REIZEN 19 Dag Athene Dag 2: Mykonos Dag: Santorini Dag 4: Op zee Dag 5: Katakolon Dag 6: Corfu Dag 7: Kotor Dag 8: Dubrovnik Dag 9: Korcula Dag 10: Hvar Dag 11: Mali Losinj Dag 12: Venetië eg »o- t l ne balg die bij de boot werd geleverd. Zodra het ding zeewaardig was, lag iedereen al hutjemutje te bakken en kon ik opgelucht richting het ruime sop. En echt, alle ellen de was het waard. Eenmaal 100 meter uit de kust, ver van iedereen verwijderd, pluk te ik de vruchten van de inspanningen. Ik was alleen en vrij. Of met z'n tweeën aan het vrijen. Dat kon natuurlijk ook. Het waren uiteraard geen grootse onderne mingen, maar toch. Al peddelend langs de rotsen deed je iets wat de bootlozen niet konden. Ergens aan wal gaan waar je te voet niet kunt komen. De scheepsjongens van de Bontekoe zullen het bevestigen. De vrijheid op het water is aantrekkelijk. Mijn positieve grondhouding veranderde wel een beetje tijdens een experimentele zeiltrip op een recreatiepias. De verhuur der van de boot wilde alleen zaken doen met gevorderde zeilers. Omdat het mij nog al eenvoudig leek, loog ik een bekwaam zei ler te zijn met veel ervaring. Nee, ik liet mij de vrijheid echt niet zomaar ontnemen. Nog voor het afduwen was de verhuurder gelukkig al verdwenen, want het bleek toch een stuk moeilijker dan verwacht. Maar uiteindelijk met het zeil in top kachel- de ik voor de wind naar de horizon. Daar verzamelden zich inmiddels al wat donke re wolken. Toen ik eenmaal een kansloze positie op de plas had bereikt, begon het te stormen. Tegen de wind in terugkomen was mij niet gegeven. De eerste de beste mogelijkheid om vaste wal te bereiken was waar de wind mij heen blies. Met een' luide knal kraakte ik een steiger en toen de erg ste buien voorbij waren, zat er niks anders op dan doorweekt terug te lopen naar de bootjesman. Zo kon het dus ook. Open wa ter, onder normale omstandigheden eën grote vriend, heeft verraderlijke trekjes. En de krachten die daarbij loskomen zijn niet te onderschatten. Ik vertel u daarmee hoogstwaarschijnlijk niets nieuws. Op het eerste gezicht lijkt een cruise mij ook wel wat, maar op het tweede gezicht zie ik er altijd van af. Met vrijheid heeft het immers toch niet zoveel te maken. Je ver plaatst eigenlijk de wal naar het schip. De boot is de baai geworden. En juist op de kust liggen nu de kleine streepjes onbe vlekt strand waar de cruisepassagier einde lijk vrij zou kunnen zijn. Maar ja, daar kan hij dus niet komen. Wel tot de mogelijkhe den behoren de bezoekjes aan havens. Daar is men over het algemeen expert in het fi nancieel leegtrekken van de cruiseschepe ling. Ook al geen fijne gedachte. En toch, als ik in een Caribische haven zo'n drijvende Bijlmerflat zie dobberen, vraag ik me altijd af hoe het zou zijn. Op zo'n boot met zwembaden, aan de kapiteinsta fel, de cocktails, de ondergaande zonnen. Het heeft iets opwindends, de gedachte dat je onbelemmerd over de globe drijft, dat je uit de privé patrijspoort altijd uitzicht op zee hebt. Best romantisch, al is het dood zonde van die paar duizend anderen aan boord. Nee, doe mij toch maar een bootje op de Linge. Ik roei wel. Neem jij de cham pagne mee? Met champagne en lekkere hapjes wor den we op de Star Clipper ontvangen. Het feest is begonnen. Als 's avonds om ïo uur de zeilen worden gehesen, klinkt over het dek Conquest of paradise, mu ziek van Vangelis. Indrukwekkend en prachtig. Er staat een flinke bries, dus worden maar een paar zeilen gehesen. De masten priemen als witte punten de Griekse sterrenhemel in. Om 12 uur vertrekt de tender naar het haventje van Mykonos, met ons aan boord. We zwerven door de straatjes met galeries, kleding-, schoenen- en ju welierszaken, allemaal voor de passa giers van de cruiseschepen. Op een ter ras met uitzicht op de windmolens van Mykonos drinken we een cola en ten paar wijntje. We mogen 18 euro afreke nen. Dan keren we snel terug naar het schip, want dat wacht niet. Wie te laat komt, kan zijn paspoort ophalen bij de plaatselijke havenmeester. En hij moet maar zien hoe hij weer aan boord komt. Om 8 uur doen we gymnastiek aan dek en om ïo uur geeft cruise-director Peter z'n dagelijkse lezing. Vandaag vertelt hij over het vulkanische eiland Santorini, waarvan we later de baai, een enorme krater, zullen binnenvaren. Als likken slagroom op een chocoladetaart liggen de witte, Griekse dorpjes uitgesmeerd op de bruine kraterwanden. Daar klim men we in de middag naartoe, via een steile trap van bijna 6oo treden. Kijk, daar in de diepte ligt ons schip. De vier masten zijn zo groot als tandenstokers. Zonnen, lezen, naar de zeilen kijken, in slaap gewiegd worden, zeemansliederen zingen, cocktails mixen, dekgolf spelen. Wie niet in staat zichzelf te vermaken, hoeft zich geen zorgen te maken. Per bus gaan we naar Olympia, de ge boorteplaats van de Olympische Spelen. Deze werden hier van 776 voor Christus tot 393 na Christus gehouden. Nu resten er alleen brokstukken, pilaren, de ren baan, veel verhalen en een museumpje. Als we in de middag terug aan boord ko- men, vertolkt onze zingende barman Al berto net de song New York, New York. Deze reis is een prachtige tijdmachine. We komen om 9 uur aan en lopen een uur later het Archilleion binnen, buiten verblijf van de Oostenrijkse keizerin Sisi. Dan koffie in Corfu's hoofdstad Ker- kyra, een leuke, gezellige plaats. Bij te rugkomst op de kade ligt pal naast de Star Clipper een cruiseschip afgemeerd, zo'n drijvend flatgebouw. Onze viermas- ter valt erbij in het niet. 's Middags klim ik op volle zee de mast in naar het kraaiennest. Boven mij de onmetelijke lucht met wat wolkenflarden, onder me genietende mensen tussen het hoogop- spattende schuim. Wind, vrijheid. Bijna drie uur varen we door de wonder schone baai van Kotor, om in de middag aan te komen in Kotor in Montenegro. Het blijkt een intiem middeleeuws stad je. Als we een paar uur later terugkeren op de Star Clipper, ruiken we gebraden vlees. Op het dek staan hapjes: kip, kaas, koekjes, cake, fruit, ijs met warme abri kozen. We vertrekken pas om 2 uur 's nachts. Tot die tijd dansen we aan dek. De gebeurtenis van de dag is de ontmoe ting met de Royal Clipper, een van de grootste zeilschepen ter wereld en de grote zus van de Star Clipper. Ze kwam met volle zeilen op ons af Als een spook verschijning, zo mooi en stil. We zeil den even gelijk op, naar de haven van Dubrovnik. 's Avonds brengt de tender me naar de wal. De tocht door de war me nacht laag over het water is als een sprookje. Omgeven door de lange slier ten lichtjes van de stad en de cruisesche pen in de haven. Bij de borrel worden verhalen uitgewis seld over wat iedereen vandaag heeft ge daan op het eilandje Korcula, waar Mar co Polo werd geboren. En wie gaat van avond op het achterdek kijken naar de film Peking uit 1929. Ons filmscherm is een zeil, dat klappert in de wind. De film gaat over het ronden van Kaap Hoorn door de Peking, die bijna vergaat, ook met klapperende zeilen. Soms is het verschil niet te zien tussen de zeilen uit de film en ons filmscherm. Wij liggen lekker op een dekstoel onder een deken en horen het schuimende water rond de Peking en de Star Clipper. Per jeep bekijken we Hvar met z'n verla ten dorpjes, lavendelvelden en heuvels vol muurtjes die herinneren aan de wijn bouw. Aan het eind van de middag ka jakken en snorkelen we vanaf ons schip. Anderen waterskiën of zeilen in de klei ne zeilbootjes die we aan boord hebben. Totdat een geweldig noodweer losbarst. Venetië is dichtbij. Dat zien we aan de huizen en kerkjes aan wal. We maken een wandeling langs de rotskust en lun chen op het strand. Op onze laatste avond aan boord eten we kreeft. De kapi tein bedankt: eerst het schip, dan de be manning, dan de passagiers. Dan gaat het licht uit en wordt een brandende taart de eetzaal in gedragen op de hoof den van de bedienden. Applaus. Bij de talentenshow zingt een Indonesisch be manningslied een aandoenlijk lied voor een verre geliefde. Dan dansen we on der de sterrenhemel. De verbroedering heeft z'n hoogtepunt inmiddels bereikt. Om 6 uur 's ochtends Venetië binnenva ren, daarvoor komt iedereen z'n bed uit. We staan op het dek, zwijgend, fotogra ferend. We glijden langs het San Marco- plein, dat in de ochtendzon rood kleurt. Twee uur later drinken we er koffie. Van avond vertrekt de Star Clipper weer. Met nieuwe voorraden en nieuwe passa giers terug naar Athene. Als de slinger van een klok. - JI»r zh ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2013 1 5- Zeilcruise met allure door Willemijn Bos reageren? SËr reizen@depersdienst.nl ENLAtyD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63