REIZEN 29 Wie er 's winters even tussenuit wil naar een niet al te verre, warme bestemming, zou eens een cruise langs de Verenigde Arabische Emiraten kunnen overwegen. Dan zie je elke dag een andere wereld. Het komt goed uit dat we op de eerste dag aan boord van de Costa Classica de Perzi sche Golf bevaren. 'Op zee', meldt het dagprogramma. De vaardag besteden wij om het veertien verdiepin gen tellende schip te verkennen. We note ren restaurants, bars, casino, bibliotheek, internetcafé (peperduur), zwembadjes, spa en beautysalon, fitnessruimte, disco, kids- hol, gebedsruimtes, winkels en niet te ver geten het theater voor films en shows. De rest van de week maken wij slechts spaar zaam gebruik van deze faciliteiten. We zijn te druk met excursies. Aan het kapiteinsdi ner doen we wel mee, we bubbelen een keer in de jacuzzi en we laten ons 'al zonne- stoelend' een drankje bezorgen. Het binnenvaren van de haven van Muscat duurt door onstuimig weer langer dan ge pland. Het miezert nog als we uiteindelijk aan land gaan. Olie en gas heeft Oman in overvloed, maar de weldaad wordt bedui dend minder opvallend uitgedragen dan el ders op het Arabisch schiereiland. Ojnan is een gewilde bestemming voor bijvoor beeld jeepsafari's door de woestijn en om oude culturen op te snuiven. We beperken ons nu tot de hoogtepunten van de hoofd stad, een uitstapje naar het lemen fort in Nakhl dat uit de derde eeuw dateert en de warmwaterbronnen bij Al-Thowarah. Twee dagen later meren we af in een onbe kend stukje Oman: schiereiland Musan- dam. Het eerste wat 's morgens opvalt zijn de honderden Iraanse speedbootjes die de Straat van Hormuz zijn overgestoken om handel te drijven. Daarmee wordt een barstje geslagen in de internationale boy cot tegen Iran. Bootjes vol schapen waar van de lading bij aankomst direct in trucks wordt afgevoerd. Tegen de avond gaan de zelfde bootjes, huizenhoog beladen met in plastic gewikkelde kisten, terug naar Iran. Vol elektronica, huishoudelijke apparaten, sigaretten en andere goederen. Per jeep gaan wij naar Jebel Harim, met 2.000 meter de hoogste top van het schier eiland. Het is een avontuurlijke rit over smalle, bochtige, soms steile, maar vooral stoffige zandwegen. Eerst langs dadelpal men en wierookbomen, al snel wordt het landschap droog, woest en kaal. Interessant zijn de rotsen met fossielen van vissen, krabbetjes en zeepaardjes. Dit gebied lag miljoenen jaren geleden onder water. Vele zeemijlen verder meren we af in Khor Fakkan, enclave van het emiraat Sharjah, Van hieruit kun je ook het vierde emiraat van deze trip, Fujairah, aandoen. Het is druk in de Golf van Oman. Tientallen sche pen, meest tankers, wachten op toestem ming de Straat van Hormuz binnen te sto- men. De contouren van de schepen steken scherp af tegen de wazige horizon. Aan land is het ook niet echt rustig. De kuststrook is klein en wij zijn niet de enige toeristen. De paar bezienswaardigheden ra ken overbevolkt, maar we laten onze cultu rele ontdekkingstocht er niet door versto ren. Meer oorspronkelijke en alledaagse sfe ren proeven we op de soeks waar de lokale bevolking vis, groente en fruit verhandelt. 'Gold to go' meldt de goudkleurige flappen- tap in de majestueuze marmeren lobby van het Emirates Palace Hotel in Abu Dha bi. De machine spuwt goud en dure horlo ges, mits je er een creditcard met ongelimi teerd tegoed induwt. Buitenproportionele kroonluchters van Swarovski sieren de pla fonds van dit op één na duurste hotel ter wereld. De bouw kostte drie miljard dollar. We verlekkeren ons aan chocoladetaart, be strooid met 22 karaats eetbare gouden schil fertjes en aan de met sumak gekruide ca melburger, ook met bladgoud. De taart kost 50 euro, de burger 25 euro. Voor min der dan een tientje drink je camelcino, cap puccino met kamelenmelk. En de microkor rels van het hotelstrand komen uit Alge rije. De rijkdom moet worden getoond en daar is Abu Dhabi prima in geslaagd. De stad in het gelijknamige emiraat is hoofdstad van de zeven Verenigde Arabi sche Emiraten. Het is een glinsterende te genpool van het zwarte goud en kleurloze gas die uit de bodem komen en verant woordelijk zijn voor 60 procent van het na tionale inkomen. Abu Dhabi wordt soms met New York vergeleken. Ten onrechte. Vrijwel niets is er (meer) authentiek, daar voor kun je alleen in het heritage village te recht, een minidorpje waarin de tijd van voor de olie, toen dadels en parels het kari ge leven beheersten, wordt uitgebeeld. Langs mangroven, die steeds minder leefge bied hebben, rijden we naar Yaseiland, een kunstmatig eiland dat als vrijetijdsgebied ontwikkeld wordt. Troeven zijn Ferrari World, 's werelds grootste indoor pretpark en het Formule I-circuit. De racebaan loopt voor een deel door het Yas Marinahotel, zo dat je vanachter je eitje en jus d'orange de bolides voorbij ziet en hoort scheuren. Op de terugweg naar de haven snuiven we ge lukkig iets meer colour locale op in de im posante sjeik Zayedmoskee die plaats biedt aan 40.000 pelgrims en de grootste van de Emiraten is. We vergeten de tijd en missen bijna de boot. Lichte stress op de kade. De loop plank is half ingetrokken, de trossen staan op punt van losgooien. Als opgejaagde scha pen vliegen we naar binnen. Het gefronste gelaat van de kapitein, buiten op de brug, verraadt ernstig noodweer. Vertraging. Muscat ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2013 Oude culturen en moderne overdaad Perzische Golf van Oman door Gerard Chel WAAR EN WAT reageren? V reizen@depersdienst.nl De Costa Classica, 220 meter lang en gebouwd in 1991, werd in 2001 geheel gereno veerd. Er is ruimte voor 1.680 passagiers en 590 bemanningsleden. Deze negendaagse cruise van Costa Cruises kan geboekt worden bij Stip Reizen. Kijk voor meer informatie op www.stipreizen.nl en www.costacruises.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 73