i Tien titels op longlist Zeeuwse Boekenprijs 10 Geen sloopregeling om capaciteit in binnenvaart te verkleinen Elpees 18 ZEELAND WEGWERKZAAMHEDEN Automobilisten die de komende weken over de A58 en de N59 tussen Zierikzee en Oosterland rijden, moeten rekening houden met wegwerkzaamheden. 10 zaterdag Morgenmiddag is het boeken- platen beurs in (oud-) Ter- neuzen en al maan den probeert organisator Willy van de Kant me zover te krij gen om aldaar met mijn platen collectie te verschijnen. Je kan er namelijk niet alleen platen kopen, maar ook verkopen. Voor de jongere lezer vermeld ik er maar bij dat met platen grote zwarte schijven van vinyl worden bedoeld die je op een pick-up legt en die dan voor muziek zorgen. Elpees zoals ze ook wel worden genoemd. Ik ben enige tijd een fanatieke verzamelaar geweest, zo vanaf m'n zestiende tot m'n twintig ste, daarna verloor ik de passie. Ik weet eigenlijk niet waarom. Waarschijnlijk vanwege een chronisch geldgebrek tijdens mijn studententijd, maar ook in de liefde was zo'n elpee ver rekte onhandig. Was je einde lijk bij iets waarvan je dacht dat het tot een moment suprè me zou komen, moest je van de bank afkomen om de plaat om te draaien, of hij bleef hangen, dat was nog erger. Dan was het helemaal om zeep. Een cd draai de achter elkaar door en anders was er altijd wel weer de af standsbediening zodat je met één druk op de knop toch mu ziek bleef houden. Tegenwoordig staan mijn el pees in de kast en komen ze er niet meer uit. Vooral omdat ik bang ben dat mijn kinderen het zelfde met mijn elpees gaan doen als wat ik met de elpees van mijn vader deed. Het erg ste wat ik als kind gedaan heb is het bekrassen van de plaat, verder heb ik er mee gefris- beed, veel op gehinkeld, en hing ik ze in de kruising van een doel om er vervolgens op te mikken met een bal, dat le verde dan punten op. Later heb ik mezelf dat enorm kwalijk genomen, omdat er naar die elpees niet meer te luisteren viel. En van veel hoe zen is ook niets meer over, want erop tekenen heb ik ook genoeg gedaan. Zo kwam ik er laatst één van El- vis tegen, hij had een baard, een bril en op zijn voorhoofd stond Ajax. Het is misschien zo wel een collectors item, ik ga morgen eens kijken wat ze bie den. De kandidaten op deze longlist zijn (in alfabetische volgorde): L'amour des moules van Willem Asaert en Sergio Herman Geschiedenis van Zeeland deel I en II van Paul Brusse e.a. Papieren Veulens van Hanneke van Eij ken Het kasteel van Elmina van Mar cel van Engelen Naar het aards paradijs. Het ruste loze leven van Jacob Roggeveen, ont dekker van Paaseiland (1659-1729) van Roelof van Gelder Pier en Oceaan van Oek de Jong Het badhuis van Corine Kisling De Staats-Spaanse Linies. Monu menten van conflict en cultuur van Jan. J.B. Kuipers en Winant Half- werk Stromenland. De wereld rond de Westerschelde van Hans Schoots De Duitsers zijn uitgeschakeld. En andere waargebeurde verhalen be leefd en verteld door een meisje met de zelfbedachte naam Tinkebell van Tinkebell. Deze titels zijn gekozen uit de maar liefst 82 boeken die dit jaar zijn ingezonden. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van voorgaande edities. De jury van de Zeeuwse Boeken prijs - sinds 2003 een initiatief van het Zeeuws Tijdschrift, in sa menwerking met de Zeeuwse Bi- vragen over wegwerkzaamheden bliotheek en de PZC - bestaat de ze keer uit commissaris van de Ko ning Han Polman (voorzitter), Paul van der Velde (hoofdredac teur Zeeuws Tijdschrift; secreta ris), Ton Brandenbarg (oud-direc teur Zeeuwse Bibliotheek), Peter Jansen (hoofdredacteur PZC), Sas- kia de Bodt (schrijfster, docent Kunstgeschiedenis aan de Univer siteit Utrecht en bijzonder hoogle raar Illustratie aan de Universiteit van Amsterdam) en Jaap de Moor (auteur, militair historicus en winnaar van de Zeeuwse Boeken prijs 2011). Medio oktober maken zij een shortlist van vijf boeken bekend. Op 9 november volgt, als afslui ting van de Week van het Zeeuw se Boek, in de Zeeuwse Biblio theek in Middelburg de ontkno ping. Aan de juryprijs is een be drag van 1000 euro verbonden. Nieuw dit jaar zijn de accolades. Dit zijn waarderingen van de jury voor onder meer het beste debuut en het best uitgegeven boek. Alle ingestuurde boeken komen hier voor in aanmerking. Verder wordt de Prijs van de Zeeuwse Boekhan del toegekend aan een auteur. Daarnaast maken alle 82 ingezon den boeken kans op de PZC Pu blieksprijs. Daarvoor kan vanaf vandaag worden gestemd op de website van deze krant. Stemmen is mogelijk tot en met vrijdag 8 november 18.00 uur. Rijkswaterstaat Zee land werkt aan de wegen. Patrick van Iersel, adviseur omge ving, geeft uitleg over de gevolgen voor automobi listen. *j Wat gaan jullie precies doen? -*■ „We plegen onderhoud aan het asfalt, maar ook aan de viaduc ten op de A58. Dat is nodig om veiligheid van verkeersdeelne mers te garanderen. Op sommige stukken halen we alleen de boven ste laag asfalt eraf, maar als het as falt er slecht aan toe is moeten we ook de onderliggende laag aanpak ken. Op de Philipsdam gaat het om een complete renovatie. Alle lagen moeten eruit, omdat het ein de van de levensduur van het as falt bereikt is." „De toeristen zijn nu weg. Voor de winter moet het asfalt er goed bij liggen. Het wordt straks weer snel donker en slecht weer: dan moeten de wegen in perfecte toestand verkeren." „Ja, zo veel mogelijk. Dit weekend zijn we bijvoorbeeld bezig aan de A58, en na het weekend beginnen we pas met de N59 tussen Zierik zee en Oosterland. We voeren de werkzaamheden op verschillende wegen niet tegelijkertijd uit om de doorstroming zo goed moge lijk te laten verlopen." „Ik loop zelf ook mee met de kust marathon en ik heb er speciaal op gelet. De werkzaamheden op de A58 beginnen pas na de start van de kustmarathon. Er wordt dan op één rijstrook gewerkt. De werk zaamheden op de N59 kunnen we niet zomaar stopzetten. We kunnen die weg niet opengooien, want er is helemaal geen weg. De werkzaamheden beslaan twintig kilometer weg. Het is een giganti sche klus, die we in drie weken doen." „Nee, dat kan niet, want dan wordt het slechter weer. En als het een paar dagen regent, dan kan je niet verder en lopen de werkzaamheden uit. Dan loop je het risico dat het onderhoud niet voor de winter klaar is. Het is las tig om een periode van drie we ken te vinden die voor zo min mo gelijk mensen en evenementen overlast oplevert. We schatten in dat de overlast binnen de perken blijft Automobilisten worden om geleid via de parallelweg." „We adviseren mensen om op de website www.vananaarbeter.nl te kijken. Plan je reis en houd reke ning met vertraging. Dan zit je meer ontspannen in de auto. Be zoekers en deelnemers aan de kustmarathon raden we aan om niet over de N59 te komen, maar over de A58 te rijden. Mensen die in de buurt wonen, adviseren we om op tijd van huis te vertrekken. De vertraging zal minder dan tien minuten zijn." „Op de A58 is de vertraging tien tot dertig minuten." „Ja, dat heb ik ook gehoord. Als het mooi weer is, dan kan het drukker zijn en is er meer vertra ging. We hopen dat het dit week end meevalt, maar files zijn niet te voorkomen. Het grote voordeel van mooi weer is dat we wel eer der klaar zijn met de werkzaamhe den. En als we geen onderhoud plegen, dan staan mensen straks zeker in de file. Want als het weg dek slecht is, gebeuren er meer on gelukken. Zulke situaties probe ren we voor te zijn." „De stukken weg die we nu aan pakken, kunnen weer een jaar of vijf mee. Maar volgend jaar zijn er weer andere stukken aan de beurt." „Het gaat om heel veel kilometers asfalt. Dat zou echt gigantisch veel geld kosten. Bovendien is de weg in fasen aangelegd. Sommige stukken zijn aan onderhoud toe, andere niet." Dat schrijft minister Melanie Schultz (Infrastructuur) in ant woorden op PvdA-Kamerlid Al- bert de Vries uit Middelburg. Door de crisis zijn schippers, die hebben geleend voor investerin gen in hun schip, in grote proble men gekomen. Daardoor zijn al veel schippers failliet gegaan. Na een faillissement worden schepen geveild en komen tegen dumpprij zen terug in de vaart. Dat zet ver- voersprijzen onder druk. Daarom werd er onder andere gedacht aan het oprichten van een sloopfonds* Maar schippers zien dat niet zit ten. Ze vinden dat in het verleden onvoldoende is gebleken dat zul ke maatregelen effectief zijn. Nu schippers verdeeld zijn, kan minister Schultz geen gedragen voorstel in Europa doen. De be doeling was om in Europees ver band, zoals dat heet, de crisis in de binnenvaart uit te laten roe pen. Als Brussel dat doet, kunnen mededingingsregels worden om zeild en kan de sector een helpen de hand worden toegestoken. Maar ook in Europa lijken de me ningen verdeeld. België werkt nog aan een verzoek aan de Euro pese Commissie, maar heeft het nog niet formeel ingediend. Duits land en Frankrijk onderkennen de crisis in de binnenvaart, maar denken nog na of sprake is van 'een ernstige marktverstoring'. En Luxemburg weet nog niet of een oplossing op nationaal of Euro pees niveau moet worden ge zocht. Schultz wacht nu eerst op de uit komsten van het Europees over leg voordat ze besluit wat te gaan doen. Maikel Harte Voor de winter ZATf Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Rolf Bosboom MIDDELBURG - De jury heeft tien boeken geselecteerd die kans ma ken op de Zeeuwse Boekenprijs 2013. De winnaar wordt zaterdag 9 november bekend. door Cornelleke Blok pagina 30-31: Alle kandidaten voor de PZC Publieksprijs. Stemmen kan op www.pzc.nl/publieksprijs J Waarom nu? 3 Hebben jullie de werkzaamheden van de A58 en de N59 op elkaar afgestemd? 4 Waarom hebben jullie op de N59 geen rekening gehouden met de kustmarathon die volgend weekend plaatsvindt? 5 Maar konden jullie die werk zaamheden op de N59 dan niet uitstellen tot na de kustmarathon? r\ Wat adviseren jullie aan auto- mobilisten? 7 En hoeveel bedraagt de vertra ging op de A58 dit weekend? V Maar vorig weekend stonden mensen wel drie kwartier in de file. Nemen jullie extra maatregelen? 9 Hoe lang kunnen de wegen er straks weer tegenaan? Is het niet beter om de A58 in één keer goed aan te pak- ken? door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Er komt geen sloopre geling om de overcapaciteit in de binnenvaart weg te werken. Binnen- vaartorganisaties zijn verdeeld over de opzet van een sloopfonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 18