i
Tien titels op longlist
Zeeuwse Boekenprijs
10
Geen sloopregeling om capaciteit in
binnenvaart te verkleinen
Elpees
18 ZEELAND
WEGWERKZAAMHEDEN
Automobilisten die de komende weken over de A58 en
de N59 tussen Zierikzee en Oosterland rijden, moeten
rekening houden met wegwerkzaamheden.
10
zaterdag
Morgenmiddag is het
boeken- platen
beurs in (oud-) Ter-
neuzen en al maan
den probeert organisator Willy
van de Kant me zover te krij
gen om aldaar met mijn platen
collectie te verschijnen. Je kan
er namelijk niet alleen platen
kopen, maar ook verkopen.
Voor de jongere lezer vermeld
ik er maar bij dat met platen
grote zwarte schijven van vinyl
worden bedoeld die je op een
pick-up legt en die dan voor
muziek zorgen. Elpees zoals ze
ook wel worden genoemd.
Ik ben enige tijd een fanatieke
verzamelaar geweest, zo vanaf
m'n zestiende tot m'n twintig
ste, daarna verloor ik de passie.
Ik weet eigenlijk niet waarom.
Waarschijnlijk vanwege een
chronisch geldgebrek tijdens
mijn studententijd, maar ook
in de liefde was zo'n elpee ver
rekte onhandig. Was je einde
lijk bij iets waarvan je dacht
dat het tot een moment suprè
me zou komen, moest je van de
bank afkomen om de plaat om
te draaien, of hij bleef hangen,
dat was nog erger. Dan was het
helemaal om zeep. Een cd draai
de achter elkaar door en anders
was er altijd wel weer de af
standsbediening zodat je met
één druk op de knop toch mu
ziek bleef houden.
Tegenwoordig staan mijn el
pees in de kast en komen ze er
niet meer uit. Vooral omdat ik
bang ben dat mijn kinderen het
zelfde met mijn elpees gaan
doen als wat ik met de elpees
van mijn vader deed. Het erg
ste wat ik als kind gedaan heb
is het bekrassen van de plaat,
verder heb ik er mee gefris-
beed, veel op gehinkeld, en
hing ik ze in de kruising van
een doel om er vervolgens op
te mikken met een bal, dat le
verde dan punten op.
Later heb ik mezelf dat enorm
kwalijk genomen, omdat er
naar die elpees niet meer te
luisteren viel. En van veel hoe
zen is ook niets meer over,
want erop tekenen heb ik ook
genoeg gedaan.
Zo kwam ik er laatst één van El-
vis tegen, hij had een baard,
een bril en op zijn voorhoofd
stond Ajax. Het is misschien zo
wel een collectors item, ik ga
morgen eens kijken wat ze bie
den.
De kandidaten op deze longlist
zijn (in alfabetische volgorde):
L'amour des moules van Willem
Asaert en Sergio Herman
Geschiedenis van Zeeland deel I
en II van Paul Brusse e.a.
Papieren Veulens van Hanneke
van Eij ken
Het kasteel van Elmina van Mar
cel van Engelen
Naar het aards paradijs. Het ruste
loze leven van Jacob Roggeveen, ont
dekker van Paaseiland (1659-1729)
van Roelof van Gelder
Pier en Oceaan van Oek de Jong
Het badhuis van Corine Kisling
De Staats-Spaanse Linies. Monu
menten van conflict en cultuur van
Jan. J.B. Kuipers en Winant Half-
werk
Stromenland. De wereld rond de
Westerschelde van Hans Schoots
De Duitsers zijn uitgeschakeld. En
andere waargebeurde verhalen be
leefd en verteld door een meisje met
de zelfbedachte naam Tinkebell van
Tinkebell.
Deze titels zijn gekozen uit de
maar liefst 82 boeken die dit jaar
zijn ingezonden. Dat is bijna een
verdubbeling ten opzichte van
voorgaande edities.
De jury van de Zeeuwse Boeken
prijs - sinds 2003 een initiatief
van het Zeeuws Tijdschrift, in sa
menwerking met de Zeeuwse Bi-
vragen over
wegwerkzaamheden
bliotheek en de PZC - bestaat de
ze keer uit commissaris van de Ko
ning Han Polman (voorzitter),
Paul van der Velde (hoofdredac
teur Zeeuws Tijdschrift; secreta
ris), Ton Brandenbarg (oud-direc
teur Zeeuwse Bibliotheek), Peter
Jansen (hoofdredacteur PZC), Sas-
kia de Bodt (schrijfster, docent
Kunstgeschiedenis aan de Univer
siteit Utrecht en bijzonder hoogle
raar Illustratie aan de Universiteit
van Amsterdam) en Jaap de Moor
(auteur, militair historicus en
winnaar van de Zeeuwse Boeken
prijs 2011).
Medio oktober maken zij een
shortlist van vijf boeken bekend.
Op 9 november volgt, als afslui
ting van de Week van het Zeeuw
se Boek, in de Zeeuwse Biblio
theek in Middelburg de ontkno
ping. Aan de juryprijs is een be
drag van 1000 euro verbonden.
Nieuw dit jaar zijn de accolades.
Dit zijn waarderingen van de jury
voor onder meer het beste debuut
en het best uitgegeven boek. Alle
ingestuurde boeken komen hier
voor in aanmerking. Verder wordt
de Prijs van de Zeeuwse Boekhan
del toegekend aan een auteur.
Daarnaast maken alle 82 ingezon
den boeken kans op de PZC Pu
blieksprijs. Daarvoor kan vanaf
vandaag worden gestemd op de
website van deze krant. Stemmen
is mogelijk tot en met vrijdag 8
november 18.00 uur.
Rijkswaterstaat Zee
land werkt aan de
wegen. Patrick van
Iersel, adviseur omge
ving, geeft uitleg
over de gevolgen voor automobi
listen.
*j Wat gaan jullie precies doen?
-*■ „We plegen onderhoud aan
het asfalt, maar ook aan de viaduc
ten op de A58. Dat is nodig om
veiligheid van verkeersdeelne
mers te garanderen. Op sommige
stukken halen we alleen de boven
ste laag asfalt eraf, maar als het as
falt er slecht aan toe is moeten we
ook de onderliggende laag aanpak
ken. Op de Philipsdam gaat het
om een complete renovatie. Alle
lagen moeten eruit, omdat het ein
de van de levensduur van het as
falt bereikt is."
„De toeristen zijn nu weg.
Voor de winter moet het asfalt er
goed bij liggen. Het wordt straks
weer snel donker en slecht weer:
dan moeten de wegen in perfecte
toestand verkeren."
„Ja, zo veel mogelijk. Dit weekend
zijn we bijvoorbeeld bezig aan de
A58, en na het weekend beginnen
we pas met de N59 tussen Zierik
zee en Oosterland. We voeren de
werkzaamheden op verschillende
wegen niet tegelijkertijd uit om
de doorstroming zo goed moge
lijk te laten verlopen."
„Ik loop zelf ook mee met de kust
marathon en ik heb er speciaal op
gelet. De werkzaamheden op de
A58 beginnen pas na de start van
de kustmarathon. Er wordt dan
op één rijstrook gewerkt. De werk
zaamheden op de N59 kunnen
we niet zomaar stopzetten. We
kunnen die weg niet opengooien,
want er is helemaal geen weg. De
werkzaamheden beslaan twintig
kilometer weg. Het is een giganti
sche klus, die we in drie weken
doen."
„Nee, dat kan niet, want dan
wordt het slechter weer. En als
het een paar dagen regent, dan
kan je niet verder en lopen de
werkzaamheden uit. Dan loop je
het risico dat het onderhoud niet
voor de winter klaar is. Het is las
tig om een periode van drie we
ken te vinden die voor zo min mo
gelijk mensen en evenementen
overlast oplevert. We schatten in
dat de overlast binnen de perken
blijft Automobilisten worden om
geleid via de parallelweg."
„We adviseren mensen om op de
website www.vananaarbeter.nl te
kijken. Plan je reis en houd reke
ning met vertraging. Dan zit je
meer ontspannen in de auto. Be
zoekers en deelnemers aan de
kustmarathon raden we aan om
niet over de N59 te komen, maar
over de A58 te rijden. Mensen die
in de buurt wonen, adviseren we
om op tijd van huis te vertrekken.
De vertraging zal minder dan tien
minuten zijn."
„Op de A58 is de vertraging tien
tot dertig minuten."
„Ja, dat heb ik ook gehoord. Als
het mooi weer is, dan kan het
drukker zijn en is er meer vertra
ging. We hopen dat het dit week
end meevalt, maar files zijn niet
te voorkomen. Het grote voordeel
van mooi weer is dat we wel eer
der klaar zijn met de werkzaamhe
den. En als we geen onderhoud
plegen, dan staan mensen straks
zeker in de file. Want als het weg
dek slecht is, gebeuren er meer on
gelukken. Zulke situaties probe
ren we voor te zijn."
„De stukken weg die we nu aan
pakken, kunnen weer een jaar of
vijf mee. Maar volgend jaar zijn er
weer andere stukken aan de
beurt."
„Het gaat om heel veel kilometers
asfalt. Dat zou echt gigantisch
veel geld kosten. Bovendien is de
weg in fasen aangelegd. Sommige
stukken zijn aan onderhoud toe,
andere niet."
Dat schrijft minister Melanie
Schultz (Infrastructuur) in ant
woorden op PvdA-Kamerlid Al-
bert de Vries uit Middelburg.
Door de crisis zijn schippers, die
hebben geleend voor investerin
gen in hun schip, in grote proble
men gekomen. Daardoor zijn al
veel schippers failliet gegaan. Na
een faillissement worden schepen
geveild en komen tegen dumpprij
zen terug in de vaart. Dat zet ver-
voersprijzen onder druk. Daarom
werd er onder andere gedacht aan
het oprichten van een sloopfonds*
Maar schippers zien dat niet zit
ten. Ze vinden dat in het verleden
onvoldoende is gebleken dat zul
ke maatregelen effectief zijn.
Nu schippers verdeeld zijn, kan
minister Schultz geen gedragen
voorstel in Europa doen. De be
doeling was om in Europees ver
band, zoals dat heet, de crisis in
de binnenvaart uit te laten roe
pen. Als Brussel dat doet, kunnen
mededingingsregels worden om
zeild en kan de sector een helpen
de hand worden toegestoken.
Maar ook in Europa lijken de me
ningen verdeeld. België werkt
nog aan een verzoek aan de Euro
pese Commissie, maar heeft het
nog niet formeel ingediend. Duits
land en Frankrijk onderkennen
de crisis in de binnenvaart, maar
denken nog na of sprake is van
'een ernstige marktverstoring'. En
Luxemburg weet nog niet of een
oplossing op nationaal of Euro
pees niveau moet worden ge
zocht.
Schultz wacht nu eerst op de uit
komsten van het Europees over
leg voordat ze besluit wat te gaan
doen.
Maikel Harte
Voor de winter
ZATf
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - De jury heeft tien
boeken geselecteerd die kans ma
ken op de Zeeuwse Boekenprijs
2013. De winnaar wordt zaterdag 9
november bekend.
door Cornelleke Blok
pagina 30-31:
Alle kandidaten voor de PZC
Publieksprijs. Stemmen kan op
www.pzc.nl/publieksprijs
J Waarom nu?
3 Hebben jullie de werkzaamheden
van de A58 en de N59 op elkaar
afgestemd?
4 Waarom hebben jullie op de
N59 geen rekening gehouden
met de kustmarathon die volgend
weekend plaatsvindt?
5 Maar konden jullie die werk
zaamheden op de N59 dan niet
uitstellen tot na de kustmarathon?
r\ Wat adviseren jullie aan auto-
mobilisten?
7 En hoeveel bedraagt de vertra
ging op de A58 dit weekend?
V Maar vorig weekend stonden
mensen wel drie kwartier in de
file. Nemen jullie extra maatregelen?
9 Hoe lang kunnen de wegen er
straks weer tegenaan?
Is het niet beter om de A58
in één keer goed aan te pak-
ken?
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Er komt geen sloopre
geling om de overcapaciteit in de
binnenvaart weg te werken. Binnen-
vaartorganisaties zijn verdeeld
over de opzet van een sloopfonds.