een fenomeen dat nauwelijks in de Verenigde Staten leeft: de Formule 1. En dan ook nog eens de strijd die losbarstte in het racesei zoen van 1976, tussen de Oostenrijkse cou reur Niki Lauda en de Brit James Hunt; to taal geen klinkende namen aan de andere kant van de oceaan. Howard bekent dat hij zelf ook niks van ra cen afwist voordat hij aan Rush begon. „Maar dat feit daagde me ook uit", vertelt de gevierde filmmaker in een Londense hotelkamer. „Zo werd mijn nieuwsgierig heid geprikkeld. Ik plaatste camera's bij al les wat ik zelf interessant vond." Van alle strijdende racers van de afgelopen eeuw - de overleden Braziliaan Senna kreeg al eerder een spectaculaire documen taire - koos Howard voor de ultieme kemp hanen, die eikaars volledige tegenpolen wa ren. „Hun verhaal zit vol puur drama", ver dedigt Howard zijn keuze. „Het ontvouwt zich als volledig onvoorspelbaar, omdat het door niemand is bedacht. Er is geen ont werp, zoals dat bij vele Hollywoodfilms wél klaarligt." De sportgeschiedenis onderstreept dat. Nooit eerder stonden twee individuen zo lijnrecht tegenover elkaar in een racesei zoen dat meerdere levens eiste. De ruige talentvolle playboy James Hunt (in Rush vertolkt door Thor-ster Chris Hgmsworth) was een roekeloze rijder, terwijl de beheers te, maar norse Lauda (Daniel Brühl) bereke nend over het circuit scheurde. „Ik als traditionele verhalenverteller werd een beetje nerveus van die grilligheden. Vooral de climaxrace aan het slot van de film bezorgde me hoofdpijn, omdat daar zo veel gebeurt dat echt niemand zou hebben kunnen verzinnen." Ron Howard begeeft zich op nog meer glad ijs. De regisseur van onder meer 'Frost/Nixon' en 'Cinderella Man' staat nu niet bepaald bekend om zijn voorkeur voor sexy cinema, met mooie vrouwen en snelle auto's. Howard is een begaafd filmer, maar vaak ook zonder veel opsmuk. Om de adre- nalineverhogende races en de glamour rondom het circuit zo spetterend mogelijk te verfilmen, huurde hij een vooruitstre vende cameraman in: Anthony Dod Mant le, bekend van '127 Hours' en 'Slumdog Mil lionaire'. „Hij had 36 camera's tot zijn be schikking en hij experimenteerde daar veel mee", vertelt Howard trots. „Je ziet dan ook beelden vanuit onverwachte hoeken. Zelfs vanuit het wegdek of de helm, die nog een hele shockerende kijkervaring op levert in een ziekenhuisscène." De zoektocht naar de juiste weergave van de Formule i-races uit de jaren zeventig was een tweede uitdaging. „We bestudeer den archiefbeelden uit dat tijdperk, een tijd waarin rijden levensgevaarlijk was. Kijk, dit verhaal had werkelijk nergens an ders kunnen plaatsvinden dan in de jaren zeventig. En dan heb ik het niet alleen over de seks, de glamour en de drugs, maar ook over de tijdsgeest. Het individualisme uit de periode had zoveel invloed op de racers. Ik liet de jaren zeventig zoals ik ze herin nerde, een personage worden." door Ruben van Eijl Daniel Brühl als Niki Lauda in Rush. Drama op het circuit Rush is te zien in Vfissingen, Goes en Terneuzen pagenina 7: recensie Donderdag 3 oktober tot en met woensdag 9 oktober 2013 UitGids Panta Rhei staat stil bij bezoek Allen Ginsberg PAGINA 2 EN 3 Gravity: ultieme ruimte-ervaring PAGINA 6 en 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 41