WONEN 7
De lekkerste sperziebonen zijn -
naar mijn smaak - boterboontjes:
botergele boontjes, die niet klim
men, maar aan lage struikjes
groeien en altijd mals blijven.
Ook als je ze groot laat worden.
Terwijl de meeste sperziebonen
in dat geval draderig worden.
Ik houd van experimenteren en
dit jaar legde ik voor het eerst
Italiaanse klimbonen, met de
prachtige naam lingua di fuoco:
vuurtong. Hoewel er 'klimboon'
op het pakje stond, had ik mijn
bonenstaken voor niets gezet.
Want de vuurtongen probeerden
namelijk wel te klimmen, maar
zakten daarna weer terug, om als
een afgezakte kous onderaan de
bonenstaak te blijven liggen.
Ze smaakten redelijk, daar niet
van, maar volgend jaar probeer ik
liever iets anders.
De gebroeders Ad en Hans Gorisse verkondigen samen het design-evangelie van Dom
Hans van der Laan, een monnik met een passie voor architectuur en meubeldesign. De
weldoordachte meubelcollectie past verrassend goed in het interieur van nu. „Mensen
willen mooie meubels met een goed verhaal."
ij werkte met één basis
vorm en zeven kleu
ren. Toch zette hij een
perfect plaatje neer.
Dom Hans van der
Laan was sober, maar
ongelooflijk intelli
gent. Daar kunnen we vandaag de dag nog
steeds van genieten", vertelt Ad Gorisse.
Hij en zijn broer Hans namen halverwege
de jaren tachtig de zaak van hun oom over.
Ze zijn afkomstig uit een echte Brabantse
timmer- en bouwfamilie; het maken en
verkopen van de meubelcollectie van de be
faamde monnik was lange tijd een neven
taak. Sinds een paar jaar richten de broers
zich fanatieker op het in de markt zetten
van de collectie. Eerst in de projectmarkt,
nu ook voor particulieren. „Dit voorjaar
stonden we zelfs op de designbeurs in Mil
aan. We hoopten op interesse van rijke
oliesjeiks. Dat viel een beetje tegen", zegt
Ad met een knipoog.
Wel ontdekten ze dat ook in het buiten
land belangstelling is voor de robuuste,
houten designmeubels van de Benedic
tijner monnik. „Bij architecten en ontwer
pers is de stijl van Van der Laan onderdeel
van de basisopleiding. Van der Laan was be
hoorlijk eigenwijs. Hij wijdde zich in het
klooster aan een eigen visie op architec
tuur. Hij is overleden in 1991, maar geluk
kig konden we nog met hem spreken."
Zijn werk stond aan de basis van de Bos
sche School en zijn ontwerpen zijn alle
maal gebaseerd op het plastisch getal. De
gebroeders Gorisse leggen kort en bondig
uit wat dat inhoudt. „Het plastisch getal
zorgt ervoor dat er een perfecte verhou
ding is tussen lengte, breedte en hoogte én
van symmetrie tussen de maten van het ge
heel, maar ook ten opzichte van elkaar.
Dom van der Laan vond eenvoud en func
tionaliteit belangrijker dan het esthetische.
Daarom zijn de meubels erg sober. Maar
dat spreekt mensen juist nu aan."
De broers Gorisse sloten een licentieover
eenkomst met de abdijkerk in Vaals, zodat
zij de enige partij zijn die deze meubels
mag maken en verkopen. „We werken zorg
vuldig volgens de orginele bouwbeschrij-
vingen. Van der Laan bedacht een palet
van zeven kleuren waarin de meubels afge
lakt worden. Elk meubel wordt stevig met
de hand in elkaar geniet en vervolgens afge
werkt met siernagels. We respecteren de
ontwerpen, maar soms doen we een ge
waagd uitstapje en vragen we een kunste
naar, zoals Piet van Riel, om een meubel te
beschilderen. Sommige mensen zeggen dat
de monnik zich in zijn graf zou omdraaien
als hij het zou weten. Wij vinden het juist
bijzonder de meubels als kunst te beschou
wen en naar de huidige tijd te trekken. De
negen verschillende meubels, waaronder
een populaire stoel, een krukje en zelfs een
grafkist, worden helemaal met de hand ge
maakt in twee timmerfabrieken, waarvan
eentje eerst in ons bezit was. Door de crisis
hebben we de bouwtak afgestoten en rich
ten we ons nu op andere dingen, waaron
der de meubels van Dom van der Laan en
een nieuw type vakantiechalet."
Onlangs brachten de broers Gorisse een no
viteit in de collectie. „We vonden een werk
beschrijving van Van der Laan voor een
zelfbouwpakket van het krukje, inclusief
een eigen ontworpen doos. Mensen kun
nen nu zelf aan de slag met het plastisch
getal. Ie krijgt er honderd siernagels en een
duidelijke beschrijving bij geleverd."
De robuuste meubels zijn behoorlijk aan
wezig in het interieur. „Mensen houden
van dat robuuste. De meubels zijn even-
wichtig en-begrijpelijk van vorm. Je zet er
niet je hele huis mee vol, want een item
vraagt volop aandacht. En ze gaan enorm
lang mee. Laatst gaven we een partij stoe
len voor het honderd-jarig bestaan van het
Benedictinessenklooster in Oosterhout na
dertig jaar een andere kleur, nu zijn ze
weer als nieuw. Elk meubel wordt op be
stelling met de hand gemaakt. Oorspronke
lijk waren ze van vurenhout, wij leveren ze -
ook in multiplex, red cedar en yellow pop
lar. Dat hout werkt minder, zodat je een
strakker effect zonder kieren krijgt."
Voelen ze zich verantwoordelijk voor het
erfgoed van de monnik, als een soort de
signevangelisten? De broers moeten erom
lachen. „We voelen ons er wel verantwoor
delijk voor dat de meubels worden ge
maakt zoals ze destijds zijn bedoeld. Het
zou mooi zijn als het levenswerk van Dom
Hans van der Laan nog bekender en van
zelfsprekender wordt."
VRIJDAG 27 SEPTEMBER 2013
HEBBEN
Met Hans en Grietje aan tafel
'Ja, ja mensen, dan is het al weer
bijna Kerstmis...' Je zou de collega
die dat te pas en te onpas over de
werkvloer roept - zelfs als het hoog-
zomer is - graag eens een flinke
draai om zijn oren geven, maar in
middels krijgt hij toch wel steeds
meer gelijk. Komende week begint
namelijk de maand oktober al weer
en voor je het goed en wel in de ga
ten hebt, heeft Sinterklaas met zijn
gevolg het land verlaten en ben je
volop kerstinkopen aan het doen.
Villeroy Boch laat zich niet verras
sen door de snel voortschrijdende
tijd en heeft het feestelijke servies
voor de maand december (en daar
na ook te gebruiken uiteraard...) al
helemaal klaar. De producent kiest
elk jaar een nieuw thema voor de
Winter Collage en Winter Collage
Toy's Delight (links), foto's PR
collectie Winter Collage, dit jaar is
dat when fairytales come true - als
sprookjes werkelijkheid worden.
Hiervoor is Hans en Grietje het uit
gangspunt. De personages uit dat
sprookje - zoals Hans en Grietje zelf
natuurlijk en de onvermijdelijke heks
en haar peperkoekhuisje - zijn te be
wonderen op borden en schalen uit
het servies. Maar ook in de vorm
van beeldjes en hangers voor in de
kerstboom. De collectie is aangevuld
met sfeervolle, bekende afbeeldin
gen die met Kerstmis nooit mogen
ontbreken, zoals de kerstman, een
sneeuwpop en sterren.
Villeroy Boch heeft ook nog de
feestelijke collecties Winter Bakery
(van wit porselein, met een sfeervol
kerstmotief), Winter Collage Toy's
Delight en X-Mas Glass collectie,
met serviesproducten van glas.
Voor informatie over de prijzen en
de verkooppunten:
www.villeroy-boch.nl
ZIEN
De collectie van Dom van der Laan is momenteel te
zien in showroom Toonkamer in Utrecht. Daarnaast
zijn de meubels te bekijken in de vernieuwde exposi
tieruimte in het Klokgebouw in Eindhoven tijdens
Dutch Design Week.
wWw.dutchdesignweek.nl
Meubels uit de collectie van Dom van der Laan wor
den op aanvraag gemaakt in een kleur en houtsoort
naar keuze. Elk meubel is voorzien van een certificaat
van echtheid. Een percentage van de opbrengst van
elk meubel gaat naar het klooster in Vaals.
www.domvanderlaan.nl
Ook in de collectie: bureau en kast. foto's DesignPress
Van der Laan.
DOM HANS VAN DER LAAN
De Benedictijner monnik en architect Dom Hans van
der Laan (1904-1991) werd geboren in Leiden als de
zoon van een architect. In 1927 werd hij monnik in het
klooster van Oosterhout. Later woonde hij in de Sint-
Benedictusabdij in Vaals. Daar ontwikkelde hij de theo
rie van het plastisch getal.
En Van der Laan ontwierp er zijn meubelcollectie, be
staande uit negen basiselementen in een zevental kleu
ren, die in overeenstemming met de kleurdeskündige
van de Bossche school (Wim van Hooff) zijn bepaald.
Ook ontwierp" de Benedictijner monnik en architect
een aantal gebouwen.
www.vanderlaanstichting.nl
Het bed van Dom
Hans van der Laan.
door Suzanne Dijkstra
reageren?
Sör wonen@depersdienst.nl
12