PZC
Ron Howard wordt nog maar
vaag herinnerd ais de sullige
Richie uit de hitserie 'Happy
Days'. De Apollo 13-regisseur is
inmiddels uitgegroeid tot geres
pecteerde filmmaker en lan
ceert deze week de Formule
1 -film Rush.
Ron Howard heeft altijd een fas
cinatie gehad voor auto's. Zijn
eerste regieklus was nota be
ne 'Grand Theft Auto' (1977),
die draaide om een dikke
Rolls Royce. Maar het zou nog
36 jaar duren voordat de ci
neast zich vast zou bijten in de wereld van
Formule 1. Het is trouwens opmerkelijk dat
een Amerikaanse filmmaker kiest voor een
fenomeen dat nauwelijks in de Verenigde
Staten leeft: de Formule 1. En dan ook nog
eens de strijd die losbarstte in het racesei
zoen van 1976, tussen de Oostenrijkse cou
reur Niki Lauda en de Brit James Hunt; to
taal geen klinkende namen aan de andere
kant van de oceaan.
Howard bekent dat hij zelf ook niks van ra
cen afwist voordat hij aan Rush begon.
„Maar dat feit daagde me ook uit", vertelt
de gevierde filmmaker in een Londense
hotelkamer. „Zo werd mijn nieuwsgierig
heid geprikkeld. Ik plaatste camera's bij al
les wat ik zelf interessant vond."
Van alle strijdende racers van de afgelopen
eeuw - de overleden Braziliaan Senna
kreeg al eerder een spectaculaire documen
taire - koos Howard voor de ultieme kemp
hanen, die eikaars volledige tegenpolen wa
ren. „Hun verhaal zit vol puur drama", ver
dedigt Howard zijn keuze. „Het ontvouwt
zich als volledig onvoorspelbaar, omdat het
door niemand is bedacht. Er is geen ont
werp, zoals dat bij vele Hollywoodfilms
wél klaarligt."
De sportgeschiedenis onderstreept dat.
Nooit eerder stonden twee individuen zo
lijnrecht tegenover elkaar in een racesei
zoen dat meerdere levens eiste. De ruige
talentvolle playboy James Hunt (in Rush
vertolkt door Thor-ster Chris Hgmsworth)
was een roekeloze rijder, terwijl de beheers
te, maar norse Lauda (Daniel Brühl) bereke
nend over het circuit scheurde.
„Ik als traditionele verhalenverteller werd
een beetje nerveus van die grilligheden.
Vooral de climaxrace aan het slot van de
film bezorgde me hoofdpijn, omdat daar zo
veel gebeurt dat echt niemand zou hebben
kunnen verzinnen."
Ron Howard begeeft zich op nog meer
glad ijs. De regisseur van onder meer
'Frost/Nixon' en 'Cinderella Man' staat nu
niet bepaald bekend om zijn voorkeur voor
sexy cinema, met mooie vrouwen en snelle
auto's. Howard is een begaafd filmer, maar
vaak ook zonder veel opsmuk. Om de adre-
nalineverhogende races en de glamour
rondom het circuit zo spetterend mogelijk
te verfilmen, huurde hij een vooruitstre
vende cameraman in: Anthony Dod Mant
le, bekend van '127 Hours' en 'Slumdog Mil
lionaire'. „Hij had 36 camera's tot zijn be
schikking en hij experimenteerde daar veel
mee", vertelt Howard trots. „Je ziet dan
ook beelden vanuit onverwachte hoeken.
Zelfs vanuit het wegdek of de helm, die
nog een hele shockerende kijkervaring op
levert in een ziekenhuisscène."
De zoektocht naar de juiste weergave van
de Formule i-races uit de jaren zeventig
was een tweede uitdaging. „We bestudeer
den archiefbeelden uit dat tijdperk, een
tijd waarin rijden levensgevaarlijk was.
Kijk, dit verhaal had werkelijk nergens an
ders kunnen plaatsvinden dan in de jaren
zeventig. En dan heb ik het niet alleen over
de seks, de glamour en de drugs, maar ook
over de tijdsgeest. Het individualisme uit
de periode had zoveel invloed op de racers.
Ik liet de jaren zeventig zoals ik ze herin
nerde, een personage worden."
door Ruben van Eijl
Daniel Brühl als Niki Lauda in Rush.
Drama op het circuit
Rush is te zien in Vfissingen, Goes en Terneuzen
pagenina 7:
recensie
Donderdag 3 oktober tot en met woensdag 9 oktober 2013
UitGids
Panta Rhei staat stil bij
bezoek Allen Ginsberg
PAGINA 2 EN 3
Gravity: ultieme
ruimte-ervaring
PAGINA 6 en 7