ir- SPECTRUM 5 mee moet in deze digitale ontwikke ling. Hoe is echter nog onduidelijk. Erica Diks, die als docent op Zuyd Ho geschool veel te maken heeft met E-learning, is na twee weken MOOC tevreden. „Het democratische spreekt me erg aan: de OU heeft ook een dis cussieplatform gemaakt waar gedis cussieerd wordt over de lessen. Er wor den echter zoveel reacties en vragen gesteld, dat ik moeite heb om te bepa len waar ik iets aan heb. Veel studen ten willen graag hun kennis delen, maar ik kijk nog de kat uit de boom. Met al die tentoongespreide kennis van anderen wil ik niet graag een 'domme' student zijn." Diks weet dat ze door deelname waar schijnlijk e-mails van de OU zal ont vangen of ze misschien verder wil stu deren en dus een module wil kopen. „Dat neem ik voor lief. Ik zie het als wisselgeld voor het feit dat ik hier zo maar gratis onderwijs kan volgen. Daar moeten we niet te moeilijk over doen." ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2013 Voor het opnemen en uitzenden van de online cursussen is bij de Open Universiteit in Heerlen een kleine studio ingericht, foto Luc Lodder Voor het schrijven van dit artikel volg den we twee MOOCs: de MOOC e-learning van de OU en een van de Massachusetts Institute of Techno logy (MIT), waar onder meer de Ne derlandse natuurkundige Walter Le- win colleges verzorgt. De cursus van MIT bestaat uit videoregistraties van colleges die Lewin geeft. Tijdens het eerste college Elektrici teit en Magnetisme blijkt meteen al het gevaar van een MOOC: concentra tieverlies. Na een dag werken kost het veel moeite om de aandacht erbij te houden. Voor mensen met een na- tuurkundeknobbel moet het een ge not zijn om naar Lewin te luisteren: hij heeft veel plezier in zijn vak, geeft veel voorbeelden en doet leuke expe rimenten. Maar als Lewin het heeft over Coulombs per kubieke meter, ha ken we af. De MOOC van de OU is veel laag- drempeliger. Docent Wilfred Rubens houdt in zijn lessen duidelijk reke ning met leken. Komt bij dat de voer taal Nederlands is. De colleges van Le win vereisen een hoop voorkennis, de masterclasses van de OU zijn minder sprankelend, maar wel begrijpelijker. De OU geeft elke week een master class: tijdens de uitzendingen in een tv-studio wordt een expert op gebied van E-learning geïnterviewd en kun nen studenten vragen stellen via een chatvenster. Tijdens de live master class op vrijdagmiddag kost het wei nig moeite om geconcentreerd te blij ven, maar toch surfen we af en toe naar GeenStijl, Twitter en Facebook. Het blijkt dat de natuurwetten rond elektromagnetisme zo interessant zijn, dat we de colleges van Walter Le win verslinden. De belangrijkste tip voor wie een MOOC wil doen, is dan ook een on derwerp kiezen waar je affiniteit mee hebt en waar je al redelijk veel van af weet. Het kost namelijk best moeite je weg te vinden in de online omge- Kijk op de website www.mooc-list.com voor een vrijwel compleet aanbod van online cursussen die worden aangebo den door hoger onderwijsinstellingen. ving van een MOOC. Tijdens het com- munity-gedeelte, gaan honderden deelnemers met elkaar in discussie in 'online werkgroepen'. Onze resulta ten worden geanalyseerd om zo de MOOC te verbeteren. Minder prettig vind ik de gedachte dat MIT mogelijk mijn studieresultaten verkoopt aan derden. Aan de andere kant maak ik mijn toetsen zo belabberd, dat ik niet hoef te verwachten dat een technolo giebedrijf mij ooit zal benaderen voor een baan. De vraag is of de MOOC over tien jaar nog bestaat. Er is geen echt ver- dienmodel. Maar deze online colleges kunnen op den duur natuurlijk wel een mooie lokker van de universiteit worden. ?r- reageren? spectrum@depersdienst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49