AUTO 15
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Voor het interieur geldt hetzelfde. De Golf
is dik in orde waar het gaat om materialen,
inrichting, afwerking en standaardvoorzie
ningen. De bagageruimte, die varieert van
605 tot 1.620 liter, is een van de grootste in
het segment. De laadruimte kent een hoe
kige vormgeving en is daardoor optimaal
in te delen.
De vloer is dubbel uitgevoerd. De vloer
plaat kan op verschillende manieren wor
den neergezet, zodat de bagageruimte een
handige vlakverdeling krijgt. De rolhoes
kan halverwege worden gestopt, zodat je
daarna niet helemaal tot de achterbank
hoeft te reiken om deze weer in positie te
trekken. De auto kent ook de mogelijkheid
de achterbankhelften vanuit de bagage
ruimte neer të klappen.
Motorisch loopt de Variant keurig in de
pas met de Golf-hatchbackmodellen. De
1.4 liter TSI met turbo en directe inspuiting
levert een keurige 122 pk en een koppel van
200 Nm al bij 1.400 tr/min. De motor is on
der veel omstandigheden heerlijk soepel.
Tegelijk blijft de viercilinder mooi stil en
vormt een ideaal duo met de zeventraps
DSG versnellingsbak. Die schakelt vliegens
vlug en zonder het te laten voelen. Daar
naast heeft deze bak met dubbele koppe
ling een gunstige invloed op het brandstof
verbruik, dat in de praktijk op 1 op 14 ligt.
De nieuwe Golf Variant is een weloverwo-
Middenklasse stationwa
gons worden met het
gezonde verstand ge
kocht. Er wordt gelet
op de binnenruimte,
of de motoren voldoen
de zuinig zijn en of rij-
comfort en uitrusting in overeenstemming
zijn met de prijs. Over het algemeen zijn al
le aanbieders in het segment aan elkaar ge
waagd. Waarmee kan Volkswagen zich dan
onderscheiden? Door vooral zichzelf te blij
ven. Kortom, vasthouden aan de eigen filo
sofie.
Dat leidt tot een uitermate keurige, tijdloze
en kwaliteit uitstralende vormgeving en af
werking. Dat valt meteen op als de auto
voor de eerste keer wordt benaderd. Over
alle elementen lijkt grondig nagedacht en
dat levert een weloverwogen resultaat op.
Na lancering van een nieuwe
VW Golf hatchback volgt ook
een volgende oplage van de
ruimtelijke Variant. Een auto
met een sterk karakter.
gen, verstandige keus. Bij veel auto's komt
dan al snel de term 'saai' om de hoek kij
ken. Maar Volkswagen kreeg het voor el
kaar alle elementen zo op elkaar af te stem
men, dat daarvan zelfs bij een zilvergrijze
lakkleur totaal geen sprake is.
De Golf Variant is er vanaf 21.450 euro en
25.990 euro als 1.4 TSI.
VW VARIANT DE CONCURRENTIE
VOLKSWAGEN GOLF VARIANT
VRIJDAG 27 SEPTEMBER 2013
-JT
Peugeot 308 overtuigt meteen
Peugeot reduceert het formaat van
haar middenklasse 308. Het is voor
het eerst in de geschiedenis van het
merk dat een typenaam op een
tweede model terugkeert. De nieu
we 308 staat op een verse bodem-
groep en krijgt de primeur van een
1.2 liter driecilinder turbomotor,
naast de bestaande 1.6 liter benzi
ne- en dieselkrachtbronnen. Boven
dien komt Peugeot met een nieuwe
generatie Euro6 dieselmotoren.
De buitenkant oogt solide en dege
lijk. De vijfdeurs is zichtbaar lager en
iets korter, maar is binnenin behoor
lijk ruim. De hoofdruimte achterin
komt in het geval van een glazen
i
308 verliest kilo's, foto Automedia
dak tekort. Het instrumentarium is
hooggeplaatst, het stuur is opmerke
lijk klein. De materialen zijn uitste
kend en het siert Peugeot dat er vrij
wel geen knoppen zitten op het
dashboard. Wie wat wil veranderen,
tikt het centrale beeldscherm aan.
Peugeot geeft de 308 een nieuw
ruimtelijk en lichtgewicht onderstel.
De auto slankt zo 140 kilo af en be
reikt een gunstiger brandstofver
bruik. Er komt zelfs begin volgend
jaar een 14 procent diesel. Die staat
nu al voor 22.550 euro in de prijs
lijst "en dat is een goed bedrgg. Dat
geldt ook voor de vanafprijs van
18.900 euro (1.2 VTi).
Tony Vos
Opel verrijkt Insignia
met de Country Tourer
De nieuwe Opel Insignia profiteert
volop van de nieuwe motorenlijn.
Benzine, diesel en LPG zijn mogelijk,
De Country Tourer, foto Opel
het vermogen varieert van 120 tot
250 pk. Met voorzieningen als start
stop neemt Opel het milieu serieus;
de 2.0 CDTI (120 en 140 pk) is
goed voor 20 procent bijtelling, net
als de 1.4 Turbo benzinemotor (140
pk). De Insignia is er behalve als se
dan, Sports Tourer en OPC ook als
Country Tourer. Die heeft een grote
re bodemspeling, brede wielkasten,
vierwielaandrijving en een dubbele
uitlaatdemper. Opel levert de Coun
try Tourer met de 2.0 liter SIDI-ben-
zinemotor en 2.0 BiTurbo diesel. Tij
dens de kenpismaking liet de auto
op kletsnatte en verraderlijk gladde
wegen zien dat hij de 4x4 meer dan
waard is. Opel levert de Insignia van
af 29.995 euro (1.4 Turbo), dieselen
met de 2.0 CDTI (120 pk) kan vanaf
32.995 euro en de Country Tourer
is er vanaf 45.995 euro. De snelle
OPC-variant kost 69.995 euro.
Willem de Volder
door Tony Vos
Volkswagen Colf Variant
Bagage 605-1.620 liter, gewicht 1.250 kg.
Benzine, 1.4 liter, 122 pk. Vanaf 21.450 eu
ro, 1.4 TSI Highline DSG 29.490 euro.
Ford Focus Wagon
Bagage 490-1.516 liter, gewicht 1.216 kg.
Benzine, 1.0 liter, 125 pk. Vanaf 21.375 eu
ro, 1.0 Ecoboost Titanium 25.250 euro.
Opel Astra Sports Tourer
Bagage 500-1.550 liter, gewicht 1.384 kg.
Benzine, 1.4 liter, 140 pk. Vanaf 19.945 eu
ro, 1.4 Design automaat 29.045 euro.
Renault Mégane Estate
Bagage 524-1.600 liter, gewicht 1.251 kg.
Benzine, 1.2 liter, 130 pk. Vanaf 20.990 eu
ro, TCe 130 Bose 26.190 euro.
4C: in showroom, foto Alfa Romeo
BMW 3-serie en Ford Transit
Custom bedeeld met eretitel
r
De BMW 3-serie is verkozen tot de
Zakenauto van 2014. De jury roemt
onder meer de innovatieve milieube-
sparende technieken van het model.
De Ford Transit Custom kreeg de ti
tel Bestelauto van 2014. Het is de
eerste van de geheel nieuwe reeks
bedrijfswagens van Ford. De verkiezin
gen Zakenauto en Bestelauto van het
Jaar zijn initiatieven van het vakblad
Automobiel Management.
Het circus van de DTM-races
zet de tenten op in Zandvoort
Op Circuit Park Zandvoort is van
27 tot en met 29 september de strijd
om het DTM-kampioenschap. De
500 pk sterke Audi's, Mercedessen
en BMW's komen al die dagen in ac-
tie. Het bijprogramma omvat de For
mule 3 Euro Series, de Porsche Car-
rera Cup, de Lotus Ladies Cup en de
Porsche GT3 Cup Challenge Benelux.
www.circuit-zandvoort.nl
Een uitstekende mix
De nieuwe oplage van de ruime Volkswagen Golf Variant is strak en tijdloos, foto Automedia
Mazda maakt met de sedan
de lijn van de 3-serie compleet
Mazda completeerde op de IAA de
3-lijn met de sedan: half november in
de showroom. De instapper TS heeft
een 2.0 liter benzinemotor (120 pk),
met 119 g/km in de 20 procent bijtel
ling. De vanafprijs is 22.690 euro. De
auto is er als T+ voor 24.190 euro en
als GT-M voor 26.390 euro. Dieselen
(2.2 liter) kan vanaf 28.190 euro. De
diesel is er ook als rijker voorziene
T+ en GT-M en die zijn eveneens
goed voor 20 procent bijtelling.
Alfa Romeo heeft eindelijk
prijs gekoppeld aan sporter 4C
De Alfa Romeo 4C is al vele malen
voorgesteld op autoshows en vergaar
de ook diverse prijzen. Nu wordt het
allemaal concreter: in november in
de showroom, met een prijs van
59.650 euro. Alfa heeft bij de ontwik
keling de krachten gebundeld met
Maserati. Op de 4C debuteert een
nieuw DNA-systeem dat, in aanvul
ling op de drie bestaande instellingen
(Dynamic, Natural en All Weather),
bestaat uit een 'Race'-modus.