REIZEN 29
Wie er 's winters even tussenuit wil naar een niet al
te verre, warme bestemming, zou eens een cruise
langs de Verenigde Arabische Emiraten kunnen
overwegen. Dan zie je elke dag een andere wereld.
Het komt goed uit dat we op
de eerste dag aan boord van
de Costa Classica de Perzi
sche Golf bevaren. 'Op zee',
meldt het dagprogramma.
De vaardag besteden wij
om het veertien verdiepin
gen tellende schip te verkennen. We note
ren restaurants, bars, casino, bibliotheek,
internetcafé (peperduur), zwembadjes, spa
en beautysalon, fitnessruimte, disco, kids-
hol, gebedsruimtes, winkels en niet te ver
geten het theater voor films en shows. De
rest van de week maken wij slechts spaar
zaam gebruik van deze faciliteiten. We zijn
te druk met excursies. Aan het kapiteinsdi
ner doen we wel mee, we bubbelen een
keer in de jacuzzi en we laten ons 'al zonne-
stoelend' een drankje bezorgen.
Het binnenvaren van de haven van Muscat
duurt door onstuimig weer langer dan ge
pland. Het miezert nog als we uiteindelijk
aan land gaan. Olie en gas heeft Oman in
overvloed, maar de weldaad wordt bedui
dend minder opvallend uitgedragen dan el
ders op het Arabisch schiereiland. Ojnan is
een gewilde bestemming voor bijvoor
beeld jeepsafari's door de woestijn en om
oude culturen op te snuiven. We beperken
ons nu tot de hoogtepunten van de hoofd
stad, een uitstapje naar het lemen fort in
Nakhl dat uit de derde eeuw dateert en de
warmwaterbronnen bij Al-Thowarah.
Twee dagen later meren we af in een onbe
kend stukje Oman: schiereiland Musan-
dam. Het eerste wat 's morgens opvalt zijn
de honderden Iraanse speedbootjes die de
Straat van Hormuz zijn overgestoken om
handel te drijven. Daarmee wordt een
barstje geslagen in de internationale boy
cot tegen Iran. Bootjes vol schapen waar
van de lading bij aankomst direct in trucks
wordt afgevoerd. Tegen de avond gaan de
zelfde bootjes, huizenhoog beladen met in
plastic gewikkelde kisten, terug naar Iran.
Vol elektronica, huishoudelijke apparaten,
sigaretten en andere goederen.
Per jeep gaan wij naar Jebel Harim, met
2.000 meter de hoogste top van het schier
eiland. Het is een avontuurlijke rit over
smalle, bochtige, soms steile, maar vooral
stoffige zandwegen. Eerst langs dadelpal
men en wierookbomen, al snel wordt het
landschap droog, woest en kaal. Interessant
zijn de rotsen met fossielen van vissen,
krabbetjes en zeepaardjes. Dit gebied lag
miljoenen jaren geleden onder water.
Vele zeemijlen verder meren we af in Khor
Fakkan, enclave van het emiraat Sharjah,
Van hieruit kun je ook het vierde emiraat
van deze trip, Fujairah, aandoen. Het is
druk in de Golf van Oman. Tientallen sche
pen, meest tankers, wachten op toestem
ming de Straat van Hormuz binnen te sto-
men. De contouren van de schepen steken
scherp af tegen de wazige horizon.
Aan land is het ook niet echt rustig. De
kuststrook is klein en wij zijn niet de enige
toeristen. De paar bezienswaardigheden ra
ken overbevolkt, maar we laten onze cultu
rele ontdekkingstocht er niet door versto
ren. Meer oorspronkelijke en alledaagse sfe
ren proeven we op de soeks waar de lokale
bevolking vis, groente en fruit verhandelt.
'Gold to go' meldt de goudkleurige flappen-
tap in de majestueuze marmeren lobby
van het Emirates Palace Hotel in Abu Dha
bi. De machine spuwt goud en dure horlo
ges, mits je er een creditcard met ongelimi
teerd tegoed induwt. Buitenproportionele
kroonluchters van Swarovski sieren de pla
fonds van dit op één na duurste hotel ter
wereld. De bouw kostte drie miljard dollar.
We verlekkeren ons aan chocoladetaart, be
strooid met 22 karaats eetbare gouden schil
fertjes en aan de met sumak gekruide ca
melburger, ook met bladgoud. De taart
kost 50 euro, de burger 25 euro. Voor min
der dan een tientje drink je camelcino, cap
puccino met kamelenmelk. En de microkor
rels van het hotelstrand komen uit Alge
rije. De rijkdom moet worden getoond en
daar is Abu Dhabi prima in geslaagd.
De stad in het gelijknamige emiraat is
hoofdstad van de zeven Verenigde Arabi
sche Emiraten. Het is een glinsterende te
genpool van het zwarte goud en kleurloze
gas die uit de bodem komen en verant
woordelijk zijn voor 60 procent van het na
tionale inkomen. Abu Dhabi wordt soms
met New York vergeleken. Ten onrechte.
Vrijwel niets is er (meer) authentiek, daar
voor kun je alleen in het heritage village te
recht, een minidorpje waarin de tijd van
voor de olie, toen dadels en parels het kari
ge leven beheersten, wordt uitgebeeld.
Langs mangroven, die steeds minder leefge
bied hebben, rijden we naar Yaseiland, een
kunstmatig eiland dat als vrijetijdsgebied
ontwikkeld wordt. Troeven zijn Ferrari
World, 's werelds grootste indoor pretpark
en het Formule I-circuit. De racebaan loopt
voor een deel door het Yas Marinahotel, zo
dat je vanachter je eitje en jus d'orange de
bolides voorbij ziet en hoort scheuren. Op
de terugweg naar de haven snuiven we ge
lukkig iets meer colour locale op in de im
posante sjeik Zayedmoskee die plaats biedt
aan 40.000 pelgrims en de grootste van de
Emiraten is.
We vergeten de tijd en missen bijna de
boot. Lichte stress op de kade. De loop
plank is half ingetrokken, de trossen staan
op punt van losgooien. Als opgejaagde scha
pen vliegen we naar binnen. Het gefronste
gelaat van de kapitein, buiten op de brug,
verraadt ernstig noodweer. Vertraging.
Muscat
ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2013
Oude culturen en
moderne overdaad
Perzische
Golf van
Oman
door Gerard Chel
WAAR EN WAT
reageren?
V reizen@depersdienst.nl
De Costa Classica, 220 meter lang en gebouwd in 1991, werd in 2001 geheel gereno
veerd. Er is ruimte voor 1.680 passagiers en 590 bemanningsleden.
Deze negendaagse cruise van Costa Cruises kan geboekt worden bij Stip Reizen. Kijk
voor meer informatie op www.stipreizen.nl en www.costacruises.nl.