Uit het journaal van de chirurgijn 24 ZEELAND ZEEUWS ARCHIEF Vaar mee met het Zeeuwse slavenschip d'Eenigheid. Dat kan! Vandaag lanceert het Zeeuws Archief een website, waarop de op 1 oktober 1761 begonnen reis van dag tot dag wordt gevolgd. snEë zw d'Eenigheid MCC Slavenreis d'Eenigheid 1761-1763 De slavenhaler d'Eenigheid ging precies 252 jaar geleden - donder dag 1 oktober 1761 - op de rede van Vlissingen onder zeil. Voor een reis naar West-Afrika en de Cariben, die in totaal bijna anderhalfjaar in beslag zou nemen. Op de website van het Zeeuws Archief wordt het schip elke dag ge volgd. De positie van het schip wordt bijge houden op een i7e-eeuwse wereldkaart. Aan de hand van de verslagen uit het logboek van de opperstuurman, het journaal van de scheepschirurgijn en het scheepshandelboek kunnen we zien wat er met bemanning en sla ven gebeurde. We zitten letterlijk aan boord van d'Eenigheid, 452 dagen lang. In de zomer van 2014 wordt in Middelburg de afschaffing van de slavenhandel herdacht. Tweehonderd jaar geleden - juni 1814 - besloot Nederland een punt te zetten achter de Trans atlantische mensenhandel. De website, waar op vanaf vandaag de reis van d'Eenigheid wordt gevolgd, is een aanloopje naar die natio nale herdenking bij het slavernijmonument op de Balans in Middelburg. De digitale reis, die in het Nederlands en in het Engels wordt gepresenteerd, vestigt de aan dacht op het archief van de Middelburgse Commercie Compagnie (MCC) in het Zeeuws Archief. Dat complete bedrijfsarchief over de periode 1720-1889 is bewaard gebleven. In de 18e eeuw legde de onderneming zich toe op slaventransport. De papieren erfenis bevat 113 volledig gedocumenteerde slavenreizen. Dat was voor de UNESCO reden om het archief in 2011 op de internationale lijst van werelderf goed voor documentaire werken te plaatsen, het 'Memory of the World'-Register. Wie in het MCC-archief gaat neuzen, komt ge gevens tegen over bouw en uitrusting van de schepen, aanmonstering en uitbetaling van de bemanning, reispapieren, logboeken waarin het verloop van de reis werd bijgehouden. Een voorbeeld uit het logboek van de opper stuurman van d'Eenigheid, zondag 30 januari 1763: „Met het uijtgaan van de namiddag wen den om de oost, voordts in de platvoetwagt swaare storm, met de 7 glasen is er een van on- se 3 1b. stukken kanon uijt het rampaardt ge- slaagen van de zee en zoo overboordt geraakt, wij creegen veel water in 't ruijm bij de pom pen, zoodat wij moesten den heelen nagt met de 2 pompen moesten pompen, wij resolveer den om voor de windt te lenzen, maar konden 't schip niet voor de windt crijgen, haalden het #rr. 1 groodtstagzeijl neer en lagen bij voor top en ta kel met een swaaren storm uijt 't NNW a NW met hooge zee, zoo tot 's morgens." Elke dag komen dergelijke beschrijvingen op de website van d'Eenigheid beschikbaar. Voor de kust van West-Afrika wordt precies bijge houden hoeveel slaven er aan boord worden ge nomen. Op 7 januari 1762 wordt een vrouwelij ke slavin gekocht, beter gezegd geruild tegen onder andere drie geweren, drie vaatjes bus kruit, jenever, een trompet, koperen pannen, tinnen kommen, vier dozijn messen, zes pond tabak, een dozijn bierglazen. Mensenhandel tot achter de komma, ook de waarde van de gele verde goederen wordt exact bijgehouden. Wie meer wil weten over de inkoop van de sla ven en de oversteek van West-Afrika naar Gu yana, kan alle ontwikkelingen op de site vol gen. Eerst de reis van de Rede van Rammekens naar Sierra Leone, verder naar Ghana, dan de oversteek naar Guyana, en tenslotte de thuis reis. Inderdaad: 452 dagen lang. Chirurgijn Petrus Couperus beschrijft in zijn journaal de behandeling van zieke Afrikanen en bemanningsleden. Op 18 mei 1762 meldt hij voor de kust van Ghana zijn achtste overle dene, een 'mansslaaf Den 18 dito een mansslaaf overleden, heef niet willen eten, waarop ver- vdl van kragten is gevolgt, hem ge- tragt hem telkens tot eten te brengen, 'tgeen ook enigsints scheen tegeluk ken, maar verviel doen aan den af gang ofloslijvigheijt, liet 't lighaam suiveren, waardoor den afgang ge stopt wierd, maar doordien genoeg- saam uitgeteert was, alschoon hem dikmaals een stuk broot, ook een kroesje wijntint gaf, soo waren alle aangewende middelen vergeefs en overleed op dato voornoemd. Op reis met een Zeeuwse slavenhaler door Jan van Damme z> i WEER WIND Volg de reis op eenigheid.slavenhandelmcc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 62