tot Burghsluus
Van Brü
32 CULTUUR
Nieuwe cd van
Hannes Minnaar
Videoclip Moss
genomineerd
Met mooie klanken én woorden begon
gisteravond in Hulst de 25e editie van
het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen.
Hij speelt op dit nieuwe album
muziek van componisten die zich
lieten inspireren door Bach. De cd
bevat letterlijke pianotranscrip
ties, vrijere bewerkingen en stuk
ken waarin Bach als inspiratie is
gebruikt. Bach inspirations is op
genomen in de campagne Aange
naam Klassiek. Minnaar verzorgt
morgen in de Doelen in Rotter
dam een concert in de serie 'Virtu
oze pianotranscripties'. De mees
te stukken van zijn nieuwe cd zal
hij daarin ten gehore brengen.
Het concert is een eerbetoon aan
de in 2011 overleden pianist Rian
de Waal, die een groot deel van
zijn leven wijdde aan de studie
en uitvoering van pianobewerkin
gen.
Hannes Minnaar behaalde in 2010
de derde prijs bij de Koningin Eli-
sabethwedstrijd in Brussel. Sinds
dien maakt hij nationaal en inter
nationaal furore en won onder
meer in 2012 een Edison Klassiek.
De pianist maakt tevens deel uit
van het Van Baerle Trio, dat ook
een Edison Klassiek won en on
langs de twee hoogste prijzen in
de wacht heeft gesleept tijdens
het ARD Concours in München.
UTRECHT - De videoclip Tiny Love
van Moss, de band van de uit Mid
delburg afkomstige Marien Dor-
leijn, is op het Nederlands Film
festival in Utrecht genomineerd
voor de NFF UPC Publieksprijs.
De Rotterdamse regisseurs Victor
Vroegindeweij en Eelko Ferwerda
maakten bij het nummer een kor
te documentaire over de Neder
landse MMA (Mixed Martial
Arts)-kampioen Marloes Coenen.
In totaal heeft het NFF 91 korte
films genomineerd in zes catego
rieën.
HULST - Zelfs het plaatselijke caril
lon was in de stemming en strooi
de als voorspel de tonen van 'Alle
Menschen werden Brüder' kwis
tig over het hart van Hulst uit. De
vestingstad toonde zich gisteren
merkbaar verheugd weer eens als
gastheer van de opening van het
Festival van Zeeuwsch-Vlaande
ren te fungeren.
En dat is begrijpelijk. Het festival
wordt voor de 25e keer gehouden
en heeft alle redenen dat uitge
breid te vieren. De organisatie is
solide, de steun van overheden en
sponsors stabiel en de animo van
bezoekers groeiende. Dat is vooral
het gevolg van de drempelverla
gende koers die onder aanvoering
van directeur Rinus Meesen is in
gezet.
Het streven naar toegankelijkheid
blijkt ook uit het jubileumpro
gramma, dat veel bekende wer
ken bevat, maar dan wel uitge
voerd door toporkesten en -en
sembles. Zo brachten Sinfonia
Rotterdam en Philharmonisch
Koor Toonkunst Rotterdam gister
avond in de Willibrordusbasiliek,
naast het Eerste Vioolconcert van
Max Bruch, de Negende Symfonie
('Ode an die Freude') van Beetho
ven, waarvan de carillonklanken
een voorbode waren.
Voorafgaand, tijdens de openings
receptie in het stadhuis, klonken
vooral mooie woorden. Van loco
burgemeester Diana van Damme
('Ik doe net of ik er echt verstand
van heb") bijvoorbeeld. „We zijn
er apetrots op dat we de opening
van dit fantastische festival hier
mogen hebben."
Wybe de Graaf, voorzitter van het
bestuur, memoreerde 'de vaders
van het festival', zoals de beide op
richters Henk Scholten (gisteren
aanwezig) en Jan Briers, nu gou
verneur van Oost-Vlaanderen.
Het evenement begon eind jaren
tachtig als dochter van het grote
Festival van Vlaanderen. „Inmid
dels is het volwassen geworden."
Commissaris van de Koning Han
Polman vond dat het klassieke fes
tijn er vooral in is geslaagd met
muziek 'bruggen te slaan', in be
stuurlijk, maatschappelijk en eco
nomisch opzicht. Daarnaast zei
hij het bijzonder te vinden dat
het festival nog steeds voldoende
sponsors en subsidiegevers achter
zich weet te krijgen. „We moeten
blijven investeren in cultuur. Juist
in financieel moeilijke tijden is
dat belangrijk. Cultuur verbindt
niet alleen, maar prikkelt ook on
ze verbeeldingskracht. We heb
ben cultuur nodig om innovatief
te blijven. Daarom is het, ook
voor het bedrijfsleven, van belang
dat we blijven investeren in de
creativiteit van mensen."
Eêrgisteren was ik net be
zig an dit stikje. Ik mao-
ken deze stikjes altied
midden in de weeke. Zó
's aovus nao t' eten. De mêêste
kêêren weete kik wel waorover 'k
gaon schrieven. Dan onderwérp
komt in de lóópt van de weeke
wel boven drieven. Wat of mii de
léste weke opvalt is, dat de dao-
gen zó vlug korten. Da zei 'k vori
ge weeke nog tegen de buurman
die even binnen kwam. „Da's om-
mert ieder jaor zö", zei tie tegen
me, „as 't Terneuzense kèrremes-
se is, dan binnen de daogen en de
nachten even lange en dan gaot 't
vlug joengen."
Noe weete kik nog wel toen 'k
nao de middelbaore schole in Ter-
neuzen goeng, dan me in ons
over'èmde over de kèrremeese lie
pen. En dan me 's middags naor
Biervliet terugfietsende, ook in
ons over'èmde. Jao, in deze tied
van 't jaor kan je daorom overdag
nog lekker weer 'én 'óór. Mao 's
aovus nao 't eten, dan is 't gedaon.
Dan duukelt de zonne en is 't
vlug doenker. Dan gaon de lan-
tèèrns an en over al zukke dien
gen wou 'k noe gaon schrieven,
als de tillefoon gaot en êên van de
bestuursleejen van de Zeêuwse
Dialectvereênigieng me belt. Of
dan 'k weten dat er binnenkort
een nieuwe CD uutkomt. Mee al-
lemao ver'aolen d'r op. Allemao
ver'aolen van Schouwen - Du-
veland. „Kiek," gaot ze vèder,
„vroeger dan kwaomen d'r boek
jes uut m en die stoengen vol
mee ver'aolen in dialect. Mao te
genwoordig, staon die ver'aolen
op een CD'en kan je die thuus af-
luusteren." En dan zegt ze ook
nog dat het eigenlijk best lastig is
om ver'aolen in dialect te lezen.
Ook al bin 't mao kleine stikjes.
„Da dialect leest verrekt lastig,"
zegt ze nog 's. Ze ziet natuurlijk
nie an m'n gezicht, dat zö'n op-
mèrkieng mee applaus overkomt.
Want ik weten: ze zit er glad nie
naost. Dialect lezen is best lastig/
Daorom is zó'n CD met ruum
tien verhaoltjes d'r op, 'n uut-
komst. Ik vraogen nog of t'r op
Schouwen - Duveland vee dialect
•wor gesproken. Da bliekt nog
mee te vallen. „Deu de joenge gas
ten allicht nie vee mêê, mao de
ouwere garde, die praoten dat nog
en verstaon doen ze dat as de bes
te." Dan vertelt z'ook nog, dat 'r
gróöte verschillen binnen tussen
't êêne kant van 't eiland en 't an
dere. En dat al die verschillen
goed te beluusteren binnen, want
de ver'aolen kommen van 't êêle
eiland. Jao, dienk 'k bie m'n eigen,
ze praoten toch nog altied van 't
eiland. Ook al ligt 'r biena vuuftig
jaor al 'n brugge. Mao toch altied
nog over 't eiland. En mee die
brugge en die deltadieken vertrok
't dialect van Schouwen-Duve-
land. Of is dat te vee gezeid?
Van Bru tot Burghsluus, zegt ons
bestuurslid nog tegen me, da 's de
naome van die CD. En in 't Tonne-
magazijn in Brouwershaven
wordt die geprissenteerd. Samen
mee Stad en Lande. Woensdag 2
oktober om 19.30 uur. Allicht kan
iederéén kommen. Cultuurwet
houder Stouten kriegt d'n êêste
Cd aangebojen. Jao, en dan kan
iederéén d'r al êêne kóópen dien
aovund. Voor 'oevee? „Voor 'n
tientje, d's toch géén geld méns.
Dao staon ver'aolen op voo méér
dan 'n ure."
Ik begin an m'n stikje voo de kran-
te.
An 'k wa laoter nao buuten kie
ken zien 'k de lantèèrns in de
straote a brannen. 't Is tussen
licht en doenker.
,,'n Schööne tied om 's even naor
'n paor ver'aoltjes te luusteren,
mao 't is nog géén 2 oktober ge
wist." Dus nog eventjes wachten.
YERSEKE - Pianist Hannes Minnaar,
die tot zijn tiende jaar in Yerseke
woonde, presenteert dezer dagen
zijn tweede cd: Bach inspirations.
Stemmen kan t/m komende maan
dag op www.nffonlinecompetitie.nl
'Nu investeren in cultuur'
door Rolf Bosboom
Het festival duurt tot en met zaterdag
19 oktober. Voor het volledige pro
gramma: zie www.festival-zvl.nl
Sinfonia Rotterdam en Philharmonisch Koor Toonkunst Rotterdam verzorgden gisteravond het openingsconcert van het festival, foto Camile Schelstraete
door Rinus Willemsen
M