L BUITEN 17 elies markeren ons aardse bestaan. Ze worden zo wel beschouwd als symbolen van onschuld en reinheid - de aanvang van het leven - als van de dood. Want bij rouw, begrafenissen en crematies wor den ook vaak lelies gebruikt. 'Rust in vrede' in steen gebeiteld of op papier of een lint gedrukt, gaat vaak vergezeld van lelies. De lelie is niet alleen van nu, maar van (bijna) alle tijden. In het oude Egypte, 1500 jaar voor Christus, speelde de lelie al een belangrijke rol. Ze was daar het teken van maagdelijke vrouwelijk heid en van vruchtbaarheid. De Romeinen hebben dat symbool en die betekenissen vrijwel ongewijzigd overgenomen. Ze voegden er alleen een krans van le lies aan toe. Jonge Vestaalse maagden en jonge brui den kregen een kroon van lelies op het hoofd ten te ken van vrouwelijkheid en mogelijke vruchtbaarheid. In de Romeinse tijd doken overal lelies op in familie- en stedenwapens. In de Bijbel is het net als in het oude Egypte; in de tijd van Salomo dichtte men al: „Ik ben een lelie van Saron, een wilde lelie in het dal", en in het Hooglied 2:12: „Als een lelie tussen de distels zo is mijn vriendin tussen de meisjes." En de beroemdste woorden over lelies komen van Jezus, uit de Bergrede: „Kijk eens naar de lelies op het veld hoe zij groeien en bloeien. Zij werken en weven niet. Ik zeg jullie: zelfs Salomo in al zijn luister ging niet ge kleed als één van hen." Met al die uitspraken om hen heen was het geen wonder dat de jonge kerk in haar eerste eeuwen juist voor Maria, de moeder van Jezus, de lelie koos. Maria, de moeder Gods, als symbool van de puurheid, reinheid en onschuld. En toen na 14 eeuwen het symbool een beetje verbleekt was, schil derde Leonardo da Vinei een annunciatie met op het schilderij lelies in de handen van de aartsengel, die ze aanreikte aan Maria. Da Vinei, ook al beroemd in zijn tijd, zorgde mede hierdoor voor een heropleving van waardering voor de lelie in de kerk én in de samenle ving. Voortaan had de lelie weer een vaste plaats in de hele maatschappij. Geen wonder dat de Franse ko ningen hun kans schoon zagen om zich via de lelie te profileren als dè koningen van Europa die tevens pal stonden als verdedigers van het christelijk geloof. Juist in die tijd probeerden ze het pausdom naar Frankrijk te krijgen (Avignon, de tijd van het kerke lijk schisma). Ze kozen de lelie ook als symbool voor hun vorstelijk wapen. De boodschap was duidelijk. Langzaam maar zeker is de lelie symbool voor Frank rijk geworden. Toen aan het einde van de 17e eeuw onze republiek hoge belastingen op grond ging hef fen, verkochten heel wat Nederlandse investeerders hun grond en hun hoeves aan vooral Franse kopers, want het rendement liep terug naar ongeveer nul. Dat speelde in heel Zeeland, maar in het bijzonder in Zeeuws-Vlaanderen. Al die nieuwe Franse eigenaren wilden toen op hun (verpachte) hoeves wel een te ken, een symbool oprichten van hun Franse eigen dom. Dat werd dus de lelie, vooral op allerlei hekwer ken. Voor die tijd was er op de hoeves vooral op de makelaars ook wel sprake van lelietekens als symbool van christelijke gezindheid, maar de lelie in massa's op de hekken hebben we te danken aan de Fransen vanaf ongeveer 1700. Ook vandaag de dag zie je overal op het platteland en dan vooral in de hekken nog steeds de 'fleur de lis'. Het vermakelijke is daarbij dat de afbeelding van die gestileerde lelie eigenlijk een lis/iris is. Lelies en irissen lijken wel op elkaar, maar ergens in de tijd is er toch een foutje gemaakt, een spraakverwarring ontstaan. Al die Franse lelies blij ken gewoon irissen te zijn. Geen enkele geur van hei ligheid! WOENSDAG 2 OKTOBER 2013 door Gerard Smallegange Een blauwe reiger wordt aangevallen door kieviten, omdat hij hun kuikens belaagt, foto's Chiel Jacobusse Blauwe reiger vangt libel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17