1 Klantvriendelijkheid zit er van nature in WERKEN 5 nr lij" u- J- o- e- or i Heeft u een geliberaliseerd huur contract, dan gelden de maximale huurverhoging en het puntensys teem helaas niet. Een huurcon tract is geliberaliseerd, als de huur bij het afsluiten van het con tract hoger lag dan de liberalisatie- grens van dat moment. Die be draagt dit jaar 681,02 euro. Met een geliberaliseerd huurcontract bent u afhankelijk van de grillen van uw huisbaas. Die mag de huur eens per jaar onbeperkt ver hogen. Bent u het daar niet mee eens, dan rest u niets anders dan een nieuwe woonruimte te zoe ken. Ja, u kunt de prijs laten toetsen door de Huurcommissie. Omdat de huur hoger is 681,02 euro gaat het hier om een geliberaliseerde huurwoning. Dat wil zeggen dat het Woningwaarderingsstelstel, ook wel puntensysteem ge naamd, niet van toepassing is en u de Huurcommissie niet kunt in schakelen bij conflicten. Er is ech ter één uitzondering: in de eerste zes maanden van het huurcon tract kunt u de huurprijs laten toetsen door de Huurcommissie. Op grond van het puntensysteem wordt dan bepaald wat de maxi male huurprijs is. Als er een maxi male Huurprijs wordt vastgesteld die onder de liberalisatiegrens ligt, gaat de huurprijs omlaag en is de huurovereenkomst niet meer geliberaliseerd. Ja, ook voor onderhuurders geldt de wettelijke maximale huurprijs en huurverhoging. Maar let op: op andere punten wijkt de huur- bescherming van de onderhuur der wel af. Zo is bij hospita kamers de eerste negen maanden van het huurcontract proeftijd. Binnen die proeftijd mag de ver huurder zonder opgave van re den de huur opzeggen. Wel moet hij een opzegtermijn van mini maal drie maanden aanhouden. Woont de hospita zelf ook in het huurhuis, dan moet de kamer huurder ook vertrekken als de huurovereenkomst tussen de hos pita en de hoofdverhuurder - bijvoorbeeld een woningstichting of particuliere verhuurder - wordt beëindigd. De kamerhuur der heeft in dat geval dus geen aparte huurbescherming. Oók belangrijk: kamerhuurders hebben geen recht op huurtoe- slag. Ook de werkvloer lijdt onder de economische crisis. Defaitisme, frustraties en angst steken de kop op. Ben jij intussen al een laat-maar-waaien-type? at was even schrikken, me dio augustus, toen eco noom en Nobelprijswin naar Paul Krugman Neder land een veeg uit de pan gaf. De crisis bestrijden met strenge bezuinigingen? Dat helpt niet om de economie weer op stoom te krijgen, stelde Krugman. Integen deel. Wat je eraan overhoudt, is een achter blijvende economie en een gefrusteerde be volking. Frustraties zijn er inderdaad genoeg. Zeker bij wie zijn baan kwijtraakte en nauwelijks opnieuw aan de bak komt. Maar ook bij mensen die nog wél aan het werk zijn. De sfeer op de bedrijfsvloer heeft namelijk flink te lijden onder de economische crisis. Nee, dat is niet overdreven. Onderzoek van vacaturesite Jobbird bijvoorbeeld, laat zien dat 84 procent van de werknemers vindt dat de crisis de werksfeer negatief beïn vloedt. Voornaamste oorzaken: toenemen de werkdruk, stress omdat je baan mis schien wel op de tocht staat, concurrentie met collega's. Het resultaat? De helft van de werkzoeken den die van baan wil veranderen, wil dat omdat de sfeer op de huidige werkplek te wensen overlaat, aldus onderzoek van uit zendbureau Uniqüe. Een jaar of vijf gele den was dat nog 37 procent. De keuze voor een nieuwe baas wordt inmiddels voor 69 procent bepaald door de sfeer en cultuur in het oude en nieuwe bedrijf. Nog een gevolg van de crisissfeer op de werkvloer: een slechte werksfeer kost be drijven geld. Wie niet gemotiveerd is, pres teert nou eenmaal minder. Dat blijkt wel uit het verhaal van Violette (42), wiens baan en die van een paar colle ga's aan het eind van het jaar ophoudt te bestaan. Ten onrechte, vinden zij en haar collega's. Op andere afdelingen van het pro ductiebedrijf zou nog best werk voor hen te vinden zijn. Maar daar wil het bedrijf niet aan. „En dus tellen we nu af. Niemand loopt nog erg hard. Dat geldt ook voor mij. Ik gooi er niet met de pet naar, maar mijn houding is wel veranderd. Ik doe mijn kunstje en dat is het. Van de extra stap die ik vroeger zou zetten, is geen sprake meer." Om de motivatie toch op peil te houden, geeft haar baas sinds kort zo nu en dan ca deautjes weg. Maar dat levert alleen maar cynische reacties op. „Wat moet ik met een paraplu?", smaalt Violette. „Geef me maar wat loonsverhoging. Dat scheelt straks, als ik in de WW zit." Nog even terug naar Paul Krugman. Zijn betoog dat strenge bezuinigingen de econo mie schaden en voor frustaties zorgen, sluit aan bij onderzoek van het Duitse Insti tute for the Study of Labor, eerder dit jaar. Daaruit blijkt dat er in essentie twee soor ten werknemers zijn: zij die werk belang rijk vinden en zij die werk onbelangrijk vinden. Dat zie je terug in hun manier van werken. Wie zijn werk belangrijk vindt, gaat er, logisch, 'serieuzer mee om en vindt het verschrikkelijk werkloos te raken. Tot zover weinig nieuws onder de zon. Maar opmerkelijk is wel dat de studie aan toont dat een economische recessie die houding kan veranderen. Werknemers die van nature veel waarde hechten aan hun werk, kunnen zich een onverschillige hou ding gaan aanmeten. En die houding laat zich niet zomaar weer wegpoetsen, als de crisis voorbij is. Het kan jaren duren voor dat de positieve instelling van weleer hele maal terug is. Dit verklaart onder meer waarom de werk loosheidscijfers in Europa tussen de jaren zeventig en het midden van de jaren negen tig van de vorige eeuw almaar bleven stij gen, aldus de onderzoekers. Het kon ons al lemaal te weinig schelen. De oplossing zou volgens velen in handen kunnen liggen van de regering. Als die maar snel genoeg in actie komt, valt het tij nog te keren, is het idee. Elke maatregel die leidt tot hogere lonen en extra werkgele genheid zou daardoor voorkomen dat ge motiveerde mensen voor lange tijd veran deren in laat-maar-waaien-types. Intussen gaat het er in Nederland niet vro lijk aan toe binnen bedrijven. Managers worden harder, werknemers zijn bang voor ontslag, er is meer onderlinge competitie en de werkdruk neemt toe, blijkt uit onder zoek van de Landelijke Vereniging van Ver trouwenspersonen (LLV). Nog een andere zorgelijke ontwikkeling is dat mensen uit angst hun mond houden over dingen die niet kloppen. LW-voorzit- ter Anne de Ruiter: „Problemen komen nog steeds voor, maar blijven broeien zon der dat ze worden aangepakt. Dat geeft niet alleen nog meer spanningen, maar kan ook resulteren in ziekte en uitval." Ook de vakbonden CNV en FNV merken dat angst velen ervan weerhoudt in op stand te komen als hun baas onrealistische of onacceptabele eisen stelt. Vicevoorzitter Piet Fortuin van CNV Vakmensen: „Men sen zijn bang dat zij anders de eerstvolgen de zijn bij een reorganisatie." De bonden stelden in mei dit jaar een zoge heten crisismeldpunt in. Daar kwamen zo'n 150 meldingen binnen van misstan den in bedrijven. Zo zijn er werkgevers die opeens reisuren niet meer uitbetalen. Maar het komt ook voor dat werknemers wor den gedwongen loon of vakantiedagen in te leveren. En dan zijn er nog de bazen die hun werknemers 'vrijwillig' ontslag laten nemen om ze daarna weer in te huren als flexwerker. Overigens bleek meer dan de helft van de klagers bij het crisismeldpunt anoniem te willen blijven, uit angst voor repercussies. Problemen blijven broeien zonder dat ze worden aangepakt Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Irma Verstrate van woningbouwvereniging Zeeuwland. Waaruit bestaat je werk „Onder andere het opne men van de telefoon en het. doorverbinden naar de juis te personen. Verder ontvang ik bezoek, komt de algemene e-mail bij mij bin nen, verzorg ik de uitgaande post en an dere administratieve taken." Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon? „Dat is heel verschillend. Maandag is al tijd een drukke dag. Zeker als het in het weekend veel geregend of gesneeuwd heeft, bellen veel mensen voor een repa- ratieverzoek. De telefoon kan dan non stop rinkelen. Maar één telefoontje per uur komt zelden voor, misschien wel eens vrijdag aan het eind van de dag." Welke vraag komt het meest voor? „Het verzoek om doorverbonden te wor den met de reparatieservice. Sinds kort hebben we daar een speciaal gratis servi cenummer voor, maar toch bellen men sen nog vaak het hoofdnummer." Wht is het gekste telefoontje dat je ooit hebt gehad? „Mensen worden wel eens boos, bijvoor beeld wanneer ze een verkeerde keuze maken in het menu van de servicelijn en bij mij terechtkomen. Gelukkig bel len ze soms ook terug om te zeggen dat ze het niet persoonlijk bedoelden." Wanneer sta je met een mond vol tanden? „Zojuist, toen ik gebeld werd voor een interview! Verder gebeurt dat nooit, je wordt geacht snel te schakelen. Als ik 't niet weet, overleg ik met de achterban. Ben jij het visitekaartje van het bedrijf? „Dat is wel het doel. Klantvriendelijk heid staat hoog in het vaandel bij Zeeuwland. Het is geen rol die ik speel, ik denk dat het er bij mij van nature in zit. Ook als mensen bijvoorbeeld bij de gemeente moeten zijn, help ik ze graag door het goede nummer te geven." ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2013 door Irene van den Berg Naar aanleiding van het artikel 'Huurverhoging hoef je niet zonder meer te accepteren' heb ik een vraag over hoe het zit met huurverhogin gen in de vrije sector. Sinds 1 juli dit jaar is de huur van onze woning na melijk verhoogd met 4 procent. 2 Ik zoek al een hele tijd een stu dio in Amsterdam. Ik heb er nu een gevonden voor 700 euro per maand; ontzettend veel geld voor 20 vierkante meter. Kan ik de huurprijs ergens laten toetsen? 3 Ik ben student en heb een ka mer in onderhuur bij een hospi ta. Geldt de maximale huurverhoging ook voor mij? door Jolenta Weijers illustratie Monnikenwerk WAT BEPAALT DE WERKSFEER? Een prettige of vieze geur Hoge of lage werkdruk Chagrijnige of vrolijke collega's Mate van collegialiteit Sociale contacten op het werk Het humeur van de baas Al of geen schone omgeving De temperatuur op de werkplek Anne de Ruiter

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 93