ir-
SPECTRUM 5
mee moet in deze digitale ontwikke
ling. Hoe is echter nog onduidelijk.
Erica Diks, die als docent op Zuyd Ho
geschool veel te maken heeft met
E-learning, is na twee weken MOOC
tevreden. „Het democratische spreekt
me erg aan: de OU heeft ook een dis
cussieplatform gemaakt waar gedis
cussieerd wordt over de lessen. Er wor
den echter zoveel reacties en vragen
gesteld, dat ik moeite heb om te bepa
len waar ik iets aan heb. Veel studen
ten willen graag hun kennis delen,
maar ik kijk nog de kat uit de boom.
Met al die tentoongespreide kennis
van anderen wil ik niet graag een
'domme' student zijn."
Diks weet dat ze door deelname waar
schijnlijk e-mails van de OU zal ont
vangen of ze misschien verder wil stu
deren en dus een module wil kopen.
„Dat neem ik voor lief. Ik zie het als
wisselgeld voor het feit dat ik hier zo
maar gratis onderwijs kan volgen.
Daar moeten we niet te moeilijk over
doen."
ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2013
Voor het opnemen en uitzenden van de online cursussen is bij de Open Universiteit in Heerlen een kleine studio ingericht, foto Luc Lodder
Voor het schrijven van dit artikel volg
den we twee MOOCs: de MOOC
e-learning van de OU en een van de
Massachusetts Institute of Techno
logy (MIT), waar onder meer de Ne
derlandse natuurkundige Walter Le-
win colleges verzorgt. De cursus van
MIT bestaat uit videoregistraties van
colleges die Lewin geeft.
Tijdens het eerste college Elektrici
teit en Magnetisme blijkt meteen al
het gevaar van een MOOC: concentra
tieverlies. Na een dag werken kost
het veel moeite om de aandacht erbij
te houden. Voor mensen met een na-
tuurkundeknobbel moet het een ge
not zijn om naar Lewin te luisteren:
hij heeft veel plezier in zijn vak, geeft
veel voorbeelden en doet leuke expe
rimenten. Maar als Lewin het heeft
over Coulombs per kubieke meter, ha
ken we af.
De MOOC van de OU is veel laag-
drempeliger. Docent Wilfred Rubens
houdt in zijn lessen duidelijk reke
ning met leken. Komt bij dat de voer
taal Nederlands is. De colleges van Le
win vereisen een hoop voorkennis, de
masterclasses van de OU zijn minder
sprankelend, maar wel begrijpelijker.
De OU geeft elke week een master
class: tijdens de uitzendingen in een
tv-studio wordt een expert op gebied
van E-learning geïnterviewd en kun
nen studenten vragen stellen via een
chatvenster. Tijdens de live master
class op vrijdagmiddag kost het wei
nig moeite om geconcentreerd te blij
ven, maar toch surfen we af en toe
naar GeenStijl, Twitter en Facebook.
Het blijkt dat de natuurwetten rond
elektromagnetisme zo interessant
zijn, dat we de colleges van Walter Le
win verslinden.
De belangrijkste tip voor wie een
MOOC wil doen, is dan ook een on
derwerp kiezen waar je affiniteit mee
hebt en waar je al redelijk veel van af
weet. Het kost namelijk best moeite
je weg te vinden in de online omge-
Kijk op de website www.mooc-list.com
voor een vrijwel compleet aanbod van
online cursussen die worden aangebo
den door hoger onderwijsinstellingen.
ving van een MOOC. Tijdens het com-
munity-gedeelte, gaan honderden
deelnemers met elkaar in discussie in
'online werkgroepen'. Onze resulta
ten worden geanalyseerd om zo de
MOOC te verbeteren. Minder prettig
vind ik de gedachte dat MIT mogelijk
mijn studieresultaten verkoopt aan
derden. Aan de andere kant maak ik
mijn toetsen zo belabberd, dat ik niet
hoef te verwachten dat een technolo
giebedrijf mij ooit zal benaderen voor
een baan.
De vraag is of de MOOC over tien
jaar nog bestaat. Er is geen echt ver-
dienmodel. Maar deze online colleges
kunnen op den duur natuurlijk wel
een mooie lokker van de universiteit
worden.
?r-
reageren?
spectrum@depersdienst