66 Als ik tijdens het schrijven word gestoord, zit het er voor die dag op. Dan is de roes weg BOEKEN 13 BOEKRECENSIES Heerlijk leven Als je hoort dat 'De heerlijkheid van het leven' van Michael Kumpfmüller gaat over het laat ste levensjaar van de aan tubercu lose gestorven Franz Kaf ka, verwacht je louter kom- mer en kwel. Ook al weet je dat juist toen de in Praag geboren Duitstalige Kafka (1883-1924) Dora Dia mant leerde liefhebben. Zij was een uit Oost-Euro pa afkomstige kleuterleid ster. Hij stierfin haar ar men. Verhongerd. Hij kon niet slikken en kunstmatige voeding kende men niet in 1924. De tegenstelling tussen het grim mige van zijn dood in een kliniek bij Wenen en het vrolijke van de kinderstemmen aan de Oostzee, waar Kafka voor zijn gezondheid was, maken van deze roman meer dan een relaas over een ster vende. De idyllische strandvakantie, Dora's lief de en het besef van zijn na derende levenseinde doen hem schrijven over de 'heerlijkheid van het le ven'. Die zou voor ieder een klaarliggen, ver sluierd, onzichtbaar, heel ver weg. Eerdere relaties, onder anderen met Felice Bauer, met wie hij zich tweemaal ver loofde, met Julie Wohryzeck en Milena Jesenska, leverden prachti ge brieven op. Zijn 35 brieven aan Dora zijn er niet meer. Ze moest ze in 1935 afstaan aan de Gestapo, samen met zo'n twintig dagboe ken van Kafka. Toen Dora Kafka ontmoette in de gezondheidskolo nie aan de Duitse Oostzeekust, was ze 25. Ze was er kokkin in een joods kinderkamp. Kumpfmüllers roman overstijgt de stoutste verwachtingen door zijn ingetogen toonzetting. In de strijd tussen de grimmige feiten enerzijds en de verzachtende krachten van de literatuur ander zijds, wint de laatste. Zakhorloge Toen Stefan Hertmans (1951) 12 jaar werd, schonk zijn grootvader hem het gouden zakhorloge dat nog van zijn eigen vader geweest was. In een onhandige om helzing liet de jongen het klokje vallen op de stenen vloer. Het duurde bijna een halve eeuw voor hij het verdriet van zijn groot vader over het verlies van dit kleinood begreep. Ur- bain Martien overleed op 90-jarige leeftijd in 1981, een halfjaar voordat zijn klein zoon zijn eerste boek publiceer de. Maar de man moet het talent van Hertmans herkend hebben, want hij liet juist hem bij zijn dood twee dikke cahiers na met herinneringen aan zijn jeugd, zijn tijd als soldaat in de Eerste We reldoorlog en zijn grote, jong ge storven liefde. Dertig jaar had Hertmans niet de moed om de teksten te lezen. Nu ligt er 'Oorlog en ter pentijn', een liefdevol mo nument voor een man uit een tijdperk dat lichtjaren ver van ons af lijkt te staan. Urbain komt naar voren als een zachtmoe dig, gezagsgetrouw man die zichzelf trouw bleef. Met 'Goat Mountain' sluit David Vann een reeks boeken af waar zijn gewelddadige familiegeschiedenis het decor van vormde. „Tragedie beschrijft het landschap van onze slechtheid." Het bordje 'Stilte svp' zou niet misstaan, hier in het Schrijvershuis aan het Spui in Amsterdam. Tijdelijk adres van David Vann (1966). Hij moet absoluut niet worden gestoord tij dens het schrijven, zoals hem onlangs over kwam. Een vriendin van zijn vrouw liep binnen, ze riep iets, net te luid, en weg was de roes. „Dan zit het werk er voor die dag op", vertelt Vann op nuchtere toon. Bijzonder is dat het moment voor altijd in de tekst zichtbaar zal blijven. „Ik schrijf el ke dag driehonderd woorden. Eerst lees ik en lees ik, tot ik weer helemaal vol zit. Daadwerkelijk schrijven duurt per dag niet meer dan drie kwartier. Die dag had ik er tweehonderd toen het gebeurde." Je zou zeggen: ga daar dan de volgende dag verder, maar zo werkt Vann niet. „Ik verbeter niets. Wat ik hooguit doe, is de zwakke plek opzoeken en daar de slech te zinnen wegstrepen. Ik heb een ander boek nu. Dat accepteer ik. In die zin zijn mijn boeken tegelijkertijd ook dagboeken, of in ieder geval vormen ze een weerslag van mijn dagen. Mijn nieuwe roman Goat Mountain is ook een verslag van de vijfen- halve maand die ik eraan heb gewerkt." Een zoveelste bewijs van de obsessieve ma nier van werken van David Vann, de Ame rikaanse auteur die met Goat Mountain een reeks van vier boeken afsluit die op een of andere manier reflecteren op zijn familiege schiedenis. Een historie met, weer die nuchterheid: „Vijf zelfmoorden en een moord." Zijn stiefmoeders moeder schoot zichzelf dood nadat ze haar man had vermoord. Vanns vader schoot zich door het hoofd ter wijl hij die stiefmoeder aan de telefoon had. Onvoorstelbare taferelen. David Vann had in zijn tienerjaren al aante keningen gemaakt en na zijn vaders dood was voor hem de weg vrij om de traumati serende ervaringen tot literatuur te verwer ken. Het zijn ongekend knap geschreven, éy. diep intense, donke- re verhalen, novelles en romans. Legende van een zelfmoord, Ca- DAVIDdPyAtfiCN ribou Island en Aarde. GoatüéMountdin Goat Mountain maakt j het kwartet com- Plaats van handeling jjasT is Goat Mountain in ww Californië. Vier man- nen op jacht. Een 1:1schietongeluk zet een reeks rauwe gebeurtenissen in gang die alleen maar in meer bloedvergieten kan eindigen. Toch is dit de minst duistere roman uit de reeks. Vann kijkt verrast op. Zijn snelle geest heeft meteen een verklaring. „Dit boek is minder claustrofobisch dan Aarde. Daar zaten twee personages bij el kaar in een ruimte waar niemand uit kon en ze maakten elkaar langzaam kapot. In Goat Mountain schiet een jongen een man dood, maar hij voelt zich daar niet slecht bij. Bovendien is hier, anders dan in Aarde, een verteller aan het woord die na lange tijd terugkijkt op de gebeurtenissen op de berg. Daarmee is de afstand groter en is er dus meer ruimte voor licht. De dynamiek is open, alle karakters blijven open." Even doordenken. „Hier heeft geen afda" ling in het diepst van de geest plaats. De jongen wordt steeds menselijker, hij krijgt gevoel voor moraal en ontwikkelt empa thie. Dat is het: er Zit een morele beweging ten goede in Goat Mountain. Aarde is een af daling. Goat Mountain een weg omhoog." Vrijwel elk hoofdstuk van Goat Mountain begint met korte, krachtige zinnen waarin Vann het landschap beschrijft. „Zo zet ik de wereld op zijn plek. De beweging zit in de karakters." De nadruk op het landschap verwijst recht streeks, zo heeft een aboriginal hem ver teld, naar zijn indianenafkomst. „Mijn grootvader was Cherokee. Al mijn schrij ven komt van het land." Omdat de veranderingen in de karakters plaatshebben, zegt hij, gaan zijn boeken bijna automatisch richting Griekse trage dies. „Karakters zijn aan elkaar overgele verd. Wat tragedie doet, is het landschap van onze slechtheid beschrijven. Het land schap van de hel. Daarom vind ik Goat Mountain mijn beste-boek. Tragedie heeft veel meer impact dan bijvoorbeeld horror, omdat je je emotioneel en psychologisch met de personages verbonden voelt." Dit is het laatste boek dat hij wil schrijven waarin zijn familiegeschiedenis op de ach tergrond speelt. Hij legde recent de laatste hand aan een ver taling van Beowulf. Eerder al begon hij te schrijven aan Brighter Black, een verhaal over Medea, de moeder die in het klassieke stuk van Euripides haar kinderen doodt. „Ik ben bijna klaar met een geheel andere roman die in deze tijd speelt, in Seattle." Hij straalt. De roman, met Aquarium als werktitel, zal een andere kant van David Vann laten zien. ZATERDAG 28 SEPTEMBER 2013 De heerlijkheid van het Michael Kumpfmüller - De heerlijkheid van het leven. Van Gennep, 19,90 euro. Stefan Hertmans - Oorlog en terpen tijn. De Bezige Bij, 19,90 euro. Gewelddadige familiehistorie door Theo Hakkert David Vann David Vann - Coat Mountain. Vertaling Thijs van Nimwegen. De Bezige Bij, 18,90 euro. David Vann verwerkte zijn traumatische jeugd in vier boeken, foto Marcel Israel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13