Vettel lacht om boegeroep van publiek
SPORT 33
D CHAMPIO
Y
-uci
V/cCS
Maar in het bloedstollende ge
vecht tussen OPQS en Orica ging
het vooral om karakter en kracht.
De 'Belgen' hebben met Tony Mar
tin, Sylvain Chavanel, Niki Terps
tra en Peter Velits vier uitzonder
lijke hardrijders in huis. Orica
steunt op gelijksoortige krachtpat
sers: Sven Tuft, Brett Lancaster,
Luke Durbridge. Toen Orica de
aanvankelijk comfortabele voor
sprong van OPQS begon op te
peuzelen, schakelde de titelverde
diger een tandje hoger. „Het
moest even", zei Martin. „Het
deed pijn, maar zonder pijn lukt
het niet." Volgens Terpstra reed
zijn ploeg op dat moment te net
jes, te gladjes. Precies zoals de ren
ners van Belkin even daarvoor
hadden aangegeven waarom ze te
vreden waren. „Het is fijn als een
ploeg goed op elkaar ingespeeld
kan fietsen, zonder dat iemand
een ander kapot rijdt", liet Stef
Clement weten. Het trainings
kamp in Twente had een hoop on
zekerheid weggehaald, voegde hij
eraan toe. „En als je niks fout
hebt gedaan, zal je het gewoon
moeten doen met de eindafreke
ning."
Red Bull-teambaas Christian Hor
ner zei het onomwonden: „Dit
was een van de beste races van
zijn carrière." En dat in wat mis
schien wel de fysiek zwaarste GP
van de kalender is. De avondrace
bij kunstlicht gaat over een hobbe
lig stratencircuit dat ook nog eens
de meeste bochten heeft van alle
banen dit jaar. Elk jaar doet de
winnaar ongeveer twee uur over
de 6i ronden in de Aziatische hit
te. Hij verliest zo'n drie liter vocht
in die tijd.
Niettemin zag het er makkelijk
uit voor Vettel, wiens auto zo sta
biel en gecontroleerd oogde, dat
het leek alsof hij op rails reed. Het
hele seizoen is Vettel een veel
vraat. Hij is een klasse apart, met
uitzondering misschien van Malei
sië, toen hij z'n teammaat op een
egoïstische manier van de over
winning beroofde.
Meest in het oog springende mo
ment in Singapore was de herstart
na een safetycarperiode halverwe
ge de race. Vettel leidde nog
steeds en trok meteen een enorm
gat. In een paar rondjes was hij ze
ven seconden weg van de num
mer twee en uiteindelijk dus zelfs
een halve minuut.
Net als de overwinningen van Vet
tel lijken ontevreden fans een tra
ditie te worden in 2013. In Monza
was het boegeroep voor de Duit
ser van de vele Ferrari-fans geen
verrassing. Maar ook in Singapore
toonde het publiek zich niet on
der de indruk van Vettels foutloze
prestatie. Het publiek jouwde de
drievoudig kampioen uit, zij het
iets minder hard dan in Italië.
Naast hem grijnsde Fernando Al
onso in zijn Ferrari-overall en
zwaaide naar zijn fans.
De joelende bezoekers lijken Vet
tel niet te deren. Twee weken gele
den zei hij al: „Hoe harder ze roe
pen, hoe beter ik het heb gedaan."
Vettel heeft nu 114 GP's gereden
en al 33 keer gewonnen. Hij gaat
daarmee bijna gelijk op met Mi
chael Schumachers. In het lopen
de seizoen staat hij zestig punten
voor op Alonso. Dat betekent dat
de Spanjaard meer dan twee keer
moet winnen in de laatste zes ra
ces. Gezien het tempo van de Fer
rari ten opzichte van de Red Buil,
lijkt dat een onmogelijke opgave.
Maar Alonso is er de man niet
naar om op te geven, ook niet als
het uitzichtloos lijkt.
Nederlander Giedo van der Garde
reed een sterke race in z'n Cater-
ham. Hij finishte als zestiende.
„Een zware race, maar ook een he
le goede", zei Van der Garde. „Ik
heb me uitstekend vermaakt. Het
was geweldig om lang met de Wil
liams in gevecht te zijn en ik ben
heel blij voor teambaas Tony Fer-
nandes."
Het Maleisische Caterham is in de
tweede helft van het seizoen be
ter gaan presteren. Dat zal ook no
dig zijn om op naaste rivaal Marus-
sia de tiende plek in het teamkam
pioenschap te heroveren.
Cavendish en
Wiggins heersen
Mark Cavendish en Bradley
Wiggins troffen elkaar zon
dag op het podium na de
achtste en laatste etappe van
de Ronde van Groot-Brittan-
nië.
Cavendish boekte in Londen
zijn derde ritzege, Wiggins
sloot de rittenkoers als win
naar af.
Cavendish, zaterdag ook al
ritwinnaar, bleef in Londen
in de massasprint de Ier
Sam Bennett en de Italiaan
Elia Viviani voor.
Schroder en London
klasse apart
Gerco Schroder heeft in We
nen weer eens laten zien
wat voor een bijzondere
combinatie hij vormt met
de hengst London. De
springruiter won de Grote
Prijs. Dat leverde hem
100.000 euro op. Schroder
stuurde zijn succespaard,
waarmee hij vorig jaar tij
dens de Olympische Spelen
tweemaal zilver veroverde,
in de barrage foutloos rond
in 36,65 seconden.
Tom Coronel
zegeviert in Japan
Autocoureur Tom Coronel
heeft in Japan de tweehon
derdste race in het WK toer-
wagens (WTCC) gewonnen.
De Nederlander profiteerde
van zijn positie op de eerste
startrij op het circuit van Su-
zuka. Hij stuurde zijn BMW
na 17 van de 26 ronden voor
bij de Marokkaan Bennani
en reed onbedreigd naar
zijn vierde triomf in de
WTCC. De Fransman Muller
kroonde zich voor de vierde
keer tot wereldkampioen.
Démare wint
GP d'lsbergues
De Franse wielrenner Ar-
naud Démare heeft zondag
de Grand Prix d'lsbergues
gewonnen. De renner van
FdJ was in de sprint de Duit
ser John Degenkolb van Ar-
gos-Shimano te snel af. De
Luxemburger Jempy
Drucker werd derde. Hij
hield de Noor Thor Husho-
vd (vierde) en de Belgische
wereldkampioen Philippe
Gilbert (vijfde) van het po
dium.
Toernooizege
Simon in Metz
Tennisser Gilles Simon
heeft voor eigen publiek
voor de tweede keer het
toernooi van Metz op zijn
naam gebracht. In het Fran
se onderonsje was hij met
6-4 6-3 te sterk voor zijn als
eerste geplaatste landgenoot
Jo-Wilffied Tsonga.
Het toernooi in Sint Peter
burg werd gewonnen door
de Let Gulbis. In de finale
versloeg hij de Spanjaard
Garcia-Lopez: 3-6 6-4 6-0.
MAANDAG 23 SEPTEMBER 2013
roscAi
I Niki Terpstra (helemaal rechts) heeft voor de tweede keer in twee jaar de gouden medaille van het WK tijdrijden voor ploegen in ontvangst genomen.
foto Maurizio Degl'lnnocenti/EPA
door Koen Verhelst
SINGAPORE - Volgens sommigen is
Sebastian Vettel alleen zo snel om
dat hij in de beste auto van het hui
dige F1-veld rijdt: de Red Buil. Zou
hij ook sneller zijn dan Alonso in
een tegenstribbelende Ferrari? Aan
het eind van de laatste drie Grand
Prix' was zijn voorsprong zó groot,
dat die niet alleen verklaard kan
worden uit technische superioriteit.
Vettel kent z'n auto zo goed, dat hij
als geen ander weet hoe met haar
om te gaan. Bij de finish in Singapo
re had de Duitser een halve minuut
voorsprong op nummer twee, Fer
nando Alonso (Ferrari).
LONDEN
WENEN
SUZUKA
ISBERGUES
METZ