MEDIA 35 TERUGGESPOELD: RAIN MAN Jonge beautyblogsters zijn razend populair op YouTube. TLC haalt het fenomeen nu naar televisie. Miss Lipgloss - alias Cynthia Schultz uit Zwolle - laat zien hoe je de perfecte look creëert. Goed reinigen met milde face- wash, liefst twee keer per dag. Zo voorkom je een een vlekke rige huid en blijft je make-up mooi. Als Cynthia Schultz (23) één gouden tip mag geven, is het deze. Een stappenplan om je nagels mooi te lakken, je haar op te steken of de perfecte eyeliner aan te brengen? De lek kerste dagcrème of de fijnste shampoo? Ze draait haar hand er niet voor om. 'Ik vertel je graag over mijn haar holy grails; mijn megafavoriete haarproducten van dit mo ment waar ik echt niet zonder kan. Al een tijd je een trend, en ook bij mij: volumepoeder. Can't. Live. Without'. Haar blog Misslipgloss.nl, waarop ze dit soort tips deelt, wordt elke dag door 50.000 overwe gend jonge vrouwen verslonden. Haar Youtu- bekanaal vol stap voor stap-filmpjes, telt bijna 30.000 abonnees. Ze heeft een webshop waar ze haar favoriete producten verkoopt en on langs verscheen haar eerste boek: Cynthia Beau ty. Kortom, Miss Lipgloss uit Zwolle is groot in Nederland. Toch is ze internationaal gezien een ukkepuk. De Amerikaanse beautygoeroe Michelle Phan bijvoorbeeld, hikt al tegen de 5 miljoen Youtube-abonnees aan, de Britse zus jes van Pixiwoo.com hebben anderhalf miljoen fans. Niet gek dat vrouwenzender TLC dit feno meen naar tv haalt. In het nieuwe mini-pro gramma TLC make-up showt Cynthia in korte 'tutorials' hoe je stap voor stap perfecte smo- key-eyes maakt of een sollicitatie-waardige look creëert. Schultz was 16 toen ze met haar blog begon, in Nederland was ze een van de eersten. Waar om? „Ik hield gewoon heel erg van make-up", zegt de natuurlijke schoonheid droogjes. „Als 8-jarige zat ik al in de toilettas van mijn moe der te rommelen en als ik had gespaard, kocht ik make-up. Omdat ik geen vriendinnen had met wie ik mijn voorliefde kon delen, én aar dig kon schrijven, ben ik op aanraden van mijn vader een blog begonnen." Al snel had ze honderden 'vriendinnen' om beautytips mee te delen. „In 2008 zat ik al op tweeduizend unieke bezoekers per dag." Vanaf dat moment werd ze interessant voor cosmeti- camerken die in jonge blogsters een perfecte marketingtool zien. Ze struint nog steeds dro gisterijen af op zoek naar nieuwe producten, maar met haar huidige fanbase hoeft ze eigen lijk de deur niet meer uit. Er gaat geen dag voorbij of Miss Lipgloss krijgt een pakketje af geleverd, met het vriendelijke verzoek er aan dacht aan te besteden. „Ik krijg echt heel erg veel", zegt ze lachend. „In het begin gaf ik veel weg aan familie en vriendinnen, maar die heb-- ben de kasten ook al vol. Nu geef ik 80 procent aan Look Good... Feel Better, een stichting die workshops geeft aan kankerpatiënten in het ziekenhuis. Eens in de drie maanden halen ze de spullen bij me op." Is ze ingepalmd door de cosmetica-industrie? „Nee, ik vind niet opeens alles fantastisch. En als bedrijven betalen voor aandacht op mijn site, dan zet ik dat er altijd duidelijk bij. Van de veertien blogs die ik per week schrijf, zijn er misschien twee commercieel. Ik doe echt al leen iets met een product als ik het zelf echt goed vind." Grappig genoeg zijn haar maandag- w blogs - waarin ze in dagboekstijl, gelardeerd met alledaagse kiekjes, haar week beschrijft - het populairst. „Vaak gaat het niet eens over make-up. Met persoonlijke verhalen scoor je de meeste reacties." Schultz kan inmiddels ruim leven van haar liefhebberij en stopte na twee jaar met de hbo-opleiding journalistiek, omdat ze het te druk kreeg met haar blog. „Ik schrijf wel voor bladen als Cosmo Girl, maar dat doe ik erbij, omdat ik het leuk vind." Haar Youtube-fïlmpjes zijn nog steeds de een voud zelve. Schultz laat, met zichzelf als mo del, zien hoe je eyeliner aanbrengt of je haar in de krul zet. Niet in een studio, maar gewoon aan tafel, soms hangt er zelfs een roze badjas in beeld of is een stuk van de boekenkast te zien. „Ik zet gewoon de camera op een statief en begin met kletsen. Van tevoren bedenk ik wat ik ongeveer wil vertellen en laten zien, maar ik heb nooit een script." Bij TLC doet ze hetzelfde. „Alleen is het een stuk gelikter en worden de teksten wel vooraf uitgeschreven." Of de formule ook op tv werkt, is afwachten. Maar Cynthia Schultz heeft er vertrouwen in. „TLC heeft ongeveer dezelfde doelgroep als ik, maar die vrouwen struinen misschien niet allemaal de beautyblogs af. Veel vrouwen denken dat het heel moeilijk is jezelf goed op te maken. Ze zien een prachtig opgemaakt model in een recla mecampagne en denken: 'dat kan ik nooit'. Ik laat zien dat het wel kan en dat het helemaal niet zo moeilijk is." ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2013 Ik ben niet echt een groot fan van eind-goed-al-goed-films. Zeker niet als ze 'Amerikaans' - enorm uitvergroot en flink overdreven - zijn gemaakt. Maar uitzonderingen bevestigen ook in dit geval weer eens de regel. Neem nu bijvoorbeeld Rain man, de door Barry Levinson geregisseerde roadmovie uit 1988, met Tom Cruise en Dustin Hoffman. De ontwikkeling van de film en de uiteindelijke afloop ervan ontroerden zelfs mij enigszins. Is het dan zo'n tranentrekker? Nou, dat valt op zich nogal mee, al staat de film officieel wel te boek als drama. Maar het is een film waarin 'broederliefde' heel prominent aan de orde komt en dat thema raakt nu eenmaal menig man. Aanvankelijk is er van genegeheid tussen Charlie (Tom Cruise) en Raymond Babbitt (Dustin Hoffman) trouwens geen sprake. Sterker, ze weten van eikaars bestaan niet eens af. Charlie, een egoïstische yup, verliet al jong het ouderlijk huis en sneed de banden met zijn vader finaal door. Raymond - fantastisch gespeeld door Hoffman, die er een Oscar voor kreeg, een prijs die ook de film, de regie en het scenario ten deel viel - is autistisch. Hij woont al bijna zijn hele leven in een speciaal verzorgingshuis. Als hun vader over lijdt en het overgrote deel van de erfenis (3 miljoen dollar) naar Raymond gaat - voor de 'afvallige' Charlie is er slechts een oude auto, een Buick Roadmaster - komen ze Dustin Hoffman en Tom Cruise in de film Rain man uit 1988. in eikaars leven. Charlie wil uiteraard zijn deel van het fortuin - liever nog alles - en neemt zelfs een rigoreuze maatregel: hij 'ontvoert' Raymond en neemt hem mee van Cincinnati naar Los Angeles. Op die tocht leert hij steeds meer van zijn broer. Zo komt Charlie te weten dat Raymond uitzonderlijk goed is met getallen en een fenomenaal geheugen heeft: hij is gemodelleerd naar de bestaande Kim Peek, verstandelijk beperkte man met savantsyndroom, een autistische stoornis die gepaard gaat met speciale geestelijke vermogens. Het levert de nodige (tragi)komische situaties op. Zo wil Charlie met zijn broer het vliegtuig nemen, maar Raymond weigert halsstarrig en flipt zelfs. Hij somt ongelukken op die ooit gebeurden met maatschappijen waarmee ze zouden kunnen vliegen. Charlie's gevatte weerwoord dat elke maatschappij wel eens gecrashed is, wordt direct gecounterd: 'Qantas never crashed'. En inderdaad, die Australische maatschappij kreeg nog nooit een ongeluk sinds de intrede van het straalvliegtuig. Charlie probeert de speciale gaven van zijn broer uit te melken in het casino, maar gaandeweg groeit het begrip en de liefde voor zijn speciale broer. Hij legt zich er uiteindelijk zelfs bij neer dat Raymond teruggaat naar het verzorgingshuis. Hij is dan nog steeds geen miljoenen dollars rijker. Maar wél een broer. Bauke Boersma foto Janey van Ierland Miss Lipgloss geeft make-uples door Rivka Groenier TLC Make-up. Vanaf maandag (30 septem ber), TLC, 19.30 uur. reageren? media@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 79