i I I (7 n t Het gaat goed met de verkoop van kinderboeken, blijkt bij de start van de Kinderboekenweek. On danks, of juist dankzij de crisis. 'Uitgevers zijn minder elitair ge worden.' 8 VERDIEPING KINDERBOEKENWEEK Urenlang stonden de lezeresjes afgelopen weekend op de Ti- na-dag in de rij om een hand tekeningvan schrijfster Fran cine Oomen te bemachtigen. Haar survivalserie Hoe overleef ik (de brugklas/een gebroken hart/mijn vakantie in Frankrijk) is al jaren een verkoophit. Hoogstaande literatuur zijn de lichte, hu moristische boekjes niet. „Maar de schrijf ster kent de belevingswereld van haar doel groep als geen ander", verklaart haar uitge ver Wendy Wilbers van Querido het suc ces. „De boeken zijn heel dicht op de huid van kinderen geschreven. De schrijfster weet precies aan welke tips het kind in wel ke situatie behoefte heeft. Francine Oomen heeft veel contact met kinderen. Tijdens schoolbezoeken, op sociale media, via de honderden mails die ze per week krijgt en op evenementen als de Tina-dag, waar ze uitgebreid de tijd neemt voor persoonlijke gesprekjes. Dat geldt voor veel van onze kinderboekenauteurs. Hun interesse en openheid werken twee kanten op." Op het Kinderboekenbal werd gisteren, aan de vooravond van de Kinderboeken week die vandaag begint, de Gouden Grif fel uitgereikt. De jury van de prijs voor het best geschreven Nederlandse kinderboek was over het niveau dit jaar niet erg te spre ken. In 2012 verschenen te weinig boeken die volgens haar uitblonken in stijl en origi naliteit. „De oogst was niet overweldi gend", stond in het juryrapport. „Vooral de categorie 0-6 jaar wordt geteisterd door middelmatige boeken en zelfs door gemak zuchtig maatwerk." De kritiek van de vakjury ten spijt, gaat het met de verkoop van kinderboeken juist heel goed. Terwijl de totale verkoop van boeken al jaren daalt (vorig jaar met 4,3 pro cent), zit het kinderboek in de lift. Dit jaar zijn er tot nu toe 2 procent meer kinderboe ken verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt brancheorganisatie CPNB. Eén op de vijf verkochte boeken is een kinder boek. Het genre onttrekt zich al sinds 2011 aan de dalende trend in de boekenmarkt. In de bestsellerlijsten staan naast nieuwko mers (het prentenboek Nederland van Char lotte Dematons) en eversellers (Jip en Janne- ke) vooral series Het leven van een Loser, Geronimo Stilton). De laatste jaren zijn opvallend veel der- tien-in-een-dozijn-series verschenen, zegt kinderboekenrecensent Pjotr van Lenteren. „Veel mensen hebben het succes van Harry Potter proberen te kopiëren met fantasyklo- nen. Daarnaast zijn er heel wat snel ge schreven boekjes als Hoe overleef ik uitgege ven. Maar om nou te zeggen dat het niveau van kinderboeken omlaag gaat? Nee, inte gendeel. Er verschijnen prachtige, leesbare boeken, zoals Spinder. De afgelopen jaren heeft de Griffel-jury echter vooral boeken bekroond die heel literair zijn, maar geen kind wil lezen. Uitgevers konden zulke boe ken op de markt brengen dankzij enorme subsidiepotten. Nu die als gevolg van de crisis leeg raken, kijken ze veel beter naar wat kinderen leuk vinden om te lezen." Het kinderboek is minder elitair geword.en, beaamt uitgever Jean Christophe Boele van Hensbroek van Lemniscaat. „Er is een ten dens haar boeken die makkelijker leesbaar zijn. Het aanbod is veel breder dan vroeger. Ondanks alle doemverhalen over ontle- zing, zijn er heel nieuwe doelgroepen ont staan. Marokkaanse meisjes lenen bijvoor beeld meer bij de bieb dan hun Nederland se leeftijdsgenootjes. En vonden mensen een boek vroeger maar een raar cadeau voor een pasgeboren baby die nog niet kon lezen, tegenwoordig zijn de prentenboeken niet aan te slepen." Simpele boeken kunnen bovendien een pri ma opstapje zijn naar literatuur waar kinde ren wat meer moeite voor moeten doen, be aamt Piet Mooren, gepensioneerd docent kinder- en jeugdliteratuur aan de Universi teit van Tilburg. „Het is ongelooflijk belang rijk dat kinderen boeken lezen die ze aar dig vinden. Dat zet ze als vanzelf aan tot het lezen van een volgend boek." Steeds meer ouders zien bovendien het be lang van lezen in, zegt uitgever Boele van Hensbroek. „Kinderen die veel lezen preste ren beter op school en krijgen bagage mee voor later. Ouders zijn zich bewust van het feit dat een rijke boekencultuur het maat schappelijk succes van hun kind bepaalt. Dat blijkt ook uit onderzoek naar hun wen sen over kinderopvang. Na een veilige om geving voor hun kind, staat een mooie boe kencollectie op de tweede plaats." Lemniscaat speelt daarop in, bijvoorbeeld met cursussen voor leidsters in de kinder opvang. „Zij hebben zelf vaak geen boeken- achtergrond. Daarom proberen wij ze te en thousiasmeren om meer voor te lezen in hun groep. Kinderboekenuitgevers zijn minder lui dan uitgevers van volwassenen boeken. Die richten zich vooral op hypes, zoals het nieuwe boek van Dan Brown dat iedereen moet kopen. Wij beseffen dat er elk jaar nieuwe kinderen bijkomen, en dat we ons dus moeten blijven inspannen om ouders en leraren te bereiken." Want met iedere nieuwe jonge lezer slaan kinderboekenuitgevers twee vliegen in één klap. Dat blijkt wel uit het feit dat klassie kers als Jip en Janneke, Rupsje Nooitgenoeg, Brief voor de Koning en Kruistocht in Spijker broek nog steeds verkooptoppers zijn. Boele van Hensbroek: „Ouders die ooit zelf van die boeken hebben genoten, geven ze door aan hun kinderen. Als je één generatie hebt warmgemaakt voor een boek, heb je daarvan een generatie later nog steeds pro fijt." V EP in de lift Kinderboek door Annemieke van Dongen beeld Mark Reijntjens 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8