r "i Het is de droom van elke onder- wijsidealist: gratis studeren voor ie dereen. Geen colle gegeld en geen toe latingseisen. Met de MOOC kan het, een misschien wat vreemd woord dat staat voor gratis online college volgen. 4 SPECTRUM ii erwijl ze haar kinde ren van 2 en 4 jaar scherp in de gaten houdt, volgt Erica Diks op haar compu ter thuis live een gra tis online college van dé Open Universiteit (OU) over E-lear- ning. De 45-jarige docente aan Zuyd Hogeschool volgt de MOOC (spreek uit als 'moek') E-learning, die twee weken geleden van start is gegaan. MOOC staat voor Massive Open Onli ne Courses, zeg maar online openbare cursussen voor grote groepen. Diks: „Dit is mijn eerste MOOC en ik moet nog wel wennen aan deze vorm van studeren. Ik mag van mijn werk gever een dag in de week besteden aan deze cursus, maar ik heb al ge merkt dat ik beter elke dag een paar lesjes en opdrachten kan doen, om goed bij te blijven." Een MOOC is een door een universi teit gratis aangeboden college of cur sus, toegankelijk voor iedereen met een internetverbinding. Studenten zit ten niet meer in de collegebank, maar volgen de les via de computer of ta blet, waar en wanneer ze maar willen. In geval van Diks dus thuis, aan de keukentafel. „Dat is het grootste voor deel: de flexibiliteit. Verder is het na tuurlijk geweldig dat je gratis onder wijs kunt volgen op een hoog ni veau." Aan deze nieuwe onderwijsvorm zijn geen minimumeisen gesteld, dus ie dereen met een internetverbinding kan MOOCs volgen. Ze zijn enkele ja ren geleden ontstaan aan Amerikaan se universiteiten. De MOOCs van uni versiteiten als Harvard en Massachu setts Institute of Technology (MIT) trekken met gemak 150.000 deelne mers. „De basis van een MOOC is het onli- ne zetten en toegankelijk maken van een hoorcollege. Wij vonden dat on voldoende en werken daarom ook met opdrachten en online discussies waarbij de docent een actieve rol speelt", vertelt Wilfred Rubens van de OU. Als expert op het gebied van E-learning (alles wat met ICT en on derwijs te maken heeft) volgt Rubens de ontwikkeling van MOOCs en heeft hij in opdracht van zijn werkgever de eerste Nederlandstalige MOOC opge zet. „De OU richt zich op Nederlands talig onderwijs en dan is het niet lo gisch om een MOOC in het Engels te maken, zoals bijvoorbeeld de Universi teit Leiden wel doet." De deze. maand begonnen MOOC van de OU gaat over E-learning en telt op dit moment 734 deelnemers, voorna melijk professionals die betrokken zijn bij ICT en onderwijs. Hoewel hij veel voordelen ziet in MOOCs, heeft Rubens ook veel vragen bij het feno meen. „De belangrijkste is hoe univer siteiten er geld mee kunnen verdie nen. Naar buiten toe lijkt het dat uni versiteiten vol overgave MOOCs orga niseren om iedereen gratis onderwijs aan te bieden, maar dat is schijn. In de Verenigde Staten verkopen instellin gen de data van deelnemers aan be drijven. In Nederland is dat verboden, al bouwt de OU op deze manier wel een mooi adressenbestand op. Dat is de harde realiteit: universiteiten moe ten geld verdienen om te kunnen be staan." Aan het eind van een MOOC krijg je geen diploma. „Als je een certificaat wil, kun je je voor 285 euro inschrij ven voor een module van de OU, waarmee je wél in aanmerking komt voor een papiertje. Een MOOC biedt serieus onderwijs, maar is niet gecerti ficeerd." Rubens verwacht niet dat MOOCs ooit volwaardige opleidingen worden. „Ik zie niet in hoe. Vooral niet door de Het is natuurlijk geweldig dat je gratis onderwijs kunt volgen op een hoog niveau huidige ontwikkeling waarin universi teiten steeds meer door overheden worden afgerekend op prestaties, op het niveau van hun studenten. MOOCs zullen daar niet aan bijdra gen. Bovendien zit er nog geen ver- dienmodel achter. Dat kan wellicht nog komen. Je zou kunnen denken aan een inleiding in de psychologie om vervolgens te beginnen aan een universitaire studie psychologie. Dan verdient de universiteit geld aan het vervolgonderwijs en is de MOOC een kennismaking met het vakgebied." De open cursus E-learning van de OU is een experiment. „We willen zien hoe er op gereageerd wordt. De MOOC staat echt nog in de kinder schoenen en de OU behoort daarmee tot de koplopers in Nederland." Niet alle universiteiten zien de MOOC zitten. Zo liet bestuursvoorzit ter Martin Paul van de Universiteit Maastricht onlangs weten: „Wij staan momenteel aan de andere kant van het spectrum in de 'MOOC-mania'. Wij blijven trouw aan ons concept probleemgestuurd leren, waarin we werken met kleine groepen." Toch er kent ook Paul dat zijn universiteit door Robin van der Kloor Iedereen gratis studeren Student Erica Diks

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48