Prent vol historie Een woud van aliens en 4-ival 18 ZEELAND (6 Gruwelijk of macaber wil ik mijn werk niet noemen. Ik wil juist de diepte in zeeland in de vorige eeuw Na de opening vrijdag in Hulst beleefde het jubilerende Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen een gevarieerd weekeinde, met concerten van Oxalys en Spark. van Op de foto van vorige week staat het voormalige grenskantoor in Eede, te vens woning van de rijksontvan ger. Het kantoor lag in de wijk die in de volksmond De Bareere werd genoemd, omdat daar de slagboom, de barrière, de weg af sloot, vertelt Kees Stevense. „In de Eerste Wereldoorlog was hier door de Duitsers een dubbele af rastering geplaatst die onder stroom stond, de beruchte 'elek- trieken draad'. De weg waar Stevense het over heeft, is de rijksweg Aarden- burg-Maldegem. „Het paard staat in de richting van Aardenburg", vertelt de familie Hollevoet. R. Rootsaert uit Eede weet: „In de tijd dat de foto genomen is, rond 1910, heette de rijksweg nog Rijkssteenweg. Deze weg is door Napoleon als route imperiale ont worpen en grotendeels voltooid. Het was een stenen weg van Mal- degem tot aan Breskens." Rechts op de foto getuigen de rails van een tramverbinding, die volgens Rootsaert in 1949 is ver vangen door een buslijn. Napoleon is niet de enige adellij ke link met Eede. In de buurt van de foto zette koningin Wilhelmi- Een nieuwe opgave uit de collectie van ansichtkaartenverzamelaar Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar zijn deze foto's genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. na na de Tweede Wereldoorlog namelijk voor het eerst weer voet op Nederlandse bodem. Voor R. Rootsaert representeert deze foto ook een persoonlijke ge schiedenis. In het grenskantoor woonde in de jaren veertig rijksontvanger Smits. „Dat was een groot gezin, waar ik dikwijls ging spelen." Het witte huis langs de weg werd bewoond door Rootsaerts grootouders: „Achter het huis lag hun boerde rij." Het grenskantoor is het enige ge bouw op de foto dat nog bestaat. Het heeft in de jaren daarna on der meer dienst gedaan als Rabo bank. Toen het banktoerisme ver dween, is de bank gesloten en sindsdien wordt het gebouw ge bruikt als kantoor. In oktober 1944 zijn de andere gebouwen op de foto verwoest. Rootsaert: „Al les was daar in puin. Met daar middenin een pantserwagen. Op die plaats is nu een plein, met het monument ter ere van de te rugkomst van koningin Wilhel- mina op 13 maart 1945." Het eerste weekend van het Festival was afwisselend van sfeer en kwaliteit. Het accent van de vertolkte werken lag duidelijk op de klassieke periode en mede daar door was het optreden van Spark verrassend. De toehoorders kre gen zondagmiddag een demon stratie van hoe volksmuziek ook klassiek kan klinken. De menging van verschillende muziekstijlen was aangenaam en vernieuwend. Het openingsconcert trok vrijdag in Hulst een volle kerk. Vanwege het jubileum waren er veel geno digden en het concert was aange kondigd als een grootse start. Met een stralend optreden van violiste Lisa Jacobs werd de eerste belofte ingevuld. Zij speelde de ca dens van het vioolconcert van Bruch knap en net als in haar reci tal op 7 juli in Veere ontlokte zij stralende volle tonen aan haar Ru- gieri uit 1683. Haar techniek is goed en zij musiceert met volle overgave. Jammer dat het orkest soms te fors begeleidde en af en toe de violiste overstemde. De negende symfonie van Beetho- \/on ven is overbekend. De muziek is doordrongen van een heroïsch ge voel en de eerste drie delen van het werk zijn eigenlijk muzikaal de mooiste. De eerste twee wer den met accuratesse gespeeld. In het contemplatieve Adagio man keerde er toch wel het een en an der. De helderheid was zoek en de hemelse muziek verzandde. Ve len komen echter om het slotkoor te horen. De Ode aan de vreugde (tekst van Schiller) domineert het vierde deel volledig. De vocale par tijen zijn vreselijk moeilijk. Beet hoven eiste van zijn zangers meer dan het onderste uit de kan. Insis terend hoog zingen is vaak funest en dat was jammer genoeg te ho ren. Echt feestelijk klonk het slot koor niet, en net als in de uitvoe ring in Hulst tijdens het festival in 2000, werkte de (over)akoes- tiek van de basiliek niet mee. (Over)bekende composities spe len werkt drempelverlagend en trekt publiek, maar ook over lage drempels kun je struikelen. Het optreden van Oxalys was aan genaam en rustgevend. Het duo voor viool en altviool van Mozart werd met duidelijk musiceerple- zier vertolkt, maar er waren wel wat ongelijkheden. Het hoorn kwintet van Mozart werd door hoornist van de Munt Jean Pierre Dassonville gespeeld op natuur hoorn. In het allegro waren er en kele glijers te horen, maar het An dante werd sereen en legato ge- Drie weken is de 31-jarige Zeeuw se aan de slag geweest om de bo venste verdieping in een hels beel denparadijs om te toveren. Fysie ke kunst die je fantasie direct op tilt laat slaan. Drakenskeletten, uitgeholde kadavers, vervreem dende woekeringen, kruiperige tentakels. Onvermijdelijke beel den die komen boven golven. Zo'n verleidelijke droomwereld die kan ontaarden in een nacht merrie. Maartje Korstanje, geboren in 's-Heer Hendrikskinderen en nu wonend en werkend in Amster dam, is een waar beeldend talent dat een stormachtige carrière doormaakt. In 2007 haalde zij de shortlist van de Prix de Rome. On langs kreeg zij de Culturele Prijs Goes toegekend. Het Jan Cunen pikt haar werk op het juiste moment op en bewijst maar weer eens dat de durf en ver nieuwingsdrang van dit museum onvervangbaar is. Zo'n 25 beelden zijn er te zien waaronder bruiklenen uit privé- collecties en musea. Prijsstuk is het speciaal vervaardigde werk dat stoutmoedig door Jan Cunen is aangekocht. Een museumzaal- vullend werk dat veel weg heeft van een in de haast achtergelaten, archeologische opgraving waarbij delen van een groezelig dinosau russkelet nog druipend op schra gen zijn tentoongesteld. Het werk is gerealiseerd in het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch en het is een van de eerste keren dat Korstanje op zo'n groot schalige wijze met klei werkt. Liefdevol kiest zij voor bijzonder beeldend materiaal. Het is alsof haar sculpturen uitgroeisels zijn van het materiaal zelf. De meeste sculpturen zijn opgebouwd uit karton en houtlijm, verder rijke lijk opgetuigd met exotische bouwmaterialen als polyurethaan- schuim, kunsthars, rubber, hout en gipsplaat. Atypisch kunstmateriaal dat bij voorbeeld ook door kunstenaarcol lega's als David Bade en Folkert de Jong nieuw leven wordt inge blazen. Maar Korstanjes werk reikt dieper en is ongrijpbaarder dan de cynische, gewild speelse wereld van Bade en De Jong. Zij kruipt met haar persoonlijke werk in je onderbewustzijn en is in die zin te vergelijken met een zielknijpende kunstenares als Louise Bourgeois. Maartje Korstanje zeifis eerder be scheiden en kiest haar woorden zorgvuldig. Haar overdonderende werk zegt eigenlijk alles. Op de ba lustrade van het Jan Cunen hangt 'P':' Over lage drempel Winnaars van de waardebonnen zijn: A.J. Putter, Temeuzen,- R. Rootsaert, Ee de; Goes; fam Heetsonne, Zuidzande. RECENSIE door Jeanette Vergouwen Zeeuwsch-Vlaanderen y door Mark van de Voort OSS - Met de allereerste solo-expo sitie van kunstenares Maartje Kor- stanje steekt Museum Jan Cunen in Oss bewonderenswaardig zijn nek uit. Maartje Korstanje Werk van Maartje Korstanje in Mu seum Jan Cunen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 62