l t I Hoogbegaafd en arrogant 6 GEZOND PSYCHOLOGIE René Diekstra Laat ik beginnen met toe te geven dat ik er zelf jarenlang aan mee heb gewerkt. Maar door enkele re cente gebeurtenissen ben ik me gaan afvragen of ik en ge lijkgestemden die zich inzet- ten voor aangepast onderwijs voor hoogbegaafde en getalen teerde kinderen, niet iets we zenlijks over het hoofd zien. De eerste gebeurtenis: enkele als hoogbegaafd bestempelde leerlin gen van een gymnasium hadden me in het kader van een school project om een interview ver zocht. Ik vertelde ze onder andere over mijn onderzoek onder leer lingen op het vmbo. Waarop een van de gymnasiasten zich stoer liet ontvallen: „Oh dat zijn van die losers." De twee anderen lach ten daar schaapachtig om. Ik was geschokt en boos en heb ze dat la ten weten ook. De tweede gebeur tenis betrof een uitlating van een leerling in een klas voor hoogbe gaafden op een middelbare school, waaraan ik af en toe psy chologie geef. Tijdens een les gaf ik ze een heel lastige opgave. Niet temin vond de meerderheid het juiste antwoord. Ik complimen teerde de klas daarmee. Waarop een van de leerlingen reageerde met: „Dat is toch logisch, wij zijn hoogbegaafd!" Ik heb de klas pro beren duidelijk te maken, dat ik zoiets nooit weer hoop te horen. Je bént niet hoogbegaafd, je hebt hoogstens meer Intelligentie of meer talent op een bepaald ge bied. Maar nooit op alle gebieden. Bijvoorbeeld niet op sportgebied. En blijkbaar al helemaal niet op het gebied van bescheidenheid. De meest recente gebeurtenis had plaats tijdens een sollicitatiege sprek voor een onderzoeksassist ent. Een sollicitant had in zijn brief geschreven dat hij was afge studeerd aan een University Colle ge - nota bene dezelfde die ik heb mee helpen oprichten - en dat hij er bij gelijk gebleken geschiktheid vanuit ging dat iemand met zo'n diploma de voorkeur krijgt. Tij dens het sollicitatiegesprek her haalde hij dat in min of meer de zelfde woorden: een opleiding als de zijne was bedoeld voor de toe komstige intellectuele elite van ons land. Wel ja, dacht ik. Mijn plaatsvervangende schaamte moet van mijn gezicht af te lezen zijn geweest. Blijkbaar laten wij in de op hen toegesneden oplei dingen van begaafde kinderen en jongeren iets wezenlijks na, name lijk hen een afkeer van arrogantie in te prenten. Er zijn nog te veel jongeren aan wie geen passend onderwijs wordt geboden, waar door ze psychisch in de knel ko men. Dat moet stoppen. Maar het zelfde geldt voor de arrogantie bij jongeren, en hun ouders, die zulk onderwijs wel krijgen. Talent is geen verdienste maar een ge schenk. De gelegenheid krijgen dat talent te ontwikkelen, maakt Het een dubbel geschenk. Bij wat je geschonken wordt, passen maar twee 'dingen': bescheiden heid en de verantwoordelijkheid anderen met minder geluk nooit te vernederen. Psycholoog Albert Sonnevelt in terviewde 'bejaarde krachtpat sers' (85-plussers) met de vraag waarom zij denken dat ze nog zo vitaal zijn. Hij ontdek te enkele gemeenschappelijke factoren. De belangrijkste? Het gevoel dat je iets bij te dragen hebt aan deze wereld. Toen hij 15 jaar geleden de eer ste interviews met gezonde 85-plussers achter de rug had, was hij 'compleet van de wijs'. „Ik dacht dat ik het redelijk wist, maar niets van wat deze mensen mij vertelden, strook te met dat wat ik dacht dat goed was." Al- bert Sonnevelt (Hedel, i960) is psycholoog maar werkte tegelijkertijd eigenlijk ook als soort cultureel antropoloog. Net als deze beroepsgroep, ging ook hij op reis. Niet naar overzeese gebieden om de gewoonten van een onbekende Indianenstam te bestu deren, maar om de hoek in Nederland om de levensstijl van vitale ouderen onder de loep te nemen. Hij interviewde mensen als Cornelia (88), Wilma (85), Peter (90), John (91). Waarom denkt u dat u zo oud bent geworden, was de vraag. Vervolgens viel hij van de ene in de andere verbazing. Niets van wat zij hem vertelden, strookte met hoe hij zelf leefde: als 'gezondheidsfreak' die veel sportte en uiterst gezond at, 'ascetischer was dan de gemiddelde monnik'. In tegendeel: de een at dagelijks eieren met spek, een ander at drie maal daags drie sneetjes wit met jam en zweerde daarbij. Hij beschrijft zijn be vindingen in het boek De levenscode. Sonnevelt had lang een eigen praktijk in Den Bosch. In 1995 richtte hij Sonnevelt Opleidingen, academie voor gezonde le vensstijl op die zestien beroepsopleidingen (waaronder massagetherapie, psychologie, coaching) aanbiedt en 1.200 cursisten per jaar heeft. Altijd al had hij een 'beroepsma tige en persoonlijke fascinatie' voor een ge zonde levensstijl. In de loop van de tijd kwam hij erachter waar dit vandaan kwam. „Toen ik 17 was, zat ik met mijn va der aan tafel. We moesten ergens om la chen en opeens viel hij dood neer: een hart infarct. Mijn moeder overleed enkele jaren René Diekstra is professor in de psy chologie Cultuurschok door Moniek Hiisken illustratie Mark Reijntjens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 38