R00j)K00R
Herbouw te duur
Vespucci Quartet kan uitdaging aan
18 ZEELAND
zeeland
in de
vorige
eeuw
FILM BY THE SEA
De gedwongen
versobering van
het festival lijkt
Film by the Sea
niet wezenlijk te
hebben gedeerd.
Integendeel zelfs.
De kerk op de raadkaart
van de vorige week is er
niet meer. De sloop van
de Nederlands Hervormde Kerk
van Sirjansland in 1959 wordt
nog steeds betreurd zo valt tus
sen de regels door in de reacties
te lezen. Wanneer de foto precies
werd gemaakt, is uit de ansicht
kaart niet op te maken. Door de
reactie van Joop van Steijn kan
deze echter wel vrij nauwkeurig
worden bepaald. Hij denkt dat op
de kaart Sirjansland in de jaren
twintig van de vorige eeuw.te
zien is. Op de foto heeft de kerk
een klein torentje op het dak. De
beruchte storm van 1911 was de
vroegste jeugdherinnering van
Joop van Steijns oom, Hein Rin-
gelberg, nu bijna 106 jaar. Hein
Ringelberg is in 1907 geboren in
Sirjansland. Hij schreef in zijn
memoires over de storm: „Mijn
eerste herinneringen waren dat
tijdens de beruchte storm van 29
september 1911 de toren van de
kerk naar beneden is gekomen
en dat tussen de hoge lindebo
men de luidklok aan een dikke
tak was blijven hangen De smid
Adriaan Hanse en de timmer
man Dirk Hanse hebben daarna
de klok voor zover mogelijk weer
luidklaar gemaakt."
Nadat de kerk in 1911 zijn toren
verloor brak er in 1950 brand uit.
Hierover schrijft Kees Stevense:
„Op zondag 31 december 1950
ontstond er, tijdens de dienst, be
gin van brand, zodat de kerk
dienst ontijdig moest worden af
gebroken. Een balk waarlangs de
kachelpijp liep was aan het smeu
len gegaan. Na verplaatsing van
de kachel kon de avonddienst
weer gewoon doorgang vinden."
De watersnoodramp van 1953
werd het kerkje uit ongeveer
1500 fataal. De schade was groot.
In het rampenfonds was niet ge
noeg geld voor restauratie, wel
voor herbouw. Het kerkje werd
in 1958 gesloopt. Er werd nog een
poging gedaan de middeleeuwse
schilderingen in de kerk te be
houden. Echter, de stukken
muur vielen tjit elkaar. De oude
preekstoel vond een nieuw thuis
in Capelle aan den IJssel. In 1959
werd de nieuwe kerk van Sirjans
land in gebruik genomen.
De winnaars van de waardebon
zijn: Joop van Steijn uit Zierikzee,
Kees Stevense uit Middelburg en
I.M. Krabbe uit Sirjansland.
De laatste gasten zijn uit
gezwaaid, de limousi
nes vertrokken, de ro
de loper opgerold.
Film by the Sea 2013 zit erop, een
editie - de vijftiende - waarvan
festivaldirecteur Leo Hannewijk
vooraf zei dat het 'een heel moei
lijk jaar' zou worden. Het afhaken
van diverse geldschieters, met na
me hoofdsponsor Delta, sloeg een
dusdanige bres in de begroting
dat de organisatie alle zeilen
moest bijzetten om te voorkomen
dat de kwaliteit van het festival in
het geding zou komen. „De onder
grens is onderhand wel bereikt",
zei Hannewijk in juni over de be
zuinigingen.
Het derde lustrum is daarom op
relatief sobere wijze gevierd, met
minder buitenlandse gasten, min
der Bekende Nederlanders die da
genlang rond de Vlissingse boule
vard werden gefêteerd, geen groot
schalige muziekoptredens in de
foyer en geen tweede festivalloca
tie in Terneuzen.
De afgelopen tien dagen konden
daar weinig klachten over worden
opgetekend. Vips geven het festi
val cachet, maar toch ook maar
tot op zekere hoogte. Er was nu
meer gelegenheid tot het napra
ten over de geziene films en door
het schrappen van 'Terneuzen'
(welbeschouwd meer een blok
aan het been dan een verrijking)
had het festival weer zijn aangena
me, compacte opzet.
En het voornaamste van alles: de
nadruk lag weer op dat waar het
toch allemaal om begonnen is:
film en literatuur. Met 130 films
was het aanbod royaal en zeker de
literaire lunches vormden een ge
slaagde toevoeging aan het pro
gramma.
De financiële zorgen hadden ook
een ander positief effect. Film by
the Sea is gedwongen meer eigen
inkomsten te genereren, door zo
veel mogelijk bezoekers te trek
ken. Dat betekent dat het festival
zijn publiek moet zien te verbre
den: van cinefielen tot filmleken,
jong en oud en uit alle lagen van
de bevolking. Dat lukt steeds be
ter. Een recordaantal mensen be
zocht dit jaar in Vlissingen het fes
tival en wie de afgelopen week
rondliep in CineCity, zag bijvoor
beeld niet alleen veel jongeren
maar ook opvallend veel ouderen,
met als uitschieter de acht Zeeuw
se eeuwelingen die gisteren Goede
morgen toekomst van Kees Hin bij
woonden.
Een belangrijke bijdrage aan die
verbreding leveren de samenwer
kingsprojecten die Film by the
Sea heeft opgezet, zoals dit jaar
het uitgebreide programma over
zorg en gezondheid (Care Cu-
GOES - De musici Lisanne Soeter-
broek, Laura Oomens (viool),
Stephanie Steiner (altviool) en
Douw Fonda (cello) kozen voor
de naam Vespucci Quartet omdat
zij, zoals deze ontdekkingsreizi
ger, nieuwe grenzen wilden ver
kennen. Zij gaan moeilijkheden
niet uit de weg en bewezen'met
een uitgebalanceerd recital - giste
ren in de Mythe in Goes - dat ze
niet alleen avontuurlijk zijn, maar
ook de perfectie nastreven. Het
kwartet kan de uitdaging aan.
De delen Andante en Scherzo uit
werken voor strijkkwartet op. 81
van Mendelssohn waren goede in-
spelers.
De sfeer veranderde volledig in
het beklemmende en emotioneel
geladen eerste Strijkkwartet van
Janacek. Janacek schreef het werk
als een opera zonder woorden en
liet zich inspireren door het ver
haal van Tolstoï waarin een man
zijn vrouw vermoordt. Liefde en
jaloezie leiden tot dramatische
spanningen. Die spanning werd
prachtig opgebouwd. De frustra
tie van de vrouw kwam mooi uit
in het adagio en in het con moto
waren naast de demonische jaloe
zie ook het weeklagen en zuchten
te horen. Tijdens de climax (fina
le) hoorde je de onverdraaglijke
druk en diepe emotionele pijn.
Het kwartet slaagde erin dit werk
helder en uitgebalanceerd te inter
preteren.
De balans en het samenspel wa
ren goed in het Strijkkwartet nr.
9 in C op. 59 nr. 3 van Beethoven.
In dit derde Rasumovsky kwartet
kwam de dynamiek goed uit. Na
de speciale sfeer van de introduc
tie werden de levendige thema's
vlot gebracht. De coda had iets
meer accelerando mogen hebben.
Na een stemmig, erg langzaam,
Andante klonk het Menuet gra
cieus en contrasteerde het trio
goed. Het slotdeel met de aarts-
moeilijke fuga werd knap ver
tolkt. Het was geen wilde achter
volging maar een gedisciplineer
de ontlading van klanken en loop
jes. Het ritme was pulserend en
de melodieën en tegenmelodieën
raasden voort tot een muzikale
werveling.
Een nieuwe opgave uit de collectie van ansichtkaartenverzamelaar Hans Lin-
denbergh. Onze vraag: waar zijn deze foto's genomen? We zijn nieuwsgie
rig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC,
postbus 91, 4330 AB Middelburg.
Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon.
Festival maakt van
ANALYSE
dor Rolf Bosboom
I Acht Zeeuwse honderdjarigen bezochten gisteren de voorstelling van de
film Goedemorgen Toekomst. Kees Hin laat hierin in totaal zeventien
Zeeuwse eeuwelingen aan het woord, foto Lex de Meester
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen -