De zorgcrisis 6 GEZOND GRIJS GEBIED Marcel Olde Rikkert ie zorgt het beste voor wie? Zorg ik, zorgt de gemeente of zorgt de thuiszorg straks voor mijn ouders? Van de 30 miljard euro aan langdurige zorgkosten wordt ongeveer een derde ingevuld door naas ten en vrijwilligers. De rest is professionele zorg. Het kabinet wil de zotg kantelen naar meer zelfzorg, mantelzorg en vrijwilligerswerk. Het land protesteert. Een zorgoorlog dreigt. Het Sociaal Cultureel Plan Bureau (SCP) heeft, in opdracht van de regering, het zorgfront on derzocht. Slechts een derde van de Nederlanders is het eens met de overheidsplannen. Twee derde verwacht dat de overheid zorg biedt wanneer dat nodig is. Slechts 4 procent is bereid zijn ouders in huis te nemen. Elders in Europa is dat nog 30 procent. Toch zijn zo'n 3 miljoen Nederlan ders al actief als mantelzorger of vrijwilliger. Dat doen ze niet voor niets. SCP-onderzoeker Crétien van Campen ontdekte dat het met mate geven van mantelzorg leidt tot meer tevredenheid en le vensgeluk, terwijl oudere vrijwil ligers ook nog eens lichamelijk ac tiever en minder vermoeid zijn. Kortom, het lijkt niet alleen finan cieel heilzaam voor het land, maar ook uitermate gezond voor de burger om de lijn van staatsse cretaris Van Rijn te volgen. Een dochter van een patiënte met een lichte vorm van dementie illustreerde dat afgelopen week fraai. Ze zorgt met plezier twee dagen per week voor haar thuis wonende moeder. „Appeltje-ei tje", zei ze. Het zorgschema dat ze met zijn vieren als kinderen uit voeren, klopt als een bus en houdt hun moeder langer thuis. Vaak loopt het anders, zoals bij een andere dochter, die de ene week met haar vader en de vol gende week met haar moeder bij ons op de dagkliniek kwam. Zij alarmeerde ons met veel emotie: „Ik heb het helemaal gehad met de zorg voor mijn ouders." Het leek netto ongeveer dezelfde zorgzwaarte, maar was voor haar te veel van het goede. Naast het ziektegedrag van de zorgvragers, zijn de persoonlijk heidskenmerken van de mantel zorger de belangrijkste voorspel lers voor hoge mantelzorgbelas ting. Meer dan de helft van de mantelzorgers bij dementie er vaart een hoge belasting en in to taal zijn ruim 200.000 mantelzor gers ernstig overbelast. Ze wor den ziek van wat wel de 'mantel zorgklem' wordt genoemd: het ge voel dat het kaartenhuis zonder hen direct in elkaar valt. Deze mensen zijn terecht fel tegen dit kabinetsbeleid, dat geheel voorbij gaat aan het feit dat ze aan het eind van hun latijn zijn. Niet alleen op microschaal, ook op macroschaal speelt een zorgcri sis. Thuiszorginstellingen en ge meentes strijden om de persoon lijke verzorging. Maar de zorgcri sis zorgt gelukkig ook voor inno vatie. Ik zal zorgen voor een paar alternatieve oplossingen in de vol gende column. Mijn ouders van 89 en 92 redden zich hopelijk de tussenliggende twee weken nog met het oude beleid. Sanne Brouwer (26) heeft haar borsten weg laten halen. Ze blijkt erfelijk belast. De afgelopen vijfjaar werd ze gevolgd met een camera. at nou Angelina jolie? Zij staat niet alleen. Ook Sanne Brouwer heeft het', dacht Audrey Boeff, do cumentairemaak ster. En ze zette extra vaart achter de film waarbij ze de Apeldoornse, die haar bor sten preventief liet verwijderen vanwege ie kans op borstkanker, al vijf jaar lang volgt De film eindigt met het moment dat Sanne tepels getatoeëerd krijgt op de bolle tjes die als reconstructie op de plek van haar borsten terecht zijn gekomen. Tijdbommen gaat deze maand (borstkanker- maand) in première in Gigant in Apel doorn, ook andere filmhuizen zijn bena derd. Er zijn in Apeldoorn al tientallen kaartjes verkocht zonder dat er ook maar enige ruchtbaarheid aan de documentaire gegeven is. De makers hebben alles belan geloos gedaan. „In het begin doe je het ge woon, vind je dat dit verhaal moet worden gemaakt. Uiteindelijk word je fanatiek: al les moet ten goede komen aan medisch on derzoek naar borstkanker. Dus ook de op brengst van de filmkaartjes", zegt Boeff. „Dit had ik vijf jaar geleden willen zien", motiveert Sanne Brouwer haar besluit de filmmakers toe te laten in haar leven. „Mijn generatie is nieuw, met nieuwe vraagstukken. Mijn moeder en mijn tante waren al ziek, hadden al kinderen gekre gen. Ik ben nog niet ziek. Ik wist na de test alleen dat ik het BRCAi-gen had en dat heel veel familie ziek is geworden. Mijn tante is overleden, mijn moeder is weer ziek. Vijfjaar geleden dacht ik: ik laat mijn borsten weghalen. Ik nam dat besluit wel overwogen. De andere optie was elk jaar controle, dan zijn het tijdbommen. Ik liet ze weghalen, daarna zou ik er nooit meer ziek van worden. Uiteindelijk hield ik een tietenfeest op de avond voor de operatie." Er zijn meerdere redenen waarom de film van Boeff en Stefan Kuiper nog niet eerder in elkaar gezet werd. Sanne Brouwer: „Er kwamen eigenlijk alleen maar meer onze kerheden. De operatie mislukte en mijn moeder heeft toch weer kanker. Er was maar 1 procent kans, maar ze heeft het, ter wijl ze geen borstweefsel meer heeft. En ik moet nu nadenken over mijn eierstokken. Want mijn borsten gaven 80 procent kans op kanker, maar ook mijn eierstokken moe ten er eigenlijk uit voor mijn 32e. Want die geven ook 60 procent kans. Daar had ik niet over nagedacht toen ik me liet testen. Je borsten zijn je borsten, maar aan eier stokken hangt eigenlijk veel meer vast. De tijdbom tikt gewoon door." Boeff kende Brouwer via via. „Ik hoorde haar verhaal net nadat ze de uitslag van de test had. Dat is zo'n heftig verhaal. Ik maak tv-programma's, maakte nooit eerder een documentaire. Maar ik voelde dat' ik dit moest doen. Sanne was gelijk enthousiast. Dat moet je ook hebben, want dit is zo in tiem, je komt in het leven van mensen." Cameraman Kuiper kwam een jaar later, Mijn eierstokken geven ook grote kans op kanker en moeten er voor mijn 32e ook uit tot dan toe was alles gefilmd met een klei ne camera. „Maar het moest anders, profes sioneler. Er moest lijn inkomen", vinden beide filmmakers. Het was tijd voor een interview waarin Sanne Brouwer terugkeek. Sindsdien wordt ze gevolgd door een professionele ca mera. Ze is de schroom voorbij. „En we hebben er uiteindelijk een bodypainter bij gehaald. Het moest knallen. En ondertus sen met hd-beelden natuurlijk." In de film zijn de kleurige beelden van een mooi lichaam dat beschilderd wordt verwerkt. Onder indringende muziek wordt lang zaam duidelijk dat de borsten tijdbommen zijn. „Sanne heeft ze een keer tijdbommen genoemd. Pas later drong tot ons door: dat is de titel, het zijn tijdbommen." In het intro laten bovendien andere vrou wen met borstkanker hun borsten zien. „Het is de trechter van de cijfers naar de realiteit van Sanne. Een op de acht vrou wen krijgt te maken met borstkanker. Dat is ontzettend veel." Het is eén open, realis tische film geworden. Sanne laat alles zien, ook dat de eerste operatie mislukte. Dat ze tot twee keer toe opnieuw geopereerd moest worden en dat verschillende chirur gen hoofdschuddend aan haar bed staan. „We hadden niet gedacht dat we Sanne vijf jaar zouden volgen. Nu Angelina Jolie naar buiten kwam met haar verhaal dachten we: nu moet het. Wij hebben Sanne. Dit ver haal is niet eerder gemaakt. Dit is geen in terview achteraf. Dit is gewoon de realiteit. Maar ze stond nog op de wachtlijst voor de laatste fase: tepeltatoeage", zegt Boeff. „Je krijgt ook maar een tepel per jaar ver goed", glimlacht Brouwer. Maar ze belde de enige arts in-de regio die de tatoeages zet. Boeff: „Zij begreep het belang van de documentaire en kwam op haar vrije dag om Sanne te helpen." w Marcel Olde Rikkert is professor in de geriatrie. door Angelique Rondhuis Sanne Brouwer, met op de achtergrond Stefan Kuiper en Audrey Boeff. foto Cees Baars Sanne's tijdbom tikt gewoon door Sanne Brouwer reageren? gezondheid@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 38