Werk valt of staat met een goede voorbereiding Als we in een restaurant echt goed gegeten hebben, geven we onze complimenten door aan de kok. Normaal gesproken blijft de deur van de keuken voor de gasten echter dicht. Voor deze keer gunt chef-kok Marcel Schouwe naar van restaurant Karei V ons een kijkje in de keuken. 11:30 uur: De werkdag begint. Eerst kleden wij onszelf om en zetten we alle basisapparatuur aan. Je moet dan denken aan de warmkast voor borden et ce tera, de vaatwasser, de frituur en de oven. 11:35 uur: We gaan de mise en place bekijken. Ons werk valt of staat met een goede voorbereiding. Als al les goed klaar staat, ben je puur met de gerechten bezig wanneer de gasten binnenkomen. De voor bereiding gaat door tot twee uur in de middag. 12:00 tot 15:00 uur: We zijn open voor de lunch en bereiden bestellin gen. Ondertussen gaan ook de voorbereidingen voor de avond door en tussendoor wassen we af. 17:30 uur: Openingstijd voor het diner. We kunnen nog wat kleine dingetjes doen voordat we aan de gerech ten zelf gaan werken. Bij het bereiden van de ge rechten moeten we ook rekening houden met de wensen van de gasten en indien mogelijk aanpas sen. Ie bent klaar met het bereiden van gerechten wan neer de laatste gast het laatste gerecht gekregen heeft. Deze tijd kan sterk variëren en het kan soms best laat worden. Nadat we het laatste ge recht bereid hebben gaan we de keuken en de ap paratuur nog schoon maken. ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2013 WERKEN 3 t kennis en creativiteit Chef-kok Marcel Schouwenaar en leer ling-kok Jean- Paul Kos ten zijn bezig met de de mise en place, foto's Marcelle Davidse Numac Nederland bv en BLW Kunstoffen beste leerbedrijf Numac Nederland bv uit Venray en BLW Kunststoffen uit Nuenen is het beste leerbedrijf in de catogerie meer dan 25 medewerkers. De beste onderneming onder de 25 werkne mers is BLW Kunststoffen uit Nue nen. Beide bedrijven namen onlangs een award en een cheque van 2500 euro in ontvangst. Onder de genomi neerden in de categorie >25 werkne mers bevond zich de Koninklijke Hollestelle uit Goes. Numac heeft een eigen academy waarvan volgens de jury niet alleen het technisch mbo-onderwijs maar ook de klanten profijt hebben. BLW kreeg de prijs omdat het zelf het initiatief nam voor een praktijkge richte opleiding op mbo-niveau en daarvoor samenwerking zocht. ZZP'er moet steeds verder reizen voor opdrachten Kleine zelfstandigen moeten steeds verder reizen voor hun opdrachten. Dat is een gevolg van de crisis. De totale reistijd bedraagt 8,8 uur per week, 105 minuten per dag. Dat is beduidend meer dan de gemiddel de Nederlander, die iets meer dan een uur per dag onderweg is. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barome ter. Vrijwel alle zzp'ers hebben een auto. Om bij hun opdracht(en) te komen zijn ze per maand rond de 220 euro kwijt aan diesel en benzine. Milieu vriendelijke auto's winnen terrein. Iets minder dan de helft is van plan komend jaar te besparen op zijn reis kosten. Zestig procent van de zzp'ers berekent de reiskosten via zijn uurta rief door aan de opdrachtgever. Klanttevredenheid IT-bedrijven stijgt tot recordhoogte Vrijwel alle zzp'ers hebben een auto; ze reizen ook meer voor hun werk dan de gemiddelde Nederlander, foto Jerry Lampen/ANP Klanten van automatiseringsbedrijven zijn de afgelopen tien jaar steeds posi tiever geworden. In 2004 en 2005 scoorde geen enkel IT-bedrijf een ze ven in het onderzoek naar klanttevre denheid van Incompany. Nu lukt dat twaalf bedrijven. De top 3 scoort bo ven een 7,5. Vooral dit jaar gaan de scores zo snel omhoog dat de IT is uitgegroeid tot de beste branche voor klanten. De algehele progressie die zakelijke dienstverleners de afge lopen tien jaar maakten, is groot. Het aantal bedrijven dat een zevenplus scoort in het onderzoek, is gestegen van zestien procent in 2004 naar vijf tig procent in 2013. In 2004 waren maar heel weinig automatiseerders, banken en yerzekeraars in staat om hun klanten tevreden te stellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 91