tot Burghsluus Van Brü 32 CULTUUR Nieuwe cd van Hannes Minnaar Videoclip Moss genomineerd Met mooie klanken én woorden begon gisteravond in Hulst de 25e editie van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij speelt op dit nieuwe album muziek van componisten die zich lieten inspireren door Bach. De cd bevat letterlijke pianotranscrip ties, vrijere bewerkingen en stuk ken waarin Bach als inspiratie is gebruikt. Bach inspirations is op genomen in de campagne Aange naam Klassiek. Minnaar verzorgt morgen in de Doelen in Rotter dam een concert in de serie 'Virtu oze pianotranscripties'. De mees te stukken van zijn nieuwe cd zal hij daarin ten gehore brengen. Het concert is een eerbetoon aan de in 2011 overleden pianist Rian de Waal, die een groot deel van zijn leven wijdde aan de studie en uitvoering van pianobewerkin gen. Hannes Minnaar behaalde in 2010 de derde prijs bij de Koningin Eli- sabethwedstrijd in Brussel. Sinds dien maakt hij nationaal en inter nationaal furore en won onder meer in 2012 een Edison Klassiek. De pianist maakt tevens deel uit van het Van Baerle Trio, dat ook een Edison Klassiek won en on langs de twee hoogste prijzen in de wacht heeft gesleept tijdens het ARD Concours in München. UTRECHT - De videoclip Tiny Love van Moss, de band van de uit Mid delburg afkomstige Marien Dor- leijn, is op het Nederlands Film festival in Utrecht genomineerd voor de NFF UPC Publieksprijs. De Rotterdamse regisseurs Victor Vroegindeweij en Eelko Ferwerda maakten bij het nummer een kor te documentaire over de Neder landse MMA (Mixed Martial Arts)-kampioen Marloes Coenen. In totaal heeft het NFF 91 korte films genomineerd in zes catego rieën. HULST - Zelfs het plaatselijke caril lon was in de stemming en strooi de als voorspel de tonen van 'Alle Menschen werden Brüder' kwis tig over het hart van Hulst uit. De vestingstad toonde zich gisteren merkbaar verheugd weer eens als gastheer van de opening van het Festival van Zeeuwsch-Vlaande ren te fungeren. En dat is begrijpelijk. Het festival wordt voor de 25e keer gehouden en heeft alle redenen dat uitge breid te vieren. De organisatie is solide, de steun van overheden en sponsors stabiel en de animo van bezoekers groeiende. Dat is vooral het gevolg van de drempelverla gende koers die onder aanvoering van directeur Rinus Meesen is in gezet. Het streven naar toegankelijkheid blijkt ook uit het jubileumpro gramma, dat veel bekende wer ken bevat, maar dan wel uitge voerd door toporkesten en -en sembles. Zo brachten Sinfonia Rotterdam en Philharmonisch Koor Toonkunst Rotterdam gister avond in de Willibrordusbasiliek, naast het Eerste Vioolconcert van Max Bruch, de Negende Symfonie ('Ode an die Freude') van Beetho ven, waarvan de carillonklanken een voorbode waren. Voorafgaand, tijdens de openings receptie in het stadhuis, klonken vooral mooie woorden. Van loco burgemeester Diana van Damme ('Ik doe net of ik er echt verstand van heb") bijvoorbeeld. „We zijn er apetrots op dat we de opening van dit fantastische festival hier mogen hebben." Wybe de Graaf, voorzitter van het bestuur, memoreerde 'de vaders van het festival', zoals de beide op richters Henk Scholten (gisteren aanwezig) en Jan Briers, nu gou verneur van Oost-Vlaanderen. Het evenement begon eind jaren tachtig als dochter van het grote Festival van Vlaanderen. „Inmid dels is het volwassen geworden." Commissaris van de Koning Han Polman vond dat het klassieke fes tijn er vooral in is geslaagd met muziek 'bruggen te slaan', in be stuurlijk, maatschappelijk en eco nomisch opzicht. Daarnaast zei hij het bijzonder te vinden dat het festival nog steeds voldoende sponsors en subsidiegevers achter zich weet te krijgen. „We moeten blijven investeren in cultuur. Juist in financieel moeilijke tijden is dat belangrijk. Cultuur verbindt niet alleen, maar prikkelt ook on ze verbeeldingskracht. We heb ben cultuur nodig om innovatief te blijven. Daarom is het, ook voor het bedrijfsleven, van belang dat we blijven investeren in de creativiteit van mensen." Eêrgisteren was ik net be zig an dit stikje. Ik mao- ken deze stikjes altied midden in de weeke. Zó 's aovus nao t' eten. De mêêste kêêren weete kik wel waorover 'k gaon schrieven. Dan onderwérp komt in de lóópt van de weeke wel boven drieven. Wat of mii de léste weke opvalt is, dat de dao- gen zó vlug korten. Da zei 'k vori ge weeke nog tegen de buurman die even binnen kwam. „Da's om- mert ieder jaor zö", zei tie tegen me, „as 't Terneuzense kèrremes- se is, dan binnen de daogen en de nachten even lange en dan gaot 't vlug joengen." Noe weete kik nog wel toen 'k nao de middelbaore schole in Ter- neuzen goeng, dan me in ons over'èmde over de kèrremeese lie pen. En dan me 's middags naor Biervliet terugfietsende, ook in ons over'èmde. Jao, in deze tied van 't jaor kan je daorom overdag nog lekker weer 'én 'óór. Mao 's aovus nao 't eten, dan is 't gedaon. Dan duukelt de zonne en is 't vlug doenker. Dan gaon de lan- tèèrns an en over al zukke dien gen wou 'k noe gaon schrieven, als de tillefoon gaot en êên van de bestuursleejen van de Zeêuwse Dialectvereênigieng me belt. Of dan 'k weten dat er binnenkort een nieuwe CD uutkomt. Mee al- lemao ver'aolen d'r op. Allemao ver'aolen van Schouwen - Du- veland. „Kiek," gaot ze vèder, „vroeger dan kwaomen d'r boek jes uut m en die stoengen vol mee ver'aolen in dialect. Mao te genwoordig, staon die ver'aolen op een CD'en kan je die thuus af- luusteren." En dan zegt ze ook nog dat het eigenlijk best lastig is om ver'aolen in dialect te lezen. Ook al bin 't mao kleine stikjes. „Da dialect leest verrekt lastig," zegt ze nog 's. Ze ziet natuurlijk nie an m'n gezicht, dat zö'n op- mèrkieng mee applaus overkomt. Want ik weten: ze zit er glad nie naost. Dialect lezen is best lastig/ Daorom is zó'n CD met ruum tien verhaoltjes d'r op, 'n uut- komst. Ik vraogen nog of t'r op Schouwen - Duveland vee dialect •wor gesproken. Da bliekt nog mee te vallen. „Deu de joenge gas ten allicht nie vee mêê, mao de ouwere garde, die praoten dat nog en verstaon doen ze dat as de bes te." Dan vertelt z'ook nog, dat 'r gróöte verschillen binnen tussen 't êêne kant van 't eiland en 't an dere. En dat al die verschillen goed te beluusteren binnen, want de ver'aolen kommen van 't êêle eiland. Jao, dienk 'k bie m'n eigen, ze praoten toch nog altied van 't eiland. Ook al ligt 'r biena vuuftig jaor al 'n brugge. Mao toch altied nog over 't eiland. En mee die brugge en die deltadieken vertrok 't dialect van Schouwen-Duve- land. Of is dat te vee gezeid? Van Bru tot Burghsluus, zegt ons bestuurslid nog tegen me, da 's de naome van die CD. En in 't Tonne- magazijn in Brouwershaven wordt die geprissenteerd. Samen mee Stad en Lande. Woensdag 2 oktober om 19.30 uur. Allicht kan iederéén kommen. Cultuurwet houder Stouten kriegt d'n êêste Cd aangebojen. Jao, en dan kan iederéén d'r al êêne kóópen dien aovund. Voor 'oevee? „Voor 'n tientje, d's toch géén geld méns. Dao staon ver'aolen op voo méér dan 'n ure." Ik begin an m'n stikje voo de kran- te. An 'k wa laoter nao buuten kie ken zien 'k de lantèèrns in de straote a brannen. 't Is tussen licht en doenker. ,,'n Schööne tied om 's even naor 'n paor ver'aoltjes te luusteren, mao 't is nog géén 2 oktober ge wist." Dus nog eventjes wachten. YERSEKE - Pianist Hannes Minnaar, die tot zijn tiende jaar in Yerseke woonde, presenteert dezer dagen zijn tweede cd: Bach inspirations. Stemmen kan t/m komende maan dag op www.nffonlinecompetitie.nl 'Nu investeren in cultuur' door Rolf Bosboom Het festival duurt tot en met zaterdag 19 oktober. Voor het volledige pro gramma: zie www.festival-zvl.nl Sinfonia Rotterdam en Philharmonisch Koor Toonkunst Rotterdam verzorgden gisteravond het openingsconcert van het festival, foto Camile Schelstraete door Rinus Willemsen M

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 32