PZC m Google Play Music All Access is serieuze concurrent Spotify II I! i, PZC <4 Toen ik de mobiel voor straf afnam, werd ze kwaad. Alsof ik een junk zijn drugs afnam 2 IN HET NIEUWS COLOFON Maak iemand abonnee! INTERNETGEBRUIK Jongeren willen ouderlijk toezicht op hun gebruik van sociale media. Het wordt ze soms gewoon te veel. cP PAUL KUSTERS toosenhenk.nl O SHUTDOWN ~3il EINDHOVEN - „Ik check mijn tele foon heel vaak, ook al weet ik dat ik geen berichten heb. Ik merk het niet eens. Maar als ik hem een keer niet bij me heb, voel ik het als een enorm gemis dat ik niet even kan kijken wat iedereen op Facebook zet." Milou (12) heeft sinds een jaar een telefoon en nu al voelt ze de druk om alles wat vrienden op Facebook zetten te bekijken. Steeds meer jongeren gebruiken net als Milou zó veel sociale me dia dat ze tekenen van socialbesi- tas vertonen: denken dat je tele foon trilt als dat niet zo is, angst hebben iets te missen, bang zijn je telefoon niet te kunnen raadple gen. Dat schrijven journaliste Mayke Calis en verslavingsdeskun- dige Herm Kisjes in hun boek So- cialbesitas. Sociale media: van ver tier tot verslaving. Het boek wordt vandaag gepresenteerd. „Er zit wel iets verslavends in het telefoongebruik van mijn doch ter", geeft Linda, moeder van Mi lou, toe in een van de interviews die de schrijvers hielden. „Toen ik de telefoon een keer voor straf had afgenomen, werd ze kwaad. Alsof ik een junk zijn drugs af nam. Vroeger schilderde ze veel, maar ook dat wordt steeds min^ der. Pas kwam ze thuis na een workshop schilderen. Ze had iets prachtigs gemaakt. Ze was zo ge lukkig. Dat moeten we hebben. Van die telefoon wordt ze niet ge lukkig." Volgens cijfers van het onder zoeksinstituut IVO in Rotterdam, dat kennis vergaart over diverse soorten verslaving, ervaart 6 pro cent van de jongeren hun gebruik van sociale media als problema tisch, meisjes (9 procent) meer dan jongens (4 procent). „We noe men het bewust problematisch, geen verslaving, longeren die van wege een sociale-mediaverslaving worden behandeld, zijn een zeld zaamheid. Het is eerder een op voedingskwestie waarbij men nog moet leren omgaan met iets nieuws", denkt onderzoeker Tony van Rooij. Voor het boek ondervroegen Ca lis en Kisjes vierhonderd mensen tussen 16 en 28 jaar. Daarvan zat 88 procent op Facebook en een derde op Twitter en Linkedin. Facebook werd zo'n tien keer per dag bekeken, Twitter vijf keer. Maar het gebruik van Whatsapp, een online sms/chatdienst, is vele malen groter. De 150 ondervraag den tussen de 12 en 24 jaar verstu ren zö'n 70 Whatsappberichtjes per dag en ontvangen er zo'n 150 per dag. Zitten ze in een groeps- whatsapp (een chatgesprek met meerdere deelnemers, bijvoor beeld met de klas of het voetbal team) dan versturen ze soms zelfs 400 Whatsappjes op een dag. „In die tijd in je leven ben je nog be zig met vragen als 'wie ben ik?' en 'waar wil ik bijhoren?'. Het is daarom ontzettend belangrijk om te weten wat er in de klas of in de groep waar je bij wilt horen ge zegd wordt", aldus Calis. „Volwas senen kunnen er ook last van heb ben, maar zij hebben tenminste nog een tijd gekend zonder socia- le media. Jongeren groeien hier mee op en weten niet beter." De jeugd is zich bewust van de na delen van sociale media: te aflei dend, verslavend, altijd online zichtbaar, minder persoonlijk con tact, minder bezig zijn met je om geving en meer met je telefoon. „Hoe ongelukkiger ik me voelde, hoe meer aandacht ik vroeg van anderen op internet. Het was een vlucht voor alles wat vervelend was. Ik werd ongeduldig als ik iets had gepost en geen reacties kreeg. Het was toch zeker leuk en grappig!", vertelt Saskia (22) die inmiddels haar Facebook-profiel bewust alleen nog voor school ge bruikt. „Ik heb er wel een foto van mezelf op gezet, want men sen gaan toch naar je zoeken. Dan wil ik goed voor de dag komen. Terwijl ik dus niet actief ben op Facebook, maak ik me daar wel druk over. Het slaat nergens op." Omgaan met de risico's vinden jongeren lastig. Ze verwachten daarom controle van ouders. „Ze willen van hen horen wat de geva ren zijn en wat ze op sociale me dia kunnen zetten. Maar dan moe ten ouders wel weten waar ze het over hebben", vertelt Calis. „Er zijn veel ouders die zelf geen so ciale media hebben. Ze laten het los, want ze zien het als iets van de jongeren." Constante afleiding van het mo bieltje kan gevolgen hebben voor schoolprestaties, slaapritme en zelfbeeld. „Als je bezig bent met een moeilijke tekst en je wordt één minuut afgeleid door Whatsapp of Facebook, dan duurt het zo'n twee tot drie minuten voordat je terug bent in je tekst. In een Amerikaans onderzoek moesten twee onderzoeksgroe pen een taak volbrengen. Een groep werd afgeleid, de andere niet. Beide groepen volbrachten weliswaar hun taak, maar de niet-afgeleide groep had zich de stof meer eigen gemaakt en had creatievere oplossingen." Terwijl steeds meer scholen socia le media betrekken bij het onder wijs, waarschuwen Calis en Kis jes voor de nadelen. Welke effec ten die hebben op de lange ter mijn zijn nog onbekend. Met Google Play Music All Access krijgen abonnees voor 9,99 euro per maand toegang tot Googles muziekcatalogus. In de startperio de tot en met 15 november geldt, net als destijds bij de introductie in de Verenigde Staten, een ver laagd maandtarief van 7,99 euro. Wie zich in die eerste periode aan meldt, behoudt dat lagere tarief tot het einde van zijn of haar abonnement. Welke artiesten je precies kunt be luisteren, is niet helemaal helder. Google is evenals Spotify terug houdend met informatie over de catalogus. Er zijn contracten met de grote labels Warner, Sony en Universal, maar niet voor alle mu zikanten. Bekend voorbeeld is een band als The Beatles, met een ex clusief contract met Apple: strea- men kan alleen via iTlines. De komst van Play Music was al vaak aangekondigd. Vernieuwing gaat altijd traag bij zulke grote bedrij- ven, zegt internetjournalist Tonie van Ringelestijn. Maar de komst van Play Music kan gunstig uit pakken voor de internetgigant. „Google heeft naast streaming muziek recent ook e-books aan het assortiment toegevoegd. Nu is het wachten op de komst van onli ne films. Consumenten vinden het waarschijnlijk prettig om hun hele collectie films, muziek, boe ken en internet en mail op één plek bijeen te hebben." Van Ringelestijn verwacht niet dat Spotify-gebruikers nu massaal overstappen op Google Play Mu sic All Access. De verschillen zijn te klein. Toes JE EISEN VOLK MET VERLAMMENDE BEZUINISINSEN OM ZEEP HELPEN- WIJ NOEMEN DAT RUTTE S Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 www.pzc.nl Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T:0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Ivo van der Velde Advertenties T?088-0139995S 8 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service. U ontvangt een toegangscode voor de E-paper. De krant wordt niet meer nabezorgd. U ontvangt restitutie. Vragen? Wijziging van uw adresgege vens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 u) Toets 2: informatie over uw abonnement of abonneevoordeel Toets 3: informatie over onze digitale pro ducten Maandag-vrijdag: 07.00 - 17.00 uur Zaterdag: 07.30 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 27,50 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee •Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. www.pzc.nl/abonneewerftabonnee longeren voelen door Freke Remmers illustratie Mark Reijntjens Linda, moeder van Milou (12) HILVERSUM - Voor nog geen tientje kiezen uit een collectie van 18 mil joen liedjes. Tot gisteren was zo'n uitgebreid abonnement in Neder land alleen via Spotify mogelijk. Maar de marktleider (wereldwijd 24 miljoen gebruikers) heeft er ook hier een serieuze concurrent bij. 1 4^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2